"Avaktivera adblocker annars får du inte läsa!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Om vi nu bara ska ta detta som ett konstaterande av TS att han ogillar Aftonbladet vet jag inte var diskussionsvärdet är i denna tråd. Eftersom det inte finns några motargument mot hans smak. I sådana fallet bryter tråden mot reglerna på Swec då trådar utan diskussionsvärde inte får finnas.

I ditt exempel skulle tråden då lyda nåt i stil med:

"Så där, nu har även Burger King sällat sig till de restauranger, liksom Sweclockers, som bombarderar en med färgen grön och krav att acceptera färgen grön på deras väggar för att man skall kunna äta hos dem. Jag kommer ALDRIG någonsin att acceptera färgen grön, ever, för någon. Idioti!"

Vet inte vart du fick att han ogillar aftonbladet då han uppenbarligen läser sidan, det han ogillar är sidor som vill att du slår av din adblocker. Som jag uppfattade det handlar diskussionen mer om popuprutor där diverse sidor ber en stänga av adblockern. Nu var han kanske inte särskilt duktig på att att säga vad diskussionen skulle handla om i sin första post då det låter mer som gnäll. Men med 4 sidor så måste det ha funnits något slags diskussionsvärde med hans post.

Trodde mitt exempel skulle vara tydligare mot vad jag skrev innan, men kan försöka förtydliga det. Om Burger king har gröna väggar och jag ogillar gröna väggar så pass mycket att det är en deal breaker för mig så är det inte mitt problem att få dom att byta färg. Fortfarande vissa brister i mitt exempel då burger king inte tillhandahåller några gratisprodukter där dom förväntar sig att konsumenten ska titta på reklam. Min tanke var mer att det är inte mitt eller någon annans problem att få en kommersiell verksamhet att gå med vinst. Antingen hittar dom en finansiell lösning som funkar, eller så går dom under och någon annan tar över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Vet att du inte är den enda som fört argumentet, men nu känner jag att det är dags att bemöta.

Detta är ett lustigt argument. För inte allt för många år sedan så var det lagligt att pirata. Var det ok då? Diskutabelt. Precis som nu. Det finns de som gör det för att få en trial, vilket kan göra att de faktiskt köper varan. Sedan finns det de som bara vill ha gratis. Osv..

Min poäng är att man inte kan gömma sig bakom detta argument för att rättfärdiga sina handlingar. Man kan gömma sig bakom det för att det då inte kommer ha påföljder, men det är inte vad som diskuterades. Det är också så att lagstiftning är något som är efter tycke/tro. Den tillkommer när vi anser att något bör regleras. Det är inte som om någon allsmäktig och allvetande gud per automatik skriver lagar som alltid är perfekta. De förändras hela tiden, när vi upptäcker att något bör förbjudas.

Summering: Diskutera rätt och fel, inte lagligt och olagligt. Lagen kommer genom rätt och fel diskussionen. (och lobbande såklart..)

Edit:
PS: Låter kanske som om jag ger order.. Men det var tänkt som uppmuntran.

Nja lagligt har väl piratkopiering aldrig varit helt och hållet även om det funnits gråzoner. Var väl ett tag det var lagligt att ladda ner men inte ladda upp (alltså sprida upphovsrättsliga verk eller vad man ska kalla det) vad jag kan komma ihåg. Jag gömmer mig inte bakom någonting, varför ska jag bry mig om någonting som "kanske" blir olagligt i framtiden? Är det olagligt nu? Nej det är det inte ens nära att vara, så jag kan alltså helt öppet säga att jag blockerar reklam för jag gillar inte reklam. Så vet inte varför du tycker att jag eller någon annan gömmer mig bakom några argument när jag helt enkelt bara förklarar hur jag tycker/tänker.

Att göra olagliga saker är något jag inte propagerar för. Att göra saker som är moraliskt fel enligt vissa har jag inget problem med att göra. Skulle det bli olagligt i framtiden, ja då har jag inget val än att titta på reklam eller helt enkelt sluta att besöka de sidor som har så mycket reklam att det blir ohållbart.

Jag menar det finns dom som tycker att äta kött är fel, jag respekterar deras åsikt men jag ser inget moraliskt fel i att äta kött. Och det är inte olagligt. Men jag tänker heller inte försöka tvinga dom att äta kött med motivet att köttbonden går i konkurs om dom inte gör det. Skulle alla bli veganer så skulle han få hitta andra sätt att bedriva sin verksamhet, inte mitt problem. Lika lite som det är mitt problem om aftonbladet går i konkurs för att jag helt lagligt blockerar deras reklam även om det anses moraliskt fel av vissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Vet inte vart du fick att han ogillar aftonbladet då han uppenbarligen läser sidan, det han ogillar är sidor som vill att du slår av din adblocker. Som jag uppfattade det handlar diskussionen mer om popuprutor där diverse sidor ber en stänga av adblockern. Nu var han kanske inte särskilt duktig på att att säga vad diskussionen skulle handla om i sin första post då det låter mer som gnäll. Men med 4 sidor så måste det ha funnits något slags diskussionsvärde med hans post.

Trodde mitt exempel skulle vara tydligare mot vad jag skrev innan, men kan försöka förtydliga det. Om Burger king har gröna väggar och jag ogillar gröna väggar så pass mycket att det är en deal breaker för mig så är det inte mitt problem att få dom att byta färg. Fortfarande vissa brister i mitt exempel då burger king inte tillhandahåller några gratisprodukter där dom förväntar sig att konsumenten ska titta på reklam. Min tanke var mer att det är inte mitt eller någon annans problem att få en kommersiell verksamhet att gå med vinst. Antingen hittar dom en finansiell lösning som funkar, eller så går dom under och någon annan tar över.

Ok, aftonbladets metoder, inte aftonbladet i sig.

Angående diskussionsvärdet så har ju mestadelen av dessa 4 sidor gått ut på att folk försökt lista ut vad diskussionen faktiskt går ut på.

On-topic (enligt mig):
Angående att blockera ad-blockers så är det en metod att försöka driva en kommersiell verksamhet. Att vissa ogillar metoden är tydligt, men liksom det inte är något lagkrav att titta på reklamen är det heller inget lagkrav att tillåta adblockers på sin sajt. Vill man inte ta del av en reklamfinansierad sajt så får man väl "rösta med plånboken" och gå nån annanstans. Att sitta och klaga på ett forum är såklart tillåtet (beroende på forum), men vad kommer det göra för nytta?

TS får gärna förtydliga vad det är vi ska diskutera i denna tråd om vi missförstått.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag betalar ju redan för att aftonbladet ska vara uppe.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Presst%C3%B6d

Det går på skatten, som vi alla betalar. Ska dom hålla på med annonser och få inkomster från dom så kanske dom ska plocka bort det statliga stödet också?

Permalänk
Medlem

Jag förstår att man kan tycka att all reklam är jobbig, men de fyller ett syfte, speciellt online där du VÄLJER själv att vistas, vill du inte se Aftonbladets reklam, ja gå inte in å läs DERAS artiklar då.

Så en del resonemang är rent av barnsliga som tex

"Alltså, jag skiter faktiskt i hur Aftonbladet tjänar sina pengar, vill jag inte titta på reklam så gör jag inte det."

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Jag betalar ju redan för att aftonbladet ska vara uppe.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Presst%C3%B6d

Det går på skatten, som vi alla betalar. Ska dom hålla på med annonser och få inkomster från dom så kanske dom ska plocka bort det statliga stödet också?

Vad jag vet får inte Aftonbladet presstöd. Är inte det till mindre, lokala tidningar?

Edit:
https://www.aftonbladet.se/koncernen/article12567608.ab

Citat:

Har Aftonbladet presstöd?
Svar: Nej, kvällstidningar får inget presstöd.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rorax:

Nja lagligt har väl piratkopiering aldrig varit helt och hållet även om det funnits gråzoner. Var väl ett tag det var lagligt att ladda ner men inte ladda upp (alltså sprida upphovsrättsliga verk eller vad man ska kalla det) vad jag kan komma ihåg. Jag gömmer mig inte bakom någonting, varför ska jag bry mig om någonting som "kanske" blir olagligt i framtiden? Är det olagligt nu? Nej det är det inte ens nära att vara, så jag kan alltså helt öppet säga att jag blockerar reklam för jag gillar inte reklam. Så vet inte varför du tycker att jag eller någon annan gömmer mig bakom några argument när jag helt enkelt bara förklarar hur jag tycker/tänker.

Att göra olagliga saker är något jag inte propagerar för. Att göra saker som är moraliskt fel enligt vissa har jag inget problem med att göra. Skulle det bli olagligt i framtiden, ja då har jag inget val än att titta på reklam eller helt enkelt sluta att besöka de sidor som har så mycket reklam att det blir ohållbart.

Jag menar det finns dom som tycker att äta kött är fel, jag respekterar deras åsikt men jag ser inget moraliskt fel i att äta kött. Och det är inte olagligt. Men jag tänker heller inte försöka tvinga dom att äta kött med motivet att köttbonden går i konkurs om dom inte gör det. Skulle alla bli veganer så skulle han få hitta andra sätt att bedriva sin verksamhet, inte mitt problem. Lika lite som det är mitt problem om aftonbladet går i konkurs för att jag helt lagligt blockerar deras reklam även om det anses moraliskt fel av vissa.

Tror att du missförstått inlägget, men det var jag förvisso beredd på att många skulle.

Det jag menar är just att saker som nu är olagliga en gång var lagliga. Det var lika fel då som nu. Sen så betyder inte det att du har rätt eller fel i vad du tänker. Men lagen kom till av att folk tyckte att det var moraliskt fel. Så att rättfärdiga sina åsikter på så vis är ganska konstigt.

Vart det lite bättre förklarat?

Edit: Jag står alltså inte på någon sida i dessa inlägg. Jag försöker bara poängtera att argumentet "det är inte olagligt, därför är det okej" är en aning lustigt.

Permalänk
Medlem

Nyttan med tråden är väl att jag aldrig kommer besöka sidan igen.
Inte för att jag läst deras skräp ändå men om nån slängde upp en länk så hade jag tidigare kanske klickat på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Riktigt så enkelt är det ju förstås inte.

Nej.

Att du har skapat den här tråden, och fortsätter att försvara den, är ju ett utmärkt exempel på att det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

On-topic (enligt mig):
Angående att blockera ad-blockers så är det en metod att försöka driva en kommersiell verksamhet. Att vissa ogillar metoden är tydligt, men liksom det inte är något lagkrav att titta på reklamen är det heller inget lagkrav att tillåta adblockers på sin sajt. Vill man inte ta del av en reklamfinansierad sajt så får man väl "rösta med plånboken" och gå nån annanstans. Att sitta och klaga på ett forum är såklart tillåtet (beroende på forum), men vad kommer det göra för nytta?

TS får gärna förtydliga vad det är vi ska diskutera i denna tråd om vi missförstått.

Absolut, det håller jag med om. Han hade säkert bättre respons om han skrev något i stil med:

"Märkte idag att aftonbladet har börjat med anti-adblocker på sin sportsektion, personligen tycker jag <insert-massa-text-här>. Förmodligen är det något dom testar om det är OK och något dom senare kan introducera på flera sektioner på deras site. Vad tycker ni om <insert-frågor-här>. Såg också att man kan skicka in feedback via <insert-någon-feedback-länk-här> så vi som inte gillar detta kanske skulle skicka in lite feedback vad vi tycker innan dom infört det på hela siten"

Skrivet av WDac:

Så en del resonemang är rent av barnsliga som tex

"Alltså, jag skiter faktiskt i hur Aftonbladet tjänar sina pengar, vill jag inte titta på reklam så gör jag inte det."

Hur är det barnsligt att säga att det inte är mitt problem hur aftonbladet finansierar sina tjänster? Eller att jag inte tittar på reklam när jag har möjligheten att avstå från det. Förstår att du vill låta tuff på internet men diskussion har lite mer värde om man faktiskt diskuterar. Du vet, argument och motargument och allt det där andra. Kanske för mycket begärt vad vet jag.

Skrivet av anon186252:

Tror att du missförstått inlägget, men det var jag förvisso beredd på att många skulle.

Det jag menar är just att saker som nu är olagliga en gång var lagliga. Det var lika fel då som nu. Sen så betyder inte det att du har rätt eller fel i vad du tänker. Men lagen kom till av att folk tyckte att det var moraliskt fel. Så att rättfärdiga sina åsikter på så vis är ganska konstigt.

Vart det lite bättre förklarat?

Edit: Jag står alltså inte på någon sida i dessa inlägg. Jag försöker bara poängtera att argumentet "det är inte olagligt, därför är det okej" är en aning lustigt.

Det är där jag inte håller med, så länge något är lagligt. Så är det inte fel, eftersom det de facto är lagligt. Något som är lagligt kan aldrig vara olagligt (och vice versa), sen kan förstås något lagligt bli olagligt. Men då blir du inte straffad för en handling som du gjorde medan det var lagligt.

Sen kan vi nog stryka moraliskt helt och hållet, lagar kommer till för att något är fel. Finns de som tycker att stiftade lagar är moraliskt fel. Exempelvis om du lägger en björnsax innanför ditt fönster och en inbrottstjuv trampar i den. Då åker du dit för det även fast inbrottstjuven inte hade något där att göra. Vissa tycker det är moraliskt fel för att man ska få skydda sitt hem, andra att det är moraliskt rätt för man ska inte skada andra människor oavsett vad dom gör. Men det är inte relevant vad folk tycker moraliskt, det som är relevant är vad lagen säger.

Du behöver inte rättfärdiga några handlingar överhuvudtaget, så länge det är lagligt så är det okej. Vi lever trots allt i ett land styrt av lagar. Inte ett land styrt av moral/åsikter (till skillnad från exempelvis vissa diktaturer). Däremot så kan vi självklart diskutera vad vi tycker är rätt eller fel ur en moralisk synvinkel och försöka få folk att tycka likadant. Men då måste man också beakta att alla har inte samma moraliska åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rorax:

Det är där jag inte håller med, så länge något är lagligt. Så är det inte fel, eftersom det de facto är lagligt. Något som är lagligt kan aldrig vara olagligt (och vice versa), sen kan förstås något lagligt bli olagligt. Men då blir du inte straffad för en handling som du gjorde medan det var lagligt.

Sen kan vi nog stryka moraliskt helt och hållet, lagar kommer till för att något är fel. Finns de som tycker att stiftade lagar är moraliskt fel. Exempelvis om du lägger en björnsax innanför ditt fönster och en inbrottstjuv trampar i den. Då åker du dit för det även fast inbrottstjuven inte hade något där att göra. Vissa tycker det är moraliskt fel för att man ska få skydda sitt hem, andra att det är moraliskt rätt för man ska inte skada andra människor oavsett vad dom gör. Men det är inte relevant vad folk tycker moraliskt, det som är relevant är vad lagen säger.

Du behöver inte rättfärdiga några handlingar överhuvudtaget, så länge det är lagligt så är det okej. Vi lever trots allt i ett land styrt av lagar. Inte ett land styrt av moral/åsikter (till skillnad från exempelvis vissa diktaturer). Däremot så kan vi självklart diskutera vad vi tycker är rätt eller fel ur en moralisk synvinkel och försöka få folk att tycka likadant. Men då måste man också beakta att alla har inte samma moraliska åsikt.

Hmm.. Hänger faktiskt inte med hur du tänker just nu. Men jag besvarar väl varje punkt för sig så får vi se hur det går.

"Fel" beror väl lite på hur vi definerar det. Jag tänkte väl som i moraliskt fel, snarare än som i olagligt fel. Kanske är där vi blir osams?

Helt med på hur lagsystemet är byggt. Det jag försökte poängtera. Att det kan vara "fel", men ur moraliska definitionen, och därför möjligen något som kan komma att bli olagligt. Där motsatsen också är sann. Sen att du får göra det har jag aldrig sagt något om. Syftade endast på "det är inte olagligt, och då är min åsikt korrekt"-tänket.

Ja, jo, visst är det vad lagen säger som man ska följa. Men det betyder inte att lagen är perfekt, eller korrekt. "Fel" är subjektivt, inte absolut. I alla fall inte så jag lärt mig ordet. Om så är fallet så skulle lagen aldrig ändras. Då skulle fortfarande homosexualitet vara olagligt, exempelvis. Men det är kanske inte riktigt en moralfråga så det var inget perfekt exempel.

Mja.. Det är inte okej utifrån moralperspektivet i alla lägen, vilket är min poäng.
Självklart bor vi i ett sådant land där lagen styr. Aldrig argumenterat om det. Jag argumenterar om huruvida moral också bör styra ens beteende. Jag ger ett fiktivt exempel: Bara för att lagen inte säger att jag inte får dräpa, så betyder det väl kanske inte att jag bör ha rätt till att ta mig denna frihet?
Självklart har folk olika åsikt. Säger inget om det. Jag har som sagt inte försökt ta någon sida i reklamdiskussionen. Så jag vet inte riktigt varför det är relevant?

Edit: Tillägger följande tankeställare. Om nu lagen kommer till av att något är "fel", och det inte är moral som styr. Vad styr då? Det enda jag kan tänka mig är just att någon Tycker det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Hmm.. Hänger faktiskt inte med hur du tänker just nu. Men jag besvarar väl varje punkt för sig så får vi se hur det går.

"Fel" beror väl lite på hur vi definerar det. Jag tänkte väl som i moraliskt fel, snarare än som i olagligt fel. Kanske är där vi blir osams?

Helt med på hur lagsystemet är byggt. Det jag försökte poängtera. Att det kan vara "fel", men ur moraliska definitionen, och därför möjligen något som kan komma att bli olagligt. Där motsatsen också är sann. Sen att du får göra det har jag aldrig sagt något om. Syftade endast på "det är inte olagligt, och då är min åsikt korrekt"-tänket.

Ja, jo, visst är det vad lagen säger som man ska följa. Men det betyder inte att lagen är perfekt, eller korrekt. "Fel" är subjektivt, inte absolut. I alla fall inte så jag lärt mig ordet. Om så är fallet så skulle lagen aldrig ändras. Då skulle fortfarande homosexualitet vara olagligt, exempelvis. Men det är kanske inte riktigt en moralfråga så det var inget perfekt exempel.

Mja.. Det är inte okej utifrån moralperspektivet i alla lägen, vilket är min poäng.
Självklart bor vi i ett sådant land där lagen styr. Aldrig argumenterat om det. Jag argumenterar om huruvida moral också bör styra ens beteende. Jag ger ett fiktivt exempel: Bara för att lagen inte säger att jag inte får dräpa, så betyder det väl kanske inte att jag bör ha rätt till att ta mig denna frihet?
Självklart har folk olika åsikt. Säger inget om det. Jag har som sagt inte försökt ta någon sida i reklamdiskussionen. Så jag vet inte riktigt varför det är relevant?

Edit: Tillägger följande tankeställare. Om nu lagen kommer till av att något är "fel", och det inte är moral som styr. Vad styr då? Det enda jag kan tänka mig är just att någon Tycker det.

Ja det är där vi inte håller med varann och det jag försökte förklara. För du pratar om moraliskt fel. Men problematiken där är att vi alla har inte samma moraliska kompass. Hade vi det hade vi kunnat stifta lagar på ren moral. Så hela moralperspektivet är fel, för jag tycker inte att det är moraliskt fel att blockera reklam som jag inte vill se. Har jag möjligheten att på lagligt vis ta bort reklamen, så ser jag inte det som ett moralisk dåligt att göra det.

Lagar brukar stiftas utifrån vad de som styr tycker eller hur deras väljare. Och självklart är dom påverkade av sin moral. Så visst kan man argumentera att lagar uppkommer efter moral. Men vems moral? Du kan inte argumentera för att de uppkommer från vad som är moraliskt rätt. Även om ett argument skulle kunna vara att något är moraliskt rätt bara för att majoriteten tycker så. Vilket jag inte skulle hålla med om.

Och det där med att folk har olika åsikter har inte med reklamdiskussionen att göra, utan att folk tycker olika punkt. Alla tycker inte samma sak, då hade vi inte haft denna diskussion alls. Däremot tycker jag inte det är fel att ha en diskussion då det är intressant att höra någon annans synvinkel och försöka förstå hur dom ser på saker och ting.

Det jag tycker är intressant är egentligen det du skriver här:

"Det är inte okej utifrån moralperspektivet i alla lägen, vilket är min poäng."

För vems moral är det som styr? Är det din moral? Min moral? Någon annans moral? När du nämner om det vore lagligt att dräpa folk, så ja då har du rätten att göra det. För det vore då inte olagligt, det skulle dock leda till en fruktansvärd våldsspiral där folk mördar varandra i hämnd och liknande. Vilket är varför man skapade en lag som gjorde det olagligt. Personligen hade jag inte dödat folk även om det vore lagligt, varför? Jo för att jag tycker inte det är moraliskt försvarbart att göra det. Skulle jag tycka det vore OK om andra gjorde det även om det vore lagligt? Nej det skulle jag inte, utan jag skulle vilja att det blev olagligt och skulle då argumentera för min sak varför det skulle vara olagligt. Medans andra skulle tycka det vore toppen att det var lagligt och inte ha några moraliska problem med det.

Samma sak med att blockera annonser. Tycker någon att det är helt fel med att blockera annonser, ja men lobba för att göra det olagligt.
Förenklat kan jag säga såhär. Så länge inte jag tycker det är något fel med att utföra en handling, och handlingen inte är olagligt. Så kommer jag utföra den.

Permalänk

Stå upp för "bra" journalistik. Det sprack mitt i meningen haha

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Medlem

Aftonbladet med flera implementerar sina nagscreens med hjälp av script så en scriptblocker fixar det hela.

Det som blir lite puckat är när det tex är jobbets proxy som tar bort reklamen och inget man kan påverka själv

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rorax:

Ja det är där vi inte håller med varann och det jag försökte förklara. För du pratar om moraliskt fel. Men problematiken där är att vi alla har inte samma moraliska kompass. Hade vi det hade vi kunnat stifta lagar på ren moral. Så hela moralperspektivet är fel, för jag tycker inte att det är moraliskt fel att blockera reklam som jag inte vill se. Har jag möjligheten att på lagligt vis ta bort reklamen, så ser jag inte det som ett moralisk dåligt att göra det.

Lagar brukar stiftas utifrån vad de som styr tycker eller hur deras väljare. Och självklart är dom påverkade av sin moral. Så visst kan man argumentera att lagar uppkommer efter moral. Men vems moral? Du kan inte argumentera för att de uppkommer från vad som är moraliskt rätt. Även om ett argument skulle kunna vara att något är moraliskt rätt bara för att majoriteten tycker så. Vilket jag inte skulle hålla med om.

Och det där med att folk har olika åsikter har inte med reklamdiskussionen att göra, utan att folk tycker olika punkt. Alla tycker inte samma sak, då hade vi inte haft denna diskussion alls. Däremot tycker jag inte det är fel att ha en diskussion då det är intressant att höra någon annans synvinkel och försöka förstå hur dom ser på saker och ting.

Det jag tycker är intressant är egentligen det du skriver här:

"Det är inte okej utifrån moralperspektivet i alla lägen, vilket är min poäng."

För vems moral är det som styr? Är det din moral? Min moral? Någon annans moral? När du nämner om det vore lagligt att dräpa folk, så ja då har du rätten att göra det. För det vore då inte olagligt, det skulle dock leda till en fruktansvärd våldsspiral där folk mördar varandra i hämnd och liknande. Vilket är varför man skapade en lag som gjorde det olagligt. Personligen hade jag inte dödat folk även om det vore lagligt, varför? Jo för att jag tycker inte det är moraliskt försvarbart att göra det. Skulle jag tycka det vore OK om andra gjorde det även om det vore lagligt? Nej det skulle jag inte, utan jag skulle vilja att det blev olagligt och skulle då argumentera för min sak varför det skulle vara olagligt. Medans andra skulle tycka det vore toppen att det var lagligt och inte ha några moraliska problem med det.

Samma sak med att blockera annonser. Tycker någon att det är helt fel med att blockera annonser, ja men lobba för att göra det olagligt.
Förenklat kan jag säga såhär. Så länge inte jag tycker det är något fel med att utföra en handling, och handlingen inte är olagligt. Så kommer jag utföra den.

Men vafan.. Vi är ju överäns egentligen!

Hela min poäng har varit att folk argumenterar om moralen i att blockera annonser. Då hör inte lagen hemma i den delen av diskussionen, och verkligen inte som ett bevis för att ens egna moraliska beslut är korrekt sätt att leva. Sedan så har du däremot rätten att blockera så länge det är lagligt, och det är vid tillfället det som samhället ur lagens ögon ser som moralrätt.
Vi kommer liksom ingenstans om man inte kan ifrågasätta folks moral, utan att höra att lagen säger si och så.

Edit: "Hela min poäng" var fel ordvalsföljd. Var väl snarare att det var poängen jag försökte framföra i första inlägget.

Permalänk
Medlem

Att aftonbladet blockerar sina "egna" nyheter är väl snarare något som vi svenskar borde bli glada över. Ser det som en gratistjänst från deras sida att de blockerar sig själva.

Med alla alternativa kanaler för goda diskussioner (bloggar etc) som överstiger dagens "journalistik", enda som behövs för att bli av med eländet är sponsringen med skattepengar dras in, sedan kan tidningar som fokuserar på riktigt journalistik återuppstå ur askan. Alternativt går alla bara över till BBC,, WSJ, FT etc beroende på vad man nu är intresserad av. Är trots allt bara logiskt att allt annat är lokala nyheter kommer bli "offer" för det fria flödet av information och de bästa växer medan de små dör sotdöden.

Permalänk

Kör med Adblocker och Adblocker plus i chrome
inget fönster på aftonbladet

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Nja lagligt har väl piratkopiering aldrig varit helt och hållet även om det funnits gråzoner.

Piratkopiering kan per definition aldrig vara laglig, däremot kan kopiering vara det.

Permalänk
Medlem

Denna diskussion är märklig, överlag verkar dom som är mest upprörda över detta vara samma personer som säger sig inte vilja läsa något på Aftonbladet och att dom gärna får försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Piratkopiering kan per definition aldrig vara laglig, däremot kan kopiering vara det.

Kolla vad som hände juli 2005 så förstår du kanske vad jag menade med gråzon och piratkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Kolla vad som hände juli 2005 så förstår du kanske vad jag menade med gråzon och piratkopiering.

Piratkopiering är alltid olaglig, annars är det inte piratkopiering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Piratkopiering kan per definition aldrig vara laglig, däremot kan kopiering vara det.

Förvisso, då ordet kom till i samband med att det blev olagligt (antar jag?). Alltså ge ett ord för den olagliga handlingen. Men så långt tror jag inte att vi försökte ta diskussionen Jag själv syftade (som du nog insett) på att man hade kunnat avfärda den handlingen också en gång i tiden, genom att hänvisa till lagen. Tiden då det inte fanns något som hette piratkopiering. Men det var då lika moraliskt fel som det nu är.

Skrivet av improwise:

Denna diskussion är märklig, överlag verkar dom som är mest upprörda över detta vara samma personer som säger sig inte vilja läsa något på Aftonbladet och att dom gärna får försvinna.

Tja.. Man kan säga mycket i vredens hetta Men jag håller med.

Permalänk

Jag blockerar element i chrome, fungerar prima

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Förvisso, då ordet kom till i samband med att det blev olagligt (antar jag?). Alltså ge ett ord för den olagliga handlingen. Men så långt tror jag inte att vi försökte ta diskussionen Jag själv syftade (som du nog insett) på att man hade kunnat avfärda den handlingen också en gång i tiden, genom att hänvisa till lagen. Tiden då det inte fanns något som hette piratkopiering. Men det var då lika moraliskt fel som det nu är.

Tja.. Man kan säga mycket i vredens hetta Men jag håller med.

Även om din tanke inte var att gå så långt så flikar jag ändå in detta
Ordet piratkopia och därav piratkopiering är bara en variant på ett ord som uppkom redan på 1800-talet och gällde då böcker och musik.
Det ord vi har idag dök upp långt innan det blev ett vanligt ord inom datorvärlden, och inom datorvärlden så hette det piratkopiering redan på C64-tiden även om det fram tills för ett antal år sedan var lagligt att ta emot kopior så har det alltid varit olagligt att framställa och distribuera dem.

För att stanna lite on topic så kör jag bara vanliga Adblock till Chrome och har ingen reklam på AB, vitlistar de siter jag litar på och som dessutom inte har påträngande reklam, skulle säkert kunna vitlista även AB men då får de ta bort all rörlig reklam först.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv

@TiasE: Intressant. Men innan den tiden då? Någon måste ju kommit på att lagen behövde tillkomma. Och jag har svårt att se att man någonsin stiftat lagar baserat på spekulativa framtidssenarier

Edit: För att tydliggöra för de som inte riktigt hänger med i mina knäppa uttalanden. Jag sitter och kör en hönan eller ägget diskussion

Permalänk
Medlem

Hur märker sidan man besöker om det finns en adblocker? Kunde adblock införa en funktion som bypassar den kollen?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chksix:

Hur märker sidan man besöker om det finns en adblocker? Kunde adblock införa en funktion som bypassar den kollen?

uBlock Origin har den funktionen. Tror att fler tillägg har det, men sen måste ju dessa uppdateras med jämna mellanrum, då olika siter kör olika lösningar. Tror också det är något du måste klicka i att du önskar, liksom att adblock inte ska godkänna annonser de själva tycker är ok.

Permalänk
Medlem

lätt löst, installera pi-hole, disabla adblocker på aftonbladet.. surfa på aftonbladet utan reklam = win

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Jag använder adblocker för att reklam är manipulativ skit och en ren våldtäkt på hjärnan. Om någon gör det till en moralfråga att man SKA tillåta reklam har de djävligt svagt på fötterna.

Jag besöker inte aftonbladet, eftersom deras "journalistik" är manipulativ skit och ren våldtäkt på hjärnan. Om någon gör det till en moralfråga att man SKA finansiera ABs skit har de djävligt svagt på fötterna.

Hade jag fått bestämma hade de inte fått presstöd, på samma sätt som jag anser att SR inte är "fri" media och inte ska finansieras med skattemedel eller andra ocker-medel.

Något att tänka på; en vän till mig som jobbar på Metro:

"Läsarna är inte vår kund. De är vår produkt som vi säljer till annonsörerna. "

Så kom ihåg AB finns inte till för oss, inte för att informera oss, lära oss eller ens roa oss. Det enda de vill är att baita oss så att de kan samla klick-statistik och tjäna annonspengar. De väljer sina "journalister" utifrån det perspektivet, provokatörer, agitatorer, manipulativa ordkreatörer. Det finns säkert bra journalister där ute, men de jobbar inte på tidningar som AB.

Permalänk
Medlem

Min adblock plus har till dags dato blockerat 432060 st annonser ,men som sagt stöder gärna sweclockers och avblockar ABP .