"Avaktivera adblocker annars får du inte läsa!"

Permalänk
Medlem

Sydsvenskan kör en riktigt rälig metod. De har en paywall som påverkar kanske 70 % eller nåt av deras artiklar, men man vet inte om artikeln man klickar på ligger bakom denna eller inte, förrän man klickat på den och väntat på att sidan ska ladda. Det är JÄTTEIRRITERANDE.

Aftonblaskan har iaf en liten PLUS-skylt vid sina låsta artiklar. Hade Sydsvenskan kört med samma raka kort så hade jag inte blivit det minsta irriterad.

Jag tycker det är synd att mikrotransaktioner inte slog igenom när det var så mycket tal om det för... 10 år sedan? Det fanns startupbolag som skulle ordna så att man enkelt kunde betala pyttesummor, kanske 2-5 öre för att läsa en artikel, bara genom att klicka på en knapp eller godkänna en site för automatiska betalningar. Så skulle man ladda sin "plånbok" med 20 kr eller nåt så räckte det rätt länge.

2 öre är mer än vad du får för en visning av en annons.

Men bankerna satte väl stopp för det som för så mycket annat.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Någon mer som såg videon på Aftonbladet på när Trump slängde mat till fiskar och sen kastade all mat.

Aftonbladet är fakenews.. De hade en inzoomad video på bara Trump så att det skulle se ut som att Trump tröttnar och slänger bara allt.

Här är orginalet som visar att han gör det bara efter att japans premiärminister gör det först..

https://www.youtube.com/watch?v=yAaFzb0sG3s&feature=youtu.be&...

Om ni vill läsa fakenews, ja då får ni stänga av eran adblocks..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

Blockerar du aftonbladets (eller någon annan sidas reklam) så är du bara en kostnad för dem.

Riktigt så enkelt är det ju förstås inte.

Skrivet av Gropenator:

Uppenbart så förlorar du något nu när aftonbladet blockerar dig...

Nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hypermode:

Ser du inte kopplingen mellan att de visar reklam och att de kan producera sina artiklar som du uppenbarligen läser?

Nej, jag är en idiot.

Permalänk
Medlem

Det verkar inte gå så bra för aftonbladet, deras fysiska dagstidning kostar lika mycket som en veckotidning, deras sida går inte att ha igång utan reklam och även om man avaktiverar sin adblock så är mycket gömt bakom betalväggar ändå.

Börjar bli svårt att ta åt sig världsnyheter, iallafall gratis.

(sen kan man ju diskutera om kvalitén de har på sina artiklar, inte ens värda ett pris av gratis)

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Så där, nu har även Aftonbladet sällat sig till de websidor, liksom Sweclockers, som antingen bombarderar en med vädjan eller krav att stänga av adblocker för att man skall kunna läsa på sidan. Jag kommer ALDRIG någonsin att avaktivera adblocker, ever, för någon. Idioti!

https://i.imgur.com/SLqFftO.jpg

Det är väl ändå upp till Aftonbladet att välja hur deras material ska kunna nås över internet? Du har två val precis som Spotify. Antingen genom betaltjänsten Plus eller gratis men acceptera annonser. Anser du att det är din rätt att ha alternativet "gratis utan annonser"?

Det är givetvis din fulla rätt att använda Ad Blocker i browsern men då kan du heller inte kräva att motparten ger dig samma innehåll. Det är även din fulla rätt att uttrycka dig som du gör och tycka det är idioti. Jag personligen ser bara inget konstruktivt med detta.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Då räcker det väl med att köra ghostery och inte adblock på de sidorna eller?

Mja, diskutabelt. Ghostery snappar kanske inte upp allt. Bra att ha några reserver. För nog tusan kämpar företagen med att behålla denna guldgruva, fylld med både rikedom och makt. Det är overderlig information att kunna veta exakt vilken reklam som är effektiv, och på vilken målgrupp. Lägg där till att denna information kan användas på bra många fler områden, där den också är extremt värdefull.
Som sagt, jag tar gärna ett par steg extra.
Edit: Ska kanske utveckla en aning. Adblockers blockerar även trackers, eller bara trackers. Det beror på hur du använder den. Sedan så är det såklar trevligt att blocka kända virusspridare, osv.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ang3r:

Likadant här! Folk har ingen förståelse för varför man slutat kolla på TV pga all denna reklam.

Tittar inte TV pga av reklam heller^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Gnälla på forum gör jag hur mycket jag vill, thank you very much och "stå mitt kast" och reklamblockerat internetsidor har jag gjort i 15-20 år, så jag överlever nog skall du se. Det är väl snarare så att Aftonbladet, som gjort denna ändring nyligen, som får stå sitt kast då detta knappast kommer att få önskad effekt. Är det något folk avskyr så är det väl ultimatum.

Aftonbladet lär väl strunta fullständigt i om folk med adblock besöker deras hemsida, det är väl snarast bara en belastning för de i form av datatrafik.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Paddanx:

Det finns regler, så du tex får inte ta aftonbladets artiklar och göra en egen sida med dem, men du får lov, utan något krav, att läsa det, då det ligger öppet på nätet.

Vad baserar jag detta på?
Bla domen mot SVT/Radiotjänst. Som lade ut sig på nätet, och sedan skickade räkning för alla hade en dator. Detta överklagades till domstol och vi har numera inte denna kostnad.

Internet är och ska förbli gratis om du inte aktivt har betaltjänst. Passar det inte, sluta lägg upp aftonbladet där. Lägger de upp sin sida där, är det helt upp till mig vilken del, eller vilka delar av det jag vill hämta/läsa och använda. Vill jag inte ladda reklamen, gör jag inte det.

Väx upp... det är inte 1800-talets teknik längre.

Eh?
AB skickar ingen faktura till dig i efterhand, efter att du tagit del av innehåll som föreföll vara gratis vid tillfället. De upptäcker om du försöker tillgodogöra dig innehållet utan att gå med på deras villkor (visa reklam), och säger då stopp. Borträknat vad man tycker om deras innehåll, så måste jag säga att AB har ett schysstare tillvägagångssätt än SVT/Radiotjänst i ditt exempel.

Och det är inte så annorlunda från en betalvägg; det finns ett villkor (betala eller visa reklam) för att få tillgång till innehållet.

Att internet är "fritt" betyder inte nödvändigtvis gratis, det betyder "otyglat"; alla får skriva vad som helst, men man får samtidigt sätta upp villkor för att andra ska få ta del av det du skriver i din lilla bubbla. Om du gör villkoren helt vansinniga kommer ingen besöka din bubbla, och du får då inte ut ditt budskap. Om du gör innehållet fritt tillgängligt får du kanske ut budskapet, men har svårt att tjäna pengar på det. Balansgång.

Och just nu pågår ju ett slags arms race, där sidorna som vill tjäna pengar på sitt innehåll börjar blockera innehåll för besökare som hanterar deras sida på ett visst sätt. Det är en naturlig utveckling när folk använder adblockers istället för att bojkotta.

Look, jag försöker inte skydda AB på något sätt. De är nyhetsvärldens råttor. Men attityden med att "jag ska ha tillgång till allt innehåll du inte har gjort omöjligt för mig att se utan att betala" är skev. Det kommer sluta med att all riktig journalistik (och en del konstig...) kommer hamna bakom betalväggar som bara ett fåtal kommer orka betala för, och det enda som är gratis är det som är helt åt helvete för att någon har en agenda med det. Och det är ingen utveckling vi vill fortsätta med.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joppis:

Det är väl ändå upp till Aftonbladet att välja hur deras material ska kunna nås över internet?

Men behövs det en tolk till OP, eller? Jag har varken sagt att det är konstigt eller att det inte är Aftonbladets rättighet att ha reklam.

Skrivet av Joppis:

Du har två val precis som Spotify. Antingen genom betaltjänsten Plus eller gratis men acceptera annonser.

Tack, men jag använder mig i så fall av mitt tredje val; att ge fan i att använda sidan.

Skrivet av Joppis:

Anser du att det är din rätt att ha alternativet "gratis utan annonser"?

Det var nog det dummaste jag läst i tråden, hittills. Jag "anser" mig ha, ugh... "rätt" till att filtrera bort reklam. M-hm. Japp. Har du problem med det?

Skrivet av Joppis:

Det är givetvis din fulla rätt att använda Ad Blocker i browsern men då kan du heller inte kräva att motparten ger dig samma innehåll.

Vart har jag ställt dessa kraven? Sån här strawman-skit retar mig mer än reklam på Aftonbladet, bara så du vet.

Skrivet av Joppis:

Jag personligen ser bara inget konstruktivt med detta.

Nähep.

Stänger jag av adblocker på den sidan jag länkade till så möts jag av detta;

Det enda som inte är reklam är inringat och allt blinkar och flashar, allt är autouppspelat. Samtlig reklam försöker överrösta sin konkurrent, det skall blinka, flasha, upp, ner och snurra. Byt färg tio gånger, bom-bom knacka på rutan, foten i dörren HALLÅ TITTA PÅ MEEEEJ, större, värre och mer hysteriskt skall det bli - KÖP VÅRA PRODUKTER DÅÅÅ, FÖR FAAAN, KONSUMENTJÄVEL!!!! Tack, men nej tack. Och så var det med det.

Permalänk
Medlem

Deras sida, deras regler... duger det inte gå till en annan sida?
Blir som att gå hem till någon säga att de får baka bättre fikabröd...

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WarWolf.667:

Blir som att gå hem till någon sänga att de får baka bättre fikabröd...

Ja, fy för den lede. Bättre att vara Svensson och att tyst äta skiten dom bakat, tycka att - men visst, jorå, det var gott och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Ja, fy för den lede. Bättre att vara Svensson och att tyst äta skiten dom bakat, tycka att - men visst, jorå, det var gott och så.

Man kan tacka nej... smakar det skit behöver du inte äta?

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Någon mer som såg videon på Aftonbladet på när Trump slängde mat till fiskar och sen kastade all mat.

Aftonbladet är fakenews.. De hade en inzoomad video på bara Trump så att det skulle se ut som att Trump tröttnar och slänger bara allt.

Här är orginalet som visar att han gör det bara efter att japans premiärminister gör det först..

https://www.youtube.com/watch?v=yAaFzb0sG3s&feature=youtu.be&...

Om ni vill läsa fakenews, ja då får ni stänga av eran adblocks..

Du har uppenbarligen inte sett inslaget själv men ändå uttalar du dig i sak, vilket är ganska dumt. HELA video visas nämligen i inslaget. Så ironiskt nog är det mest du som står för #FakeNews i det här fallet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

@VresiBerba:
Men vad är det för jävla entitlement-attityd?
"Jag SKA ha tillgång till ert material, det är min rättighet, men FAN TA ER om ni försöker tjäna pengar på det på ett sätt jag inte tycker är tillräckligt subtilt!"

Wat?

Men nu får ni väl för fan ge er! Om jag inte vill se reklam så, ja, är det min "entitlement" att inte göra det. Punkt, jävla slut. Milda makter.

Skrivet av Shudnawz:

Eftertanke:
Hur skulle DU vilja att AB (och andra sidor) finansierar sina tjänster, om inte med reklam? Prenumerationer och betalväggar? Ska allt vara ideellt? Skatter? Magiska piller?

Du gnäller dig blodig på min "rant" men... magiska piller?

Skrivet av Shudnawz:
Permalänk
Avstängd
Skrivet av WarWolf.667:

duger det inte gå till en annan sida?

Skrivet av WarWolf.667:

smakar det skit behöver du inte äta?

Alltså, jag kan inte svara på dessa frågor, dom är väldigt konstigt ställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Absolut behöver du inte titta på reklam, men då behöver du inte heller gnälla på forum om att du inte kan få tillgång till vissa tjänster som kräver att du ser deras reklam. Du får helt enkelt stå ditt kast.

Precis. Är ju rätt bisarrt att han sitter här och säger att han inte vill se deras reklam och "skiter i hur de tjänar pengar" men samtidigt känner att han har rätt att använda deras tjänster.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Precis. Är ju rätt bisarrt att han sitter här och säger att han inte vill se deras reklam och "skiter i hur de tjänar pengar" men samtidigt känner att han har rätt att använda deras tjänster.

"Han"? Jag är här, vettja. Och citat på det där, okay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du har uppenbarligen inte sett inslaget själv men ändå uttalar du dig i sak, vilket är ganska dumt. HELA video visas nämligen i inslaget. Så ironiskt nog är det mest du som står för #FakeNews i det här fallet.

Ganska obvious att de ändrat då den riktiga videon kom ut. Om jag får fråga, vilken dag såg du det på aftonbladet? Jag är mer än 100% säker att de inte visade videon som jag länkat tidigare utan att man bara kunde se Trump. Jag vet vad jag såg, och om du ser nu annat, så är det för att de ändrat det, och inte heller lagt upp det på framsidan igen så att de som såg första "versonen" av videon ska se sanningen osv..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WarWolf.667:

Blir som att gå hem till någon säga att de får baka bättre fikabröd...

Skrivet av WarWolf.667:

Man kan tacka nej... smakar det skit behöver du inte äta?

Hmm.. Då tråden ändå spårar så tar jag mig friheten att fråga. Vad tycker ni andra om detta? Själv överväger jag att vara ärlig ibland. De kommer ju aldrig bli bättre annars. Men visst känns det sisådär när någon stått och ansträngt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Om du sitter här och är datorintresserad osv så är det rätt onödigt att INTE ha annonser här, när de kan vara bra tilfälliga erbjudanden och rabatter till välkända butiker...
Vet inte om du sett skillnad på Annons och Annons, ena annonsen trackar dig och visar samma skit produkter var du än är, dessa stör något så ofantligt men dessa existerar inte på Sweclockers.

Det gör de väl? CDONs annons har jag fått här och på andra ställen efter att ha surfat på SweC där de lockar med ett GTX 780 nedsatt från 5000kr till generösa 3000kr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Gnälla på forum gör jag hur mycket jag vill, thank you very much och "stå mitt kast" och reklamblockerat internetsidor har jag gjort i 15-20 år, så jag överlever nog skall du se. Det är väl snarare så att Aftonbladet, som gjort denna ändring nyligen, som får stå sitt kast då detta knappast kommer att få önskad effekt. Är det något folk avskyr så är det väl ultimatum.

Kanske. Men jag tror de skiter i att serva folk som inte betalar för sig. Brukar vara så företag fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Precis. Är ju rätt bisarrt att han sitter här och säger att han inte vill se deras reklam och "skiter i hur de tjänar pengar" men samtidigt känner att han har rätt att använda deras tjänster.

Jag håller med! Folk har till och med mage att gå på toaletten eller koka kaffe när TV reklam pausen startar. Förstår de inte vilken skada de gör och hur skall reklam TV kanalerna överleva om folk inte sitter och tittar på den?

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Inaktiv

@RSX: Du har en poäng i att de försökte vinkla det lite. Jag såg aldrig videon, men läste. Har för mig att de skrev något i stil med "Trump matade fiskarna, men tröttnade snabbt, och slängde därefter i resterande. Detta efter att Abe gjort detsamma". Så det var såklart vinklat i viss mån. Men det kan lika väl vara att de försökte skapa en nyhet där ingen fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

"Han"? Jag är här, vettja. Och citat på det där, okay.

Ptja, kanske här?

Skrivet av VresiBerba:

Alltså, jag skiter faktiskt i hur Aftonbladet tjänar sina pengar, vill jag inte titta på reklam så gör jag inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Så där, nu har även Aftonbladet sällat sig till de websidor, liksom Sweclockers, som antingen bombarderar en med vädjan eller krav att stänga av adblocker för att man skall kunna läsa på sidan. Jag kommer ALDRIG någonsin att avaktivera adblocker, ever, för någon. Idioti!

https://i.imgur.com/SLqFftO.jpg

För mig handlar det mindre om att läsa gratis som att en adblocker/scriptblockerare faktiskt är en del av mitt virusskydd.

Idag använder sig så många sidor av tredjepartsannonser/skit som inte är kvalitetssäkrat på något sätt. Detta är faktiskt största källan till att få virus på sin dator. Och tro det eller ej. Det är "kända" sidor som råckar få in skit som är risken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vilken adblocker kör du med?
Provade att hoppa in på Aftonbladet och jag får inte upp något med uBlock Origin.

Precis. Folk har inte förstått att adblock plus är skit.... Både tekniskt och med tanke på hur ägarna agerar. Ublock origin är det enda en riktig it-människa skulöle röra vid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Ptja, kanske här?

Nej du!

Skrivet av VresiBerba:

Alltså, jag skiter faktiskt i hur Aftonbladet tjänar sina pengar, vill jag inte titta på reklam så gör jag inte det.

Skrivet av Chrisj:

men samtidigt känner att han har rätt att använda deras tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Denna tråd belyser ett stort problem med dagens journalistik, hur ska nättidningar tjäna pengar för att betala sina journalister, fotografer etc som skriver ordentliga artiklar? De allra flesta stör sig av reklamen på hemsidor, och jag önskar själv innerligt att det skulle komma bättre lösningar där vi slipper autostartande videos, pop-ups etc, men någon form av reklam är nog tyvärr ett av få sätt dagens tidningar kan tjäna pengar.

Jag själv betalar för att få tillgång till DN, eftersom jag tycker det är värt att betala för djupgående artiklar och vettiga nyheter. (Har förvisso student-erbjudande så mycket billigare än vanligt). Trots att jag betalar så dyker det upp helsides-popups, vilket jag tycker är riktigt dåligt.

Det är många i tråden som helt sonika säger, allt ska vara gratis, och "jag ska minsann inte betala någonting!" Det är självklart helt ohållbart, men jag tycker som jag skrev i början av mitt inlägg att tidningar och medier behöver finna smidigare betalningslösningar för att anpassa sig, och tidningsbranschen står inför en stor utmaning.

Detta förvånar mig lite också. Jag är uppvuxen i ett hushåll där vi generellt hade morgontidning och dagstidning, föräldrarna betalade 10kr om dagen på 90 talet för tidningen, alltså cirka 250kr i månaden. Men folk tycker i dagsläget att det är för dyrt med 149kr i månaden för AB online, trots inflationen. Många i våran generation verkar vara uppvuxna med piratkopieringens mantra att allt ska vara gratis och det är bara att ta? Förstår inte hur man som TS kan tro/tycka att han ska ha deras material men samtidigt absolut totalvägrar att kompensera dem för materialet.