"Avaktivera adblocker annars får du inte läsa!"

Permalänk
Medlem

Får inget popup eller reklam på aftonbladet med origin ublock med den där svenska prenumerations listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Så där, nu har även Aftonbladet sällat sig till de websidor, liksom Sweclockers, som antingen bombarderar en med vädjan eller krav att stänga av adblocker för att man skall kunna läsa på sidan. Jag kommer ALDRIG någonsin att avaktivera adblocker, ever, för någon. Idioti!

https://i.imgur.com/SLqFftO.jpg

Med uBlock är det ju bara att blockera samtliga "lager" tills du får fram hemsidan.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Om reklamen är ett så stort problem så kan du köra med adblocker om du köper plus. Funkar bra för mig.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

ser aldrig reklam eller påminelse banners/popups med browsern Brave och deras inbyggda färdig konfigurerade adblocker, enklare än den blir det inte.
https://brave.com/

och som andra nämnt, skulle den inte fungera på en sida av någon anledning, så skulle jag bara sluta besöka den sidan helt enkelt, så störd är jag av reklamen, helt obotligt på mig, och så är det bara.....:)

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Gnälla på forum gör jag hur mycket jag vill, thank you very much och "stå mitt kast" och reklamblockerat internetsidor har jag gjort i 15-20 år, så jag överlever nog skall du se. Det är väl snarare så att Aftonbladet, som gjort denna ändring nyligen, som får stå sitt kast då detta knappast kommer att få önskad effekt. Är det något folk avskyr så är det väl ultimatum.

Blockerar du aftonbladets (eller någon annan sidas reklam) så är du bara en kostnad för dem. Tror inte de bryr sig om att du, och andra, väljer bort dem istället för att stänga av reklamblockeraren...

De förlorar inget om du slutar att besöka dem, tvärtom. Uppenbart så förlorar du något nu när aftonbladet blockerar dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Men min nuvarande ärkefiende är paywalls, DN och SVD är illa skyldiga till detta. Sajter som jag tidigare tillåtit annonser, nu säger stopp. Därmed inge fler besök från mig.

De är i alla fall tydiga med det och det brukar fungera bättre om man har koll på kakorna.

Däremot så har min lokala tidning en intressant lösning på sin paywall. Har man gått till en sida för att läsa en artikel så fortsätter de med nästa (relaterade) artikel på samma sida direkt efter den. Om man då råkar scrolla lite för långt i den artikel man vill läsa så att man får upp rubriken på nästa artikel och kommer över någon magisk gräns så hugger den och försöker tvinga att logga in för att få fortsätta läsa. Visst, tidningar behöver få överleva, men jag har nästan helt slutat läsa den pga det.

Permalänk
Medlem

Ser du inte kopplingen mellan att de visar reklam och att de kan producera sina artiklar som du uppenbarligen läser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Jag använder samma, men nu kommer inte den skylten upp längre. Det var på denna länken;
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/E01Jl/larkin-...

Edit; jo, nu är den där igen. Ugh...

Kör du med Adblock + Ublock Origin fungerar det inte, kör du enbart med Ublock Origin och disablar adblock så dyker inte reklamen upp.

Permalänk
Avstängd

Var tvungen att testa när jag läste, jag kommer in på Aftonbladet, jag kör ABP.
Dock verkar det inte stoppa autoplay, det måste jag fixa.

Sedan Aftonbladet fattade beslutat att inte längre ens ha professionella fotografer slutade jag läsa, jag tänker inte heller precis sponsra skit taget med någon snorunges privata mobil på T-banan typ...
Har faktiskt några sidor från en Aftonbladet från slutet på 1800 talet på vinden, hittade den som väggfoder i en gammal kammare. På 1890 talet hade jag faktiskt kunnat tänka mig att prenumerera till och med. Men det var då det.

Paywalls stoppar det dock ju inte tyvärr.
Litet tråkigt att DN kör det också nu, men tidigare var det väl en sida man låste upp med koder man fick om man prenumererade, så tippar på att det nya systemet var bättre av någon orsak än det gamla.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

@VresiBerba: Jag kör också med addblock, fast jag avaktiverar det för sidor som jag faktiskt gillar och vill stödja som t.ex. Sweclockers för det är ju genom reklamintäkter som de flesta hemsidor finansieras genom. Tänk om alla som besöker Sweclockers skulle ha addblock på, hur skulle de då ha råd att betala för servrarna som håller sidan uppe och skribenterna som skriver artiklarna? Det är ju heller ingen störande reklam som Sweclockers använder sig utav som t.ex. popup-fönster eller videoklipp som spelas upp automatiskt, utan vanliga stillbilder, så jag tycker allt att du kan stänga av addblocker för Sweclockers i alla fall om du gillar sidan och besöker den ofta som jag gör

Jag håller med om detta resonemanget, men problemet är ju att reklamen slöar ner datorn, använder mer data och kan potentiellt sprida virus och spåra dig. Jag hade hellre betalat ett "Sweclockers+" abonnemang och fått någon titel bredvid ens nickname eller något.

(Sen är det inte att glömma att Sweclockers drar in lite cash på marknads annonserna också. Dessutom ingår de väl i "Geeks" koncernen, vet inte hur det funkar om de kanske delar pengar/servrar/resurser sinsemellan)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Jag håller med om detta resonemanget, men problemet är ju att reklamen slöar ner datorn, använder mer data och kan potentiellt sprida virus och spåra dig. Jag hade hellre betalat ett "Sweclockers+" abonnemang och fått någon titel bredvid ens nickname.

(Sen är det inte att glömma att Sweclockers drar in lite cash på marknads annonserna också)

Trodde det redan var så... Dax att införa det annars tycker jag.
Men jag uppskattar iaf det lilla hjärtat, det är nog det enda jag fått i år för att man varit omtyckt av någon... ha ha!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Om du sitter här och är datorintresserad osv så är det rätt onödigt att INTE ha annonser här, när de kan vara bra tilfälliga erbjudanden och rabatter till välkända butiker...
Vet inte om du sett skillnad på Annons och Annons, ena annonsen trackar dig och visar samma skit produkter var du än är, dessa stör något så ofantligt men dessa existerar inte på Sweclockers.

Nu vet jag att detta inte var riktat åt mig men:

Nej, vill jag har något så går jag till (webb)butiken och köper det. Inte som att jag tänker sitta i timmar och titta på reklam för att spara någon hundring. Vi vet alla att ordet rea inte har någon mening längre annat än billig granola på CDON.

Permalänk
Medlem

Jag fick upp en skylt att jag blockerar sweclockers.com trots att jag gjort undantag för sidan. Gjorde undantaget ytterligare en gång, men annonsblockeringen kom tillbaka igen. Fick göra det en tredje gång och har hittills funkat. Va händer? Jag har ju använda samma adblockerare bra länge nu så jag fattar inte varför den blockerar sida som jag gjort undantag på

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Den dagen den där texten dyker upp när jag klickar mig in på Aftonbladet, tar jag bort länken från mina snabblänkar.
Deras reklamer är så påträngande och överdrivna att jag hellre slutar läsa helt än att se skiten igen.

Permalänk
Medlem

underbart resonemang...
-Jag vill ha den bilen!
- den kostar 500 000:-
-JAG BETALAR INTE PENGAR!!!! JAG TAR BILEN!!!!

Väx upp!

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk

Även om det med lite trixande i inställningarna i vald adblocker eller andra liknande program går att komma runt Aftonbladets försök att stoppa adblockers tror jag att Aftonbladets åtgärd endast kommer göra att jag slutar gå in på deras sportsajt. Det finns oerhört lite material där som känns unikt och som jag inte hittar någon annanstans.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser inte problemet i tråden riktigt.
TS vill inte se annonser och har en lösning på detta. Adblocker.
Siter som ger ut sitt material gratis men behöver visa reklam för att få in pengar till verksamheten vill inte ha besökare som blockerar deras intäktskälla så en del av dessa siter har en lösning på sitt problem.
Båda sidor får ju vad de vill.

Eller ja det är klart att det kan finnas missnöje om någon på endera sida både vill ha kakan och äta den men ja de som hamnar i gruppen girig är kanske inte så intressanta att rätta sig efter ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Absolut behöver du inte titta på reklam, men då behöver du inte heller gnälla på forum om att du inte kan få tillgång till vissa tjänster som kräver att du ser deras reklam. Du får helt enkelt stå ditt kast.

Skrivet av VresiBerba:

Gnälla på forum gör jag hur mycket jag vill, thank you very much och "stå mitt kast" och reklamblockerat internetsidor har jag gjort i 15-20 år, så jag överlever nog skall du se. Det är väl snarare så att Aftonbladet, som gjort denna ändring nyligen, som får stå sitt kast då detta knappast kommer att få önskad effekt. Är det något folk avskyr så är det väl ultimatum.

SnigelnBert, med tanke på TS svar så tror jag du får skapa en tråd på godtyckligt annat forum om att du inte vill se onödiga trådar på SweC

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Lego Master

@VresiBerba:
Men vad är det för jävla entitlement-attityd?
"Jag SKA ha tillgång till ert material, det är min rättighet, men FAN TA ER om ni försöker tjäna pengar på det på ett sätt jag inte tycker är tillräckligt subtilt!"

Wat?

Jag fattar att man inte gillar reklam, verkligen. Men helt allvarligt visar man ju bäst sitt missnöje genom att ignorera de sajter som använder sådan reklam man inte står ut med. Att försöka gå runt reklamen och sen ge sig ut på nån rant när dom har hittat och täppt till vissa kryphål är ju så bakvänt och själadödande att jag blir helt rörd.

Mitt absolut bästa råd är att sluta läsa Aftonbladet.
1. Du slipper deras räliga reklam
2. Du slipper deras räliga "journalistik"

OM du nu mot all rim och reson ändå envisas med att fortsätta besöka AB, så maila åtminstone dem och meddela att du inte tycker deras reklamspår är okej. De lär inte läsa den här tråden och känna "fan, vi borde bli bättre".

Eftertanke:
Hur skulle DU vilja att AB (och andra sidor) finansierar sina tjänster, om inte med reklam? Prenumerationer och betalväggar? Ska allt vara ideellt? Skatter? Magiska piller?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Denna tråd belyser ett stort problem med dagens journalistik, hur ska nättidningar tjäna pengar för att betala sina journalister, fotografer etc som skriver ordentliga artiklar? De allra flesta stör sig av reklamen på hemsidor, och jag önskar själv innerligt att det skulle komma bättre lösningar där vi slipper autostartande videos, pop-ups etc, men någon form av reklam är nog tyvärr ett av få sätt dagens tidningar kan tjäna pengar.

Jag själv betalar för att få tillgång till DN, eftersom jag tycker det är värt att betala för djupgående artiklar och vettiga nyheter. (Har förvisso student-erbjudande så mycket billigare än vanligt). Trots att jag betalar så dyker det upp helsides-popups, vilket jag tycker är riktigt dåligt.

Det är många i tråden som helt sonika säger, allt ska vara gratis, och "jag ska minsann inte betala någonting!" Det är självklart helt ohållbart, men jag tycker som jag skrev i början av mitt inlägg att tidningar och medier behöver finna smidigare betalningslösningar för att anpassa sig, och tidningsbranschen står inför en stor utmaning.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av VresiBerba:

Det är väl snarare så att Aftonbladet, som gjort denna ändring nyligen, som får stå sitt kast då detta knappast kommer att få önskad effekt.

Om du fortsätter att ha din adblocker aktiverad så är du ju 100% irrelevant som besökare för dem.
Om deras "kast" är att du slutar besöka dem eller avaktiverar adblockern så har de vunnit och i det här fallet så måste du ju göra något av det.
Eller så hittar du nån mer sneaky adblocker såklart och fortsätter freeloada på deras verksamhet - vilket skulle vara status quo.

I inget scenario har det någon oönskad effekt?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Så där, nu har även Aftonbladet sällat sig till de websidor, liksom Sweclockers, som antingen bombarderar en med vädjan eller krav att stänga av adblocker för att man skall kunna läsa på sidan. Jag kommer ALDRIG någonsin att avaktivera adblocker, ever, för någon. Idioti!

https://i.imgur.com/SLqFftO.jpg

Har du en bra router (Asus) som kan köra Merlin's firmware så kan kanske detta vara något? https://www.ab-solution.info/

Sen är det ju så att det är mer och mer av det vi konsumerar som är reklamfinansierat. Så detta beteende från deras sida är inte tillfälligt utan det kommer bara öka med tiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Denna tråd belyser ett stort problem med dagens journalistik, hur ska nättidningar tjäna pengar för att betala sina journalister, fotografer etc som skriver ordentliga artiklar? De allra flesta stör sig av reklamen på hemsidor, och jag önskar själv innerligt att det skulle komma bättre lösningar där vi slipper autostartande videos, pop-ups etc, men någon form av reklam är nog tyvärr ett av få sätt dagens tidningar kan tjäna pengar.

Jag själv betalar för att få tillgång till DN, eftersom jag tycker det är värt att betala för djupgående artiklar och vettiga nyheter. (Har förvisso student-erbjudande så mycket billigare än vanligt). Trots att jag betalar så dyker det upp helsides-popups, vilket jag tycker är riktigt dåligt.

Det är många i tråden som helt sonika säger, allt ska vara gratis, och "jag ska minsann inte betala någonting!" Det är självklart helt ohållbart, men jag tycker som jag skrev i början av mitt inlägg att tidningar och medier behöver finna smidigare betalningslösningar för att anpassa sig, och tidningsbranschen står inför en stor utmaning.

Problemet är ju lite att tidningarna/nyhetsbyråer var korkade i början och inte trodde på internet så allt var gratis eftersom det var lite "hippt" och 99% av inkomsterna kom från papperstidningen. Spola fram några år och det börjar bli dags att stänga ner tryckerierna och enbart satsa på nätet och ta betalt för något som tidigare varit gratis. Vi har nu flera generationer av människor som aldrig betalat för en nyhet i hela sina liv.

"Skribenter" som bara copy-pastear och skriver "icke nyheter" kommer dock snart att få gå av sidan för det finns redan AI idag som kan göra bättre jobb än dem. Så i praktiken kommer "icke nyheter" att bli allt billigare och vanligare medans äkta journalistik bli allt dyrare och sällsynt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperOlsson:

Hemsk och hemsk, det värsta är nästan folk som stör sig på att man inte gillar reklam, vet inte hur många gånger jag haft konversationen:

Jag: Jag kollar inte på tv
Någon annan: Varför inte det?
Jag: Det är för mycket reklamavbrott, så jag tröttnar och sätter mig och spelar eller nåt.
Någon annan: Nä men vafan skärp dig, lite reklam har väl ingen dött av, nu låter du som min pappa!

Likadant här! Folk har ingen förståelse för varför man slutat kolla på TV pga all denna reklam.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Likadant här! Folk har ingen förståelse för varför man slutat kolla på TV pga all denna reklam.

Var många år sedan man slutade kolla på tv. Vem f*n orkar det?! Har inte ens någon tv längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Blir knepigt när folk använder adblock för att slippa trenden techjättarna skapat med sin "Big data". Slutar de upp med det har jag noll problem med reklam.

Då räcker det väl med att köra ghostery och inte adblock på de sidorna eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeJaySWE:

underbart resonemang...
-Jag vill ha den bilen!
- den kostar 500 000:-
-JAG BETALAR INTE PENGAR!!!! JAG TAR BILEN!!!!

Väx upp!

Bilen står, med nyckeln i, ute på gatan, och pappren för att registrera den ligger framme.
Skriv på och den är din.
Du sätter dig i bilen,... och den börjar spela reklam för dig i radion på hög volym, och du får reklam i rutorna med blinkande färger och allt. Du kan inte stänga av.... utan att betala 500 000kr
Vad gör du?

Inte perfekt analogi, men Internet är fritt. Allt som läggs upp på den är öppet för alla, om du inte väljer att stänga det och lägga innehåller bakom en paywall.

Skrivet av Shudnawz:

@VresiBerba:
Men vad är det för jävla entitlement-attityd?
"Jag SKA ha tillgång till ert material, det är min rättighet, men FAN TA ER om ni försöker tjäna pengar på det på ett sätt jag inte tycker är tillräckligt subtilt!"

& @CeeJaySWE

Det finns regler, så du tex får inte ta aftonbladets artiklar och göra en egen sida med dem, men du får lov, utan något krav, att läsa det, då det ligger öppet på nätet.

Vad baserar jag detta på?
Bla domen mot SVT/Radiotjänst. Som lade ut sig på nätet, och sedan skickade räkning för alla hade en dator. Detta överklagades till domstol och vi har numera inte denna kostnad.

Internet är och ska förbli gratis om du inte aktivt har betaltjänst. Passar det inte, sluta lägg upp aftonbladet där. Lägger de upp sin sida där, är det helt upp till mig vilken del, eller vilka delar av det jag vill hämta/läsa och använda. Vill jag inte ladda reklamen, gör jag inte det.

Väx upp... det är inte 1800-talets teknik längre.

Skrivet av bluppblupp:

Denna tråd belyser ett stort problem med dagens journalistik, hur ska nättidningar tjäna pengar för att betala sina journalister, fotografer etc som skriver ordentliga artiklar? De allra flesta stör sig av reklamen på hemsidor, och jag önskar själv innerligt att det skulle komma bättre lösningar där vi slipper autostartande videos, pop-ups etc, men någon form av reklam är nog tyvärr ett av få sätt dagens tidningar kan tjäna pengar.

Jag själv betalar för att få tillgång till DN, eftersom jag tycker det är värt att betala för djupgående artiklar och vettiga nyheter. (Har förvisso student-erbjudande så mycket billigare än vanligt). Trots att jag betalar så dyker det upp helsides-popups, vilket jag tycker är riktigt dåligt.

Det är många i tråden som helt sonika säger, allt ska vara gratis, och "jag ska minsann inte betala någonting!" Det är självklart helt ohållbart, men jag tycker som jag skrev i början av mitt inlägg att tidningar och medier behöver finna smidigare betalningslösningar för att anpassa sig, och tidningsbranschen står inför en stor utmaning.

Jag för disuktionen ofta om att man borde köpa AMDs kort istället för Nvidia, för att stötta dem, så att marknaden inte blir monopol. Svaret jag får är... "man gör man själv vill", och "jag bestämmer vad jag vill ha", eller "Jag tar det som är bäst för mig".

Samma resonemang kan ges här.

Aftonbladet måste inte ligga på internet. De kan sälja sin tidning och vara klara där. De kan välja att ha endast en betal-site där de som prenumererar, eller köper tidningen får tillgång.

Men de väljer att lägga ut sig, öppet, på internet, ett fritt och öppet nätverk. De har då gjort sitt val att visa sitt innehåll, utan avgift. Sen kommer man i efterhand nu och kräver saker.

Men... med detta sagt. Jag stöder en hel del siter, inkl tex Sweclockers genom att inte blocka reklam. Jag gör detta av exakt samma anledning du nämner ovan (och @Xeraton tidigare sagt), att jag vill stöda dessa som gör bra innehåll. Och jag anser att om man gör reklamen rätt, så är den inte farlig alls.
I denna sidan tex är där reklam om spel, hörlurar och kompletts dator bygge. Allt handla om något som matchar innehållet av siten, inget av det är störande och det tom har vid flertalet gånger gett mig något intressant att köpa/titta på.

Jag avskyr dock reklam... bara för sakens skull. Reklam som öser ner i brevlådan bara för de ska, och vi kan. Eller på sidor om casino eller något annat trams, som jag förstår tjänar mer, men är hemska.

Respekterar inte AB sina läsare nog för att göra en vettig annonsprofil och nivå (aka, inte störande), så ser jag dock ingen anledning att respektera dem. Hela adblock konceptet kom ju fram pga siter som AB missbrukade sin ställning och bara dränkte användarna i just reklam. Reklam som de dessutom inte ens ser till är virusfria. Utan detta problem hade inte adblock ens funnits. De har mao skapat problemet själv. Detta vägrar jag stöda, och det borde ni också.

Sen har du innehållet. Jag fick kaffet i halsgropen när man ser:
"Stå upp för bra journalistik!" på aftonbladet.

Är som att säga stå upp för miljön, på ett oljeraffinaderi. Eller hjälp oss rädda fri konkurrens och öppna tekniker hos Intel/Nvidia/Apple. Det är så löjligt att skriva sånt trams, på en site som bokstavligt talat bara skriver skräp och kopierar/klistrar från andra.

Se det som en restaurang... De har pris X i förhållande till mat-kvalitén Y. De vill öka sin vinst... de kan höja priset, men då kommer färre gäster tycka det är värt priset. De kan sänka kvalitén på maten, och då få mer vinst, men det riskerar ju göra besvikna kunder. Det enda andra som påverkar är ju ryktet, och detta kan du aldrig bättra genom att vilja ha mer vinst, utan du kan offra lite av ryktet för att kunna ta högre pris. De är mao i motsatt till vartannat.

AB är en restaurang som serverar rester från igår, med lite nya kryddor, ibland starkare än maten borde vara, med högt pris för sitt innehåll, och ett uselt rykte. Man har mao mjölkat detta till max, för länge och nu rasar allt. De har inga vettiga journalistik kvar, de har tröttat ut kunderna med reklamen, och är inte värt att betala för.

Men.. jag håller helt med dig att det är bättre att ge direkt kritik till dem, än en tråd här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Problemet är ju lite att tidningarna/nyhetsbyråer var korkade i början och inte trodde på internet så allt var gratis eftersom det var lite "hippt" och 99% av inkomsterna kom från papperstidningen. Spola fram några år och det börjar bli dags att stänga ner tryckerierna och enbart satsa på nätet och ta betalt för något som tidigare varit gratis. Vi har nu flera generationer av människor som aldrig betalat för en nyhet i hela sina liv.

"Skribenter" som bara copy-pastear och skriver "icke nyheter" kommer dock snart att få gå av sidan för det finns redan AI idag som kan göra bättre jobb än dem. Så i praktiken kommer "icke nyheter" att bli allt billigare och vanligare medans äkta journalistik bli allt dyrare och sällsynt tyvärr.

Vet inte om "korkade" är rätt ord här. Utan välutvecklade betalsätt online, betalmodeller och utan folks vana för at betala för internettjänster i kombination med att många fortfarande enkom hade stationära datorer och absolut inte smartphones/surfplattor hade det varit väldigt svårt att få folk att betala för nyheter på internet även för 10-15 år sedan.
Som exepel minns jag att många var skeptiska till att betala för "något så flyktigt som appar" i smartphones när appmarknaderna var nya.

Så några andra bra alternativ än reklamfinansiering tror jag inte de har haft. Det var ju till och med så att för 10-15 år sedan fick kvälltidningarna i tryckt form ordentlig konkurrens av gratistidningen Metro i tryckt form så gratistrenden för journaistik har varit stark på flera fronter än bara på internet.
Men samtidigt ja du har helt rätt i att branchen tack vare detta nu ändå får svårt att införa betalmodeller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om du fortsätter att ha din adblocker aktiverad så är du ju 100% irrelevant som besökare för dem.
Om deras "kast" är att du slutar besöka dem eller avaktiverar adblockern så har de vunnit och i det här fallet så måste du ju göra något av det.
Eller så hittar du nån mer sneaky adblocker såklart och fortsätter freeloada på deras verksamhet - vilket skulle vara status quo.

I inget scenario har det någon oönskad effekt?

Reklam säljs baserad på trafik till sidan i fråga, så även en användare som blockerar reklam är nyttig då han/hon ökar statistiken.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag ser inte problemet i tråden riktigt.
TS vill inte se annonser och har en lösning på detta. Adblocker.
Siter som ger ut sitt material gratis men behöver visa reklam för att få in pengar till verksamheten vill inte ha besökare som blockerar deras intäktskälla så en del av dessa siter har en lösning på sitt problem.
Båda sidor får ju vad de vill.

Eller ja det är klart att det kan finnas missnöje om någon på endera sida både vill ha kakan och äta den men ja de som hamnar i gruppen girig är kanske inte så intressanta att rätta sig efter ;).

Problemet är väl just den att TS gnäller över att han inte får ha sin kaka och äta den samtidigt....

Han använder uppenbarligen den tjänst/produkt som AB erbjuder, men vill inte "betala" för den genom att låta reklam vara på sidan.
AB i sin tur vill då inte låta honom använda tjänsten/produkten gratis. Vilket leder till att TS gnäller över detta.

Jag har inget emot adblockers, och inget emot reklam heller. Det som blir konstigt blir ju när folk som använder adblockers börjar gnälla över att företag vill ha "betalt"....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |