Valve: "Det finns ingen större anledning att använda DirectX 12 framför Vulkan"

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Var inblandad i en diskussion om det för några år sen och där var det en som påstod att AMD/Intel/Nvidia i högsta grad i alla fall är inblandade i att skriva GPU-drivarna för OS X. Argumentet var att det är ingenjörerna på respektive grafikkortsföretag som har insikt nog i hårdvaran för att kunna skriva divorna. Men vad vet jag…

Det var så jag trodde att det fungerade. Det verkar ju mer logiskt att hårdvarutillverkarna (som dessutom är med och utvecklar specifikationen) skriver drivrutinerna. Men det är ju inte alltid logik som styr

Vilka har varit med och skrivit drivrutinerna för OpenGL i Windows? Och, kommer MS samarbeta för att implementera drivrutiner för Vulkan i Windows? Eller kommer det bli helt upp till khronosmedlemmarna och hårdvarutillverkarna?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av star-affinity:

Jo, jag vet att de inte brytt sig om att haka på de nyare OpenGL-versionerna i OS X. Det betyder inte att grafikdrivarna inte utvecklas – de kommer i nya versioner med i princip varje så kallade punktuppdatering för OS X.

Ger inte mycket för denna "utveckling". Testat en del spel som finns både för OSX och Windows på samma MBP, FPS är nästa det dubbla under Windows så grafikstacken i OSX har en del jobb kvar... Man kan inte heller skylla på OpenGL för vissa spel gick att köra med Linux+Wine (DX via OpenGL-wrapper) och det presterande klart bättre än OSX (Nvidias stängda Linux-drivare).

Skrivet av star-affinity:

Var inblandad i en diskussion om det för några år sen och där var det en som påstod att AMD/Intel/Nvidia i högsta grad i alla fall är inblandade i att skriva GPU-drivarna för OS X. Argumentet var att det är ingenjörerna på respektive grafikkortsföretag som har insikt nog i hårdvaran för att kunna skriva divorna. Men vad vet jag…

Som jag förstått det är det inte alls speciellt svart/vitt så svaret är lite mer komplex än att "Apple skriver drivare" alt "AMD/Intel/Nvidia" skriver dem.

Vad jag fått för mig är fallet i OSX är att grafikkortstillverkarna bidrar med en hel del färdiga funktioner, men det är Apple som syr ihop det hela till en OSX-drivare. Man kan se det lite som Nvidias proprietära drivare för Linux, i väldigt stor utsträckning är det samma drivare som Windows men det finns en "öppen" del som är det lager Linux/X11 "ser" och där ligger den exporterande funktionerna som behövs.

Gissar att AMD/Nvidias drivare även för OSX till stor del är samma blob som Windows, men Apple har lagt till OSX specifika funktioner och anpassat blobben för OSX drivar-modell. Då det är Apple som gör det lagret OSX-kärnan "ser" är de också Apple som styr vilka funktioner, APIer och API-versioner som faktiskt kan användas. Vill grafikkortstillverkarna exportera andra funktioner måste de skriva hela klabbet själv. Läste något om att det i alla fall inte är AMD som tillverkat drivare för senaste iMac/rMBP 15", men svårt att exakt veta vad det betyder. Likaså fick ju Nvidia göra en egen OSX-drivare, som de distribuerade via deras egen site, för att få CUDA-stöd (Apple pushar som bekant OpenCL).

Om detta stämmer ligger Vulkans vara/icke vara i OSX helt helt i Apples händer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Valve är ute och kastar sten i glashus igen ser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protopia:

DirectX hade troligtvis varit helt obetydligt om inte Microsoft hade haft total dominans på marknaden. Vill du kunna spela de senaste spelen och ta del av nya funktioner, måste du också köpa nytt operativsystem. Oavsett om du egentligen behöver det eller inte. De "tvingar" oss att spendera pengar på det viset. Därför kan inte jag se några direkta fördelar med deras API om OpenGL/Vulkan blir mer användarvänligt för utvecklare. Om det är det som egentligen är problemet, vilket jag betvivlar är hela sanningen.

Samma sak gäller valve. Vill du spela vissa spel är du läst till deras plattform. Bli inte lurad för vad valve vill är att hamna i en position som Microsoft med total dominans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd

Valve och Steam är ändå körda när Project Centennial sätts igång 2016.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Valve och Steam är ändå körda när Project Centennial sätts igång 2016.

Hur då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Valve och Steam är ändå körda när Project Centennial sätts igång 2016.

Är det ett önskemål? I vissa inlägg har du yttrat önskan om att mer öppenhet ifrån MS sida, men det här skulle ju betyda motsatsen. Valve utesluter inte Windows som plattform ställt mot att Project Centennial endast är en tjänst ämnad för Windows. Var inte ditt huvudargument för DirectX12 att "tekniken ska gå framåt". Är det en selektiv önskan?

Permalänk
Medlem

Orka bläddra igenom alla svar så någon har väl tagit upp bollen redan... men om MS köper upp AMDs grafikdivision så känns det ju som det kommer bli DX12-rejs för hela slanten med AMD-kort. Många av de största inom hårdvara och mjukvara som stödjer Vulkan... but one is missing, gissa vem?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rfin:

Jag tror inte att det kommer finnas plats för andra digitala distributionsplattformar för PC-spel när det finns inbyggt i Windows. Ungefär som att Netscape dog när Internet Explorer inkluderades i Windows. Men det är ju förstås spekulation från min sida.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tror inte att det kommer finnas plats för andra digitala distributionsplattformar för PC-spel när det finns inbyggt i Windows. Ungefär som att Netscape dog när Internet Explorer inkluderades i Windows. Men det är ju förstås spekulation från min sida.

Med tanke på hur bortglömd Windows Store är redan idag så tvivlar jag på att Project C kommer göra någon skillnad öht.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rfin:

Med tanke på hur bortglömd Windows Store är redan idag så tvivlar jag på att Project C kommer göra någon skillnad öht.

Det är din spekulation, vi får väl se. Idag finns ju bara moderna appar i Windows Store och även om nedladdningen har ökat och är 6 gånger högre i Windows 10 än i 8 så tror jag att det krävs Win32-program/spel innan det tar fart på riktigt. Project C är något som jag har önskat ända sedan Windows 7 släpptes, blev besviken när jag upptäckte att det inte fanns.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Valve och Steam är ändå körda när Project Centennial sätts igång 2016.

Tekniker som App-V och derivat kan inte likställas med en datorprogrambutik utan dessa begränsningar och med massor extra. Tror de känner sig lugna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Samma sak gäller valve. Vill du spela vissa spel är du läst till deras plattform. Bli inte lurad för vad valve vill är att hamna i en position som Microsoft med total dominans.

Skickades från m.sweclockers.com

Det behöver du inte tala om för mig, jag är fullt medveten om detta redan.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

@Yoshman

Apple skriver ju biblioteken för OpenGL och OpenCL. Att skeppa alternativa bibliotek hade inte varit så smidigt för teknik som redan är implementerad. Då kan de istället skeppa extensions till Apples, precis som de gör. Extensions skiljer sig något mellan olika tillverkare på Apple/OS X. Dock inte lika mycket som på Windows och Linux. Det hela blir ju lite som mesa med öppna drivrutiner på GNU/Linux – som begränsar OpenGL till 4.2, och har som mest 3.3 med biblioteken som är ute i distributionerna nu. Proprietära drivrutiner under Linux kör ju inte Mesa. På Windows finns det inga OpenGL-bibliotek utan de filerna kommer med drivrutinen. Hur som kan man klara sig långt på OpenGL 3.3 t.o.m.

Så länge du är en registrerad Apple-utvecklare så kan du signera kexts. Det blir svårt att blockera att leverantörerna distribuera drivrutiner själv. Nvidia skulle kunna skeppa Vulkanstöd i samma drivrutin som möjliggör CUDA, och skulle Apple dra tillbaka deras certifikat så skulle de få massor arga och frustrerade pro och semi-pro-användare som kör CUDA i deras proffsprogramvaror, och leverantörerna av dessa skulle knappast vara tysta heller. Kext-signing kravet kan också stängas av eller gås runt med hack tack vare hackintosh-communityt, samt att funktionen behöver finnas där för drivrutinsutvecklare då i alla fall att de kan signera själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är väl på sätt och vis förståeligt och nyttigt med skepticism. Men det är faktiskt så att det finns de som älskar Windows som inte är anställda eller får betalt för att tycka så och jag tillhör dem. Har du något tips på hur jag kan bevisa att jag inte tjänar något på att tycka så?

Det där med övervakning m.m. är oerhört överdrivet. Det sker enligt mig inte mer övervakning i Windows 10 än i tidigare operativ. Det vore inte möjligt för Microsoft att sälja Windows 10 till direkta konkurrenter till Microsoft, regimer, försvarsmakter, sjukvården, regeringar, stater, länder som är i krig med USA, säkerhetsexperter, företag som kräver extrem sekretess m.m. Men nu vet vi att Microsoft har gjort Windows 10 tillgängligt i 192 länder och installerats på 75+ miljoner datorer. Med enkel logik ser vi att det vore omöjligt för Microsoft att göra så om juridiken och sekretessen inte var tillräcklig.

Läs den här artikeln om du inte redan har gjort det:

http://www.zdnet.com/article/no-microsoft-is-not-spying-on-yo...

Men snälla, är du helt fanatisk? Du drar dina redan sågade argument om och om igen. Svara på de motargument du fått istället för att försvinna från diskussionerna så fort det är uppenbart att du inte vet vad du pratar om. Återigen, dina argument är din egen illusion av verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om DX var plattformsoberoende och inte ett inlåsnings/tvångs-verktyg, dvs om det var konkurrens på lika villkor, så vore det inget egentligt problem. Den eventuella stagnation som skulle kunna inträffa om DX försvann imorgon är ett fullt acceptabel pris för min del.

Där har du en poäng, lite som nVidia och AMD.
Det lustiga är dock att det är inlåsaren som belönas, medans frihetskämpen bekämpas.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Ja det är bara att hålla tummarna för vulkan, windows och directx behöver konkurans. Nånting som funkar på nästan alla plattformar är helt klart bättre för alla.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Ja det är bara att hålla tummarna för vulkan, windows och directx behöver konkurans. Nånting som funkar på nästan alla plattformar är helt klart bättre för alla.

Google är en av de som kommer supporta Vulkan, så Androidmobiler och plattor i framtiden kommer Vulkan att finnas med som API. Antagligen beror det också på version av OS:et. Det är inte dumt för Vulkan, även om vi som spelar på highpower devices inte tjänar mycket på det.
http://android-developers.blogspot.se/2015/08/low-overhead-re...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Tekniker som App-V och derivat kan inte likställas med en datorprogrambutik utan dessa begränsningar och med massor extra. Tror de känner sig lugna.

Valve är allt annat än lugna, det märks om inte annat i nyhetsartikeln som vi kommenterar här. Deras satsning på Linux/Steam machine är ett direkt svar mot en inbyggd digital butik. Gabe har uttalat sig flera gånger om saken. De förstår vad som är på väg att hända och de kan inte göra mycket mer än att se på.

Skrivet av Dimman:

Men snälla, är du helt fanatisk? Du drar dina redan sågade argument om och om igen. Svara på de motargument du fått istället för att försvinna från diskussionerna så fort det är uppenbart att du inte vet vad du pratar om. Återigen, dina argument är din egen illusion av verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har verkligen inte sett någon som har sågat eller knappt ens bemött mina argument i det här fallet. Men du är välkommen att förklara vad som är fel i logiken. Visst känner du till att det finns säkerhetsexperter över hela världen som jobbar dagligdags med nätverk och enkelt kan sniffa upp vad som sker från en enhet med ett visst OS på? Skulle någon vara inne och söka bland filerna, alternativt ladda hem/upp filer hos en duktig nätverkstekniker så upptäcker han det så gott som omedelbart. Om Windows 10 faktiskt skulle syssla med något fuffens så hade det varit avslöjat redan i betastadiet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Valve är allt annat än lugna, det märks om inte annat i nyhetsartikeln som vi kommenterar här. Deras satsning på Linux/Steam machine är ett direkt svar mot en inbyggd digital butik. Gabe har uttalat sig flera gånger om saken. De förstår vad som är på väg att hända och de kan inte göra mycket mer än att se på.

I princip är SteamOS lagt på is, och det görs inte tillräckligt för att bygga upp någon plattform där. De har inte adresserat vad som stoppar GNU/Linux från att bli mer kommersiellt på desktops eller spelburkar. Men nu har de också sett att Windows Store inte utgör något hot. Efter debacle som GFW, GfWL, osv och ett Microsoft som själva släpper Steam-spel så vet jag inte varför spelutvecklare skulle hoppa på det. Mac App Store har inte bromsat Steams frammarsch på OS X heller.

Spel är inte heller något man brukar vilja köra i en sandlåda. Det är inte helt lätt eller önskvärt att förpacka Win32-program på detta sättet. Det är inget som rakt av ersätter MSI och traditionella installationsprogram. Det blir ingen programbutik för Windowsprogram, bara Store-program och sandlådade Windows-program som levereras som appx. Väntade du dig en Mac App Store för Windows 7 2009 så får du nog lugna ner dina förväntningar för Project Centennial.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har verkligen inte sett någon som har sågat eller knappt ens bemött mina argument i det här fallet. Men du är välkommen att förklara vad som är fel i logiken. Visst känner du till att det finns säkerhetsexperter över hela världen som jobbar dagligdags med nätverk och enkelt kan sniffa upp vad som sker från en enhet med ett visst OS på? Skulle någon vara inne och söka bland filerna, alternativt ladda hem/upp filer hos en duktig nätverkstekniker så upptäcker han det så gott som omedelbart. Om Windows 10 faktiskt skulle syssla med något fuffens så hade det varit avslöjat redan i betastadiet.

Jag bland annat har citerat dig, två gånger senast så kolla du igenom din citatlista. Jag postar det inte en tredje gång.

Som sagt, lev du i din illusion men försök inte övertala andra om att verkligheten ser ut så, speciellt inte oss som jobbar i branschen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Skrivet av Lifooz:

Där har du en poäng, lite som nVidia och AMD.
Det lustiga är dock att det är inlåsaren som belönas, medans frihetskämpen bekämpas.
/Lifooz

Är väl så att större delen av befolkningen gillar walled garden, helt enkelt vill många känna trygghet (även om det i många gånger är en falsk sådan).

Det är vad jag tror drar många till låsta eco system bland annat, sen reklam och status har ju hjälpt apple enormt mycket.

§ 1.2
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är väl på sätt och vis förståeligt och nyttigt med skepticism. Men det är faktiskt så att det finns de som älskar Windows som inte är anställda eller får betalt för att tycka så och jag tillhör dem. Har du något tips på hur jag kan bevisa att jag inte tjänar något på att tycka så?

Det där med övervakning m.m. är oerhört överdrivet. Det sker enligt mig inte mer övervakning i Windows 10 än i tidigare operativ. Det vore inte möjligt för Microsoft att sälja Windows 10 till direkta konkurrenter till Microsoft, regimer, försvarsmakter, sjukvården, regeringar, stater, länder som är i krig med USA, säkerhetsexperter, företag som kräver extrem sekretess m.m. Men nu vet vi att Microsoft har gjort Windows 10 tillgängligt i 192 länder och installerats på 75+ miljoner datorer. Med enkel logik ser vi att det vore omöjligt för Microsoft att göra så om juridiken och sekretessen inte var tillräcklig.

Läs den här artikeln om du inte redan har gjort det:

http://www.zdnet.com/article/no-microsoft-is-not-spying-on-yo...

Här har du lite läsning: 1 2 3 4 Prism Blarney Oakstar Stormbrew XKeyscore Tempora Muscular Project 6 Stateroom Lustre

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Hjälpsam

Vulcan är ett lite kul namn Vulkaner (Vulcan(s)) kommer ju ju från jordens mantel (Mantle).
Förlåt att jag störde, åter till "Off Topic".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Samma sak gäller valve. Vill du spela vissa spel är du läst till deras plattform. Bli inte lurad för vad valve vill är att hamna i en position som Microsoft med total dominans.

Visst är det så. Valv vill ju gärna bryta andras "monopol", men istället gärna ersätta de med sina egna "monopol" på andra områden och tekniker.

Samma sak är det med Microsoft, Apple och Google; de stödjer väldigt gärna öppna standarder när det passar deras agenda, men låser samtidigt gärna upp kunderna till sina egna teknologier inom andra områden som passar dem bra och där de har möjlighet till det.

Att tro något annat är bra naivt...

Det behöver ju dock inte betyda att allt de gör är enbart dåligt. De har ju trots allt skapat mycket bra saker också.

Det är upp till oss kunder och konsumenter att efterfråga öppenhet och standarder - när, och om, det är viktigt för oss.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vulcan är ett lite kul namn Vulkaner (Vulcan(s)) kommer ju ju från jordens mantel (Mantle).
Förlåt att jag störde, åter till "Off Topic".

Nu har jag ju fått förklaringen till varför den gamla däcks- och gummitillverkaren Continental är med (gör tydligen massor av bilelektronik), men det passar ju annars grymt bra att Vulkan stöds av ett företag som just sysslar med vulkanisering.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Hjälpsam

@martinot:
Så är det naturligtvis!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tror inte att det kommer finnas plats för andra digitala distributionsplattformar för PC-spel när det finns inbyggt i Windows. Ungefär som att Netscape dog när Internet Explorer inkluderades i Windows. Men det är ju förstås spekulation från min sida.

Kommer inte ske.

Antar att du har glömt vf Chrome och Firefox är?
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp (Ch 60%+, FF 21%+, IE <7% (och faller som en sten))
http://www.w3counter.com/globalstats.php (Ch 46%, FF & IE ca 13%)
http://www.sitepoint.com/browser-trends-april-2015-statcounte... (Ch 49%, IE 11 10% (alla IE totalt 17.8%), FF 16.8%)
Chrome äger marknaden, och har gjort rätt länge nu. FF har alltid legat 2:a/3:e (beroende på undersökning) med IE sedan dess.

Och ÄVEN om du skulle ha rätt så glömmer du en liiiten sak:
http://www.bbc.co.uk/news/technology-21684329
Mao... de får inte låsa ute, eller ens "ta över" marknaden utan att få böter för det. De måste låta konkurrenter få sin plats, och det kommer alltid finnas alternativ pga detta.

Personligen har jag aldrig, kommer aldrig och vill aldrig använda deras store om jag på någon väg kan komma bort från det. Första jag gör i ett installerat OS är att slänga ut Bing från allt, så de äger inte direkt sökmotorerna heller, trots att det är integrerat.

Och det som MS verkar frukta mest, (och även lite du?) är att saker som Vulkan skulle få fortfäste, för då kommer många slänga ut hela Windows OSet också. Aldrig sett MS jobba så hårt och så snabbt som de gjort de när de insåg vilket hot Mantle grunden kunde bli mot DX.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

@Yoshman

Apple skriver ju biblioteken för OpenGL och OpenCL. Att skeppa alternativa bibliotek hade inte varit så smidigt för teknik som redan är implementerad. Då kan de istället skeppa extensions till Apples, precis som de gör. Extensions skiljer sig något mellan olika tillverkare på Apple/OS X. Dock inte lika mycket som på Windows och Linux. Det hela blir ju lite som mesa med öppna drivrutiner på GNU/Linux – som begränsar OpenGL till 4.2, och har som mest 3.3 med biblioteken som är ute i distributionerna nu. Proprietära drivrutiner under Linux kör ju inte Mesa. På Windows finns det inga OpenGL-bibliotek utan de filerna kommer med drivrutinen. Hur som kan man klara sig långt på OpenGL 3.3 t.o.m.

Så länge du är en registrerad Apple-utvecklare så kan du signera kexts. Det blir svårt att blockera att leverantörerna distribuera drivrutiner själv. Nvidia skulle kunna skeppa Vulkanstöd i samma drivrutin som möjliggör CUDA, och skulle Apple dra tillbaka deras certifikat så skulle de få massor arga och frustrerade pro och semi-pro-användare som kör CUDA i deras proffsprogramvaror, och leverantörerna av dessa skulle knappast vara tysta heller. Kext-signing kravet kan också stängas av eller gås runt med hack tack vare hackintosh-communityt, samt att funktionen behöver finnas där för drivrutinsutvecklare då i alla fall att de kan signera själva.

Var ungefär min poäng, d.v.s. det är (än så länge) inget tekniskt hinder att grafikkortstillverkarna gör egna OSX-drivare. Men tittar man vad som hänt så här långt verkar det finns ett enda fall där något av dessa orkat göra något eget för OSX, nämligen Nvidia för att erbjuda CUDA stöd.

Varför skulle AMD, Intel och Nvidia lägga resurser på Vulkan för OSX om Apple inte är intresserade? Av dessa företag är det idag bara Nvidia som rimligen har de resurser som krävs (nog för att Intel har pengarna men de har idag inte Nvidia nivå för GPU-drivare resurser), 15" MBP och iMac kör för tillfället AMD GPUer så finns inte riktigt någon aktuell Nvidia GPU som gör ett sådant arbete vettigt på OSX.

Och måste verkligen kext var signerande nu för tiden? Skrev lite egna OSX-extensioner för 10.6 (Snow Leopard) och det var då inga problem att köra dessa på sin egen maskin som var en MBP med OSX (d.v.s inte "hackintosh").

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Paddanx

Nog är Microsoft mycket mer öppna idag, och har öppnat upp teknik och gett specifikationer till teknik både för licensiering och vissa för fri användning tack vare att de fick en stor knuff och krav på ökad interoperabilitet från EU-kommissionen och rättsfall. Ska du bygga mobilappar i C# så gör du t.ex. bäst i att köpa och bygga med Xamarin – sviten från Mono-utvecklaren – och med deras verktyg kan du utveckla mobilappar till de tre största plattformarna direkt från VS eller med deras egna IDE. Word, Excel-dokumenten osv är dokumenterade och släppta under en licens som gör det möjligt för vem som helst att bygga kompatibla programvaror, sedan 2008 i detta fall. Sen har de också gjort sånt som att börja bråka om patent på fat32 – trotts att de inte gjorde några anspråk eller licensiera patent fören i slutet av 2003, de kräver också betalt för exFAT trotts att det ingår i SDXC-standarden. FAT32 är också del av EFI, men där är det av någon anledning gratis och fritt att använda.

Däremot har de inget krav på att visa browser ballot längre, den skyldigheten gick ut december 2014 – se http://www.zdnet.com/article/microsoft-no-longer-needs-to-rem... och https://en.wikipedia.org/wiki/BrowserChoice.eu.

Trotts det så är inte IE/Edge den populäraste webbläsaren på plattformen.