Asus ROG Swift PG27UQ – sammanfattning och omdöme

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tomika: PG27UQ lär inte vara en storsäljare trots att den rankas oväntat högt på prisjakt.

Vad som gör skärmen så intressant är att det är första gången på flera år datorskärmar tar ett ordentligt kliv framåt i fråga om teknik. Och intresset kring PG27UQ har varit högt av trafiken till sajten att döma. Ja, inte GPU- och CPU-nivåer på trafiken då förstås, men för att vara skärm är det högt.

Man ja, hypen (och förskräckelsen) är över för nu. Efterfrågan är i alla fall väckt för skärmar som klarar lite mer och kanske kostar lite mindre. Så 2019 kan bli väldigt intressant år för skärmar. Det är ju ett enormt hål i produktutbudet mellan dagens spelskärmar och PG27UQ.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

"dessutom inte lista begränsningen med HDR och chroma subsampling vid de högsta bildfrekvenserna som nackdelar (speciellt i denna extrema prisklass) känns inte helt opartiskt."

Tycker jag inte då det negativta går inte lösa på 1000 serien så tycker faktiskt att det är en förutsättning.

Lite svårt komma runt begränsningar i kablarna och GPUerna.

Det går väldigt enkelt att komma runt i att kalla det för en 98Hz skärm, eller "upp till 144Hz" t.ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av GuuFi:

Klarna och andra företag som har avbetalningstjänster jublar.

Kostar att ligga på topp har nått löjliga nivåer nu

Ligga på top top top tier har varit dyrt länge, 8K skärm för 43k, 4k 120Hz OLED för 30k +.

Sen köpa 4x 1080ti / 4x Titan Xp till och med äckligt mycket dyrare.
Sen kan du köpa nu 3x 4k 144Hz köra det i surround på 120Hz på 2000 serien om du vill.

Samma med CPU varit dyrt länge nu med intel 20k AMD 20k, diskar top tier kostar upp mot 14k intel 905p

Jag byggde dator för äckligt mycket pengar redan 2012-2013 och det va inga problem göra det dyrt redan då.

Så att ligga på top har nått nya nivår är inte sant

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon12433:

Det går väldigt enkelt att komma runt i att kalla det för en 98Hz skärm, eller "upp till 144Hz" t.ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Så det är vad ASUS kallar den som är problemet för att svennsons går köper en sån här random på Inet tex och inte läser på innan eller frågar i affären?

Fast det är ingen 98Hz skärm det är en 144Hz SEN att förutsättningen är 4:2:2 är HELT ointressant det är en förutsättning för ens FÅ det funka.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Så det är vad ASUS kallar den som är problemet för att svennsons går köper en sån här random på Inet tex och inte läser på innan eller frågar i affären?

Fast det är ingen 98Hz skärm det är en 144Hz SEN att förutsättningen är 4:2:2 är HELT ointressant det är en förutsättning för ens FÅ det funka.

Ja, nu gick det upp ett ljus för dig. Det är vad ASUS kallar den som är problemet.
Det är en 144Hz skärm med chroma subsampling. Att inte lista chroma subsampling som en nackdel på en PC monitor anser jag är fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är Toppklass bättre än Utmärkt i Sweclockers ranking?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon12433:

Att dessutom inte lista begränsningen med HDR och chroma subsampling vid de högsta bildfrekvenserna som nackdelar (speciellt i denna extrema prisklass) känns inte helt opartiskt.

För mig är det som att testa ett 10 Gbps-nätverkskort och sedan skriva nackdel: borde egentligen klara 15 Gbps...

...eller testa flerkärniga CPU:er och sätta nackdel: Turboläget fungerar inte på alla kärnor samtidigt

Så mitt omdöme känns inte opartiskt för att jag utgår från existerande tekniska förutsättningar? Hur tänker du där? Vad menar du produkterna ska jämföras med för att omdömet ska bli opartiskt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

För mig är det som att testa ett 10 Gbps-nätverkskort och sedan skriva nackdel: borde egentligen klara 15 Gbps...

...eller testa flerkärniga CPU:er och sätta nackdel: Turboläget fungerar inte på alla kärnor samtidigt

Så mitt omdöme känns inte opartiskt för att jag utgår från existerande tekniska förutsättningar? Hur tänker du där? Vad menar du produkterna ska jämföras med för att omdömet ska bli opartiskt?

Här listar du själv de dåliga betraktningsvinklarna som en nackdel trots att de tydligt framgår att det är en TN-panel det rör sig om. Detta alltså trots att de tekniska förutsättningarna för bra betraktningsvinklar saknas.

https://m.sweclockers.com/test/20386-acer-xg270hu-144-hz-och-...

Permalänk
Medlem

AU Optronics, 32" flat (Mini LED HDR), 16:9, 3840 x 2160, 144Hz, Q1 2019

Väntar otåligt...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon12433:

Här listar du själv de dåliga betraktningsvinklarna som en nackdel trots att de tydligt framgår att det är en TN-panel det rör sig om. Detta alltså trots att de tekniska förutsättningarna för bra betraktningsvinklarna saknas.

Absolut – tester, omdöme, sammanfattningar, nackdelar och fördelar sätts under de förutsättningar som råder för stunden när de testas. Vilket också inkluderar den för tiden rådande diskussionen. Då när XG270HU var aktuell våren 2015 var det en av de första skärmarna med TN-panel och 2560x1440 pixlar. En av de vanligaste frågeställningen var just hur betraktningsvinklarna var jämfört med IPS-paneler. "kan jag köpa dessa istället för en IPS-60 Hz?".

Man jag ger dig rätt i sak. Att 144 Hz endast är möjligt med 4:2:2-subsampling är en nackdel som inte går att kliva runt. Lägger till det.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KaZZoA:

Är Toppklass bättre än Utmärkt i Sweclockers ranking?

https://www.sweclockers.com/nyhet/14398-sweclockers-nya-utmar...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Absolut – tester, omdöme, sammanfattningar, nackdelar och fördelar sätts under de förutsättningar som råder för stunden när de testas. Vilket också inkluderar den för tiden rådande diskussionen. Då när XG270HU var aktuell våren 2015 var det en av de första skärmarna med TN-panel och 2560x1440 pixlar. En av de vanligaste frågeställningen var just hur betraktningsvinklarna var jämfört med IPS-paneler. "kan jag köpa dessa istället för en IPS-60 Hz?".

Man jag ger dig rätt i sak. Att 144 Hz endast är möjligt med 4:2:2-subsampling är en nackdel som inte går att kliva runt. Lägger till det.

Tack! Det ger en mer rättvis bild av skärmen enligt mig. Du är i gott sällskap då bland andra pcmonitors listar detta som en nackdel i deras recension av skärmen: https://pcmonitors.info/reviews/asus-pg27uq/

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Laxpudding:

För mig är det som att testa ett 10 Gbps-nätverkskort och sedan skriva nackdel: borde egentligen klara 15 Gbps...

...eller testa flerkärniga CPU:er och sätta nackdel: Turboläget fungerar inte på alla kärnor samtidigt

Så mitt omdöme känns inte opartiskt för att jag utgår från existerande tekniska förutsättningar? Hur tänker du där? Vad menar du produkterna ska jämföras med för att omdömet ska bli opartiskt?

Exakt det jag menar.

Jag tycker inte det är en nackdel, det är tekniskt förutsättning innan 2000 serien GPUs kommer.

Sen får man tycka va man vill, men tycker konstigt att när ett företag drar till det yttersta och maxar va som går med dagens teknik så är det jävligt viktigt helt plöstligt på produkter typ ingen har råd / vill köpa och då är det viktigaste att det ska stå upp till 144Hz eller liknande...... ja venne lite som klaga på 4-WAY SLI, borde stå kräver moderkort med 4a PCI platser och SLI stöd.... ja det är liksom förutsättningarna och inget vanlig person kommer göra ändå.

Va inte riktat mot dig lax mest generellt folk jag stöter på med sånt här inom alla tekniska aspekter.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tvelander:

Va inte riktat mot dig lax mest generellt folk jag stöter på med sånt här inom alla tekniska aspekter.

Exakt! Det finns säkert någon existerande benämning för den logiska/kognitiva kullerbyttan som leder till det tankesättet. Man fastnar i enstaka detalj, oftast den detalj man hade med sig innan i medvetandet, utan att se den större helheten.

Skulle förlänga det till alla former av komplexa system, även de mindre tekniska.

Permalänk
Medlem

Det är en cool skärm som man inte skulle tacka nej till i julklapp!

Så, Thomas, blir det en för egen del?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Bildexpert 📺

@ClintBeastwood: Ligger utanför min investeringscykel. Först 2019 kan jag börja titta på annat och det verkar som alternativen kommer bli så många fler till vintern.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Exakt! Det finns säkert någon existerande benämning för den logiska/kognitiva kullerbyttan som leder till det tankesättet. Man fastnar i enstaka detalj, oftast den detalj man hade med sig innan i medvetandet, utan att se den större helheten.

Skulle förlänga det till alla former av komplexa system, även de mindre tekniska.

Går säkert att hitta här https://yourbias.is eller här https://yourlogicalfallacyis.com

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Lego Master
Skrivet av GuuFi:

Klarna och andra företag som har avbetalningstjänster jublar.

Kostar att ligga på topp har nått löjliga nivåer nu

Je, well..
Jag tror jag avvaktar tills
1. Tekniken blir billigare
2. Jag inte behöver göra avkall på kvalitet för att nå 144hz i 4k

alt.

3. Jag kan få tag i en relativt billigt beg.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

2. Jag inte behöver göra avkall på kvalitet för att nå 144hz i 4k

Vilket behöver HDMI 2.1 eller Displayport "Next".

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Fulci:

Vilket behöver HDMI 2.1 eller Displayport "Next".

Precis. Känns som 4k/144hz är långt bort för mig. Håller mig till 1440 eller 1080 tills vidare.
Uppdateringshastighet > upplösning. Iaf på 27" som jag kör just nu.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Mycket tack, letat efter den sidan ett tag.

Permalänk
Bildexpert 📺

HDMI 2.1 räcker alltså inte till för 4K/144 Hz och 10 bitars signal utan subsampling. Du når endast till 120 Hz under de förutsättningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

HDMI 2.1 räcker alltså inte till för 4K/144 Hz och 10 bitars signal utan subsampling. Du når endast till 120 Hz under de förutsättningarna.

Enligt Wikipedia gör den det, med ett krav på 39,19 Gbit/s för HDR10 i 4K@144Hz och HDMI 2.1 klarar 42.6 Gbit/s.

Men jag är lekman, så lämnar det öppet.

Permalänk
Medlem

Kul att det händer lite på skärm fronten.

Skulle vilja ha en stilren, icke "gaming stuk design" 35-40", 4k, 120-144hz, gsync.

Kommer det några sådana snart tro?

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Fulci: Det är olika uppgifter på hur man räknar skillnaden i bandbredd och på den timing som används. När jag testar kablar med signalgenerator är TMDS-bandbredden för 4K/60Hz/8-bit/RGB 17,802 Gbps vilket med 8b/10b-overhead borträknat blir ≈14,2 Gbps. Siffrorna som står på Wikipedia säger 12,54 Gbps för samma bandbredd, vilket alltså inte stämmer med praktiken.

Problemet med Wikipedia är att informationen tenderar att ändras och ofta baseras på teoretiska uträkningar och argument. Här har någon använt CVT-R2-metoden för att räkna fram timing. Men detta verkar inte tar hänsyn till all annan overhead som också ingår i HDMI-signalen.

Permalänk
Medlem

Längst ner på listan fanns det 1 panel iaf.

27" flat (1440P), 16:9, 2560x1440 och 240Hz. Står "July 2018" så har väl blivit försenad.

Permalänk
Medlem

Finns det en skärm med allt detta godis fast 1440p?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Timergu: Nej, inte ännu. Just nu är det ett stort glapp mellan vanliga-IPS-fast-i-högre-fekvens och en all-in-produkt som PG27UQ. Jag hoppas (och räknar med) att det kommer bli ett väldigt intressant CES 2019 med skärmar som fyller det hål som är i utbudet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

För mig är det som att testa ett 10 Gbps-nätverkskort och sedan skriva nackdel: borde egentligen klara 15 Gbps...

...eller testa flerkärniga CPU:er och sätta nackdel: Turboläget fungerar inte på alla kärnor samtidigt

Så mitt omdöme känns inte opartiskt för att jag utgår från existerande tekniska förutsättningar? Hur tänker du där? Vad menar du produkterna ska jämföras med för att omdömet ska bli opartiskt?

Sent svar på din fråga men din jämförelse är så fruktansvärt felaktig så att det känns som om du missförstod mig. Eller snubblade du bara i tankegången? En korrekt jämförelse är att testa ett nätverkskort som marknadsförs till 10 Gbps men i praktiken bara klarar 7 Gbps. Där tillverkaren sedan skyller på att nätverkskretsen som underleverantören förser dem med inte klarar med än 7 Gbps. Då listar man naturligtvis detta som en nackdel med produkten.
Vad du gör som jämförelse är att säga att "hade man letat upp specifikationen för nätverkskretsen bland dokumentationen hos underleverantören så hade man kunnat se att den inte kommer klara mer än 7Gbps". Lite väl långsökt och knappast något som en vanlig konsument någonsin ska behöva ha i åtanke vid köp av en produkt.

Intels marknadsföring på t.ex. i5-8400 är korrekt. Där har de klart och tydligt skrivit "up to 4.00 GHz" och base clock ligger på 2.80 GHz.
https://ark.intel.com/products/126687/Intel-Core-i5-8400-Proc...

pcmonitors uppfattar användandet av chroma subsampling som en nackdel, så även jag. Andra recensenter tycker att denna skärm är att betrakta som en 120Hz skärm och inte 144Hz. Detta tillsammans med t.ex. den recension på TN-panelen jag länkade gjorde att recensionen framstod som en aning partisk (men detta är ju nu korrigerat). Men måste återigen fråga, missförstod du mig? För du brukar ju ha huvudet på skaft när det kommer till tekniska biten.

Sedan diskuterar du att detta är en liten teknikalitet i sammanhanget medans jag skulle kunna se det som en dealbreaker. Chroma subsampling inte okej på en high-end PC monitor precis som att tvingas köra med t.ex. limited RGB inte är okej. Detta är kanske en ren smakfråga så vad som faktiskt är acceptabelt och inte låter jag vara osagt. Jag önskar bara att man lägger all fakta på bordet i en recension så att det är enkelt för läsaren att väga för och nackdelar med produkten mot deras användningsområde. För en recension är väl till för att förenkla valet av produkt för oss konsumenter?

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon12433: Min utgångspunkt är "vad är möjligt med dagens teknik?" och där tar PG27UQ tekniken så långt det bara går år 2018.

Att skärmen faktiskt klarar 4K/144 Hz är bortom all tvivel. Att skärmen måste 4:2:2-subsampla för att nå 4K/144 Hz är också bortom all tvivel. För det finns ingen färdigt konsumentteknik som löser detta idag. Då börjar den här jämförelsen med fantasiprodukter som klarar en bandbredd 50 procent högre än vad som idag är tekniskt möjligt.

Sedan kan du, jag och alla andra ha synpunkter på vad allt detta innebär. Då handlar det mer om din personliga förväntan på produkten. Var just du drar gränserna när just du tycker det är rätt eller fel. Bra eller dåligt. Tillräckligt eller otillräckligt.

Detta är subjektiva gränsdragningar. Den föredrar jag att lämna till dig som läsare. Och forumet är till för precis den diskussionen.

Information och fakta finns där i artikeln så att alla kan bilda sig sin egen uppfattning. Fakta finns där och har funnits där hela tiden sedan del 3 där jag väldigt tydligt går igenom de problem som finns med 4:2:2-subsampling.