Trolig felkälla på en gammal dator (kan det vara PSUn?)

Permalänk
Medlem

Trolig felkälla på en gammal dator (kan det vara PSUn?)

Tjena!

Har en ca tio år gammal dator byggd på ett LGA1150-system med en i5 4690K, ett Asus-moderkort i mellanklassen, Geforce GTX 760, 4xRAM, 2xHDD, 2xSSD och Corsair AX 850W 80 Plus Gold PSU.

Sedan några månader tillbaka startar den ibland inte (typ var 6-9e gång någonting), det händer helt enkelt ingenting när man trycker på brytaren. Ibland räcker det med att trycka ett antal gånger till på brytaren för att den plötsligt ska starta upp, och någon gång har jag fått bryta strömmen helt en stund. Vid ett tillfälle när den jäklades extra mycket så återställdes BIOS/CMOS till originalinställningarna (problemen har fortsatt efteråt). När den väl är igång har det inte varit några som helst problem, varken nu eller förr.

Sedan i höstas så håller jag ändå på att spara ihop till en rejäl uppgradering, så det var skitsamma som så. Men planen har varit att återanvända grafikkortet och PSUn, åtminstone till en början. Men vill förstås inte använda PSUn på ett nytt system om det kan vara den som ställer till det här. Vad tror ni, kan det vara den eller är det mer troligt med moderkortet?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Du kan testa att koppla ur grafikkortet o se ifall den startar snällt på varje försök. Det fick jag göra på min gamla burk. Men amatör som jag är så vet jag inte ifall felet var grafikkortet eller om psu blivit klen (om ens kan bli det?)

Permalänk
Medlem

Att man måste trycka på knappen flera gånger för att datorn ska starta brukar bero på att någon kondensator i nätagget eller på moderkortet börjar bli dålig och inte laddar upp ordentligt. Men om det är nätagget eller moderkortet är svårt att säga utan att testa sig fram.

Permalänk
Medlem

Att BIOS inställningarna nollställs tyder ju på att CMOS batteriet är slut. Testa att byta ut det.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Kan ju vara ON/OFF-knappen som börjar bli sliten också. Testa och bygla direkt på moderkortet och se om den är lika tjurig. En andra enkel test (om du har en multimeter) är att koppla bort ALLA kablar från din dator. Sedan kan du bygla 20/24-pin kontakten och se om den startar upp direkt. Mät sedan upp alla tomgångsspänningar och se om de är inom toleranserna med marginal. Till sist kan mäta spänningarna när du har datorn igång (belastad PSU). Googla på hur du byglar (jump start), samt vilka värden som är acceptabla för 3.3/5/12 volt. Ett gem ska ingå i varje datorteknikers verktygslåda, om du inte lyxar till det med en solid 2mm kopparkabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Att BIOS inställningarna nollställs tyder ju på att CMOS batteriet är slut. Testa att byta ut det.

Nu skrev ju TS att TS gjort det själv, för att testa..

Men JA om Bios/Uefi nollslälls av sig själv är det en god ide att byta batteriet..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Nu skrev ju TS att TS gjort det själv, för att testa..

Men JA om Bios/Uefi nollslälls av sig själv är det en god ide att byta batteriet..

Jag misstolkade kanske det som skrevs, framgick inte riktigt om det var användaren eller systemet som återställde när det var som mest bråkigt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Om jag skulle tippa sannolikheten så skulle jag nog säga att nätenheten är mest trolig som den felande länken. Nätenheter slits, och 10 år är länge. Har du tur så är det som @mc68000 skriver att det är switchen, och då är det ju billigt att fixa.

Är det moderkortet så kan du antagligen se det på att någon kondensator läcker eller bågnar, men det hade varit mycket mera troligt om moderkortet vore typ 20 år gammalt. 10 år sen är 2014, och då var kondensator-pesten över och många tillverkare skröt om hur fantastiska kondensatorer de körde med numer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

PSU känns mindre roligt, men det är svårt att felsöka på en beskrivning.
Mest troligt är det moderkortet, AX håller förmodligen väldigt många år till, det var riktigt bra grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om jag skulle tippa sannolikheten så skulle jag nog säga att nätenheten är mest trolig som den felande länken. Nätenheter slits, och 10 år är länge. Har du tur så är det som @mc68000 skriver att det är switchen, och då är det ju billigt att fixa.

Är det moderkortet så kan du antagligen se det på att någon kondensator läcker eller bågnar, men det hade varit mycket mera troligt om moderkortet vore typ 20 år gammalt. 10 år sen är 2014, och då var kondensator-pesten över och många tillverkare skröt om hur fantastiska kondensatorer de körde med numer.

AX-serien hade 10 års garanti, de hade det bara det bästa i AX-serien, troligtvis håller de betydligt länge än 10 år.

Permalänk
Medlem

Damm är en av elektronikens värsta fiender. Har du blåst ur PSU ordentligt?
Googla på moderkortsmodellen och se om andra haft liknande problem.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Kan lägga till två nya grejer. Igår skulle jag starta datorn men det hände ingenting, tryckte nog ett tiotal gånger och gav upp och tog laptopen istället. När jag provade igen några timmar senare startade den på första trycket.

Nu ikväll startade den inte heller. Tryckte ett antal gånger, höll sedan in brytaren på chassit typ 10 sek och sen tryckte igen, och då hoppade den igång. Kanske båda grejerna är slump/obetydliga, men värda att nämna.

Skrivet av carlen:

Du kan testa att koppla ur grafikkortet o se ifall den startar snällt på varje försök. Det fick jag göra på min gamla burk. Men amatör som jag är så vet jag inte ifall felet var grafikkortet eller om psu blivit klen (om ens kan bli det?)

Jag provade faktiskt att plocka ur grafikkortet vid ett tillfälle förut då jag läste om det någonstans, men det gjorde ingen skillnad.

Skrivet av perost:

Att man måste trycka på knappen flera gånger för att datorn ska starta brukar bero på att någon kondensator i nätagget eller på moderkortet börjar bli dålig och inte laddar upp ordentligt. Men om det är nätagget eller moderkortet är svårt att säga utan att testa sig fram.

Det är väl ungefär min tanke över det hela också, känns mest troligt med någon av de. Har du nåt tips på hur man kan testa?

Skrivet av shugge:

Att BIOS inställningarna nollställs tyder ju på att CMOS batteriet är slut. Testa att byta ut det.

Den gången det återställdes (av sig själv) så hade jag inte brutit strömmen till datorn, bara jävlats. Tror det var den gången jag provade att ta ur grafikkortet också, liksom alla hårddiskar och kringutrustning. Har däremot brutit strömmen några gånger efter detta och då har det inte återställts (igen). Men absolut att batteriet kan vara kasst iaf, minns inte när jag bytte det senast..

Skrivet av mc68000:

Kan ju vara ON/OFF-knappen som börjar bli sliten också. Testa och bygla direkt på moderkortet och se om den är lika tjurig. En andra enkel test (om du har en multimeter) är att koppla bort ALLA kablar från din dator. Sedan kan du bygla 20/24-pin kontakten och se om den startar upp direkt. Mät sedan upp alla tomgångsspänningar och se om de är inom toleranserna med marginal. Till sist kan mäta spänningarna när du har datorn igång (belastad PSU). Googla på hur du byglar (jump start), samt vilka värden som är acceptabla för 3.3/5/12 volt. Ett gem ska ingå i varje datorteknikers verktygslåda, om du inte lyxar till det med en solid 2mm kopparkabel.

Fint tips! Tror dock inte att det är själva brytaren som är problemet då jag även har WOL aktiverat och provat att starta den vägen, utan lycka. Jag har faktiskt redan haft lite koll på spänningarna med HWMonitor och de verkar vara inom referensramarna. Har dock även multimeter och skulle kunna kolla detta om jag får lite tid över framöver.

Skrivet av xfade:

Nu skrev ju TS att TS gjort det själv, för att testa..

Men JA om Bios/Uefi nollslälls av sig själv är det en god ide att byta batteriet..

Jag var lite otydlig där. Det återställdes av sig själv, men gjorde det när strömmen inte var bruten vilket väl borde betyda att batteriet inte har med saken att göra.

Skrivet av mpat:

Om jag skulle tippa sannolikheten så skulle jag nog säga att nätenheten är mest trolig som den felande länken. Nätenheter slits, och 10 år är länge. Har du tur så är det som @mc68000 skriver att det är switchen, och då är det ju billigt att fixa.

Är det moderkortet så kan du antagligen se det på att någon kondensator läcker eller bågnar, men det hade varit mycket mera troligt om moderkortet vore typ 20 år gammalt. 10 år sen är 2014, och då var kondensator-pesten över och många tillverkare skröt om hur fantastiska kondensatorer de körde med numer.

Så är det förstås. Däremot var/är det en modell av högsta klass och snittbelastningen har nog varit relativt låg även om det rullat många timmar. Men det lever ju på övertid sett till garantitiden (7 år när jag köpte, 10 år senare för samma modell), så för all del. Dock lever väl moderkortet på mycket mer övertid sett till garantitid.
Jag ska göra en visuell besiktning av moderkortet så får vi se om det ger något.

Skrivet av Dem8n:

PSU känns mindre roligt, men det är svårt att felsöka på en beskrivning.
Mest troligt är det moderkortet, AX håller förmodligen väldigt många år till, det var riktigt bra grejer.

Roligt eller troligt?
Ja, AX var/är väl det bästa av det bästa. Men datorn har varit relativt välanvänd under årens gång så det har definitivt rullat ett antal timmar. Dock har belastningen sällan varit särskilt hög i snitt (spelar väldigt lite t.ex.). Hade hoppats kunna krama ur lite mer tid ur det, men finns det risk att det börjar spöka känns det ju inte rätt att para ihop det med nya grejer.

Skrivet av ZX81:

Damm är en av elektronikens värsta fiender. Har du blåst ur PSU ordentligt?
Googla på moderkortsmodellen och se om andra haft liknande problem.

Det är längesen jag blåste rent i själva burken, däremot sitter det dammfilter för och de har jag rensat kontinuerligt. Men kanske ska ta en titt i själva PSUn också.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Tack för svaren.

Kan lägga till två nya grejer. Igår skulle jag starta datorn men det hände ingenting, tryckte nog ett tiotal gånger och gav upp och tog laptopen istället. När jag provade igen några timmar senare startade den på första trycket.

Nu ikväll startade den inte heller. Tryckte ett antal gånger, höll sedan in brytaren på chassit typ 10 sek och sen tryckte igen, och då hoppade den igång. Kanske båda grejerna är slump/obetydliga, men värda att nämna.

Jag provade faktiskt att plocka ur grafikkortet vid ett tillfälle förut då jag läste om det någonstans, men det gjorde ingen skillnad.

Det är väl ungefär min tanke över det hela också, känns mest troligt med någon av de. Har du nåt tips på hur man kan testa?

Den gången det återställdes (av sig själv) så hade jag inte brutit strömmen till datorn, bara jävlats. Tror det var den gången jag provade att ta ur grafikkortet också, liksom alla hårddiskar och kringutrustning. Har däremot brutit strömmen några gånger efter detta och då har det inte återställts (igen). Men absolut att batteriet kan vara kasst iaf, minns inte när jag bytte det senast..

Fint tips! Tror dock inte att det är själva brytaren som är problemet då jag även har WOL aktiverat och provat att starta den vägen, utan lycka. Jag har faktiskt redan haft lite koll på spänningarna med HWMonitor och de verkar vara inom referensramarna. Har dock även multimeter och skulle kunna kolla detta om jag får lite tid över framöver.

Jag var lite otydlig där. Det återställdes av sig själv, men gjorde det när strömmen inte var bruten vilket väl borde betyda att batteriet inte har med saken att göra.

Så är det förstås. Däremot var/är det en modell av högsta klass och snittbelastningen har nog varit relativt låg även om det rullat många timmar. Men det lever ju på övertid sett till garantitiden (7 år när jag köpte, 10 år senare för samma modell), så för all del. Dock lever väl moderkortet på mycket mer övertid sett till garantitid.
Jag ska göra en visuell besiktning av moderkortet så får vi se om det ger något.

Roligt eller troligt?
Ja, AX var/är väl det bästa av det bästa. Men datorn har varit relativt välanvänd under årens gång så det har definitivt rullat ett antal timmar. Dock har belastningen sällan varit särskilt hög i snitt (spelar väldigt lite t.ex.). Hade hoppats kunna krama ur lite mer tid ur det, men finns det risk att det börjar spöka känns det ju inte rätt att para ihop det med nya grejer.

Det är längesen jag blåste rent i själva burken, däremot sitter det dammfilter för och de har jag rensat kontinuerligt. Men kanske ska ta en titt i själva PSUn också.

Mindre troligt ska det vara 😅

Permalänk
Medlem

Primär misstänkt för mig är nätagget, trots att det är ett AX.
Har inget att göra med hur det belastas. Däremot kan temperatur ha påverkan.
Det brukar vara kondingarna som torkat ut pga ålder och ger skakig utspänning, så skakig att det inte går starta på den.
När kondingarna blivit lite varmare eller börjat ta laddning så startar det och sedan går det. Det är kallstarter som tjorvar, typiskt nätaggtecken. Det blir då också värre och värre med tiden, tills det en dag inte startar alls.
Koppla ur det och kallstarta det med enbart några fläktar anslutna, se om det vill gå igång. Tjorvar det då också, nätaggfel.