Test, DX12: Tom Clancy's The Division

Egenskap

Värde

Titel

Tom Clancy's The Division

Utvecklare

Massive Entertainment

Genre

Third Person Shooter

DirectX-version

12

Lanseringsdatum

2016-03-08

Systemkrav

  • Intel Core i5-2400, AMD FX-6100 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7770, Nvidia Geforce GTX 560

  • 6 GB RAM

Testinställningar

Ultra, TAA (upplösning varierar)

När ett genmodifierat virus slår till mot New York faller viktiga samhällsfunktioner, och dödstalen skjuter i höjden. Räddningen blir hemliga organisationen The Division, vilka med hjälp av allehanda vapen och teknisk utrustning kallas in för att återställa ordningen.

Spelet utvecklas av svenska Massive Entertainment och använder spelmotorn Snowdrop. Titeln har stöd för en uppsjö effekter och bjuder på detaljerad grafik alla lägen – katastrofen till trots, aldrig har New York i spel varit vackrare.

När The Division ställs om till gränssnittet DirectX 12 blir resultaten väldigt annorlunda, där Radeon VII tar en trygg ledning runt sju procent mot Geforce RTX 2080 FE.

Nästa steg i upplösningen leder fortfarande nykomlingen från AMD, även om konkurrenten knappar in med några bildrutor. Ställt mot äldre gränssnittet DirectX 11 tjänar inte Radeon VII någon extra prestanda utan ligger kvar på samma nivå, samtidigt som Geforce RTX 2080 FE tappar.

Radeon VII fortsätter att visa god form i upplösningen 3 840 × 2 160 pixlar och håller sig framför Geforce RTX 2080 FE med cirka sju procent prestandaskillnad.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

För renderingstiderna ser det mycket bättre ut än för det gröna laget, med allt färre spikar under slingans gång.