Analys av HDR samt WCG (Nördvarning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Har inte sett Knives Out men vill minnas att den, likt Oppenheimer, i praktiken inte skiljer sig något i mån av omfång vad som gäller HDR ställt mot SDR. Pyoko gjorde en analys av den för ett par år sedan.

Det går ju att fixa tonmappning i Davinci, vilket jag gör för bilderna, men det svåra blir ju kaskadkodningen om man ska exportera film. Alternativet är ju att exportera som DNxHR eller ProRes men då blir filerna markant större och dessutom inte kompatibla med samtliga mediaspelare.

Oppenheimer var riktigt snygg och jag gillade nivån av "HDR". Knives Out kändes mer som att de pushat film ett stop, så det blir lite för hård kontrast och detaljer i högdagarna försvinner. Sen gryn som kryper över bilden. Tyckte inte det såg bra ut alls. Samtidigt tycker jag SDR-versionen är bland det bästa jag sett.

Permalänk
Bildexpert

@DasIch: Alright, jag har beställt den nu från Amazon så borde kunna granska den inom de närmsta två veckorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

@DasIch: Alright, jag har beställt den nu från Amazon så borde kunna granska den inom de närmsta två veckorna.

Nice, ser fram emot din analys!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Övriga scener påvisar en hyfsat god kornbild trots att bilden i överlag är ganska mjuk. Detta tycks uteslutande bero på Nolans ovilja att låta Warner skanna originalnegativen och således begränsar dem till duplikatpositiv. Därav kommer bilden aldrig att bli särskilt skarp och detta är något som påverkar alla Nolans filmer om än i olika utsträckning

Det här låter ju väldigt märkligt, Nolan om någon är väl upplösnings o skärpenörd, så varför vill han inte att Warner ska skanna om orginalnegativen? Har du mer info om detta?

Skrivet av sweisdapro:

har du tid/möjlighet så ser jag gärna en analys av Härskarringen i UHD, vet att det pratades mycket om hur mycket extrajobb de lade ner på den versionen när den skulle släppas. Den är enda anledningen att jag har en BR-spelare i dagsläget, även om det efteråt skapats ett sug efter fler filmer med samma kvalitet som den

Tyvärr så gav ju UHDn ingen som helst extra skärpa utöver vanliga 1080-blålasern, men den nya gradingen o sen också HDRen gör ju UHD-utgåvan ändå att föredra imo!

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Gurrrra:

Det här låter ju väldigt märkligt, Nolan om någon är väl upplösnings o skärpenörd, så varför vill han inte att Warner ska skanna om orginalnegativen? Har du mer info om detta?

Jag har alltid fått intrycket av att han är kreatör hellre än tekniker. Här bottnar antagligen mer i att han avstår från att sammanställa sina filmer som DI utan hellre gör ett duplikatpositiv, som framställs fotokemiskt. Rent ideologiskt går det faktiskt ihop att då använda duplikatet för skanning hellre än originalnegativet, om han så betraktat den som hans färdiga film även om jag aldrig har sett honom prata specifikt om digitaliseringen. Men ja, det finns förstås inget som praktiskt hindrar Warner från att skanna det klippta negativet.

Beroende på arbetsflödet kan det även vara rättfärdigat att använda duplikatpositiv för digital filmrestaurering, men i en ny produktion ställer det oftast till fler problem än det löser. Nolan var ytterst involverad i Warners analoga restaurering av 2001 som gjordes för några år sedan och även det duplikatpositivet användes för skanning. Personligen skannar jag alltid originalnegativ vid restaurering såvida det finns tillgängligt och inte är helt sönderkört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag har alltid fått intrycket av att han är kreatör hellre än tekniker. Här bottnar antagligen mer i att han avstår från att sammanställa sina filmer som DI utan hellre gör ett duplikatpositiv, som framställs fotokemiskt. Rent ideologiskt går det faktiskt ihop att då använda duplikatet för skanning hellre än originalnegativet, om han så betraktat den som hans färdiga film även om jag aldrig har sett honom prata specifikt om digitaliseringen. Men ja, det finns förstås inget som praktiskt hindrar Warner från att skanna det klippta negativet.

Beroende på arbetsflödet kan det även vara rättfärdigat att använda duplikatpositiv för digital filmrestaurering, men i en ny produktion ställer det oftast till fler problem än det löser. Nolan var ytterst involverad i Warners analoga restaurering av 2001 som gjordes för några år sedan och även det duplikatpositivet användes för skanning. Personligen skannar jag alltid originalnegativ vid restaurering såvida det finns tillgängligt och inte är helt sönderkört.

Ja som du säger så är han nog mer av en kreatör än en tekniker, men som verkar ha en hel del tekniska åsikter. Jag har ju själv lite svårt för Nolan o hans allmänna hat för allt digitalt då jag tycker han både överdrivet o har fel, plus så blir hans filmer något sämre pga att han väljer bort CG i dom fall där det skulle vara vida överlägset det praktiska han valde isätllet. Så när jag läser att han tydligen inte vill digitalisera filmerna för optimal skärpa på det digitala planet så blir jag ännu lite mer skeptisk mot han.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja som du säger så är han nog mer av en kreatör än en tekniker, men som verkar ha en hel del tekniska åsikter. Jag har ju själv lite svårt för Nolan o hans allmänna hat för allt digitalt då jag tycker han både överdrivet o har fel, plus så blir hans filmer något sämre pga att han väljer bort CG i dom fall där det skulle vara vida överlägset det praktiska han valde isätllet. Så när jag läser att han tydligen inte vill digitalisera filmerna för optimal skärpa på det digitala planet så blir jag ännu lite mer skeptisk mot han.

Generellt så uppskattar jag att han alltid försöker att använda praktiska tekniker, men jag är helt med dig angående CG med tanke på vilken typ av film han ofta väljer att göra. Ett prima exempel är Dunkirk, där en historiskt okunnig kan få bilden av att bara några hundra soldater behövde undsättas av ett dussintal fiskebåtar. För att inte tala om att luftstriden utkämpades av totalt 4 flygplan. I Nolans version då..

Oavsett är det en fantastisk film som är otroligt spännande. Ljudbilden innifrån en Spitfire är det bästa jag hört exempelvis. Just iom att det är praktisk ljudupptagning från en riktig Spitfire.

Permalänk
Medlem

Snacket man ofta hör nuförtiden om "ingen CGI" och "bara praktiska effekter" är mest ful marknadsföring. I verkligheten betyder det att CGI;n är osynlig och att ingen vill erkänna att de VFX-studios som nämns i sluttexterna har gjort någon nytta.

Det är inte bara Dolan som svamlar om detta utan det har blivit någon slags trend. CGI har blivit fult och praktiska effekter är minsann överlägsna. Vad det egentligen handlar om är att man ofta får bäst resultat av att kombinera CGI med praktiska effekter, och att kommunicera och ge VFX-teamen bästa möjliga material att jobba med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Generellt så uppskattar jag att han alltid försöker att använda praktiska tekniker, men jag är helt med dig angående CG med tanke på vilken typ av film han ofta väljer att göra. Ett prima exempel är Dunkirk, där en historiskt okunnig kan få bilden av att bara några hundra soldater behövde undsättas av ett dussintal fiskebåtar. För att inte tala om att luftstriden utkämpades av totalt 4 flygplan. I Nolans version då..

Oavsett är det en fantastisk film som är otroligt spännande. Ljudbilden innifrån en Spitfire är det bästa jag hört exempelvis. Just iom att det är praktisk ljudupptagning från en riktig Spitfire.

Ja jag har inget emot praktiska effekter, men när det ska användas lite sådär bara för att o inte för att det faktiskt är det bästa så blir det lite fel, med just ditt exempel om Dunkirk så är ett väldigt tydliget ett. Men även hans atombombsexplosion blev rätt tam o abstrakt tycker jag. O extra märkligt när det faktiskt ska ha varit en hel del digital compositing på dom shotsen, där dom som jobbade med det inte ens ska ha nämnts i eftertexterna. För precis som @DasIch skriver så handlar det tyvärr mycket om marknadsföring där CGI har blivit nånting fult. Mycket trist utveckling! Även senaste Top Gun har råkat ut för samma, där marknadsföringen gick ut på att allt flygande var på riktigt osv, men i själva verket var det väääldigt mycket CGI även där.

Men för att gå lite mer ontopic kan jag också tycka det är lite märkligt att inte ens atombombsexplosionen i Oppenheimer fick gå utanför SDR-rangen i ljusstyrka. Blir nyfiken om även detta är ett beslut ifrån Nolan, om det är så att han ogillar HDR också?

Permalänk
Medlem

Top Gun Maverick är ett lysande exempel. Vi snackar 1000-2000 VFX klipp och filmen hade inte existerat utan CGI. Paramount är dock jäkligt skitnödiga när det kommer till att prata om det och gillar inte att information läcker ut.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Gurrrra:

Men för att gå lite mer ontopic kan jag också tycka det är lite märkligt att inte ens atombombsexplosionen i Oppenheimer fick gå utanför SDR-rangen i ljusstyrka. Blir nyfiken om även detta är ett beslut ifrån Nolan, om det är så att han ogillar HDR också?

Det verkar inte råda några större tvivel om att samtliga digitala masters av Oppenheimer ämnar att matcha ljussättningen som filmen hade fotokemiskt. Då kan man också förvänta sig att de är väldigt snarlika. Jag kan inte minnas att jag har sett någon ljussätta film i split screen heller.

Hur Nolan känner kring HDR vet jag inte. Tenet hade en tämligen konservativ ljussättning den med (även om jag inte har möjlighet att analysera den i dagsläget), men katalogtitlarna ser annorlunda ut.

Permalänk
Bildexpert

Imgbb har inte varit den mest tillförlitliga tjänsten de sista veckorna så jag har avstått från att lägga upp nya av det skälet. Nu verkar det mesta flyta på som det ska så jag kan fortsätta.

Knives Out (Lionsgate)

HDR10 och Dolby Vision FEL
Mastering display luminance: 1000 nits white, 0.0001 nits black
MaxCLL: 267 nits
MaxFALL: 89 nits

Gjord på förfrågan av @DasIch.

Filmen är i huvudsak inspelad på en Arri Alexa 65 och Mini. Enstaka scener ska enligt uppgift vara skjutna på 35mm (Eastmancolor 500T) med en Panavision PSR R-200. Exakt vilka de scenerna är vet jag inte då jag inte lyckats hitta några uppgifter om dem eller identifiera.

Mycket arbete tycks ha lagts ned på att efterlikna den analoga filmens utseende och det är bitvis väldigt lyckat. Jag gillar den mjuka avrullningen av högdagrar och även den blooming som ofta uppstår från ljuskällor. Däremot är det uppenbart att kornstrukturen inte fungerar särskilt bra i den låga upplösningen (1998x1080) och är faktiskt en ganska mycket sämre än en typisk 4K master av en analogt skapad film.

Vad som gäller HDR så är det dynamiska omfånget exakt detsamma. Det enda som verkar skilja sig är att topparna som mest når cirka 160 nits. Även färgerna följer BT.709 så gott som uteslutande. Med andra ord är det fullt möjligt att efterlikna HDR-presentationen även med den vanliga Blu-Rayutgåvan bara genom att sätta ljusstyrkan på motsvarande nivå. Dock är komprimeringsartefakterna väsentligt mycket mer påtagligt på Blu-Ray än UHD-BD och även det sämre bitdjupet (8 bitar vs 12 bitar med DV FEL) visar sina begräsningar.

Om inte annat är det en intressant film att ha som underlag för att undersöka hur ens bildvisare hanterar statisk metadata i ett scenario där innehållet speglar SDR.

De tonmappade exemplen som förekommer är i 3840x2160 pixlars upplösning och är till för att ge en ungefärlig uppskattning av hur ljus, färg och skärpa ser ut på filmen.

Heatmaps

Dold text

SDR Heatmaps (100 nits peak white, power law 2.4)

Dold text

Färganalys

Dold text

Tonmappad (BT.2100 till BT.709)

Dold text

Blu-Ray

Dold text
Permalänk
Bildexpert

To Live and Die in LA (Kino Lorber)

HDR10 samt Dolby Vision FEL
Mastering display luminance: 1000 nits white level, 0,0001 nits black level
MaxCLL: 1394 nits
MaxFALL: 626 nits

To Live and Die in LA spelades in på Fuji A 125T 8511 (35mm). Detta är en råfilm jag själv har stött på i samband med att jag har digitaliserat ett par svenska produktioner från 1980-talet. Då Fujis råfilmer har ett tämligen distinkt sätt att fånga och i förlängningen återge färger med hög mättnad är detta något som tycks visa sig särskilt tydligt här, vilket bitvis även förklaras med en ganska aggressiv ljussättning i postproduktionen för denna restaurering.

Filmens ljusstyrka är mestadels reserverad bortsett från enstaka sekvenser men snittljuset håller en relativt hög nivå. Högdagrar rullar ofta av hyfsat snabbt men det finns ingen som helst klippning att beskåda vare sig i den faktiska bilden eller på vågformen.

Vad som gäller färgerna finns det däremot lite fler frågetecken. Det första är att de allra flesta scenerna har en mycket hög färgmättnad (som i vissa fall sträcker sig utanför DCI-P3) och kan visserligen förklaras av att filmen är avsedd att se ut på så vis. Däremot finns tydlig problematik i att toner kan skifta väldigt påtagligt. Detta kan vara särskilt påtagligt i ansikten, där en orangeaktig hudton ibland skär sig mot magenta. Syns tydligt i exempelvis när Dafoe sitter vid ljusbordet. Detta förstärks ytterligare av komprimeringen, som inte är den mest effektiva och heller inte får någon vidare hjälp av Dolby Vision-lagret.

Problemen till trots håller slutresultatet ändå en godkänd nivå. Med all sannolikhet har många kompromisser och avvägningar gjorts vilket kanske inte märks av gemene tittare.

De tonmappade exemplen som förekommer är i 3840x2160 pixlars upplösning och är till för att ge en ungefärlig uppskattning av hur ljus, färg och skärpa ser ut på filmen.

Heatmaps:

Dold text

Färganalys:

Dold text

Tonmappad

Dold text
Permalänk
Bildexpert

Ghost Dog: The Way of the Samurai (Studio Canal)

HDR10
Mastering display luminance: 100 nits white level, 0,0005 nits black level
MaxCLL: 683 nits
MaxFALL: 149 nits

För att gå rakt på sak så tycks denna vara baserad på samma restaurering som Criterion använde sig av på sin Blu-Rayutgåva år 2020. Den var enligt deras utsago godkänd av Jarmusch själv, men då han inte ens tittar på sina filmer längre är det främst arkivmaterial som kan användas som någon direkt referens.

Det som uppenbarar sig redan i metadatan är att filmen tycks vara mastrad på en skärm med 100 nits ljust referensvitt, vilket inger viss spekulation om att detta rör sig om en SDR-grade helt enkelt. Baserat på bildexemplen nedan så landar toppar aldrig högre än ca 105 nits, varpå det mätvärdet kan vara något så simpelt som en missberäkning mellan data levels och legal levels. Den höga MaxCLL grundar sig i Studio Canals logga som visas upp innan filmen.

Färgerna hamnar tydligt utanför BT.709 i flertalet scener samtidigt som alla tillfällen är väl utvalda. Sammanfattningsvis upplevs inte filmen som överdrivet färgstark men exemplen såsom lasersiktet sticker verkligen ut. Allt ligger inom DCI-P3, vilket återigen kan hänga ihop med att den befintliga ljussättningen sannolikt är i SDR.

De tonmappade exemplen som förekommer är i 3840x2160 pixlars upplösning och är till för att ge en ungefärlig uppskattning av hur ljus, färg och skärpa ser ut på filmen.

Heatmaps

Dold text

Färganalys

Dold text

Tonmappad (BT.2100 till BT.709)

Dold text
Permalänk
Bildexpert

Alien (20th Century Fox)

HDR10 samt HDR10+
Mastering Display Luminance: 1000 nits white level, 0.005 nits black level
Ingen statisk metadata för MaxCLL eller MaxFALL

Alien spelades in på 35mm Eastmancolor 5247 (100T), så det är samma råfilm som för Blade Runner och The Shining. Utöver det användes både optik och kameror (PSR R-200) från Panavision. Denna restaurering utfördes år 2018 under uppsyn av Ridley Scott.

Eftersom filmen mestadels utspelas i mörka miljöer har det troligtvis varit en utmaning för coloristen att sätta svartnivån och lågdagrar rätt utan att skuggnyanser försvinner eller ljusa partier blir dämpade. Slutresultatet är dock fantastiskt. Filmen har alltid en kontrastrik, djup bild där svärta och lågdagrar ligger konstant rätt. När ögonen är anpassade för den mörka estetiken blir topparna mycket effektiva (märks mycket tydligt vid landningen i början av filmen).

Eldsvådor, ljuskällor och annat sticker ofta iväg. Kanske tydligast av allt är det bitvisa flimret som förekommer på skeppet, inte minst framåt slutet av filmen. Det blir aldrig störande eller klichéartat. Tvärtom så höjs filmens dramatik och, liksom Schindler's List, gör hela upplevelsen ännu mer fängslande. Särskilt höga toppar kan ibland ha en lite väl snabb avrullning men klipper aldrig helt och hållet utifrån mina tester. Däremot hade min Panasonic OLED lite svårt att tonmappa peaks på grund av avsaknaden av MaxCLL och MaxFALL (något som inte HDR10+ kunde lösa heller). Genom att forcera Dolby Vision på Oppon blev resultatet alldeles utmärkt.

Färgerna håller sig statistiskt sett vanligtvis inom BT.709 men lyckas nyttja det större färgomfånget både direkt (med starka färger) och indirekt (utan någon klippning). Mest av allt syns förstås blått och cyan vilket tenderar att nå DCI-P3 men det finns även flera exemplen som påvisar starka toner av orange, gul och till viss del rött. Det finns heller inga spår av brusreducering utan alla filmkorn är intakta och i kombination med bra komprimering är den slutgiltiga bilden mycket fin och behaglig. Tack vare många praktiska effekter hellre än optiska sådana är också skärpan mestadels konstant även om det finns enstaka sekvenser som tappar lite i detaljrikedom.

Alien har åldrats likt vin och ser nu bättre ut än de flesta moderna filmerna som jag har sett. Jag gillar inte att peka ut enstaka vinnare men denna gång är det verkligen helt outstanding. Buy with confidence.

De tonmappade exemplen som förekommer är i 3840x2160 pixlars upplösning och är till för att ge en ungefärlig uppskattning av hur ljus, färg och skärpa ser ut på filmen.

Heatmaps

Dold text

Färganalys

Dold text

Tonmappad (BT.2100 till BT.709)

Dold text
Permalänk
Medlem

@Nissling

Jag vet inte om du sett den nya UHD-Bluray releasen av Aliens? Såg den nyligen och den ser horribel ut. Vad har gått fel?

Jag har dessutom sett en del kommentarer om Camerons nysläpp av The Abyss och True Lies att folk generellt är mycket missnöjda. Har gubben fått sämre syn, och varför har de gått fram så hårt med DNR? Skulle vara trevligt att läsa din take på det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@Nissling

Jag vet inte om du sett den nya UHD-Bluray releasen av Aliens? Såg den nyligen och den ser horribel ut. Vad har gått fel?

Jag har dessutom sett en del kommentarer om Camerons nysläpp av The Abyss och True Lies att folk generellt är mycket missnöjda. Har gubben fått sämre syn, och varför har de gått fram så hårt med DNR? Skulle vara trevligt att läsa din take på det hela.

Instämmer!
Skulle vara riktigt fin läsning om en analys gjordes på Camerons nysläpp.

Såg först att det florerade jämförelser på True Lies och då fick man nästan ont i magen av tanken av vad de hade gjort med Aliens och Abyss...
Tog mig en snabbtitt och kunde bara konstatera katastrof.
Är ingen expert kring HDR men att bilden såg förjävlig ut kunde t.o.m en novis som jag se. Upptäckte i princip direkt hur den var AI-uppskalad och överskärpt med den typiska looken för det. Alla detaljer med kornigheten var också som bortblåsta.
Jösses.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Novdid:

@Nissling

Jag vet inte om du sett den nya UHD-Bluray releasen av Aliens? Såg den nyligen och den ser horribel ut. Vad har gått fel?

Jag har dessutom sett en del kommentarer om Camerons nysläpp av The Abyss och True Lies att folk generellt är mycket missnöjda. Har gubben fått sämre syn, och varför har de gått fram så hårt med DNR? Skulle vara trevligt att läsa din take på det hela.

Lite sent svar pga utlandsresa som kommit i vägen, men i vart fall...

Jag har inte sett någon av Camerons filmer på UHD-BD, men baserat på de skärmdumpar jag sett av Aliens (visserligen tonmappade) verkar den ha någon typ av semi-agressiv skärpefiltrering som förstärker mellanskarpa subjekt och dämpar hårfina detaljer. Inte fullt lika illa som Terminator 2 vilken var en smärre katastrof i sig (men gick delvis att rättfärdiga för 3D-versionen åtminstone), men fortfarande väldigt osnyggt och omfattande konturer gör den ingen tjänst heller. Samma sak tycks även gälla The Abyss och True Lies. Titanic verkar vara mindre drabbad men även där finns en del egenheter.

Heller tycks inte kornstrukturen vara bättre än ordinarie Blu-Ray, utan ser tvärtom ut att ha ännu mer brusreducering. Då filmen är skjuten på rätt så snabb råfilm (400T) och dessutom är rätt mörk är det givetvis förståeligt att ljussättning och efterarbete behöver göras med filmkornen i åtanke, men bilden borde kunna vara betydligt mer intakt än såhär. Dessutom verkar även Aliens vara en SDR-grade i grunden, tonmappad till 203 nits peak white, vilket bekräftas både av heatmaps och den dynamiska metadatan i Dolby Vision-strömmen. Sammantaget väldigt trist med tanke på hur bra Blu-Rayutgåvan av Aliens ändå är.

Jag vill inte dra alltför långtgående slutsatser utan att faktiskt ha sett utgåvan från början till slut, men baserat på den infon jag har så har jag väldigt svårt att rättfärdiga att köp av Aliens - Åtminstone till fullpris - Och således kommer en analys att utebli tills vidare. Det jag är mer nyfiken på är huruvida kommande släpp av Terminator (1) blir, ty den kommer att hanteras av Warner Bros hellre än Fox. Mina förväntningar är låga, men jag skulle väldigt gärna ha fel i mitt antagande. Det vore nog också att önska sig för mycket att be om den ursprungliga mono-mixen med alla gamla ljudeffekter bevarade utan man får helt enkelt leta rätt på en av Laserdiscutgåvorna...

Har de sista veckorna samlat på mig lite fler titlar att gå igenom. Av dessa ingår till exempel Stalag 17, Days of Heaven, Phantom Thread, Le Mepris och Trasdockan. Får se när jag hinner posta färdiga analyser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Lite sent svar pga utlandsresa som kommit i vägen, men i vart fall...

Jag har inte sett någon av Camerons filmer på UHD-BD, men baserat på de skärmdumpar jag sett av Aliens (visserligen tonmappade) verkar den ha någon typ av semi-agressiv skärpefiltrering som förstärker mellanskarpa subjekt och dämpar hårfina detaljer. Inte fullt lika illa som Terminator 2 vilken var en smärre katastrof i sig (men gick delvis att rättfärdiga för 3D-versionen åtminstone), men fortfarande väldigt osnyggt och omfattande konturer gör den ingen tjänst heller. Samma sak tycks även gälla The Abyss och True Lies. Titanic verkar vara mindre drabbad men även där finns en del egenheter.

Heller tycks inte kornstrukturen vara bättre än ordinarie Blu-Ray, utan ser tvärtom ut att ha ännu mer brusreducering. Då filmen är skjuten på rätt så snabb råfilm (400T) och dessutom är rätt mörk är det givetvis förståeligt att ljussättning och efterarbete behöver göras med filmkornen i åtanke, men bilden borde kunna vara betydligt mer intakt än såhär. Dessutom verkar även Aliens vara en SDR-grade i grunden, tonmappad till 203 nits peak white, vilket bekräftas både av heatmaps och den dynamiska metadatan i Dolby Vision-strömmen. Sammantaget väldigt trist med tanke på hur bra Blu-Rayutgåvan av Aliens ändå är.

Jag vill inte dra alltför långtgående slutsatser utan att faktiskt ha sett utgåvan från början till slut, men baserat på den infon jag har så har jag väldigt svårt att rättfärdiga att köp av Aliens - Åtminstone till fullpris - Och således kommer en analys att utebli tills vidare. Det jag är mer nyfiken på är huruvida kommande släpp av Terminator (1) blir, ty den kommer att hanteras av Warner Bros hellre än Fox. Mina förväntningar är låga, men jag skulle väldigt gärna ha fel i mitt antagande. Det vore nog också att önska sig för mycket att be om den ursprungliga mono-mixen med alla gamla ljudeffekter bevarade utan man får helt enkelt leta rätt på en av Laserdiscutgåvorna...

Har de sista veckorna samlat på mig lite fler titlar att gå igenom. Av dessa ingår till exempel Stalag 17, Days of Heaven, Phantom Thread, Le Mepris och Trasdockan. Får se när jag hinner posta färdiga analyser.

Tack för input. Ja det är för mig obegripligt att Cameron verkar föredra en bild som mer påminner om dagens digitala kameror än den som producerades på film förr. Paradoxalt nog så verkar många av dagens yngre regissörer kämpa hårt för att få det digitalt filmade materialet att se ut som att det filmats på film. Extra tråkigt med dessa versioner (såg True Lies nu också) är att allt dynamiskt djup som hade kunnat finnas med en bra scan och grade saknas helt.

Permalänk
Medlem

Aliens ska väl vara nån slags AI-uppskalning av vad jag ska ha läst. Vill minnas jag sett screenshots där vissa skarpare detaljer ser ganska konstiga ut, just sådär AI-feeling på det, o så lite väl mycket denoising som ni redan nämnt. Jag är ändå okej med lite denoising ibland, men när det börjar se lite väl painterly ut så blir det bara fel. Men grejen är ju att man gärna får ha kvar brus även i UHD, för även om det kanske inte finns så mycket detaljer i det filmade grundmaterialet så ger brus i sig ändå en ökad upplevd skärpa som tillsammans med en UHD-utgåva ger en mer analog känsla. För inget fel med analogt ju, det är ju trots allt en 80-tals-film på alla sätt o vis, bara kolla på frillorna o Vietnamn-feelingen på militärerna!

Permalänk
Bildexpert

Days of Heaven (The Criterion Collection)

HDR10 samt Dolby Vision FEL
Mastering Display Luminance: 1000 nits white level, 0.0001 nits black level
MaxCLL: 1333 nits
MaxFALL: 97 nits

Malicks andra långfilm är en udda fågel på många sätt. Filmens produktionsbolag, Paramount, var under inspelningen helt upptagna med Friedkins nyinspelning av Fruktans lön vilket gav Malick mer eller mindre fria händer. Den produktionstekniska aspekten var mycket välplanerad från början (till exempel är alla scenövergångar gjorda direkt i kameran hellre än genom optisk kopiering) och spelades till stor del in på plats med naturligt ljus. Néstor Almendros har gått igenom arbetet i detalj i sin autobiografi och det är en mycket intressant läsning.

Alla Blu-Rayutgåvor av Days of Heaven innehåller den HD-master som togs fram i samband med Criterions DVD år 2007. Samma sak gäller även den inkluderade Blu-Rayskivan i denna utgåva. UHD:n har däremot en ny restaurering, gjord i samarbete mellan Criterion och Paramount samt under uppsyn av Malick själv.

Av filmen att döma ser det primärt ut som att filmens huvudtext når en särskilt hög, nominell ljusstyrka. Resterande scener når sällan 150 nits eller högre som mest. Jämfört mot den gamla HD-mastern är dock skillnaden i dynamiskt omfång mycket påtagligt då högdagrar aldrig klipper utan rullar av snyggt och diskret samtidigt som ljusa partier får lite mer tryck i jämförelse. Heller finns det inga som helst tecken på brusreducering, skärpefiltrering eller konturer som Blu-Rayutgåvorna var ytterst drabbade av. Komprimeringen håller också en mycket god nivå utan direkta fel.

Färgerna sträcker sig emellanåt utanför BT.709 och in i DCI-P3:s territorium, men effekten är återigen sparsamt använd. Vad som också uppenbarar sig både i bilderna i sig samt i vektorskopen är att inga färger trycks hamna nära färgrymdens gräns. Färgerna ser således aldrig ansträngda ut utan istället har en tämligen "avslappnad" look där det finns gott om nyanser.

Days of Heaven kommer aldrig att vara den där dunderljusa, superfärgstarka filmen som tänjer på teknikens alla gränser. Men det är mycket få regissörer som lyckas fånga sina filmer med så karaktäristiskt foto som Malick och här visas han verkligen i sitt rätta element. För mig är det värt otroligt mycket mer och jag är tacksam över att filmen äntligen har fått den restaurering den förtjänar. På så vis är detta en av de mest omtumlande filmupplevelserna jag har haft i år, trots att jag givetvis är väldigt bekant med filmen sedan tidigare.

Snälla Criterion, ge oss Badlands och The Tree of Life på UHD härnäst!

De tonmappade exemplen som förekommer är i 3840x2160 pixlars upplösning och är till för att ge en ungefärlig uppskattning av hur ljus, färg och skärpa ser ut på filmen.

Heatmaps:

Dold text

Färganalys:

Dold text

Tonmappad (BT.2100 till BT.709):

Dold text
Permalänk
Bildexpert

Stalag 17 (Kino Lorber)

HDR10 and Dolby Vision FEL
Mastering display luminance: 1000 nits white, 0.0001 nits black
Ingen statisk metadata för MaxCLL eller MaxFALL

Stalag 17 spelades in på 35mm (oklart vad för råfilm men förmodligen något från Kodak) och för denna restaurering har bevisligen originalnegativet skannats på, vad som verkar vara, en Scanity (vilken har använts för flera restaureringar av Paramount). Denna skall inte förväxlas med tidigare restaureringar som funnits på Blu-Ray från bland annat Warner och Eureka.

Filmen har en medelst konservativ ljussättning med oftast återhållsamma snittnivåer men ljusa toppar bortåt 3-400 nits förekommer ändå vid enstaka tillfällen. I första hand tycks fokus ligga i att ha en djup svärta och samtidigt behålla skuggnyanser i mesta möjliga mån, vilket coloristen onekligen har lyckats med. Kontrastförhållandet ser mycket bra ut och högdagrar klipps aldrig utan rullar av snyggt genom hela filmen.

En scen påvisar dock markanta komprimeringsartefakter, vilka går att se i bildexempel #5 (macroblockingen är påtaglig i himlen). Av sin natur har vissa scener också mycket mjuk look på grund av optisk kopiering. I övrigt är bilden mycket bra med mycket fin, detaljerad kornstruktur. Påminner om Det sjunde inseglet till stor del.

Jag tillhör den mycket lilla minoritet som faktiskt föredrar den här filmen framför Sunset Blvd. Faktum är att det nog är min personliga favorit av Wilders filmer med undantag för The Apartment förstås. Samtidigt är det svårt att hitta en regissör som har en så hög medelnivå som Billy Wilder också för den delen. Förmodligen kikar jag närmre på både Double Indenmity och Some Like It Hot såsmåningom också.

De tonmappade exemplen som förekommer är i 3840x2160 pixlars upplösning och är till för att ge en ungefärlig uppskattning av hur ljus, färg och skärpa ser ut på filmen.

Heatmaps

Dold text

Tonmappad (BT.2100 till BT.709)

Dold text