Test, DX11: Deus Ex: Mankind Divided

Egenskap

Värde

Titel

Deus Ex: Mankind Divided

Utvecklare

Eidos Montréal

Genre

Third Person Shooter

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2016-08-23

Systemkrav

  • Intel Core i3-2100, AMD FX-4130 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7870, Nvidia Geforce GTX 660

  • 8 GB RAM

Testinställningar

Ultra (upplösning varierar)

Adam Jensen är tillbaka, den här gången i en värld fortfarande skakad av händelserna i Human Revolution två år tidigare. Huvuddelen av berättelsen tar plats i och runt Prag, där staden även fungerar som en hubb för betydligt mer öppet spelande ställt mot föregående titel i serien.

Under skalet rullar Dawn Engine, vilken ger stöd för en uppsjö av de senaste teknikerna inom grafik. Som grädde på moset finns också ett utmärkt prestandatest.

Radeon VII nosar sig närmare Geforce RTX 2080 FE i speltiteln Deus Ex: Makind Divided med cirka nio procent prestandaskillnad i lägsta upplösningen.

Sakta men säkert knappar Radeon VII in på Geforce RTX 2080 FE när upplösningen går upp till 2 560 × 1 440 pixlar. Kortet från det röda laget är bara fem bildrutor bakom rivalen.

Hittills har Radeon VII visat framfötterna i upplösningen 3 840 × 2 160 pixlar men nu räcker det inte riktigt till för att nå Geforce RTX 2080 FE. Det gröna laget är runt tio procent bättre i högsta upplösningen.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Båda korten ger riktigt fina renderingstider i speltiteln med några enstaka spikar här och där. Vad som visas är att Radeon VII har något större spikar, men inte allt för annorlunda mot RTX-konkurrenten.