Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Avstängd

Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Finns ingen allmän tråd om produkten i fråga, och jag skulle gärna vilka diskutera den kommande v2 som bör lanseras inom kort enligt lite rykten m.m!

Märkte nyss att det inte längre finns några Shield TV i lager och gjorde några sökningar. Det som är klargjort är att den nya nu kommer med "802.11ac WiFi and has MIMO antennas"

Angående SOC så hade det ju onekligen varit kul med en uppgradering - för framtida lite tyngre android-spel osv, även om mitt främsta användningsområde är media-uppspelning idag.

Läsvärt:
http://liliputing.com/2016/08/next-gen-nvidia-shield-tv-hits-...
http://androidtv.news/2016/09/nvidia-shield-discontinued-v2-r...

Permalänk
Medlem

@cider123:

Jag har precis beställt en shield TV från komplett. Jag har svårt att se några nya funktioner som bättre hårdvara skulle resultera i om man bara hade tänkt ha den som mediaspelare. Eller har jag missat någon stor teknisk utveckling?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bryggan:

@cider123:

Jag har precis beställt en shield TV från komplett. Jag har svårt att se några nya funktioner som bättre hårdvara skulle resultera i om man bara hade tänkt ha den som mediaspelare. Eller har jag missat någon stor teknisk utveckling?

Nej det är väl lite det jag kommit fram till efter lite funderingar.. Det är nog mest i spel det skulle göra eventuell skillnad - om dom nu uppgraderar soc, vilket inte alls är säkert.

Beställde en Pro så jag får väl helt enkelt använda den som HTPC till vardagsrummet - jag har ju trots allt trådat dit så det trådlösa skulle inte göra någon skillnad för min del, men i sovrummet hade det verkligen behövts bättre, får väl helt enkelt vänta och se.

Frågan är om det är värt att lägga till fjärrkontrollen eller om man ska köra på den klumpiga spelkontrollern..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Nej det är väl lite det jag kommit fram till efter lite funderingar.. Det är nog mest i spel det skulle göra eventuell skillnad - om dom nu uppgraderar soc, vilket inte alls är säkert.

Beställde en Pro så jag får väl helt enkelt använda den som HTPC till vardagsrummet - jag har ju trots allt trådat dit så det trådlösa skulle inte göra någon skillnad för min del, men i sovrummet hade det verkligen behövts bättre, får väl helt enkelt vänta och se.

Frågan är om det är värt att lägga till fjärrkontrollen eller om man ska köra på den klumpiga spelkontrollern..

Är ju trevligare med fjärrkontroll. Själv använder jag en Logitech harmony 350 som jag redan hade från förut.

Permalänk
Medlem

Bara den 1a shielden kommer uppdateras... hatar ycbr 23.976 buggen... slår om till rgb när man kollar på en 23.976 film när man har ycbr på i inställningar i hmdi settings... det enda man kan göra för att få rätt hz och rätt färgformat just nu är att ställa ycbr och rätt hz i shielden manuellt, ochvha autorefreshrate avslaget ibtex kodi/spmc...

Permalänk
Medlem

@cider123:

Vad är skillnaden på det trådlösa på den nya inte bekräftade shielden? AC wave 2 fler mimo-antenner? Angående fjärrkontroll, fungerar inte HDMI-CEC på shielden?

/B

Permalänk
Medlem

Är extremt intresserad av Shield TVn men det känns surt att köpa en nu om det är en ny version på gång.. Tror jag väntar lite eller om man hittar någon begagnad till salu.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Skrivet av KniFF:

Är extremt intresserad av Shield TVn men det känns surt att köpa en nu om det är en ny version på gång.. Tror jag väntar lite eller om man hittar någon begagnad till salu.

Precis samma här. Är det någon som hört något mer om en ny Shield TV?

Permalänk
Medlem

Det finns väl inga konkreta uppgifter än vad jag vet.
Ett rykte som sprids är ju att den "nya" kommer ha liknande hårdvara som nuvarande modell fast med ett krympt/annorlunda yttre.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Den som finns att köpa på elgiganten är det v1 eller finns v2 redan där?

http://www.elgiganten.se/catalog/ljud-bild/se-streaming-media...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Den som finns att köpa på elgiganten är det v1 eller finns v2 redan där?

http://www.elgiganten.se/catalog/ljud-bild/se-streaming-media...

Skickades från m.sweclockers.com

V1 eftersom V2 fortfarande bara är ett rykte.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@MatteN:
Aha det sög ju lite nu när jag hade pengar kvar på lön och är så förbannat trött på min RPI2 som inte orkar med h265/Hevc.
Men får väl helt enkelt vänta för denna maskin verkar ju helt klart värd om man vill kunna köra Kodi, kolla på sport via Viasat och cmore?

Är inte i nått behov av att spela en massa men vad ska man annars satsa på? Vill ha en tyst maskin som gör sitt jobb med en liten smidig fjärris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

V1 eftersom V2 fortfarande bara är ett rykte.

Lite info om V2 iaf

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Det känns som att den ligger en bra bit fram i tiden med tanke på att den relativt nyligen godkändes. Ganska trist när den tidigare modellen inte heller finns att köpa längre men förståeligt om de vill använda kretsarna till Switch istället som ryktet gör gällande.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Men den finns ju numera igen på elgiganten för 1890:-

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Tycker denna maskin är superintressant, (då jag tänkt bygga mig en ny htpc och nyss beställt en chromecast) Låter som att den i princip skulle ersätta båda dessa om jag förstått rätt?

Är det dumt att köpa den nuvarande modellen, om det ligger en hottare version i pipen?

Permalänk

@syntax11: Blir nog inga större förändringar, men jag hade nog väntat till början av nästa år (förutsatt att det inte blir en prissänkning dessförinnan) för att veta mer. Troligast är väl att det inte händer något förrän mitten av 2017 tidigast.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av syntax11:

Tycker denna maskin är superintressant, (då jag tänkt bygga mig en ny htpc och nyss beställt en chromecast) Låter som att den i princip skulle ersätta båda dessa om jag förstått rätt?

Är det dumt att köpa den nuvarande modellen, om det ligger en hottare version i pipen?

Mjo jag tänkte ungefär som dig, jag köpte en shield tv pro och jag är väldigt nöjd, allt fungerar som det ska och jag streamar dagligen serier och spotify genom min shield. Jag kör med ethernet, testade med wifi några veckor men det droppar ibland när man varit i viloläge och ibland går det så långt att en omstart behövs för att få åtkomst till nätverket igen, har bara problemet på shield så det är förmodligen inte relaterat till min router. När wifi fungerade så streamade jag 1080p utan problem med 5 meters avstånd till routern.

Det som garanterat lär bli bättre med nya shield tv är ju AC wifi, annars tror jag inte det kommer skilja sig jättemycket åt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Shield var ju lite "före sin tid" när den lanserades och har sedan dess uppdaterats med jämna mellanrum och bra funktioner har lagts till.

Problemet var ju att de försökte lansera den som en ersättare till Xbox och Playstation och inte för vad den var: en avancerad mediaspelare. (gnälldes en hel del bla här hos sweclockers)

Jag importerade den vid lanseringen från USA och har varit helnöjd sedan dess Finns inget jag saknar egentligen så frågan är ju vad V2 skulle förbättra ? Lite snabbare processor ? Lite snabbare Wifi ? mest småsaker i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

@kjellkritisk Det enda som får mig att avvakta just nu är väl just kostnaden. Jag tycker (snål som jag är) att den är liite för dyr än. Jag är ju inte så uppdaterad/insatt som jag märker att många andra är här över alternativen.

@cider123 bra att veta att det ev kan bli droputs då vid wifi användning. Själv har jag trådat fram till mitt "mediacenter" så jag skulle nog inte besväras. Men vad är argumentet för en pro?
Vet att den har 500 gb disk.. men hur använder du den? spel t ex?

@Pulver Det verkar onekligen som den är före sin tid. Kanske som du säger att den redan är tillräckligt komplett? Jag har kört med en htpc så långt jag kan minnas, då har det både blivit till torrent och uppspelning. Ingen tid att "nörda ner mig" även om jag skulle vilja... Med hus, familj, hobbies etc - blir det lite tid över..
Jag har eller haft några mediaspelare för portabilitet, en nas som jag köpte men gav bort för jag orkade inte bygga om.
Känns mkt plug n play över Shield.. - trevligt!

(Är just nu inne på att bygga mig en bättre htpc och ev avvakta prissänkning av den första modellen Shield, alt köpa den nya när den kommer.)

"Spelkonsolkompetensen" är ju verkligen en bonus - är det ngn som kör den som spelkonsol?

Verkar som alla användare helnöjda iaf..

Permalänk
Skrivet av syntax11:

@kjellkritisk Det enda som får mig att avvakta just nu är väl just kostnaden. Jag tycker (snål som jag är) att den är liite för dyr än. Jag är ju inte så uppdaterad/insatt som jag märker att många andra är här över alternativen.

Helt klart är det så. Att betala för Shield (2000 kr) + fjärrkontroll (500 kr) finns inte på kartan för mig som inte tänker använda den till spel.

Det är synd att det inte finns något alternativ som ligger mellan Nexus Player/Mi Box och Shield. En jätteskillnad i pris. Vi har förstås Amazon Fire TV också, men de är speciella som vill låsa sin produkt.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Kul att ni är nöjda !
Har rekat den här på forumet många gånger och även till bekantskapskretsen.
Men har ingen själv (kör en NUC) så det är svårt att veta hur dom faktiskt är att leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

Helt klart är det så. Att betala för Shield (2000 kr) + handkontroll (500 kr) finns inte på kartan för mig som inte tänker använda den till spel.

Det är synd att det inte finns något alternativ som ligger mellan Nexus Player/Mi Box och Shield. En jätteskillnad i pris. Vi har förstås Amazon Fire TV också, men de är speciella som vill låsa sin produkt.

Du får med en handkontroll när du köper den så du behöver inte köpa någon extra - 1890:- är allt du behöver betala (på elgiganten) - handkontrollen fungerar även som fjärrkontoll.

De borde ha är ett alternativ med fjärrkontroll utan handkontroll och sälja den för 1500:-

Permalänk
Skrivet av Pulver:

De borde ha är ett alternativ med fjärrkontroll utan handkontroll och sälja den för 1500:-

Precis.

Under Black Friday ifjol så vill jag minnas att man kunde få Shield + fjärrkontroll + handkontroll för 1500 kr.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

@Kjellkritisk: Då hade det varit en nobrainer... helt klart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av syntax11:

@cider123 bra att veta att det ev kan bli droputs då vid wifi användning. Själv har jag trådat fram till mitt "mediacenter" så jag skulle nog inte besväras. Men vad är argumentet för en pro?
Vet att den har 500 gb disk.. men hur använder du den? spel t ex?

Det var delvis för att det inte fanns någon 16gb i lager någonstans, och delvis för att många Plex media server användare rekommenderar 500gb då all metadata kan ta mycket plats samt att det kan vara trevligt med lite plats osv Jag tror du blir nöjd med 16gb om du inte ska ha in en massa spel samt har ett 10TB+ bibliotek som ska ha metadata. (Grejen är att Plex atm inte kan tillåta extern lagring av detta pga begränsningar i android tv, men det kan ju också ändras)

Permalänk
Medlem

@cider123:

Jag använder min mobil som fjärr!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bryggan:

@cider123:

Jag använder min mobil som fjärr!

Gött, ja jag har börjat använda min mobil men jag har faktiskt vant mig vid att använda konsoll-kontrollen och finner det ganska trevligt, om än lite otympligt med en hand, ligger kontrollen i soffan så går det ju dock bra. Blir nog en "Alexa Voice Remote for Amazon Fire TV" i julklapp till mig själv trots allt, vill enkelt kunna bläddra med en hand & jag gillar inte hur få knappar nvidia remoten har

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på release på CES i början på januari. Sen spelar det inte så stor roll om det blir en mindre billigare med samma platform eller uppgraderad hårdvara. Nu är det ju bara Elgiganten som har ett par kvar så något nytt är ju på gång.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64