Färgåtergivning SDR
Rakt ur kartong är det Racing Mode-läget som gäller. Detta är det läge som Asus betraktar som ”Normal” eller ”Standard” vilket det ofta heter på andra datorskärmar. Så någon hos Asus älskar är troligen ett stort fan av racingspel.
För det finns fler bildlägen för andra speltyper där de alla är utmärkande med att bilden på något sätt är förvrängd. Ljusare skuggor, mörkare skuggor, överdriven kantskärpa med med mera. Strunta i dem.
Racing Mode är det som gäller om vi ska hålla oss till någon form av färgstandard. Mer specifikt också att gammareglaget även ska stå på 2.2-läget. Den aktiva bakgrundsbelysningen, Variable Backlight, bör också vara igång då Asus inte riktigt kan det här med att ankra svartnivån i bilden. Mer om detta lägre fram då Asus PG27UQ i övrigt lever väl upp till krav på färgåtergivning.
Skärmen behöver en halvtimmes drift för att balansera sig i färgerna då den är tydligt blå och kall i nyanserna nystartad. Båda exemplaren förblev något blåa men inte dramatiskt blå. Efter uppvärmning lever PG27UQ ganska väl upp till yrkesskärmarnas nivå av färgprecision.
Det betyder att färgerna sitter rätt och nyanseras balanserat. Vi ser en förändring under drift med avvikelser om 3 till 4 dE2000 när vitbalansen är kalibrerad till i snitt 1 dE2000. Det är alltså tillräckligt driftstabilt för alla utom dem med allra högsta yrkesmässiga kraven.
Jämfört med en premiumskärm, alltså existerande skärmar med IPS-teknik och högre frekvens för spel, är PG27UQ en bättre skärm. Inte minst som denna sätter nyanser mer exakt vid 10 och 12 bitars signal. En sak vi noterade tidigt var att YCbCr-signal gav felankrade nivåer av svart där mörka skuggtoner trycks ned i svart. Detta fel har fixats och vi har ett separat avsnitt om fixen längre fram i artikeln.
Kalibrerad från fabrik
Asus gör som Dell, Philips och även Samsung och skickar med ett papper som intygar att skärmen är kalibrerad i fabrik. Precis som alla andra skickar de med mätningar som inte säger så mycket egentligen. Till exempel visas vitbalansen som färgtemperatur i förhållande till 6 500 Kelvin.
Fast färgtemperatur är inte samma sak som vitbalans då färgtemperatur är ett jämförligt, korrelerande omfång av nyanser baserat på svartkroppsstrålning. Vitbalans är en exakt definition av hur vitt blandas och det som eftersträvas är definitionen D65.
Färgtemperatur, det grafen visar i Asus kalibreringspapper, kan enklast beskrivas som balansen mellan rött och blått. Vitbalansen kan fortfarande vara väldigt grön eller sakna grönt där dominans av rött och blått istället ger en rosa eller magentafärgad ton i bilden. De som fotograferar i RAW-format känner ofta till det här sambandet.
Kan kalibreras med gott resultat
Vad vi kan konstatera är i alla fall att det skiljer sig en smula mellan de två exemplar vi fick se. Men också att de två är så gott som identiska i hur de beter sig i fråga om färger i övrigt. Överlag låg båda skärmarna både mätmässigt och visuellt något för blått. Inga större problem ifall du prioriterar spel i första hand. Men lite för blått för att kunna lita på skärmen om du arbetar med färg på något sätt.
Vi testar även att kalibrera med det enkla RGB-reglage som finns och då sitter färgerna för SDR, HDTV-standard och 2,2-gamma riktigt bra. Se dock upp med att de flesta filterbaserade trikromater, alltså de mätare som kostar ett par tusenlappar, förmodligen kommer läsa skärmens ljus fel och därför föreslå eller skapa en felaktig vitbalans.
För en fotoentusiast är faktiskt hela den utökade färgrymden (se nästa avsnitt om HDR) tillgänglig via en menyn Display SDR Input: Wide gamut där skärmen inte lägre begränsar sig till HDTV-färgrymden. Omfånget hos skärmen är bra mycket större än AdobeRGB-färgrymden vilket kan vara intressant för de som även har avancerat foto i åtanke. Så länge det finns mätare som kan hantera energifördelningen i ljuset det vill säga.
Svart är flytande på skärmen
Grundproblemet för PG27UQ som pålitlig skärm för färgkvalitet ligger i det som också var det tidigare problemet med YCbCr-signal. Skärmen har inte kontroll över var bilden börjar. Vad som är svart i bilden är flytande. Svart i skärmen ska ankras mot vad som är digital 0 i signalen och detta kan vem som helst kolla själv med följande testmönster.
Nivå 1 ska precis träda fram ur det svarta, kanske så pass precis att det är svårt att se i ett ljust rum. På det följer en gradvis ljusning av mörka, gråa, toner nyans för nyans. Exemplen nedan illustrerar hur Asus PG27UQ kommer att variera baserat på vilka inställningar som görs. Här har vi ljusat upp testbilden något så att skillnaderna blir tydliga som exempel, även för de som mot förmodan skulle sitta på en skärm som gör fel.
Problemet med Asus PG27UQ är att denna nivå varierar tydligt med inställningarna. Kör vi med Variable Backlight igång kommer svart ligga vid 0. Stänger vi av den aktiva bakgrundsbelysningen klipper bilden vid 3 eller 4 istället. Vad som ska vara mörkgrått blir svart och svart börjar en bit upp i skalan. Bilden blir då aningen för mörk.
Ändrar vi på gammainställningen kommer svartnivån att flyttas. Vid 2.2-läget är det minst fel. Kör vi 2.4-läget flyttas nivåerna uppåt igen. Kör vi en lägre gammainställning kommer svart fortfarande landa på 0 men nivå 1 är då alldeles för ljus istället. Mörkaste mörkgrå är då väldigt mycket ljusare än svart och bilden så att säga flyter ovanpå svärtan.
Ett gammareglage likt detta ska inte påverka var svart är i bilden, utan påverkar stigningen av nyanser därefter. Signalnivå 0 ska vara ankrad vid panelens svartaste nivå och gammareglaget ska endast påverka hur ljusa alla efterföljande nyanser är. Kombinationen av gamma-inställningen, Variable Backlight-inställningen och ifall skärmen kalibrerats via RGB-reglaget flyttar alltså runt på vad som är svart i bilden.
En skärm måste kunna styra över svart
I alla normala fall, likt den stora majoriteten TV-apparater, samt alla yrkesskärmar som används för kontroll över färgerna, finns ett reglage där det går att styra var signalsvart ankras mot bildpanelen. Asus PG27UQ saknar helt och hållet ett sådant reglage. Kör vi något annat än Racing Mode med Variable Backlight aktiverat och gamma 2.2-läget kommer bilden bli fel. För mörkt eller för ljus. Ibland lite fel och ibland väldigt fel.
Detta är inget konstigt när vi talar om den genomsnittliga basgamingskärmen. De flesta skärmtillverkare gör samma fel och missar samma detaljer. Vilket är okej eftersom färgerna kanske ändå är så pass usla eller beror mer på betraktningsvinkeln. Köparen väntar sig kanske inte heller annat eller ens är medveten om detta problem.
Men i detta fall, 26 000 kronor senare, med vad som i övrigt är en så enormt välgjord och fungerande skärm, är detta en besvärande miss. För hade Asus ordnat fungerande svartnivåreglage hade PG27UQ på allvar varit både den ultimata spelskärmen och skärmen som kan fylla behovet för krävande färgåtergivning.