"Avaktivera adblocker annars får du inte läsa!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Väldigt hög moral här i tråden kontrar jag med då. Om din partner/livskamrat går och kissar i TV4 reklampausen på lördag mitt i filmen, läxar du då upp hen likadant?
Eller om du råkar slumra till själv och missar reklampausen stänger du då av filmen eller tittar du på en extra reklampaus efter filmen för att kompensera bortfallet till TV4?

Nej det gör jag inte, eftersom det ändå räknas som en visning av reklamen vilket gör att eventuellt intäktsbortfall blir noll.

Hela poängen är ju att TS inte måste ta del av materialet om det inte passar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

Jag föreslår en ny dagstidning som precis som SVT bör bli skattebelagd, då slipper Padanx och VresiBerba att titta på någon reklam och kan därefter ha ett rent moraliskt samvete...

Finns redan.
svt.se/nyheter är en helt egen nyhetssite som har precis detta faktiskt ;). Bra upplägg har de också vill jag påstå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Tråden handlar om att man behöver inaktivera sin adblocker för att kunna läsa deras sportsidor. Är du med så långt?

Vilket man inte behöver göra om du hade läst tråden. Räcker med en adblocker. Frågor på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ingen har sagt att det är olagligt att blockera annonser, bara att Aftonbladet har samma möjligheter att skydda sig mot blockeringar, som TS och andra har att försöka kringgå detta. Aftonbladet försöker alltså sätta upp ett slags ad hoc-villkor där man vill få användaren att godta annonser i utbyte mot att få läsa något slags innehåll. Det betyder inte att det är lagligt bindande, men ur AB's perspektiv är reklamtittandet villkoret för att få ta del av innehållet. Utan möjlighet att enforca detta juridiskt, så försöker man göra det tekniskt.

Det är klart att det GÅR att komma runt det, även om det blir bökigare och bökigare (vilket verkar vara orsaken till tråden till att börja med), men är det i ett strikt moraliskt perspektiv RÄTT att försöka tillgodogöra sig innehåll som någon önskar en motprestation för?

Tror du missade diskussionen typ 10 sidor bort där vi började diskutera den moraliska biten. Börja där och återkom senare om det var något du inte förstod.

Permalänk
Hedersmedlem

@Rorax:
@VresiBerba:

Skrivet av -=Mr_B=-:

Nu tror jag du får ta och prova att faktiskt göra det du beskriver.
Jag har gjort det, dagligen, så länge jag minns, på Aftonbladet, främst för att stoppa deras autospelande filmklipp, och flash-banners. Den senaste månaden har jag fått en "du har ad-block" grej i ansiktet 2 gånger, båda för artiklar från sportsidorna. Resten av webb-tidningen fungerar precis som vanligt. Rimligtvis har de börjat med sportsidorna för att de tror folk är mer intresserade av dem, och därmed kommer av-aktivera sin ab-blocker, och sedan "glömmer" aktivera den igen för resten av siten. Av ren princip har jag valt att läsa samma nyhet hos någon annan i stället.

På Mr_Bs goda inrådan har jag testat att dra in ublock origin och testat att gå in på ABs hemsida och klicka på några sportartiklar under morgonen. Och ja jag får hålla med er till fullo. Jag fick inte upp några varningar och märkte inte av att jag blev blockerad alls och känner verkligen inte av att det verkar vara nå krav eller villkor på denna site ;).
Tar tillbaka allt och påstår raka motsatsen haha.
Jag trodde att man skulle mötas av en vägg av något slag vilket jag inte alls gjorde!

Aja. Vare sig det är en vägg där eller ej så tycker jag ju att producenter av innehåll har rätten att bestämma hur tillgången på deras innehåll ska se ut så vill de sätta upp betalväggar eller väggar som kräver att man stänger av adblockers så ser jag inga problem med detta ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

@Rorax:
@VresiBerba:

På Mr_Bs goda inrådan har jag testat att dra in ublock origin och testat att gå in på ABs hemsida och klicka på några sportartiklar under morgonen. Och ja jag får hålla med er till fullo. Jag fick inte upp några varningar och märkte inte av att jag blev blockerad alls och känner verkligen inte av att det verkar vara nå krav eller villkor på denna site ;).
Tar tillbaka allt och påstår raka motsatsen haha.
Jag trodde att man skulle mötas av en vägg av något slag vilket jag inte alls gjorde!

Aja. Vare sig det är en vägg där eller ej så tycker jag ju att producenter av innehåll har rätten att bestämma hur tillgången på deras innehåll ska se ut så vill de sätta upp betalväggar eller väggar som kräver att man stänger av adblockers så ser jag inga problem med detta ;).

Måste säga att det är starkt av dig att kunna säga när du haft fel. Så det ska du ha kredit för, många som inte kan det! Och för vad det är värt, jag håller med dig om att producenter av innehåll har rätt att bestämma hur folk konsumerar deras innehåll. Ser inget problem med om dom ens skulle sätta absurda krav. Deras innehåll, deras regler. Men har dom inga regler och är publicerat fritt. Tja då är det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

TV-kanalerna stöds av de 300 kronor som jag betalar varje månad för att ha kanalen. Något jag inte gör till AB. Det är ju det som var hela diskussionen från början.....

Nej. SVT gör det. Andra kanaler som är reklambaserade (TV3, Kanal5 osv) gör det inte. Få rätt på din fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nej. SVT gör det. Andra kanaler som är reklambaserade (TV3, Kanal5 osv) gör det inte. Få rätt på din fakta.

Vadfan dillar du om egentligen?

De 300 kr jag betalar för min digital-TV till ComHem har inget alls att göra med SVT. De pengarna går bl.a. till Discovery SBS (Kanal5, Kanal9, Kanal11) och MTG (TV3, TV6). SVT får sina pengar från TV-avgiften (som snart blir skatt) och inget annat.

Jag älskar när folk säger till andra att ta rätt på sin fakta när de själva är helt ute och svänger. "Jorden är platt, få rätt på din fakta". Tomte.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vadfan dillar du om egentligen?

De 300 kr jag betalar för min digital-TV till ComHem har inget alls att göra med SVT. De pengarna går bl.a. till Discovery SBS (Kanal5, Kanal9, Kanal11) och MTG (TV3, TV6). SVT får sina pengar från TV-avgiften (som snart blir skatt) och inget annat.

Jag älskar när folk säger till andra att ta rätt på sin fakta när de själva är helt ute och svänger. "Jorden är platt, få rätt på din fakta". Tomte.

Jag hade fel, då jag trodde du syftade på radiotjänst kostnaden, så SVT är fel val ovan, håller med.

Men du betalar för TV access ( motsvarande "internet access") med de 300krna, som går till Comhem. Inget av det når verken SVT eller Kanal 5 osv. Och du får därför samma reklam igen som ska betala för kanalerna. Du betalar bara Comhem för att koda av dem (kort, dosa, anslutning). Så ja.. få rätt på din fakta.

TV kanalerna stöds inte av de 300krna per månad.

Eller menar du att det är okej att blocka annonser nu, om du bara betalar något? Så om du betalar lite till AB, får du sen blocka allt och alla annonser, för ... du betalar ju?

Bion du nämnde... du betalar ju för biljetten, varför ska du då se reklam?
Bussen lever också på reklam, ändå betalar du?

Hur ska du ha det nu?
För du har gnällt på samtliga ovan som har gjort fel, men ändå gör du själv samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag hade fel, då jag trodde du syftade på radiotjänst kostnaden, så SVT är fel val ovan, håller med.

Men du betalar för TV access ( motsvarande "internet access") med de 300krna, som går till Comhem. Inget av det når verken SVT eller Kanal 5 osv. Och du får därför samma reklam igen som ska betala för kanalerna. Du betalar bara Comhem för att koda av dem (kort, dosa, anslutning). Så ja.. få rätt på din fakta.

TV kanalerna stöds inte av de 300krna per månad.

Eller menar du att det är okej att blocka annonser nu, om du bara betalar något? Så om du betalar lite till AB, får du sen blocka allt och alla annonser, för ... du betalar ju?

Bion du nämnde... du betalar ju för biljetten, varför ska du då se reklam?
Bussen lever också på reklam, ändå betalar du?

Hur ska du ha det nu?
För du har gnällt på samtliga ovan som har gjort fel, men ändå gör du själv samma sak.

Nej, du har fel återigen. ComHem betalar naturligtvis både SBS och MTG för att få ha sina kanaler i sina paket. ComHem betalar SBS&MTG via de pengar jag betalar. Alltså går en skön del av dessa 300 kronor till SBS och MTG, och ComHem får behålla en del av den kakan (Senast jag kollade var ComHems marginal lite över 50%, så du kan räkna med att ComHem själva alltså behåller ca 155 kr)

Vad tror du att bråket mellan ComHem/Telia och Discovery handlade om? Den handlade om att Discovery ville ta för mycket betalt från ComHem och Telia för sitt innehåll.

Återigen, sluta säga till folk att ta reda på sin fakta när du har noll koll.

Jag kan gärna svara på dina frågor, fastän de är ställda på helt felaktiga antaganden och du har haft fel i alla så kallade "fakta" du lagt fram hittils:

Ja, betalar jag för Aftonbladet Plus, då bör jag kunna stänga av reklam. Se Spotify Premium.
Ja, om jag betalar för min biobiljett, då har jag rätt att skita i reklamen och gå på toa under den tiden.
Bussen? Vilken buss? Du menar kollektivtrafiken som jag betalar 800 kronor i månaden för? Jag tittar inte på dem övh.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeJaySWE:

forsoker bara prata ett sprak som de forstar.

Stora bokstäver, kommatering samt å,ä och ö vore ett sätt kanske...
För få språk påhopp i tråden så mitt är bara ett statistiskt litet inhopp.
Fortsätt nu medans jag hämtar popcorn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nej, du har fel återigen. ComHem betalar naturligtvis både SBS och MTG för att få ha sina kanaler i sina paket. ComHem betalar SBS&MTG via de pengar jag betalar. Alltså går en skön del av dessa 300 kronor till SBS och MTG, och ComHem får behålla en del av den kakan (Senast jag kollade var ComHems marginal lite över 50%, så du kan räkna med att ComHem själva alltså behåller ca 155 kr)

Vad tror du att bråket mellan ComHem/Telia och Discovery handlade om? Den handlade om att Discovery ville ta för mycket betalt från ComHem och Telia för sitt innehåll.

Återigen, sluta säga till folk att ta reda på sin fakta när du har noll koll.

Och ändå betalar detta inte hela Kanal 5 eller andra kanalers inkomst. Du betalar för access till dessa, i den formen de är i, med reklam, som i sin tur finansierar dem.

Så det du visar nedan är... "Du är en smitare ändå." Tack, precis den info jag ville visa, herr höghäst.

Skrivet av Mithras:

Jag kan gärna svara på dina frågor, fastän de är ställda på helt felaktiga antaganden och du har haft fel i alla så kallade "fakta" du lagt fram hittils:

Ja, betalar jag för Aftonbladet Plus, då bör jag kunna stänga av reklam. Se Spotify Premium.
Ja, om jag betalar för min biobiljett, då har jag rätt att skita i reklamen och gå på toa under den tiden.
Bussen? Vilken buss? Du menar kollektivtrafiken som jag betalar 800 kronor i månaden för? Jag tittar inte på dem övh.

Du begår precis lika moraliskt fel om du stänger av annonserna, även om du betalar en liten summa. Du gör exakt samma handling. Om företaget väljer att stänga av den åt dig, är det självklart en annan sak. Men tex Bion lever inte på din biljett, den lever på reklam och popcorn/godis.

Så även om du betalar "en del" gör du ändå fel. Ironiska är... du måste då också köpa något/skaffa konton, vilket gör att nu plötsligt har du ett avtal. Så det kan tom vara så att genom att göra det du gör, gör du ett avtalsbrott, som vi som inte är registrerade på tjänsterna inte kan ens bryta mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och ändå betalar detta inte hela Kanal 5 eller andra kanalers inkomst. Du betalar för access till dessa, i den formen de är i, med reklam, som i sin tur finansierar dem.

Så det du visar nedan är... "Du är en smitare ändå." Tack, precis den info jag ville visa, herr höghäst.

Du begår precis lika moraliskt fel om du stänger av annonserna, även om du betalar en liten summa. Du gör exakt samma handling. Om företaget väljer att stänga av den åt dig, är det självklart en annan sak. Men tex Bion lever inte på din biljett, den lever på reklam och popcorn/godis.

Så även om du betalar "en del" gör du ändå fel. Ironiska är... du måste då också köpa något/skaffa konton, vilket gör att nu plötsligt har du ett avtal. Så det kan tom vara så att genom att göra det du gör, gör du ett avtalsbrott, som vi som inte är registrerade på tjänsterna inte kan ens bryta mot.

Helt irrelevant huruvida min betalning utgör hela, eller delar, av Kanal5's inkomst. Du har hävdat att mina pengar inte går till Discovery via dessa 300 kr, vilket de gör. Du har haft helt fel i allt du har sagt hittills, bara acceptera och erkänn det.

En smitare som betalar för sig? Den var komplicerad. Du får gärna förklara hur man är en smitare om man betalar för tjänsten, vilket är allt jag har hävdat att man måste göra.

Du har uppenbarligen förstått exakt 0% av det som jag har sagt/skrivit. Jag har varit väldigt tydlig med att man måste betala för sig, på ett sätt eller annat.
Jag har aldrig påstått att man måste kolla på reklam. Jag har påstått att man måste göra rätt för sig. Detta görs genom att betala för tjänsten, och håll i dig nu för nu kommer det att ta fart:
Du betalar för tjänsten antigen genom att betala pengar eller genom att låta reklamen synas. Du behöver alltså inte göra båda två, så som du försöker få det att verka som att jag har sagt (skön halmgubbe). Eftersom Aftonbladet är en gratis-sida (borträknat plus som utgör mindre än 10% av innehållet) så finns det i princip bara ett sätt att betala för deras tjänst för; att låta reklamen synas.

Och nej, du begår inte samma moraliska fel om du stänger av reklamen efter att du har betalat. För då har du de facto betalat för tjänsten. Det moraliska fel du gör när du stänger av reklamen utan att ha betalt för den, är att du inte betalar för tjänsten du använder. Det är inte mer komplicerat än så, och hur du än försöker vrida och vända på det, så ändras inte det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Helt irrelevant huruvida min betalning utgör hela, eller delar, av Kanal5's inkomst. Du har hävdat att mina pengar inte går till Discovery via dessa 300 kr, vilket de gör. Du har haft helt fel i allt du har sagt hittills, bara acceptera och erkänn det.

En smitare som betalar för sig? Den var komplicerad. Du får gärna förklara hur man är en smitare om man betalar för tjänsten, vilket är allt jag har hävdat att man måste göra.

Du har uppenbarligen förstått exakt 0% av det som jag har sagt/skrivit. Jag har varit väldigt tydlig med att man måste betala för sig, på ett sätt eller annat.
Jag har aldrig påstått att man måste kolla på reklam. Jag har påstått att man måste göra rätt för sig. Detta görs genom att betala för tjänsten, och håll i dig nu för nu kommer det att ta fart:
Du betalar för tjänsten antigen genom att betala pengar eller genom att låta reklamen synas. Du behöver alltså inte göra båda två, så som du försöker få det att verka som att jag har sagt (skön halmgubbe). Eftersom Aftonbladet är en gratis-sida (borträknat plus som utgör mindre än 10% av innehållet) så finns det i princip bara ett sätt att betala för deras tjänst för; att låta reklamen synas.

Och nej, du begår inte samma moraliska fel om du stänger av reklamen efter att du har betalat. För då har du de facto betalat för tjänsten. Det moraliska fel du gör när du stänger av reklamen utan att ha betalt för den, är att du inte betalar för tjänsten du använder. Det är inte mer komplicerat än så, och hur du än försöker vrida och vända på det, så ändras inte det.

Ingen idé att argumentera för dom bryr sig helt enkelt inte.

Plus att dom läser Aftonbladet så... ja det förklarar en del.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Det är väl inte konstigt? Aftonbladet m.fl. tjänar sina pengar genom annonser, då är det väl helt logiskt att de vill att du ska se dem när du använder tjänsten. Gillar du inte det är det väl bara att sluta läsa Aftonblaskan.

Har avinstallerat allt vad som heter Aftonbladet, på mobilen, paddan och alla datorer inga länkar finns kvar

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Nej det gör jag inte, eftersom det ändå räknas som en visning av reklamen vilket gör att eventuellt intäktsbortfall blir noll.

Fast med den logiken spelar det verkligen ingen roll om man blockar reklam på Aftonbladets sida, eftersom de inte heller jobbar med "antal visningar".

Skrivet av Söderbäck:

På Mr_Bs goda inrådan har jag testat att dra in ublock origin och testat att gå in på ABs hemsida och klicka på några sportartiklar under morgonen.

Nu kan den här dagen inte bli bättre. Jag går fan och lägger mig igen. ;- )

Skrivet av heatm:

Plus att dom läser Aftonbladet så... ja det förklarar en del.

Fast... För att ha en nyanserad bild av världen, bör man ta del av så många olika media som möjligt. Speciellt de media du inte gillar, bör hamna högt på listan, bara för att ha koll på dem.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det roliga i sammanhanget är att Aftonbladet kallar sitt arbete för "journalistik".
Aftonbladet sprider indoktrinering av Sosse-trams. Och nej, jag läser inte Expo eller andra främlingsfientliga tidskrifter. Testa Omni istället, där finns det ofta länkat till flertalet mer trovärdiga sidor, både inrikes samt utrikes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Helt irrelevant huruvida min betalning utgör hela, eller delar, av Kanal5's inkomst. Du har hävdat att mina pengar inte går till Discovery via dessa 300 kr, vilket de gör. Du har haft helt fel i allt du har sagt hittills, bara acceptera och erkänn det.

Nej, jag har påstått att du inte finansierar hela deras inkomst, du får endast tillgång till deras tjänster, och enda du sagt mot detta är samma tjafs om "jag betalar".

Så kom då fram med bevis på att dessa kanaler, när du betalar de 300kr du gör, sänds utan reklam, finansieras 100%, annars pratar du bara ur arslet. Jag påstår att de 300kr inte finansierar mer en access till dessa tjänster.

Det är väldigt relevant när det är det som påstår, eller hur? Men det är enklare att bortförklara det med svammel. Du betalar för tillgången, precis som jag betalar min ISP för access till dessa hemsidor, inget mer.

Och Discovery ville ha mer betalt för att få access till dessa. Betyder inte att du får det reklamfritt, utan bara tillgång till dem.

Skrivet av Mithras:

En smitare som betalar för sig? Den var komplicerad. Du får gärna förklara hur man är en smitare om man betalar för tjänsten, vilket är allt jag har hävdat att man måste göra.

Vi kan börja med detta:

Skrivet av Mithras:

Sanningen är den; Har du inga problem med att betala i pengar för tjänster, då bör du rimligen inte ha problem att betala med reklam heller. Båda två är att göra rätt för sig, du betalar helt enkelt för den tjänst som du använder. Sen om det kommer i form av pengar eller reklam kvittar mig helt.

Skrivet av Mithras:

Du har uppenbarligen förstått exakt 0% av det som jag har sagt/skrivit. Jag har varit väldigt tydlig med att man måste betala för sig, på ett sätt eller annat.

Så säger du, och så har du skrivet. Det jag säger är dock:

Båda två fallen är endast att göra rätt för sig, om det är så siten/tjänsten är konstruerad. Om det är access till vissa delar, ska du ändå ha reklam, du ska ändå (på dina egna villkor). Om du med andra ord köper en tjänst, men denna inte gör dig reklamfri, gör du precis samma fel som alla du anser de inte ska se reklam på här.

Du betalar bara för en access till deras tjänst... med eller utan reklam inblandat.

För du anser att betala "X kr" = jag har betalt för varan. Men det är inte så det fungerar i detta fallet. Du har ändå inte rätten att göra något annat än att tillgodose reklamen, i samtliga fall den finns.

Dina egna ord:

Skrivet av Mithras:

Totalt skitsnack. Aftonbladet bestämmer själv över sin egen hemsida. Väljer de att banna allt vad adblockers heter, och tvingar dig att stänga av dem för att se deras sida, så är det helt upp till dem.

Så du själv bekräftar ffs att det är de som bestämmer det. OM... man ska följa deras villkor. Villkor som du som du är PLUS medlem måste godkänna.

Skrivet av Mithras:

Om alla börjar göra som du så kommer AB till slut bli tvingade att göra som SvD, och gömma sig bakom en betalvägg, där de kollar hur många artiklar du läser och sedan tvingar dig att betala pengar om du läser mer än 5 artiklar/månaden. Skulle du känna att detta är ett bättre alternativ på något sätt? (Och självklart försvinner inte reklamen på sidan för det....)

Du själva håller med om att reklamen inte kan bortses, eller försvinner pga detta.

Skrivet av Mithras:

...och håll i dig nu för nu kommer det att ta fart:
Du betalar för tjänsten antigen genom att betala pengar eller genom att låta reklamen synas. Du behöver alltså inte göra båda två, så som du försöker få det att verka som att jag har sagt (skön halmgubbe). Eftersom Aftonbladet är en gratis-sida (borträknat plus som utgör mindre än 10% av innehållet) så finns det i princip bara ett sätt att betala för deras tjänst för; att låta reklamen synas.

Nu är vi på rätt sida. Reklamen är enda sättet.

Så vad du säger här är, oavsett dina 300kr. Oavsett biobiljetten på 125kr eller 800krs busskortet, PLUS tjänsten på AB, kan du ändå inte slippa reklamen, om nu detta moraliska led som alla vill man ska följa här, ska hållas.

Men ändå kommer detta dubbla budskap om antingen eller fram igen....
Du kan inte...

Skrivet av Mithras:

Och de som vill läsa AB's innehåll men inte vill betala för det genom att låta reklam synas, de vill inte "äta kakan och ha den kvar"?

... du heller.
Enda ursäkten du har, är ... jag betalar. Men det gör du ju inte. Dina egna argument här säger ju ffs detta.

Skrivet av Mithras:

Brottsligt? Nej. Omoraliskt? Absolut. Du kan försöka slingra dig bäst du vill, i slutändan använder du en produkt som du inte betalar för. I en kapitalistisk värld är det omoraliskt.

Och du använder en produkt utan att betala hela priset. Är det okej att bara ge halva priset till butiken, bion eller annat och sedan säga, nu är det mitt? Du har hållit väldigt hårt i dessa argument hela tiden. Och det du gör ovan är också omoraliskt, då du inte heller, om du blockerar reklam, trots betalning, använder tjänsten.

Skrivet av Mithras:

För verkligheten är just det du försöker förneka: Reklam (och nej till reklam) är omoraliskt bara ibland, och inte överallt.

Surfar på AB -> Du använder deras tjänst och du har själv valt det
Tittar du på Kanal5 och ser reklam -> Du använder deras tjänst och du har själv valt det
Reklam i brevlådan -> Du har inte använt någon tjänst och har inte valt att få hem det

Så. Där har du svart på vitt, dina egna ord, varför du bör titta på Kanal 5s reklam.

Skrivet av Mithras:

Och nej, du begår inte samma moraliska fel om du stänger av reklamen efter att du har betalat. För då har du de facto betalat för tjänsten. Det moraliska fel du gör när du stänger av reklamen utan att ha betalt för den, är att du inte betalar för tjänsten du använder. Det är inte mer komplicerat än så, och hur du än försöker vrida och vända på det, så ändras inte det.

Så nu plötsligt... kovänder du igen.
Så du menar att det nu är du som bestämmer om du betalt nog eller inte?
Vad ger dig rätten att bestämma detta, när all info du säger ovan säger precis motsatsen.

Är väldigt skönt att kunna anpassa sig efter vilken sida av notan du sitter på eller? Om nu reklam är enda sättet att betala för deras tjänst. Förlåt låt mig ta DINA ord:

Skrivet av Mithras:

...så finns det i princip bara ett sätt att betala för deras tjänst för; att låta reklamen synas.

Hur fan kan du då sitta där, och snacka skit om att du betalar det du ska?

Du har själv hittat på ursäkten att prenumerationen betalar för det, och vi båda säger här ovan, i dina egna citat, att det är reklamen som gör det i båda fallen.

Så sluta nu snacka ditt sabla skit.

Avslutar med dina egna ord:

Skrivet av Mithras:

Du kan vända och vrida på det hur mycket du vill, i slutändan är det exakt samma sak. Du väljer att undanhålla inkomst från det företag som tillhandahåller den tjänst som du uppenbarligen utnyttjar. Precis som med exakt alla andra affärer; Gillar du inte deras produkter, använd inte tjänsten. Vill du inte se reklam, gå inte in på www.aftonbladet.se.

För informations skull till bla @heatm så har jag endast varit inne på AB en enda gång, detta för att se källan till tråden. Jag besöker inte siten normalt, kommer inte göra det heller. Hade du läst tråden, hade du vetat detta.

Min poäng ovan är principen, där även @Mithras ovan, älskar att vända ens egna ord. Nu har han sina egna sabla ord att argumentera emot, får se vilken sida han står på efter detta, för om du läser hans poster ser du att när han har argumenterat både mot mig, @VresiBerba, @grazzt och @Zicsoen mfl så har han gjort det på väldigt omoraliska grunder. Självklart som han själv rättfärdigar med ursäkten, 'jag betalar lite grann så jag får göra vad jag vill' - attityd.

Notera, jag påstår inte att de som blockerar något är moraliska i allas åsikt. Utan endast att de inte begår något brott, öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast... För att ha en nyanserad bild av världen, bör man ta del av så många olika media som möjligt. Speciellt de media du inte gillar, bör hamna högt på listan, bara för att ha koll på dem.

Mjo, jag läser gärna artiklar som skrivs av oliktänkande. Jag finner dock ingen vilja i att stödja skvallerblaskor. Men detta var inte diskussionen så låt oss hoppa den.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Smack Jack:

Det roliga i sammanhanget är att Aftonbladet kallar sitt arbete för "journalistik".
Aftonbladet sprider indoktrinering av Sosse-trams. Och nej, jag läser inte Expo eller andra främlingsfientliga tidskrifter. Testa Omni istället, där finns det ofta länkat till flertalet mer trovärdiga sidor, både inrikes samt utrikes.

Omni har väl precis samma ägare dock.. Men jag håller med, inte speciellt mycket vinkling där (är dock extremt kortfattat, så det finns inte mycket plats för det). Också skönt att annonserna inte är så oerhört påträngande. Klart ett hyggligt drag av schibsted. Tycker dock att den smått lurar en in i tron att alla nyheter kommer med, vilket verkligen inte är fallet :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag tänker hoppa över det faktum att du ljuger rakt ut, helt och hållet:

Skrivet av Paddanx:

Men du betalar för TV access ( motsvarande "internet access") med de 300krna, som går till Comhem. Inget av det når verken SVT eller Kanal 5 osv.

Skrivet av Paddanx:

Nej, jag har påstått att du inte finansierar hela deras inkomst,

Du har sagt att inget når dem (vilket är en ren lögn), och sedan hävdat att du inte sagt det, och vänt till att jag inte finansierar hela deras inkomst. Den lilla lögnen skippar jag helt.

Samtliga dina argument bygger på felaktigheter och/eller medvetna eller omedvetna misstolkningar.

"Du betalar bara lite av deras inkomst, alltså har du inte betalat för dig"
Först och främst är det irrelevant, återigen, till hur stor del av deras inkomst jag betalar för. Hur du har fått detta till att bli ett argument är helt förbi mitt förstånd. Jag betalar det pris som ComHem och i längden Discovery har satt, och har därmed gjort helt och hållet rätt för mig. Att det faktum att Discovery tjänar mer pengar på annat håll samtidigt, skulle på något sätt påverka hur mycket rätt jag har gjort för mig, vet jag inte riktigt. Att du ens försöker låtsas att jag:

Skrivet av Paddanx:

du använder en produkt utan att betala hela priset.

Är återigen förbi mitt förstånd. Hur i helvete betalar jag inte hela priset, när jag betalar exakt det pris som Discovery har satt upp? Snacka om en logisk tankevurpa.

Du väljer väljer att misstolka det jag har skrivit. Plockar saker ur kontext, och väljer att applicera det i områden där de inte är applicerbara. Praktexempel:

jag:

Skrivet av Mithras:

2) Nej, reklamen i brevlådan är inte ens i närheten samma sak som Aftonbladets reklam. Bara det faktum att AB visar reklam till de som använder deras tjänst vs. reklamen i brevlådan som är massutskick till allt och alla borde vara tydligt nog.

Surfar på AB -> Du använder deras tjänst och du har själv valt det
Tittar du på Kanal5 och ser reklam -> Du använder deras tjänst och du har själv valt det
Reklam i brevlådan -> Du har inte använt någon tjänst och har inte valt att få hem det

Kan du inte se skillnaderna där emellan så börjar jag känna att vi nu kan lägga ner diskussionen, då det inte går att diskutera om man inte är överens om sådana grundläggande saker.

du:

Skrivet av Paddanx:

Så. Där har du svart på vitt, dina egna ord, varför du bör titta på Kanal 5s reklam.

Nej. Absolut inte. Du har uppenbarligen inte förstått vad hela den diskussionen handlade om. Gå tillbaka till diskussionen i fråga, så ser du att det påståendet från mig handlade om varför reklam i brevlådan och reklam på TV inte är samma sak. Den ena är ett aktivt val på en produkt man använder, medan den andra är påtvingad i ditt liv. Det har absolut inget med varför man bör se på reklam på TV och är på intet sätt ett ställningstagande från min sida att man bör se på reklam på Kanal5.....

... och detta leder till att ditt lilla påstående om:

Skrivet av Paddanx:

Så nu plötsligt... kovänder du igen.
Så du menar att det nu är du som bestämmer om du betalt nog eller inte?
Vad ger dig rätten att bestämma detta, när all info du säger ovan säger precis motsatsen.

Är helt löjligt. Jag har inte kovänt om något, då du tagit ett påstående helt ur kontext, misstolkat det totalt, själv lagt till någon typ av värdering i det (återigen, halmgubbe) och sedan agerat på det. Jag gissar på att du är själv full medveten om att det påståendet från mig inte hade något med om huruvida man bör, eller inte bör, kolla på reklamen på TV att göra, utan du valde att vrida det på värsta sätt möjliga för att fortsätta ditt försvar av det luftslott du byggt.

"Så vad du säger här är, oavsett dina 300kr. Oavsett biobiljetten på 125kr eller 800krs busskortet, PLUS tjänsten på AB, kan du ändå inte slippa reklamen, om nu detta moraliska led som alla vill man ska följa här, ska hållas."

Eh, nä? Det har jag inte skrivit? Återigen, hur du lyckas få detta argument ur min text är slående. Det jag har konstaterat, är att AB troligen inte tar bort sina reklamer bara för att de sätter sig bakom en paywall. Det är ett konstaterande utan värdering. Det ger ingen som helst vägvisning på huruvida jag tycker att man bör skippa reklam eller inte, om man betalar för en tjänst. Tvärtom har jag skrivit att OM man betalar för en tjänst, då får man skippa reklam om man vill. Att sedan reklamen inte förvinner är ett objektivt konstaterande som du försöker vrida till att bli min åsikt om att man inte får skippa den.

Skrivet av Paddanx:

Är väldigt skönt att kunna anpassa sig efter vilken sida av notan du sitter på eller? Om nu reklam är enda sättet att betala för deras tjänst. Förlåt låt mig ta DINA ord:
Hur fan kan du då sitta där, och snacka skit om att du betalar det du ska?

Ja.....reklam är det enda sättet att betala till AB då de inte har en prenumerationstjänst på deras nyhetssida..... och därför har jag ingen adblock på den? Därigenom ser jag till att AB får betalt? Förstår verkligen inte hur du argumenterar här.

Jag skrev:

Skrivet av Mithras:

Jag har aldrig påstått att man måste kolla på reklam. Jag har påstått att man måste göra rätt för sig. Detta görs genom att betala för tjänsten, och håll i dig nu för nu kommer det att ta fart:
Du betalar för tjänsten antigen genom att betala pengar eller genom att låta reklamen synas. Du behöver alltså inte göra båda två, så som du försöker få det att verka som att jag har sagt (skön halmgubbe).

Och detta lyckades du på något sätt vrida till det exakt motsatta:

Skrivet av Paddanx:

Nu är vi på rätt sida. Reklamen är enda sättet.
Så vad du säger här är, oavsett dina 300kr. Oavsett biobiljetten på 125kr eller 800krs busskortet, PLUS tjänsten på AB, kan du ändå inte slippa reklamen, om nu detta moraliska led som alla vill man ska följa här, ska hållas.

Jag skrev ju precis uttryckligen att man kan skippa reklamen om man betalar, och du skriver "du säger att man inte kan skippa reklamen oavsett om man betalar". Helt fantastiskt.

Titta ytterligare på dessa två citat; och försök förstå hur korkad du låter:

Skrivet av Mithras:

Du betalar för tjänsten antigen genom att betala pengar eller genom att låta reklamen synas. Du behöver alltså inte göra båda två

Skrivet av Paddanx:

Så vad du säger här är, oavsett dina 300kr. Oavsett biobiljetten på 125kr eller 800krs busskortet, PLUS tjänsten på AB, kan du ändå inte slippa reklamen,

Jag säger att du kan skippa reklamen om du betalar för den. Du säger att jag säger att man inte kan skippa den även om man betalar. Jag vet inte ens hur jag ska skriva i ord hur dumt det här ser ut.

Det märks så tydligt att du inte har något vettigt själv att säga och försöker därför desperat och uteslutande få fram något typ av Tu quoque-argument, som du dessutom använder halmgubbar för att få igenom. Du, och denna diskussion bör därmed lägga ner nu, då denna typ av argumentation som du så gärna försöker använda dig av endast fungerar för och mot de som inte är så erfarna inom debatt- och argumentationstekniker.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag tänker hoppa över det faktum att du ljuger rakt ut, helt och hållet:

Skrivet av Mithras:

Du har sagt att inget når dem, och sedan vänt till att jag inte finansierar hela deras inkomst. Den lilla lögnen skippar jag helt.

Och jag har också sagt, och kan säga det igen, en liten del når dem. Men inte nog för att finansiera någon märkbar del. Det jag dock säger här... och nu. Är att det du betalar inte fullt betalar för tjänsten. Huvudfinansen är från reklam.

Skrivet av Mithras:

Samtliga dina argument bygger på felaktigheter och/eller medvetna eller omedvetna misstolkningar.

Om så är fallet, låt oss ta det tydligt, steg för steg här, för det verkar vara en del missförstånd då.

Skrivet av Mithras:

"Du betalar bara lite av deras inkomst, alltså har du inte betalat för dig"
Först och främst är det irrelevant, återigen, till hur stor del av deras inkomst jag betalar för. Hur du har fått detta till att bli ett argument är helt förbi mitt förstånd. Jag betalar det pris som ComHem och i längden Discovery har satt, och har därmed gjort helt och hållet rätt för mig.

Skippa den dåliga "irrelevant" ursäkten nu, okej, för den är högst relevant.

Du har gjort helt rätt i att betala det som behövs för att få access till mediat. Jag betalar i sin tur till min ISP för att få tillgång till den prestanda och funktioner de levererar. ISPn betalar för bandbredden jag laddar upp till andra leverantörer, Comhem betalar för access till sina leverantörer.

Så långt är jag med.

Skrivet av Mithras:

Att det faktum att Discovery tjänar mer pengar på annat håll samtidigt, skulle på något sätt påverka hur mycket rätt jag har gjort för mig, vet jag inte riktigt. Att du ens försöker låtsas att jag:
Är återigen förbi mitt förstånd. Hur i helvete betalar jag inte hela priset, när jag betalar exakt det pris som Discovery har satt upp? Snacka om en logisk tankevurpa.

Det faktum att AB tjänar pengar på annat håll än ev PLUS tjänst, eller internet access ger, påverkar inte mig heller hur mycket rätt jag har gjort. Du bort förklarar detta som att AB ligger på egen server... vet du vad, Discovery betalar för sin egen utrustning som ska sända ut till andra också.

Så du väljer nu att betala en bråkdel av hela kostnaden till Comhem för acess till discovery, och anser nu... du har full rätt till det. Jag betalar full avgift till min ISP och anser nu att jag har full rätt till det nät jag betalar för.

Om jag väljer sedan att betala en extra tjänst utöver min ISP, så betalar jag ju dessutom direkt till denna. Skickar du direkt pengar till Discovery? Jo du påstår att en liten del av det från Comhem går dit. Så i bästa fall, är vi ni på prenumerant vs prenumerant nivå.

I båda fallen dock finns reklam. I båda fallen betalar reklamen för en överväldigande majoritet av dessa företags kostnader.

Jag lånar ett citat från @Zicsoen då det stämmer väl in hur man tolkar dig ovan.

Skrivet av Zicsoen:

Hahaha, nej. AB får fan sköta sin finansiering på egen hand. Det är varken din eller min uppgift. Tjänar de inte längre samma pengar på reklam som tidigare får de väl hitta något annat sätt att dra in pengar. Det är deras ansvar i allra högsta grad att hålla sin verksamhet igång. Det kommer aldrig vara varken din eller min skyldighet - såvida man inte skulle få jobb där.

Det är mao inte din skyldighet @Mithras att se till att Discovery får betalt, mer än våran att AB får sin. Det är deras uppgift. Är vi med så långt?

Du väljer nu att anse det "betalt och klart". Du har gjort ditt....

Men problemet här är, det är inte du eller jag som avgör detta. Det är just Discovery/AB som gör det. Detta hävdade du innan.... men för att inte misstolka dig, ge din åsikt här. Vem bestämmer... vi... eller dem?

För är det vi, så bestämmer jag att jag gjort mitt till AB. Bestämmer de, så ska du se på samtlig reklam till Discovery (och andra källor) även om du betalt en liten slant.

Om vi avgör vad som är "rätt/fel" här, så avgör jag att de 399kr jag betalar min ISP är rätt betalning för ABs hela sida utan reklam. Mer är den inte värd. Du anser att för 300kr så ska du har rätt till alla TV kanaler du har, och kan skippa reklam pga detta. Vi betalar båda för access till dessa nät.

Om de avgör vad som är "rätt/fel" så visar de ju reklam för att få in mer pengar. Då har de avgjort att våra 399kr/300kr inte räcker.

Så varför ska jag plötsligt betala två gånger? Men du gör "rätt för dig" att betala en gång?

Skrivet av Mithras:

Du väljer väljer att misstolka det jag har skrivit. Plockar saker ur kontext, och väljer att applicera det i områden där de inte är applicerbara. Praktexempel:

jag:
du:
Nej. Absolut inte. Du har uppenbarligen inte förstått vad hela den diskussionen handlade om. Gå tillbaka till diskussionen i fråga, så ser du att det påståendet från mig handlade om varför reklam i brevlådan och reklam på TV inte är samma sak. Den ena är ett aktivt val på en produkt man använder, medan den andra är påtvingad i ditt liv. Det har absolut inget med varför man bör se på reklam på TV och är på intet sätt ett ställningstagande från min sida att man bör se på reklam på Kanal5.....

Ber om ursäkt, har du diskuterat andra ämnen i tråden? Jag måste ha missat det.

Låt oss titta på dem igen med din förklaring ovan.
Så... Du skiljer på brevlådan och andra. Men... jag har inte påpekat det har jag? Jag påpekade de två andra alternativen.

Det jag påpekade var:
"Surfar på AB -> Du använder deras tjänst och du har själv valt det"
"Tittar du på Kanal5 och ser reklam -> Du använder deras tjänst och du har själv valt det"

Du har väl valt att få discovery, eller? Fick du kanske det ofrivilligt från Comhem?

Så hur har jag då påstått något fel med:
"Där har du svart på vitt, dina egna ord, varför du bör titta på Kanal 5s reklam."

För ABs sida väljer du.
Kanal 5 (Discovery) väljer du.
Är vi med?
Hjärncellerna ikapp?

Skrivet av Mithras:

... och detta leder till att ditt lilla påstående om:

Är helt löjligt. Jag har inte kovänt om något, då du tagit ett påstående helt ur kontext, misstolkat det totalt, själv lagt till någon typ av värdering i det (återigen, halmgubbe) och sedan agerat på det. Jag gissar på att du är själv full medveten om att det påståendet från mig inte hade något med om huruvida man bör, eller inte bör, kolla på reklamen på TV att göra, utan du valde att vrida det på värsta sätt möjliga för att fortsätta ditt försvar av det luftslott du byggt.

Om grabben torkar sig bakom öronen och läser igen, så trillar kanske tio-öringen ner. Påståendet var helt o kontext, då det handlar om tolkning mellan TV och Hemsidan, brevlådan var inte ens med i mitt argument.

Skrivet av Mithras:

"Så vad du säger här är, oavsett dina 300kr. Oavsett biobiljetten på 125kr eller 800krs busskortet, PLUS tjänsten på AB, kan du ändå inte slippa reklamen, om nu detta moraliska led som alla vill man ska följa här, ska hållas."

Låter dig avgöra det i första delen ovan.

Skrivet av Mithras:

Eh, nä? Det har jag inte skrivit? Återigen, hur du lyckas få detta argument ur min text är slående. Det jag har konstaterat, är att AB troligen inte tar bort sina reklamer bara för att de sätter sig bakom en paywall. Det är ett konstaterande utan värdering. Det ger ingen som helst vägvisning på huruvida jag tycker att man bör skippa reklam eller inte, om man betalar för en tjänst. Tvärtom har jag skrivit att OM man betalar för en tjänst, då får man skippa reklam om man vill. Att sedan reklamen inte förvinner är ett objektivt konstaterande som du försöker vrida till att bli min åsikt om man man inte får skippa den.

Okej, vi tar det baserat på det som finns istället. Reklamen på Discovery, du har betalt, får du skippa den? De har valt att ha reklam, trots betalning.

Sätter man detta mot hypotetisk AB låter reklamen vara kvar trots prenumeration. Finns andra siter som gör detta, så det är fullt vanligt. Om vi hypotetisk säger att AB hade en prenumerationstjänst som ger dig access till hela siten... men behöll reklam ändå. Vad gör du då? Är det okej att blockera det då eller inte?

Skrivet av Mithras:

Ja.....reklam är det enda sättet att betala till AB då de inte har en prenumerationstjänst på deras nyhetssida..... och därför har jag ingen adblock på den? Därigenom ser jag till att AB får betalt? Förstår verkligen inte hur du argumenterar här.

Försöker mer se hur du resonerar. Du påstår att jag får fel info, så jag försöker förstår exakt vad du säger här.
Okej, då är du moralisk på topp med AB. Men... discovery då?

Skrivet av Mithras:

Det märks så tydligt att du inte har något vettigt själv att säga och försöker därför desperat och uteslutande få fram något typ av Tu quoque-argument. Du, och denna diskussion bör därmed lägga ner nu, då denna typ av argumentation som du så gärna försöker använda dig av endast fungerar för de som inte är så erfarna inom debatt- och argumentationstekniker.

Tänker inte lägga ner ett enda dugg tills jag vet vf du verkligen vill ha sagt. Just nu är jag arg på detta trams, och tänker gå till botten med det, om det så tar mig 1 år. Vill du hänga med? För moraliska höggrunden här är ett trams som ingen kan hålla. Alla lägger sina egna värderingar, och vi är alla olika. Jag anser att om du betalar för comhem eller inte är irrelevant till reklamen du väljer att se eller inte, då det är kaffepengar i relation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Omni har väl precis samma ägare dock.. Men jag håller med, inte speciellt mycket vinkling där (är dock extremt kortfattat, så det finns inte mycket plats för det). Också skönt att annonserna inte är så oerhört påträngande. Klart ett hyggligt drag av schibsted. Tycker dock att den smått lurar en in i tron att alla nyheter kommer med, vilket verkligen inte är fallet :/

Hej och tack för bra svar!

Kan bara hålla med, där är det mer kort och koncist. Gillar att man i många fall kan välja nyheter dels från de lokala tidningarna, låt säga om det hänt någonting i Halland, så länkar de till Hallandsposten. Därefter Riksmedia med flertalet artiklar från olika medier och i de fall med internationell anknytning även utrikesmedia. Sedan kan man alltid ha åsikter om vad agendan är och vem som bestämmer vad som skall länkas (Schibsted). Jag läser väldigt mycket nyheter och tycker det är en bra plattform att börja med. Man får själv sålla vad

Tycker man slipper alla "Sensationsnyheter" på Omni. Aftonbladet/Expressen mfl. så kan toppnyheten vara att Pandan "Doris" har fött en unge...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Smack Jack:

Hej och tack för bra svar!

Kan bara hålla med, där är det mer kort och koncist. Gillar att man i många fall kan välja nyheter dels från de lokala tidningarna, låt säga om det hänt någonting i Halland, så länkar de till Hallandsposten. Därefter Riksmedia med flertalet artiklar från olika medier och i de fall med internationell anknytning även utrikesmedia. Sedan kan man alltid ha åsikter om vad agendan är och vem som bestämmer vad som skall länkas (Schibsted). Jag läser väldigt mycket nyheter och tycker det är en bra plattform att börja med. Man får själv sålla vad

Tycker man slipper alla "Sensationsnyheter" på Omni. Aftonbladet/Expressen mfl. så kan toppnyheten vara att Pandan "Doris" har fött en unge...

Oja, mycket skönt att kunna hoppa exempelvis aftonbladet, om man så önskar. För de flesta nyheterna skrivs det om i flera. Att de snappar upp även de lokala är klart härligt. Brukar personligen finna dem betydligt mer intressanta i många fall.
Utrikes är det däremot lite bristande bevakning utav. De är duktiga på att hitta artiklar som målar upp en "fin" bild av Trump, men inte så mycket mer. Det händer att vettiga artiklar kommer med, som ransomware artiklarna, men det är mest sådant som absolut kommer fånga klick. Så även Omni lider tyvärr lite av detta clickbaitsyndrom. Men det är precis som du säger, ett väldigt bra sätt att hålla koll på många områden.
Har själv sett några rubriker om djur, men det går ganska fort att scrolla förbi, så det gör inte mig så mycket. Men stör man sig på det så är appen inte helt fri från det. Klart mindre än de faktiska nyhetssiterna dock.

Agendan är det väl oftast lite västervridning på. Det är dock inte hela världen. Har man hjärna och tålamod så går det an ändå. Blir väl mest störande med vissa skribenter som kör en så extrem vridning att man blir sugen på att slita ut ögonen. Men ja, det händer när man talar med folk privat också, så det är bara att gilla läget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smack Jack:

Det roliga i sammanhanget är att Aftonbladet kallar sitt arbete för "journalistik".
Aftonbladet sprider indoktrinering av Sosse-trams. Och nej, jag läser inte Expo eller andra främlingsfientliga tidskrifter. Testa Omni istället, där finns det ofta länkat till flertalet mer trovärdiga sidor, både inrikes samt utrikes.

Bra tips, Omni är den enda appen jag använder för nyheter - och dom har främst "riktiga" nyheter precis som du nämner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Vilket man inte behöver göra om du hade läst tråden. Räcker med en adblocker. Frågor på det?

Ok, så du är alltså inte med på att man fick se denna banner just på grund av att man hade en adblocker installerad?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag betalar det pris som ComHem och i längden Discovery har satt, och har därmed gjort helt och hållet rätt för mig. Att det faktum att Discovery tjänar mer pengar på annat håll samtidigt, skulle på något sätt påverka hur mycket rätt jag har gjort för mig, vet jag inte riktigt. Att du ens försöker låtsas att jag:
Är återigen förbi mitt förstånd. Hur i helvete betalar jag inte hela priset, när jag betalar exakt det pris som Discovery har satt upp?

Jag förstår varför du valde Discovery, i stället för, som argumentet var, TV5. Men faktum kvarstår. På precis samma sätt som ComHem tar betalt för att se till så att du kan titta på en reklamkanal, så ser Aftonbladet till så att man kan titta på deras sida. Om du vill hävda att det är fel att inte titta på reklamen på Aftonbladet, så måste det rimligtvis även vara fel att inte titta på reklamen på TV.
Personligen är jag av åsikten att i båda fallen är du fri att låta bli att titta på reklamen, huruvida du tittar eller inte, påverkar inte hur de får betalt för att visa reklamen...

Att jag sedan tycker att "reklamfinansierad" TV borde vara fri, och betaltjänster borde ge reklamfritt media, är kanske något av ett sidospår... Jag begriper inte varför folk går med på att betala för kanaler med reklam.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Japp, betalväggar etc..

Men gratisgenerationen vill inte betala för sig.

Generation gratis donerar samtidigt hundratusentals kronor till sina idoler via olika streamingsidor.
Problemet är inte kundens betalvilja.

Det finns inte mycket som talar för att ännu mer reklam kommer ta papperstidningarna ur sin svacka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Ok, så du är alltså inte med på att man fick se denna banner just på grund av att man hade en adblocker installerad?

Mer som att du inte är med på att kör du med ublock origin så får du inte upp bannern. Vill inte vara elak, men jag är less på att argumentera med folk som inte fattar det jag redan skrivit (ja jag syftar på dig). Jag är less på att upprepa mig. Läs tråden och är det fortfarande något som du inte förstår så säg vilken bit som var för svår så kan vi sätta oss ner så ska jag försöka reda ut dom svåra orden.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Tråd låst pga. en otrevlig stämning och låg nivå.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...