"Avaktivera adblocker annars får du inte läsa!"

Permalänk
Avstängd

"Avaktivera adblocker annars får du inte läsa!"

Så där, nu har även Aftonbladet sällat sig till de websidor, liksom Sweclockers, som antingen bombarderar en med vädjan eller krav att stänga av adblocker för att man skall kunna läsa på sidan. Jag kommer ALDRIG någonsin att avaktivera adblocker, ever, för någon. Idioti!

Permalänk
Inaktiv

@VresiBerba: Du kan ofta komma runt det genom att stoppa så att sidan inte hinner ladda helt.. Lite fult kanske, men kul att prova hur de implementerat det hela.

Permalänk

Fildelar du också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Så där, nu har även Aftonbladet sällat sig till de websidor, liksom Sweclockers, som antingen bombarderar en med vädjan eller krav att stänga av adblocker för att man skall kunna läsa på sidan. Jag kommer ALDRIG någonsin att avaktivera adblocker, ever, för någon. Idioti!

https://i.imgur.com/SLqFftO.jpg

Det är väl inte konstigt? Aftonbladet m.fl. tjänar sina pengar genom annonser, då är det väl helt logiskt att de vill att du ska se dem när du använder tjänsten. Gillar du inte det är det väl bara att sluta läsa Aftonblaskan.

Permalänk
Medlem

@VresiBerba: Jag kör också med addblock, fast jag avaktiverar det för sidor som jag faktiskt gillar och vill stödja som t.ex. Sweclockers för det är ju genom reklamintäkter som de flesta hemsidor finansieras genom. Tänk om alla som besöker Sweclockers skulle ha addblock på, hur skulle de då ha råd att betala för servrarna som håller sidan uppe och skribenterna som skriver artiklarna? Det är ju heller ingen störande reklam som Sweclockers använder sig utav som t.ex. popup-fönster eller videoklipp som spelas upp automatiskt, utan vanliga stillbilder, så jag tycker allt att du kan stänga av addblocker för Sweclockers i alla fall om du gillar sidan och besöker den ofta som jag gör

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Avstängd

"Annonser finansierar vår journalistik."

Ha... Den var bra.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeraton:

@VresiBerba: Jag kör också med addblock, fast jag avaktiverar det för sidor som jag faktiskt gillar och vill stödja som t.ex. Sweclockers. Det är ju genom reklamintäkter som de flesta hemsidor finansieras genom. Tänk om alla som besöker Sweclockers skulle ha addblock på, hur skulle de då ha råd att betala för servrarna som håller sidan uppe och skribenterna som skriver artiklarna?

Blir knepigt när folk använder adblock för att slippa trenden techjättarna skapat med sin "Big data". Slutar de upp med det har jag noll problem med reklam.

Permalänk
Medlem

Vilken adblocker kör du med?
Provade att hoppa in på Aftonbladet och jag får inte upp något med uBlock Origin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

Det är väl inte konstigt?

Konstigt. Vem har sagt att det är konstigt.

Skrivet av Snigeln Bert:

Aftonbladet m.fl. tjänar sina pengar genom annonser, då är det väl helt logiskt att de vill att du ska se dem när du använder tjänsten.

Alltså, jag skiter faktiskt i hur Aftonbladet tjänar sina pengar, vill jag inte titta på reklam så gör jag inte det.

Skrivet av Snigeln Bert:

Gillar du inte det är det väl bara att sluta läsa Aftonblaskan.

Jaså, jaha. Tack för tipset, det... hade jag faktiskt inte tänkt på.

Skrivet av Xeraton:

@VresiBerba: Jag kör också med addblock, fast jag avaktiverar det för sidor som jag faktiskt gillar och vill stödja som t.ex. Sweclockers för det är ju genom reklamintäkter som de flesta hemsidor finansieras genom.

Det gör inte jag, för jag är så förbannat trött på reklam och kan jag undvika det gör jag det 100%. Jag tycker branschen har skjutit sig själv i foten då det inte bara har blivit mer och mer reklam utan också mer och mer påfallande, som om det inte räckte med en skylt "Köp Gunnars Gummigodis", den måste blinka i 10 fps, gärna i grälla färger och helst skall man få ett epilepsianfall, för då funkar tydligen reklamen som bäst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Vilken adblocker kör du med?
Provade att hoppa in på Aftonbladet och jag får inte upp något med uBlock Origin.

Jag använder samma, men nu kommer inte den skylten upp längre. Det var på denna länken;
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/E01Jl/larkin-...

Edit; jo, nu är den där igen. Ugh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Jag använder samma, men nu kommer inte den skylten upp längre. Det var på denna länken;
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/E01Jl/larkin-...

Edit; jo, nu är den där igen. Ugh...

Fick inge med den länken heller, mina inställningar:

EDIT: Har även https://chrome.google.com/webstore/detail/ublock-origin-extra... installerat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av prtscreen:

Fildelar du också?

Skickades från m.sweclockers.com

Wut? Var det en fråga till mig?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeVvE:

Fick inge med den länken heller, mina inställningar: https://i.imgur.com/YsDOTd7.png

EDIT: Har även https://chrome.google.com/webstore/detail/ublock-origin-extra... installerat.

Verkar vara AAK-cont man ska klicka i.

Permalänk
Medlem

Måste vara en hemsk sjukdom att hata reklam, mig stör det aldrig. Bevis här också hos Sweclockers som jag stödjer genom att inte använda adbock.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon186252:

Verkar vara AAK-cont man ska klicka i.

Gjorde ingen skillnad för mig. Firefox 56.0.2 och Ublock Origin 1.14.18.

Skrivet av Vangen:

Måste vara en hemsk sjukdom att hata reklam

Hemsk sjukdom? Uh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Konstigt. Vem har sagt att det är konstigt.

Alltså, jag skiter faktiskt i hur Aftonbladet tjänar sina pengar, vill jag inte titta på reklam så gör jag inte det.

Jaså, jaha. Tack för tipset, det... hade jag faktiskt inte tänkt på.

Det gör inte jag, för jag är så förbannat trött på reklam och kan jag undvika det gör jag det 100%. Jag tycker branschen har skjutit sig själv i foten då det inte bara har blivit mer och mer reklam utan också mer och mer påfallande, som om det inte räckte med en skylt "Köp Gunnars Gummigodis", den måste blinka i 10 fps, gärna i grälla färger och helst skall man få ett epilepsianfall, för då funkar tydligen reklamen som bäst.

Absolut behöver du inte titta på reklam, men då behöver du inte heller gnälla på forum om att du inte kan få tillgång till vissa tjänster som kräver att du ser deras reklam. Du får helt enkelt stå ditt kast.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VresiBerba:

Gjorde ingen skillnad för mig. Firefox 56.0.2 och Ublock Origin 1.14.18.

Hmm.. Skumt. Att toggla just den har nämligen den effekten för mig. Men prova att purga cache så allt tvingas uppdateras. Hjäper inte det så vet jag inte riktigt vad som behöver göras. Kanske kan prova att lägga till denna också..

Permalänk
Medlem

Har ingen reklam på Aftonbladet med ublock orgin, skulle man tvingas avblockera slutar jag hellre gå till AB än se deras reklam, men AB har blivit så dålig sista 2-3 åren så är där sällan ändå.

Dock det brukar alltid gå att komma runt blockering mot adblockers om man vill så inget problen på nån sida ännu även om de har blockerare, vitlistar swecklockers men det går bra om man vill att slippa meddelandet att man bör stänga av adblockers här men ändå blockera reklam.

Knepigaste kan vara videotjänster att få bort reklamen på, använder ingen kanals playtjänster PGA knepigt att få bort reklamen, på youtube funkar det bra på däremot som tur är.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Sluta läsa Aftonbladet så är ”problemet” löst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Påträngande reklam tillsammans med innehåll som jag inte bryr mig särskilt mycket om (= det mesta) väljer jag bara bort. Kom på något bättre finansieringssätt eller dö. Hårt, men det enda som lär bita.

Reklamfinansiering skulle man typ kunna beskriva som en folksjukdom. Effekterna är så utbredda att man inte ens lär kunna hitta opåverkade kontrollgrupper för att kunna studera de medicinska effekterna på våra hjärnor och psyken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Så där, nu har även Aftonbladet sällat sig till de websidor, liksom Sweclockers, som antingen bombarderar en med vädjan eller krav att stänga av adblocker för att man skall kunna läsa på sidan. Jag kommer ALDRIG någonsin att avaktivera adblocker, ever, för någon. Idioti!

https://i.imgur.com/SLqFftO.jpg

Om du sitter här och är datorintresserad osv så är det rätt onödigt att INTE ha annonser här, när de kan vara bra tilfälliga erbjudanden och rabatter till välkända butiker...
Vet inte om du sett skillnad på Annons och Annons, ena annonsen trackar dig och visar samma skit produkter var du än är, dessa stör något så ofantligt men dessa existerar inte på Sweclockers.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Blir knepigt när folk använder adblock för att slippa trenden techjättarna skapat med sin "Big data". Slutar de upp med det har jag noll problem med reklam.

Det jag har i Chromium är Privacy Badger och det är faktiskt egentligen inte en ad-blocker. Vad den gör är att den upptäcker automatiskt om en tredjeparts-site försöker spåra/track:a vilka sidor man besöker och blockar dessa trackers.

Att det mest är reklam som blockas är helt enkelt för att plugin:et har avslöjat servrarna som reklamen kom från som trackers -- inte för att programmet klassificerat innehållet som reklam.
Därför blockar den inte heller all reklam automatiskt. Bra site:er visar fortfarande reklam.

Den brukade inte blocka reklamen på SweClockers men jag ser att den gör det just nu av någon anledning ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv

Vad man som enskild person gör är irrelevant, det intressanta är hur den stora skaran gör.

När det gäller webbsidor så kostar de pengar att underhålla samt skriva nya artiklar m.m, pengarna måste komma någonstans och det finns flera olika alternativ. Som att man får betala för medlemskap, reklam eller att sidan använder ens cpu till att bryta kryptovaluta. Där den stora skaran föredrar reklamen, men att det finns individer som inte på något sätt vill betala för sig så är det naturligt att de arbetar för att på olika sätt ge de "betalande" fördelar.

Problemet jag tycker som läsare är att det finns sidor på internet som man inte precis vill stödja ekonomisk, men då får man anstränga sig lite med ens adblock-filter för att kunna läsa vilken dritt de skriver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

Absolut behöver du inte titta på reklam, men då behöver du inte heller gnälla på forum om att du inte kan få tillgång till vissa tjänster som kräver att du ser deras reklam. Du får helt enkelt stå ditt kast.

Gnälla på forum gör jag hur mycket jag vill, thank you very much och "stå mitt kast" och reklamblockerat internetsidor har jag gjort i 15-20 år, så jag överlever nog skall du se. Det är väl snarare så att Aftonbladet, som gjort denna ändring nyligen, som får stå sitt kast då detta knappast kommer att få önskad effekt. Är det något folk avskyr så är det väl ultimatum.

Permalänk
Inaktiv

@Findecanor: Känner till den. Har ett flertal olika lösningar för att slippa "Big data", samt att bidra till företag jag inte vill bidra till. Överväger att ta några steg extra, men det är lite väl mycket anpassning från min sida som krävs.
Det tråkiga är ju att även om en sida inte använder sig av något sådant, så är det svårt att faktiskt veta. Techjättarna har för mig förstört hela poängen med nätet. Men men, tänker inte ta den diskussionen så mycket längre. Var mest ute efter att driva fram en poäng. Alltså att inte alla gör det för att slippa se reklam, eller att allt ska vara gratis, o s v..

Permalänk

AB och Expressen kör en förbannad automatisk spelad video i vartenda artikel där antingen en röst läser upp texten eller ett gäng muppar i en billig studio som diskuterar nyheten med kraftig politisk vinkling. Eftersom videon stoppas av adblocker pga oundviklig reklam så är det en skänk från ovan.

Men min nuvarande ärkefiende är paywalls, DN och SVD är illa skyldiga till detta. Sajter som jag tidigare tillåtit annonser, nu säger stopp. Därmed inge fler besök från mig.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det jag har i Chromium är Privacy Badger och det är faktiskt egentligen inte en ad-blocker. Vad den gör är att den upptäcker automatiskt om en tredjeparts-site försöker spåra/track:a vilka sidor man besöker och blockar dessa trackers.

Att det mest är reklam som blockas är helt enkelt för att plugin:et har avslöjat servrarna som reklamen kom från som trackers -- inte för att programmet klassificerat innehållet som reklam.
Därför blockar den inte heller all reklam automatiskt. Bra site:er visar fortfarande reklam.

Den brukade inte blocka reklamen på SweClockers men jag ser att den gör det just nu av någon anledning ...

Det använder jag också. Skapad av EFF, som sagt inte riktigt adblock utan liksom "forced Do Not Track".

Permalänk
Inaktiv

Firefox 57.0 och Ublock Origin 1.14.18

Ingen popup på aftonbladet ännu.

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Måste vara en hemsk sjukdom att hata reklam, mig stör det aldrig. Bevis här också hos Sweclockers som jag stödjer genom att inte använda adbock.

Hemsk och hemsk, det värsta är nästan folk som stör sig på att man inte gillar reklam, vet inte hur många gånger jag haft konversationen:

Jag: Jag kollar inte på tv
Någon annan: Varför inte det?
Jag: Det är för mycket reklamavbrott, så jag tröttnar och sätter mig och spelar eller nåt.
Någon annan: Nä men vafan skärp dig, lite reklam har väl ingen dött av, nu låter du som min pappa!

Permalänk
Medlem

Ghostery + adblock är man aldrig utan.
Man fullkomligt bombarderas av riktad reklam annars.