Test, DX12: Rise of the Tomb Raider

Egenskap

Värde

Titel

Rise of the Tomb Raider

Utvecklare

Crystal Dynamics

Genre

Actionäventyr

DirectX-version

12

Lanseringsdatum

2016-01-28

Systemkrav

  • Intel Core i3-2110 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7770, Nvidia Geforce GTX 650

  • 6 GB RAM

Testinställningar

Very High (upplösning varierar)

Rise of the Tomb Raider följer upp 2013-års lyckade omstart av den populära spelserien. Lara Croft kan återigen inte hålla fingrarna borta från att plundra gravar och färdas denna gång till den siberiska tundran för detta ändamål – i det överlägset snyggaste äventyret hittills.

Nästintill samtliga kort kliver upp en bra bit i prestanda när speltiteln Rise of the Tomb Raider ställs om till det mer moderna gränssnittet. Det gäller även för Geforce RTX 2080 FE som tidigare har tappat prestanda, och kan nu hålla sig framför Radeon VII med cirka 17 procent.

Med fler pixlar med i leken knappar Radeon VII in på Geforce RTX 2080 FE, med en prestandaskillnad runt 11 procent i upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar.

Slutligen når Radeon VII nästan fram hela vägen till Geforce RTX 2080 FE som drar nytta av spelets välpolerade DirectX 12-implementation. Några enstaka bildrutor skiljer korten åt nu, där båda hamnar under 60 FPS-gränsen.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Radeon VII visar riktigt fina renderingstider under testslingan som används utan några spikar som stör upplevelsen.