Asus ROG Swift PG27UQ
Specifikationer: Asus ROG Swift PG27UQ
Egenskap | Värde |
---|---|
Storlek och format | 27 tum (16:9) |
Upplösning | 3 840 × 2 160 px |
Uppdateringsfrekvens | 144 Hz (10-bit YCbCr 4:2:2) |
Paneltyp | IPS/AHVA, 10 bitar |
Ljuskälla | Kvantpricksförstärkt LED |
Reflexfilter | Matt, svagt synlig struktur |
HDR-kapacitet | HDR10 |
Kontrastförhållande (specificerat) | 1 000:1 |
Kontrastförhållande (mätbart) | ca 950:1 |
Specificerad ljusstyrka | 350 cd/m2 |
Faktisk ljusstyrka (uppmätt) | 26-350 cd/m2 |
Adaptiv synk | Nvidia G-Sync 30-144 Hz |
Responstid (specificerat) | 4 ms (GtG) |
Latensstid (uppmätt) | DP: ca 10 ms |
Betraktningsvinklar | 178°/178° |
Inbyggda högtalare | Nej |
Anslutningar | 1 st. Displayport |
Strömförbrukning | Max: 180 W |
Mått, enbart skärm (B×H×D) | ca 632 × 377 × 85 mm |
Skärmfot | Djup: ca 250 mm |
VESA-fäste | 100 × 100 |
Vikt inkl. stativ | 9,2 kg |
Tillverkargaranti | 3 år |
Lägsta pris |
|
Strömförsörjningen är extern och sker via samma typ av blaffiga klump som Asus skickar med andra skärmar. Den är försedd med jordad apparatsladd, så kallad ”Musse Pigg”-kontakt, och den elkabel som följer med är ganska kort med en längd på 1,5 meter. Totalt med sladden mellan transformatorn och skärm är det ungefär tre meter med klumpen i mitten av dessa tre metrar.
Stativet är Asus gamingvariant som påminner om någon slags artillerigranat med rejäla styrfenor. Det är stabilt och fungerar väl men tar lite plats. Designen faller kanske inte heller alla i smaken. För även om skärmen framifrån tack och lov inte har mycket av den märkliga pojkrumsdesignen kan det förstås vara så att foten inte uppskattas.
Skärmen har en fläkt och den kan höras
Asus PG27UQ har ett VESA100-fäste och det följer med distanser till fästet då skärmen är försedd med fläkt. Den fläkten kyler G-Sync-modulen som driver hela skärmen och gör bandbredden möjlig. Ett tredjepartsfäste direkt i skärmen riskerar blockera luftflödet och då ska distanserna användas.
Fläkten är igång och är inte helt tyst. Den hörs som ett svagt fläktsurr i ett annars tyst rum. Inget någon tänkte på under kontorstid eller för den delen något mikrofonen plockar upp under videoinspelningar. De flesta grafikkortsfläktar lär utan problem dränka surret från skärmens fläkt.
Men det är fortfarande något som hörs i fall du är i ett tyst rum och använder skärmen till annat där grafikkortet får vila. Det är också en ganska liten fläkt som jobbar rätt hårt. Hur det kommer låta längre fram när skärmen fått gå i månader och år är en öppen fråga. Detta är också en direkt nackdel hos skärmen. Även om fläkten har sin förklaring riskerar det bli en besvärande nackdel framöver.
Joysticknavigerade menyer
Menyhanteringen är baserad på ett joysticksystem samt knappar på baksidan till höger. Det är snabbt navigerat och tydligt med tillräckligt avstånd mellan knapparna vilket minskar risken att du trycker fel.
Flera skärmar med liknande lösningar har knapparna för tätt och det blir svårt att avgöra vilken knapp som faktiskt trycks in med mindre lyckade resultat som att man stänger av skärmen av misstag eller liknande. Här inträffar inte detta problem.
Dock borde själva joysticken vara något trögare i sin riktning då det är lätt hänt att vi navigerar fel av misstag. Vi försöker navigera uppåt och nedåt men då vi når joystickknappen från sidan är det lätt hänt att den istället drar snett. Då tolkas det som ett steg i sidled – eller vice versa. Effekten är att vi då och då hoppar ur menyer och reglage av misstag.
Asus ROG Swift PG27UQ erbjuder också en del extrafinesser som Asus teknik för RGB-ljus, Aura Sync. Du kan också projicera logotyper via stativet mot bordet och även upp mot väggen bakom skärmen. Från början får du ROG-logotypen men du kan förse skärmen med egna schabloner för att projicera egna logotyper.