Valve: "Det finns ingen större anledning att använda DirectX 12 framför Vulkan"

Permalänk
Melding Plague

Valve: "Det finns ingen större anledning att använda DirectX 12 framför Vulkan"

Under Siggraph 2015 presenterar Khronos Group nyheterna i Vulkan och bland gästtalarna finns Valves Dan Ginsburg, som säger att det inte finns någon större anledning att använda DirectX 12 när Vulkan lanseras nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

konstigt att någon på valve påstår detta? få se nu.. de släpper ett linux baserat system snart med tillhörande OS... försöker få mer spel att fungera på linux etc

DX12 = windows.

det är väl lite av AMD's problem, de gör bra produkter men i fel tider, hade de varit före 980 etc hade det gått betydligt bättre för AMD, nu är vi här nästan ett år senare och de kommer med produkter som lägger sig mot något nvidia släppte för ett nästan ett år sen? kom igen nu.

(dock var det bra att de drog igång mantle de satte nog fart på DX12 också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

konstigt att någon på valve påstår detta? få se nu.. de släpper ett linux baserat system snart med tillhörande OS... försöker få mer spel att fungera på linux etc

DX12 = windows.

Inte så konstigt när man stöttar öppna plattformar och API som inte bryr sig om vilket operativsystem som används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Inte så konstigt när man stöttar öppna plattformar och API som inte bryr sig om vilket operativsystem som används.

det var inte så jag menade... de påstår att det inte finns fördelar med DX12, och om det visar vara fel så är det konstigt även om de stödjer öppna plattformar och API

Permalänk
Medlem

Hoppas Vulkan kan slå igenom. Vore grymt trevligt för oss som inte är så sugna på Windows 10.

Skrivet av Viochee:

konstigt att någon på valve påstår detta? få se nu.. de släpper ett linux baserat system snart med tillhörande OS... försöker få mer spel att fungera på linux etc

DX12 = windows.

Men du, varför har de satsat på Linux till att börja med? De tjänar ju inte på OS:et, de tjänar bara på spelen.
Kan det vara så att de inte gillar Vulkan och Linux bara för att de satsat på det, utan att de satsat på det för att de gillar det?

Permalänk
Medlem

Windows 10 ja, men dx12 lär inte komma till de äldre versionerna av windows och det finns många som är tveksamma till att uppgradera till W10. Ett alternativ till Dx12 låter som en alldeles utmärkt idé för dem med.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Personligen så undrar jag hur Vulkan kommer att prestera på Nvidia kort då det i grunden bygger på Mantle som väl är i grunden gjort och optimerat för AMDs kort? Eller är det fel att tänka så? Det kanske är något Khronos arbetar på dock?

Hur som så vill jag se prestanda siffror innan jag tror på att det ena eller det andra är onödigt men om det visar sig att Vulkan presterar lika bra eller bättre så tycker jag att det är ett självklart val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hoppas Vulkan kan slå igenom. Vore grymt trevligt för oss som inte är så sugna på Windows 10. :)Men du, varför har de satsat på Linux till att börja med? De tjänar ju inte på OS:et, de tjänar bara på spelen.
Kan det vara så att de inte gillar Vulkan och Linux bara för att de satsat på det, utan att de satsat på det för att de gillar det?

jag gillar många saker också tex chokladglass, men jag påstår inte att det inte finns några fördelar med vaniljglass

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Personligen så undrar jag hur Vulkan kommer att prestera på Nvidia kort då det i grunden bygger på Mantle som väl är i grunden gjort och optimerat för AMDs kort? Eller är det fel att tänka så? Det kanske är något Khronos arbetar på dock?

Hur som så vill jag se prestanda siffror innan jag tror på att det ena eller det andra är onödigt men om det visar sig att Vulkan presterar lika bra eller bättre så tycker jag att det är ett självklart val.

Nvidia är med i organisationen som utvecklar mantle, tror garanterat att dem också kommer ha chans att optimera sina drivrutiner för det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

jag gillar många saker också tex chokladglass, men jag påstår inte att det inte finns några fördelar med vaniljglass

Jag fattade det mer som att här har du chokladglass och här har du likadan chokladglass enda skillnaden är att den ena kan bara en sorts person äta men den andra kan alla äta. Lite som att de gör samma saker fast den ena är låst till win 10 men inte den andra.

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

konstigt att någon på valve påstår detta? få se nu.. de släpper ett linux baserat system snart med tillhörande OS... försöker få mer spel att fungera på linux etc

DX12 = windows.

det är väl lite av AMD's problem, de gör bra produkter men i fel tider, hade de varit före 980 etc hade det gått betydligt bättre för AMD, nu är vi här nästan ett år senare och de kommer med produkter som lägger sig mot något nvidia släppte för ett nästan ett år sen? kom igen nu.

(dock var det bra att de drog igång mantle de satte nog fart på DX12 också)

DirectX hade troligtvis varit helt obetydligt om inte Microsoft hade haft total dominans på marknaden. Vill du kunna spela de senaste spelen och ta del av nya funktioner, måste du också köpa nytt operativsystem. Oavsett om du egentligen behöver det eller inte. De "tvingar" oss att spendera pengar på det viset. Därför kan inte jag se några direkta fördelar med deras API om OpenGL/Vulkan blir mer användarvänligt för utvecklare. Om det är det som egentligen är problemet, vilket jag betvivlar är hela sanningen.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindh:

Jag fattade det mer som att här har du chokladglass och här har du likadan chokladglass enda skillnaden är att den ena kan bara en sorts person äta men den andra kan alla äta. Lite som att de gör samma saker fast den ena är låst till win 10 men inte den andra.

För att dra ett skämt. På den ena förpackningen med chokladglass står det "Kan innehålla spår av nötter".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Protopia:

DirectX hade troligtvis varit helt obetydligt om inte Microsoft hade haft total dominans på marknaden. Vill du kunna spela de senaste spelen och ta del av nya funktioner, måste du också köpa nytt operativsystem. Oavsett om du egentligen behöver det eller inte. De "tvingar" oss att spendera pengar på det viset. Därför kan inte jag se några direkta fördelar med deras API om OpenGL/Vulkan blir mer användarvänligt för utvecklare. Om det är det som egentligen är problemet, vilket jag betvivlar är hela sanningen.

Förutom att det är gratis att uppgradera den här gången då menar du. Med andra ord är DirectX 12 gratis att skaffa för alla med Windows 7, 8 och 8.1.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Förutom att det är gratis att uppgradera den här gången då menar du. Med andra ord är DirectX 12 gratis att skaffa för alla med Windows 7,8 och 8.1.

Med påtvingade uppdateringar och spioneri. Ja, i tidigare versioner går det faktiskt avinstallera uppdateringarna som aktiverar det. Mycket bättre att byta till öppna standarder.

Permalänk
Inaktiv

Dags att visa hur bra Vulcan är då, kanske med Half-Life 3? Mycket snack och ingen verkstad på sistone. Steam Machines har man ännu bara sett på bild.

Obs: Är inte kritisk mot Vulcan. Bara mot Valves snack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att Vulkan slår igenom stort och att många spelutvecklare hoppar på det tåget istället för DX12. Samt att hårdvarutillverkare börjar göra bättre drivers för Linux. Då kommer jag garanterat testa gå över till Linux.

Vill man nu vara kvar på Windows så fungerar ju Vulkan lika bra där också kanske även bättre då man kan köra äldre versioner av Windows också. Så länge prestandan är likvärdig DX12.

Skrivet av strejf:

Förutom att det är gratis att uppgradera den här gången då menar du. Med andra ord är DirectX 12 gratis att skaffa för alla med Windows 7, 8 och 8.1.

DX12 fungerar ju bara till Win10? Inte 7 eller 8?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fufuheo:

Med påtvingade uppdateringar och spioneri. Ja, i tidigare versioner går det faktiskt avinstallera uppdateringarna som aktiverar det. Mycket bättre att byta till öppna standarder.

"Påtvingade uppdateringar". 96% av världens Windowsdatorer kör redan med automatiska uppdateringar påslaget. Men visst, tillhör du den lilla stackars skaran som kör något annat så kan det ju vara ett bekymmer.

Skrivet av enbom:

DX12 fungerar ju bara till Win10? Inte 7 eller 8?

Exakt. Men det är gratis att uppgradera till Windows 10 och därmed få DirectX 12. Alltså är det gratis för den som sitter på Windows 7, 8 och 8.1 att skaffa DirectX 12.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Inte så konstigt när man stöttar öppna plattformar och API som inte bryr sig om vilket operativsystem som används.

Bara för att han stöttar öppna API:er betyder det inte att hans uttalande helt eller delvis är baserat på att Valve kommer tjäna på det.

Det behöver givetvis inte vara så, men jag vet inte mer än vad jag läst i artikeln

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att nästa version av alla välkända/välanvända motorer går över till Vulkan, så att DX (långsamt) kan dö ut.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Förutom att det är gratis att uppgradera den här gången då menar du. Med andra ord är DirectX 12 gratis att skaffa för alla med Windows 7, 8 och 8.1.

Ja, första året. Windows XP är dock fortfarande det näst största operativsystemet på marknaden.
Edit: Det gällde dock i augusti såg jag i efterhand. Källa

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Protopia:

Ja, första året. Windows XP är dock fortfarande det näst största operativsystemet på marknaden.

Långt ifrån bland gamers. Windows XP har endast 2,88% bland gamers. Windows 10 har 17,77%. Detta är 24 dagar gammal data så nu ser det långt bättre ut.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Personligen så undrar jag hur Vulkan kommer att prestera på Nvidia kort då det i grunden bygger på Mantle som väl är i grunden gjort och optimerat för AMDs kort? Eller är det fel att tänka så? Det kanske är något Khronos arbetar på dock?

Hur som så vill jag se prestanda siffror innan jag tror på att det ena eller det andra är onödigt men om det visar sig att Vulkan presterar lika bra eller bättre så tycker jag att det är ett självklart val.

I en presentation om Vulkan sa de att något av det första de gjorde med Mantle (som står som någon form av bas till Vulkan) var att ta bort allt som var i favör får någon specifik plattform.

Och som någon sa här innan, Nvidia är ju också med och utvecklar standarden. Det fina är ju att det är väldigt många aktörer (inte inkluderat Microsoft, skräll!) som är med och utvecklar Vulkan, vilket kommer se till att det bli generellt och fungerar bra på ett brett utbud av plattformar.

Är det bara jag som nästan blir lite tårögd när Khronos här tillkännager AMD's bidrag till Vulkan (2:00 - 3:00) :
https://www.youtube.com/watch?v=xtrNiYW8lh4&feature=iv&src_vi...

Good guy AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

"Påtvingade uppdateringar". 96% av världens Windowsdatorer kör redan med automatiska uppdateringar påslaget. Men visst, är du någon av den lilla stackars skaran som kör något annat så kan det ju vara ett bekymmer.

Exakt. Men det är gratis att uppgradera till Windows 10 och därmed få DirectX 12. Alltså är det gratis för den som sitter på Windows 7, 8 och 8.1 att skaffa DirectX 12.

Förstår inte riktigt här. Förordar du DX12 över Vulkan oavsett om de är likställda eller Vulkan är bättre?
Jag har inga problem med Microsoft, jobbar till och med deras produkter, men jag har hellre valmöjlighet än att bli inlåst till ett visst system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Långt ifrån bland gamers. Windows XP har endast 2,88% bland gamers. Windows 10 har 17,77%.

Jag betvivlar starkt att det finns träffsäker statistik som kan bevisa det påståendet, men du får gärna uppge källan om du har någon.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Exakt. Men det är gratis att uppgradera till Windows 10 och därmed få DirectX 12. Alltså är det gratis för den som sitter på Windows 7, 8 och 8.1 att skaffa DirectX 12.

Ah, du tänker så. Men det är ju inte alla som vill uppgradera till Win 10. Det är ju bättre med valmöjligheten att inte behöva uppgradera till Win 10 för att köra DX12?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Dags att visa hur bra Vulcan är då, kanske med Half-Life 3? Mycket snack och ingen verkstad på sistone. Steam Machines har man ännu bara sett på bild.

Obs: Är inte kritisk mot Vulcan. Bara mot Valves snack.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har de redan gjort. De har visat Dota 2 med Vulkan och Intel GPU. De har också visst deras arbete för verktyg de gör för att det skall bli lättare att utveckla. Visat benchmark med Vulkan och OpenGL på mobiler även nVidia där de presenterade att de kan köra Vulkan och OpenGL på samma gång i samma scen och få bättre prestanda. Där drawcalls skalade med antalet cpu kärnor och halverades direkt vid användning av en kärna.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Protopia:

Jag betvivlar starkt att det finns träffsäker statistik som kan bevisa det påståendet, men du får gärna uppge källan om du har någon.

Från 125 miljoner aktiva gamers, bläddra längst ner på den här sidan:

http://store.steampowered.com/hwsurvey/directx/?sort=chg

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Btw, här är de som står bakom Vulkan idag:

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Från 125 miljoner aktiva gamers, bläddra längst ner på den här sidan:

http://store.steampowered.com/hwsurvey/directx/?sort=chg

http://i.imgur.com/fc8aQrd.png

I ditt första påstående nämnde du aldrig Steam, utan så som du formulerade dig var det väldigt generellt. Anledningen till varför jag uttryckte mig så som jag gjorde. Men nu när jag vet att du enbart pratade om Steam kan jag säga att 125 miljoner konton inte är samma sak som aktiva spelare.

Det finns också goda skäl till varför många väljer att gå tillbaka till en äldre version av Windows efter att de har testat 10.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd

Hoppas att Vulkan blir bra så att man slipper äckel-windows 10.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek