Valve: "Det finns ingen större anledning att använda DirectX 12 framför Vulkan"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Klart som fn att ett vinstdrivande företag vill behålla sina kunder. Tror knappast de hymlar om det. Apple har gjort det du skriver för flera år sedan vilket har vart lyckat för dem. Är väl inte så konstigt att MS vill göra samma sak.

Allt handlar ju dock inte alltid om spel dock. För människor utan IT-intresse så känns Windows och MAC-OS betydligt mer användarvänliga, samt att de har rejält förankrad support osv. Eller att de kanske trivs med det. MS family konton där man kan smidigt sätta restriktioner för barn är helt ok.

Det kanske inte har gått upp för dig, men alla människor gillar helt enkelt inte samma saker, eller har samma åsikter. Och vad man trivs med för OS är nog rätt personligt.

Ja, det är uppenbart och förståeligt att de vill kunna fortsätta tjäna pengar, men att tvinga folk till uppgradering bara för att man har en marknadsdominans får konsekvenser. Har du testat Zorin OS någon gång? Det är baserat på Ubuntu men är avsiktligt mycket likt Windows 7.

Det kanske inte har gått upp för dig, men jag har aldrig sagt ett ord om vad jag anser att folk ska använda.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Klart som fn att ett vinstdrivande företag vill behålla sina kunder. Tror knappast de hymlar om det. Apple har gjort det du skriver för flera år sedan vilket har vart lyckat för dem. Är väl inte så konstigt att MS vill göra samma sak.

Allt handlar ju dock inte alltid om spel dock. För människor utan IT-intresse så känns Windows och MAC-OS betydligt mer användarvänliga, samt att de har rejält förankrad support osv. Eller att de kanske trivs med det. MS family konton där man kan smidigt sätta restriktioner för barn är helt ok.

Det kanske inte har gått upp för dig, men alla människor gillar helt enkelt inte samma saker, eller har samma åsikter. Och vad man trivs med för OS är nog rätt personligt.

Fast det var ingen som sa att alla måste byta från Windows. Vad vi menade var att med en öppen standard så har man ett val vilket OS man vill köra, något man som gamer inte har så länge som DirectX dominerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Tror du Vulkan kostar då eller?

Alltså att du är kåt på Win 10 mer än genomsnitt personen, det har de flesta här förstått.
Men var är problemet att köra Win 10 och Vulkan? Du måste ju inte låsa dig till DX12 för det.

Den enda skillnaden är att det gör en öppen standard, låter folk välja vad de vill (tro det eller ej, men det finns moderna Linux också). Problemet är inte Win 10, utan DX12. Eller är du emot fritt val? Vi kan väl få lov att fortsätta välja nytt API, med ny förbättrad teknik, oavsett OS, oavsett ålder eller hårdvara?

Hade DX12 öppnats, så hade vi inte haft denna diskussion. Men just faktumet att det är låst (oavsett om det är till något du vill ha eller inte) gör det dåligt. Låst teknik är alltid sämre än öppna, ur både konkurrens, utveckling och konsument perspektiv, då det inte främjar utvecklingen, utan bara $$$ och monopol.

Så vill du sjunga "Uppgradera till Windows 10" så gör det, men lås dig inte till att det måste vara med DX12, då du kan lika väl köra Vulkan istället, i exakt samma spel, i exakt samma OS.

Jag har sagt det förut och jag får väl säga det igen. Jag är för fria val. Man får köra Linux om man vill. Eller Vulkan på Windows 10. Jag gillar open source och kör själv Linux på en server hemma. Men samtidigt tycker jag som du vet att Windows 10 är det bästa operativsystemet och att DX12 är det bästa API'et. Du kanske inte håller med och det är ok, vi lever i ett fritt land

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Hoppas Vulkanen smälter all glass.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Fast det var ingen som sa att alla måste byta från Windows. Vad vi menade var att med en öppen standard så har man ett val vilket OS man vill köra, något man som gamer inte har så länge som DirectX dominerar.

Ja, som gamer är det en helt annan sak. Men andra kritiserade någon som gick emot strömmen här och propagerade för Windows. Vilket jag upplevde som lite larvigt då det var så många som uttryckte sitt missnöje över just Windows, vilket ingen hade invändning emot.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Jag har sagt det förut och jag får väl säga det igen. Jag är för fria val. Man får köra Linux om man vill. Eller Vulkan på Windows 10. Jag gillar open source och kör själv Linux på en server hemma. Men samtidigt tycker jag som du vet att Windows 10 är det bästa operativsystemet och att DX12 är det bästa API'et. Du kanske inte håller med och det är ok, vi lever i ett fritt land

Är man för fria val så är kanske ett lite mer pragmatiskt förhållningssätt att även kunna kritisera inlåsningsmodeller vilket i detta fallet direct x står för ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har sagt det förut och jag får väl säga det igen. Jag är för fria val. Man får köra Linux om man vill. Eller Vulkan på Windows 10. Jag gillar open source och kör själv Linux på en server hemma. Men samtidigt tycker jag som du vet att Windows 10 är det bästa operativsystemet och att DX12 är det bästa API'et. Du kanske inte håller med och det är ok, vi lever i ett fritt land

Klart du får gilla W10, men det vet vi redan

Men du får gärna förklara varför du tycker att DX12 är ett bättre API än Vulkan. Helst utan argument såsom att DX12 har mycket större spridning, för det har inget med API'et i sig att göra.

Jag ska vara tydlig med att jag har i princip ingen kunskap alls om någon av API'erna på specifikationsnivå, så utbilda mig gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Btw, här är de som står bakom Vulkan idag:

http://i.imgur.com/rm4hxTq.png

Hoppas att det blir en ny standard i spel så snart som möjligt. Inte för att jag hellre kör W7 eller Linux (då äldre spel och viss programvara inte fungerar) men det blir bättre för alla i slutändan.

Permalänk
SpelClockers

Fördelen med Linux är att det drar mindre system resurser dessutom så funkar Open Gl (Vulkan) även på Windows mac Os sammt att alla stora spel motorer har stöd för Open Gl och Mac, Linux idag. Steam Os är förövrigt om jag har förstått rätt endast Debian med Steam förinstallerat Microsoft själva har byggt ett os för nätverks enheter på Linux kärnan Arikeln om Wienix

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protopia:

Ja, det är uppenbart och förståeligt att de vill kunna fortsätta tjäna pengar, men att tvinga folk till uppgradering bara för att man har en marknadsdominans får konsekvenser. Har du testat Zorin OS någon gång? Det är baserat på Ubuntu men är avsiktligt mycket likt Windows 7.

Det kanske inte har gått upp för dig, men jag har aldrig sagt ett ord om vad jag anser att folk ska använda.

Då missuppfattade jag dig i din kritik emot den enda här som förespråkade Windows. Ursäkta för det.

Har legat på latsidan när det gäller att testa OS hemma de senaste 10 åren faktist. Innan dess så körde jag allt möjligt från Novell dos till udda linux distar. Får mitt intresse mättat på arbetet då jag arbetar som sysadmin, men vi är rätt låsta till RedHat förutom några äldre HP-UX samt Solaris miljöer. När man hämtat sonen efter jobbet och kommer hem så vill ha så lite underhåll som möjligt här hemma. Kanske en nackdel ibland att arbeta med sitt intresse... :/

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men du, varför har de satsat på Linux till att börja med? De tjänar ju inte på OS:et, de tjänar bara på spelen. Kan det vara så att de inte gillar Vulkan och Linux bara för att de satsat på det, utan att de satsat på det för att de gillar det?

Utveckla!

Det är svårt att förstå vad du menar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ginsburgs agenda är rätt uppenbar såklart. Valve har allt att vinna på att fokus försvinner från Microsoft och deras mjukvaror.

Om Vulkan och Valves linuxsatsning någonsin blir ett hot så borde Microsoft fortfarande kunna behålla makten. Borde inte finnas något som förhindrar att Direct X eller en variant av denna utvecklas för att fungera med exempel Linux-baserade operativsystem. Ser man bara till att man får licenspengar för användningen av APIet och om nödvändigt ser till att Windows versionen av APIet är bättre så borde det inte vara någon större fara. Dagens Microsoft både använder och utvecklar för just Linux-system.

Valve borde också arbeta hårdare med att locka utvecklare och utgivare till deras Linux-plattform. Ibland måste man spendera pengar för att tjäna pengar trots allt.

Oavsett ser jag likt förmodligen de flesta andra fram emot nästa års API-krig. 2016 kommer nog i många avseenden bli ett intressant år.

Skickades från m.sweclockers.com

De samarbetar med radgames för verktyg samt gjort egna opensource. Samt sponsrat LunarG

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas starkt på Vulkan. Finns i mina ögon ingen anledning att köra DirectX12, då APIerna är väldigt lika och prestandan är likartad MEN Vulkan är öppet och inte låst till Microsoft-exklusiva plattformar. Den enda anledningen till att välja DirectX12 är om man vill få ut ett spel (och endast till Windows 10) väldigt snart, eftersom Vulkan inte är helt färdiställt än.

Precis som de sa i presentationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

"Påtvingade uppdateringar". 96% av världens Windowsdatorer kör redan med automatiska uppdateringar påslaget. Men visst, är du någon av den lilla stackars skaran som kör något annat så kan det ju vara ett bekymmer.

Är det så att dessa 96% aldrig har avinstallerat en uppdatering, stängt av automatiska uppdateringar temporärt eller gjort något annat där de på något sätt har ändrat inställningen? Om inte, så är den statistiken ganska irrelevant.

Med den logiken är det väldigt mycket onödigt som man trots allt gör/har.

"Varför ska det finnas felsökningsinstruktioner? Över 90% av alla datorer som används idag fungerar."

grammatik
Permalänk
Medlem

@strejf
Jag blir lite skeptisk mot dig ibland. Du är så otroligt pro windows 10 att jag misstänker att du får betalt för att propagera för dom?

Dom flesta jag pratat med vill inte uppgradera för att dom gillar windows 7 (traditionell skrivbordsmiljö) och nu med windows 10 att det sker överföring av möjlig känslig data. Bortser du helt från att det är ett problem?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Förutom att det är gratis att uppgradera den här gången då menar du. Med andra ord är DirectX 12 gratis att skaffa för alla med Windows 7, 8 och 8.1.

Det är inte alls gratis. Man blir övervakad i allt man gör på sin dator och inte bara för att servera reklam utan också statligövervakning. Det är ett jävligt dyrt OS för de flesta med lite etik och vett i skallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

stod i artikeln
med ett uttalande som detta menar man att det inte finns fördelar med DX12

fördelen med Vulkan är att det finns på flera plattformar, helt klart är det en fördel det säger jag ingenting om, men det känns mer som ett påhopp mot DX12 att det skulle vara sämre i praktiken/utförandet/etc vilket jag är tveksam mot

Ja det gör det, men det är fullkomligt irrelevant. Det du och jag skrev tidigare i tråden berörde inte det, ditt svar gäller plötsligt en helt annan sak än den som diskuterades. Läs allt igen. Att ett företag hyllar något som de satsar på beror inte nödvändigtvis på att det är för att de satsar på det, orsakssambandet kan vara det omvända. De satsar på det för att de tycker det har sådan potential. Det är lite så det brukar vara.

Och nej, nu avleder du diskussionen ytterligare på ditt sidospår, men du har fel även där så jag får väl nappa på det betet. Att de säger att DX12 inte har fördelar betyder inte att det är sämre. Det kan helt enkelt vara så att DX12 och Vulkan är väldigt lika i praktiken bortsett från att Vulkan fungerar på flera plattformar. Då finns inga fördelar med DX12 över Vulkan eller hur?
Och som jag ser det så finns det ingenting som talar för att Vulkan skulle vara svårare att utveckla för eller att det skulle ge sämre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

"Påtvingade uppdateringar". 96% av världens Windowsdatorer kör redan med automatiska uppdateringar påslaget. Men visst, är du någon av den lilla stackars skaran som kör något annat så kan det ju vara ett bekymmer.

Exakt. Men det är gratis att uppgradera till Windows 10 och därmed få DirectX 12. Alltså är det gratis för den som sitter på Windows 7, 8 och 8.1 att skaffa DirectX 12.

Men just eftersom man kan välja idag så kommer de inte heller med vilka uppdateringar som helst. I framtiden när man inte kan välja längre, och de börjar uppgradera automatiskt till "Windows 11" och "Windows 12" som begränsar valfriheten ännu mer, vad gör man då? Man har ju vid det laget halva sitt liv bundet till sitt windowskonto så att byta plattform helt kommer ta emot för svensson.
Jag ser framför mig en utveckling där de försöker begränsa så att man bara kan köpa program som är godkända i deras appstore. Det har varit målet sedan palladium-snacket var aktuellt, och genom att vägra Windowsskrivbordet till telefoner har de redan börjat migreringen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kjellapa:

@strejf
Jag blir lite skeptisk mot dig ibland. Du är så otroligt pro windows 10 att jag misstänker att du får betalt för att propagera för dom?

Dom flesta jag pratat med vill inte uppgradera för att dom gillar windows 7 (traditionell skrivbordsmiljö) och nu med windows 10 att det sker överföring av möjlig känslig data. Bortser du helt från att det är ett problem?

Det är väl på sätt och vis förståeligt och nyttigt med skepticism. Men det är faktiskt så att det finns de som älskar Windows som inte är anställda eller får betalt för att tycka så och jag tillhör dem. Har du något tips på hur jag kan bevisa att jag inte tjänar något på att tycka så?

Det där med övervakning m.m. är oerhört överdrivet. Det sker enligt mig inte mer övervakning i Windows 10 än i tidigare operativ. Det vore inte möjligt för Microsoft att sälja Windows 10 till direkta konkurrenter till Microsoft, regimer, försvarsmakter, sjukvården, regeringar, stater, länder som är i krig med USA, säkerhetsexperter, företag som kräver extrem sekretess m.m. Men nu vet vi att Microsoft har gjort Windows 10 tillgängligt i 192 länder och installerats på 75+ miljoner datorer. Med enkel logik ser vi att det vore omöjligt för Microsoft att göra så om juridiken och sekretessen inte var tillräcklig.

Läs den här artikeln om du inte redan har gjort det:

http://www.zdnet.com/article/no-microsoft-is-not-spying-on-yo...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Utveckla!

Det är svårt att förstå vad du menar.

Ja vad finns det att utveckla?
Jag säger inte att jag tycker vaniljglass är den godaste glassen för att jag köpte den, jag köpte den för att jag tycker det är den godaste glassen.

Permalänk
Medlem

Det är positivt med ett lågnivå-API som utvecklas av branschen själva istället för Microsoft. Det blir inte beroende av Microsofts drivrutinsmodell på samma sätt, som bara uppdateras när de släpper ny version. Det är en fördel även för Windows. Leverantörerna kommer kunna göra lite egna saker, men det kommer finnas ett gemensamt API. Grafikkortstillverkarna kommer få vara med och bestämma, på ett flexiblare och ofta snabbare sätt.

Kan se exempelvis spel som kör DX11 för högnivå och Vulkan för lågnivå. I det perspektivet så förstår man Valve-utvecklarens yttrande att det inte finns någon större anledning till att använda DX12. Att göra ett rent DX12-lir från D3D11 är minst lika mycket jobb som att portera till Vulkan och ha egen renderingsväg för det på de flesta spelmotorer. Många spelutvecklare gör ju inte ens shaderkod för D3D/HLSL direkt utan för spelmotorns egna format. Många spelmotorer kommer ju köra Vulkan för att stödja andra plattformar i vilket fall som helst. Inte omöjligt att Apple stödjer det (på OS X) när det materialiserats heller. Ska man stödja både Vulkan och DX12 måste det finnas en god anledning till det. I dagsläget så tar de ju inte bort stödet för DX11 heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Läs den här artikeln om du inte redan har gjort det:

http://www.zdnet.com/article/no-microsoft-is-not-spying-on-yo...

Det där är ju bara åsikter från en (ganska så dryg) person, i en sjukt obalanserad krönika. Hans enda källor är Microsoft. Otroligt oseriös öppning genom att överdriva saken till sin spets och skapa någon form av halmgubbe, och i samma veva förolämpa alla som faktiskt har helt legitima tvivel.

"Buy tinfoil futures.

I'm dead serious. There is apparently a growing and very vocal population of people who believe that Windows 10 is basically a 1984 telescreen come to life. They are convinced that with Windows 10 Microsoft has built a spying apparatus not seen since the height of the Cold War, scraping up every detail of your life and feeding it back to Redmond for who knows what nefarious purposes.

They're going to need lots of tinfoil."

Edit: Från författarens biography: "He is the author of more than 25 books on Microsoft Windows and Office"

Vilket iofs säger att han borde vara rätt så kunnig om Windows, men också att han har en tung investering i att det går bra för Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hoppas Vulkan kan slå igenom. Vore grymt trevligt för oss som inte är så sugna på Windows 10. :)Men du, varför har de satsat på Linux till att börja med? De tjänar ju inte på OS:et, de tjänar bara på spelen.
Kan det vara så att de inte gillar Vulkan och Linux bara för att de satsat på det, utan att de satsat på det för att de gillar det?

Eller mer troligt för att Windows lär börja konkurrera med steam i framtiden?

Windows store / xbox live kommer säkert pusha för att spel ska släppas där och inte via steam / origin. Kan bli ett jätte stort hot mot valve.
Därför vill valve utöka gaming så att det fungerar på alla OS så att de inte blir beroende av windows.

Om gamers helt plötsligt kan använda linux så finns det inte många anledningar kvar att använda windows.

Skulle själv gå över till linux om
1) det gick att spela på linux utan problem
2) adobes program skulle fungera på linux

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

@strejf
Jag blir lite skeptisk mot dig ibland. Du är så otroligt pro windows 10 att jag misstänker att du får betalt för att propagera för dom?

Joina Neowin.net så får du se på riktiga Windows-fanatiker. Strejf är småpotatis mot en bufflig amerikansk Windows-fanatiker.

Skrivet av Sony?:

Windows store / xbox live kommer säkert pusha för att spel ska släppas där och inte via steam / origin. Kan bli ett jätte stort hot mot valve.
Därför vill valve utöka gaming så att det fungerar på alla OS så att de inte blir beroende av windows.

Win 10 store är nog inte hotet mot Steam.

Det stora hotet är stora spelutgivare som startar sin egen digitala tjänst. De tänker inte byta från en skattmas till en annan, utan tar hem det till sin tjänst och drar in alla pengar själva. Blizzard, EA, UBI soft och snart Bethesda också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

"Påtvingade uppdateringar". 96% av världens Windowsdatorer kör redan med automatiska uppdateringar påslaget. Men visst, tillhör du den lilla stackars skaran som kör något annat så kan det ju vara ett bekymmer.

Exakt. Men det är gratis att uppgradera till Windows 10 och därmed få DirectX 12. Alltså är det gratis för den som sitter på Windows 7, 8 och 8.1 att skaffa DirectX 12.

Dock är det bara gratis tills juli nästa år, sen kan man inte byta moderkort som reglerna är idag. Att detta är något MS ska ändra låter inte troligt.

Så nej att uppgradera till win 10 är det ingen nytta med, när du väl byter moderkort så får du antingen köra ditt gamla os eller köpa win 10.

Väntar på win 11 i stället och hoppas på bättring, annars får vulkan bra support, så blir det troligen linux.

Skrivet av kjellapa:

@strejf
Jag blir lite skeptisk mot dig ibland. Du är så otroligt pro windows 10 att jag misstänker att du får betalt för att propagera för dom?

Dom flesta jag pratat med vill inte uppgradera för att dom gillar windows 7 (traditionell skrivbordsmiljö) och nu med windows 10 att det sker överföring av möjlig känslig data. Bortser du helt från att det är ett problem?

Tja skulle se win 8 han var även emot startmeny riktigt hårt och hoppades och trodde den aldrig skulle komma tillbaks. Se vad som hände och strejf helt plötsligt ändrade åsikt och sa att startmenyn är riktigt bra, som han sagt sen win 8 lanseringen är ålderdomlig och skulle tillbaks till medeltiden mer eller mindre.

Kunde satsat 1000kr på strejf skulle ändra åsikt, om startmenyn skulle komma tillbaks. Han är helt fanatisk i MS och dyrkar allt som en riktigt fan.

Sen att han i början klippte ur inlägg efter sitt behag var ju riktigt drygt och försöka vända det till sin fördel :/ säger bara det, strejf har ju bättrat sig något i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Samma med Sevenforums, där finns det fanatiker också.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Det är bara en tidsfråga innan DX-monopolin dör, speciellt med tanke på hur effektivt Vulkan är. En API för 3D-grafik är bra mycket större än bara gaming, utan det används överallt idag och kommer bara att öka. En effektiv fri och öppen standard gynnar företag och privatpersoner MYCKET mer än en dyr stängd sådan som tvingar in användaren i en sjukt begränsad Windows-miljö. 3D-grafik används i bilar idag, sjukhus och medicinska instrument, luftfart och militär. Tror ni de kör Windows i sina enheter? Haha.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Hjälpsam

Skall man vara noga är det Direct3D versus Vulkan, Direct3D är en delmängd av DirectX.
Har säkert redan påpekats tidigare i tråden men det kan vara vårt att upprepa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Tyvärr är iOS inte med på Vulkan-spåret.

Är du säker på att det inte kommer bli så? Apple verkar vara med ”Working Group Participants” enligt sida 13 i PDF:en här: https://www.khronos.org/assets/uploads/developers/library/ove...

Men de har ju som du säger sitt Metal för OS X och iOS. Men behöver detta nödvändigtvis innebära att Vulkan utesluts?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Är du säker på att det inte kommer bli så? Apple verkar vara med ”Working Group Participants” enligt sida 13 i PDF:en här: https://www.khronos.org/assets/uploads/developers/library/ove...

Men de har ju som du säger sitt Metal för OS X och iOS. Men behöver detta nödvändigtvis innebära att Vulkan utesluts?

iOS har de nog mindre anledning att öppna upp för Vulkan. På Mac och OS X däremot så är ju inte bara Imagination med och skriver drivrutiner för Vulkan som för mobila enheter utan alla tre – Intel, AMD och Nvidia har intresse och kommer implementera det på andra plattformar, och skulle säkert vilja implementera det på Mac också. De kanske t.o.m. skulle släppa tredjepartsdrivare så som Nvidia gjort för CUDA (de har också släppt drivrutiner till grafikkort för gamla Mac Pro som Apple inte själva stödjer).