Analys av HDR samt WCG (Nördvarning)

Permalänk
Bildexpert

Analys av HDR samt WCG (Nördvarning)

Analyserade filmer

HDR inom film är som bekant både populärt och kontroversiellt. Möjligheten till en markant ljusare och exakt bild samt större färgomfång möjliggör helt andra konstnärliga möjligheter för filmskapare. Att inte behöva vara begränsad till bildrörets sätt att hantera ljus är en enorm befrielse då vi idag har lagt den tekniken bakom oss sedan länge.

Samtidigt skapas nya problem i samma veva, inte minst då allt är förhållandevis nytt. SDR har i termer av färg och ljus inte ändrats särskilt mycket sedan 1960-talet och är ganska svårt att misslyckas med på ett fundamentalt sätt. HDR å sin sida ställer helt andra krav på både bildvisare och den rumsliga miljön, vilket lätt ställer till det då både olika produkter och tekniker (LCD med respektive utan local dimming, OLED, projektorer etc) alla har helt olika förutsättningar och egenskaper. Olika tillverkare använder också olika tillvägagångssätt vad som gäller tonmappning och vilka alternativ som lämnas till användaren.

Utöver det finns också den marknadsmässiga biten: HDR förväntas av många vara ljusstarkt och ha mättade färger. I verkligheten behöver det absolut inte vara så, utan MaxCLL på knappt 100 nits och endast nyttja färger inom BT.709 exempelvis kan ses som fullt acceptabelt sett till den kreativa aspekten. Bilden i fråga kommer inte skilja sig nämnvärt mycket från SDR under korrekta omständigheter, men kommer ändå att vara korrekt för att respektera filmens integritet.

Samtidigt blir scenariot ibland det omvända: Bilden är konstant ljusstark med mycket hög medelnivå. Effekten av HDR blir istället motsatsen eftersom ögonen alltid är mättade. Det blir som ett loudness war för bild. När allt är högljutt försvinner slagkraften i peaksen.

Vad man än tycker i subjektiv mening så tänker jag att det är viktigt att kika närmre på det faktiska bildinnehållet i absoluta termer. För HDR går det att göra genom att använda så kallade heatmaps, där filmens gråskala ersätts med en färgskala. Mörkare områden blir blåa och färgerna skiftar mot cyan, grönt, gult, orange, rött, lila respektive vitt till sist beroende på hur ljus bilden är. Dessa två exemplen är från The Natural.

Genom att använda heatmaps blir det möjligt att få en uppfattning (viktigt ordval! ) om hur ljus bilden egentligen är utan att se den på en bildvisare som är kapabel att visa upp hela dess dynamiska omfång.

Ytterligare en faktor är det större färgomfånget, vilket går att visualisera genom att göra färgerna inom BT.709 monokroma och låta de unika färgerna för DCI-P3 samt BT.2020 att ha kvar sin färg. Nedan exempel är från Fear & Loathing in Las Vegas.

Detta är något jag har nördat ner mig i lite väl mycket på sistone och tyckt varit fantastiskt spännande. Jag kommer att gå igenom många filmer i min UHD-BD samling så om intresset finns delar jag gärna med mig av analyserna här. Det ska inte ses som ett sätt att ersätta det faktiska filmtittande och analysen där. Istället är det ett komplement för att skapa en bättre förståelse för bildens uppbyggnad samt, i förlängningen, hur pass olika HDR kan se ut.

Jag vill också vara tydlig med att verktygen för att analysera innehållet inte är gjort av mig utan av dorian på Blu-Ray.com, vars skript är tillgängliga för alla att använda.

Permalänk
Bildexpert

Först ut är Lost Highway (Criterion Collection, HDR10 samt Dolby Vision FEL).

Filmen har till största del en konservativ ljussättning men nyttjar ändå den ökade dynamiken märkbart i flertalet scener. I synnerhet de där flimrande ljus är förekommande vilket ger en mycket påtaglig effekt. Däremot tycks högdagrar klippas något och då de allra ljusaste scenerna även påvisar visst sensorbrus som orsakats av skannern verkar negativet ha haft en mycket hög densitet. Det är dock väldigt svårt att se om man inte vet exakt vad man ska kika efter. Färgerna håller sig mestadels inom BT.709 med några undantag vilket passar filmens atmosfär utmärkt.

De tonmappade exemplen som förekommer är, liksom heatmaps och färganalyser, nedskalade till 1920x1080 pixlar och komprimerade i .jpg. Således skall de inte ses som representativa för komprimering, upplösning, skärpa etc såsom de ser ut på skivan utan endast ge en ungefärlig uppskattning om hur bilden ser ut i mån av färg och ljus.

Heatmaps

Dold text

Färganalys

Dold text

Tonmappad (BT.2100 till BT.709 genom ACES)

Dold text
Permalänk
Bildexpert

Fear & Loathing in Las Vegas (Arrow Video, HDR10 samt Dolby Vision MEL)

Fenomenalt användande av både det dynamiska omfånget som HDR erbjuder liksom färgomfånget. Praktexempel på den förbättring som kan ske.

De tonmappade exemplen som förekommer är, liksom heatmaps och färganalyser, nedskalade till 1920x1080 pixlar och komprimerade i .jpg. Således skall de inte ses som representativa för komprimering, upplösning, skärpa etc såsom de ser ut på skivan utan endast ge en ungefärlig uppskattning om hur bilden ser ut i mån av färg och ljus.

Heatmaps

Dold text

Färganalys

Dold text

Tonmappad (BT.2100 till BT.709 genom ACES)

Dold text

För jämförelse följer nedan heatmaps för Arrows äldre Blu-Ray, vilken använder samma master i grunden men presenteras i BT.709. Vitt har en ljusstyrka på 100 nits och gamman är power law 2.4. Det är tydligt att SDR ger ett i jämförelse begränsat omfång och det är mer regel än undantag att bilden klipper de ljusaste detaljerna. Med det sagt är det en mycket ambitiös och väl avvägd ljussättning.

Dold text
Permalänk
Bildexpert

Leon: The Professional (Sony Picture, HDR10 @ 4000 nits white/0.005 nits black)

Till skillnad från många katalogtitlar från Sony så är pekarna inte överdrivet frekventa eller höga, men medelnivån är relativt hög. Tittar man på en OLED i ett mörklagt rum så kommer ögonen att vara mer eller mindre mättade under större delen av filmen. Skuggnyanser blir aldrig särskilt mörka. Mycket bra täckning av högdagrar dock utan någon direkt klippning.

De tonmappade exemplen som förekommer är, liksom heatmaps och färganalyser, nedskalade till 1920x1080 pixlar och komprimerade i .jpg. Således skall de inte ses som representativa för komprimering, upplösning, skärpa etc såsom de ser ut på skivan utan endast ge en ungefärlig uppskattning om hur bilden ser ut i mån av färg och ljus.

Heatmaps

Dold text

Färganalys

Dold text

Tonmappad (BT.2100 till BT.709 genom ACES)

Dold text
Permalänk
Medlem

Jag håller med om att HDR kommer med nya utmaningar, men jag måste invända mot inledningen. SDR är redan det en riktigt stinkande soppa. Det märks kanske inte lika mycket på konsumentsidan, om man inte är medveten och kan se vissa problem, men på producentsidan är det väldigt invecklat och ofta helt trasigt.

Ta exempelvis ACES. Helt trasigt. Pushas hårt för att få en vidare spridning. Som konsument ser du det genom att färgerna är skit i filmerna du tittar på. Vill du producera något med ACES får du problem som inte går att lösa på ett snyggt vis.

Permalänk
Bildexpert

@Dalsch: Jag tror att du missförstod vad jag menade med att SDR är relativt svårt att misslyckas med idag. Ber om ursäkt för min undermåliga formulering helt enkelt.

I produktionsledet så stämmer det du säger. Som colorist så vet jag att SDR är mycket begränsat och i synnerhet för analog film. Om färgerna ser ut som skit för att produktionen är sådan. Men det är på intet vis svårt att få SDR att återges korrekt på en modern bildvisare. Och så länge den är korrekt, så kan bilden i sig vara producerad hur som helst.

BT.709 har sina grunder i EBU, vilket har funnits med oss sedan 1960-talet och är så pass utstuderat och standardiserat att så gott som vilken TV eller bildskärm som helst idag är kapabel till att återges dess färgomfång, ljusstyrka och gamma utan alltför omfattande kompromisser. Med HDR däremot så är prestandan hos bildvisarna kraftigt varierande och i sin tur skiljer sig också de ingenjörsmässiga avvägningarna mycket mellan olika tillverkare.

Dolby Vision kan absolut mildra avvikelserna och få bort många av problemen, men när det är så pass stora skillnader mellan hur innehållet är tänkt att se ut och vad bildvisarna fysiskt kan alstra så råder det inga tvivel om att information försvinner mellan skapandet och åskådaren. Därför är det så spännande att kika på heatmaps tycker jag.

Det kommer minst en ny analys ikväll, eventuellt två. Det kommer att vara två filmer som är skapta med HDR i åtanke mer eller mindre från början hellre än katalogtitlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

@Dalsch: Jag tror att du missförstod vad jag menade med att SDR är relativt svårt att misslyckas med idag. Ber om ursäkt för min undermåliga formulering helt enkelt.

I produktionsledet så stämmer det du säger. Som colorist så vet jag att SDR är mycket begränsat och i synnerhet för analog film. Om färgerna ser ut som skit för att produktionen är sådan. Men det är på intet vis svårt att få SDR att återges korrekt på en modern bildvisare. Och så länge den är korrekt, så kan bilden i sig vara producerad hur som helst.

BT.709 har sina grunder i EBU, vilket har funnits med oss sedan 1960-talet och är så pass utstuderat och standardiserat att så gott som vilken TV eller bildskärm som helst idag är kapabel till att återges dess färgomfång, ljusstyrka och gamma utan alltför omfattande kompromisser. Med HDR däremot så är prestandan hos bildvisarna kraftigt varierande och i sin tur skiljer sig också de ingenjörsmässiga avvägningarna mycket mellan olika tillverkare.

Dolby Vision kan absolut mildra avvikelserna och få bort många av problemen, men när det är så pass stora skillnader mellan hur innehållet är tänkt att se ut och vad bildvisarna fysiskt kan alstra så råder det inga tvivel om att information försvinner mellan skapandet och åskådaren. Därför är det så spännande att kika på heatmaps tycker jag.

Det kommer minst en ny analys ikväll, eventuellt två. Det kommer att vara två filmer som är skapta med HDR i åtanke mer eller mindre från början hellre än katalogtitlar.

Ja, den unika utmaningen med HDR är den stora variationen i kapaciteten hos bildvisarna. Fast samtidigt, SDR blir ju fel i de allra flesta fall trots att hårdvaran är adekvat.

Jag ser det hela som ett större problem, vilket är att de flesta inte ens har en grundläggande förståelse för varken teknik eller färgvetenskap, inte har en aning om vad som är bra bildåtergivning (eller för den delen hur man skapar bra bild till att börja med) och inte heller förstår varför man skulle bry sig om det. Sen blir det ju inte lättare att övertyga den breda massan när korrekt återgivning innebär pissgula hudtoner, cyan-färgad himmel, gulaktiga träd och en hint av magenta i vatten.

Permalänk
Bildexpert 📺

SDR är extremt lätt att lyckas med eftersom det är så avgränsat och så, tja, gammalt och innött.

ACES verkar däremot vara ett bekymmer i och med att det systemet inte håller vad det lovar. Men eftersom jag inte jobbar med ACES själv vet jag inte varför det upplevs som att det misslyckas så ofta. Min gissning är att ACES misslyckas därför att det är så många som inte håller exakt koll på vad man får ut från sina skärmar och övrig utrustning i produktionsmiljön. Matematiken bakom ACES är förmodligen sund, men det är så mycket som kan gå fel när man måste hålla reda på alla parametrar däremellan. Och det räcker med att en instans i produktionskedjan är felkonfigurerad. Responsen jag hör om ACES är genomgående att "...det fungerar inte så bra..."

Light illusion beskriver det rätt bra: https://www.lightillusion.com/what_is_aces.html

"The desire to use ACES for any project needs to be fully reviewed and assessed before its adoption, as its use can often prove to be more complex and costly, with no direct discernable benefit, when compared to alternative workflows. ACES is best suited to large productions, that will involve a large number of facilities, with a large quantity of VFX shots."

Problemet är inte SDR i sig självt, utan att det är olika resultat med olika transformationer i olika system. Vilket också kan inträffa med bara så enkla saker som att ladda upp sina klipp på youtube. ACES är ju minst magnituden mer komplext än Youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

SDR är extremt lätt att lyckas med eftersom det är så avgränsat och så, tja, gammalt och innött.

ACES verkar däremot vara ett bekymmer i och med att det systemet inte håller vad det lovar. Men eftersom jag inte jobbar med ACES själv vet jag inte varför det upplevs som att det misslyckas så ofta. Min gissning är att ACES misslyckas därför att det är så många som inte håller exakt koll på vad man får ut från sina skärmar och övrig utrustning i produktionsmiljön. Matematiken bakom ACES är förmodligen sund, men det är så mycket som kan gå fel när man måste hålla reda på alla parametrar däremellan. Och det räcker med att en instans i produktionskedjan är felkonfigurerad. Responsen jag hör om ACES är genomgående att "...det fungerar inte så bra..."

Light illusion beskriver det rätt bra: https://www.lightillusion.com/what_is_aces.html

"The desire to use ACES for any project needs to be fully reviewed and assessed before its adoption, as its use can often prove to be more complex and costly, with no direct discernable benefit, when compared to alternative workflows. ACES is best suited to large productions, that will involve a large number of facilities, with a large quantity of VFX shots."

Problemet är inte SDR i sig självt, utan att det är olika resultat med olika transformationer i olika system. Vilket också kan inträffa med bara så enkla saker som att ladda upp sina klipp på youtube. ACES är ju minst magnituden mer komplext än Youtube.

Jag skulle inte beskriva det som extremt lätt ens i det enklaste scenariot, av att ta bild från en kamera och få över det till Rec. 709 eller sRGB. Visst, att få bilden att visas ungefär så som du såg den, fast hos någon annan, är inte jättekomplicerat förutsatt att miljön hos tittaren är hyfsat lik. Beror förstås på hur exakt återgivning vi vill ha, men jag skulle säga tillräckligt bra för att det ska passera utan anmärkningar hos någon som faktiskt tagit sig tid att ställa in bilden.

Det betyder dock inte att originalet är bra eller att skaparen ens själv skulle vara nöjd med det om vissa brister påtalades. Här syftar jag på att återge alla toner utan att de klipper, genom korrekt transferfunktion och gamut-mappning, och undvika oönskade färgskiftningar. Tyvärr är den biten långt ifrån trivial.

ACES har ett fundamentalt problem i att det inte är ett korrekt färghanteringssystem. Det är trasigt och duger inte för ändamålet. Ljusa toner klipps när de går mot vitt och det blir färgskiftningar. Dessvärre inte bara ACES som har det problemet. Vid konvertering till Rec. 709/sRGB blir mellangrått underexponerat med 0.8EV och en del mörka toner krossas.

Här finns en del att läsa om problemen jag talar om. Finns många bra referenser och länkar också, ifall man vill gräva djupt i kaninhålet.
https://chrisbrejon.com/articles/ocio-display-transforms-and-...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DasIch:

Jag skulle inte beskriva det som extremt lätt ens i det enklaste scenariot, av att ta bild från en kamera och få över det till Rec. 709 eller sRGB. Visst, att få bilden att visas ungefär så som du såg den, fast hos någon annan, är inte jättekomplicerat förutsatt att miljön hos tittaren är hyfsat lik. Beror förstås på hur exakt återgivning vi vill ha, men jag skulle säga tillräckligt bra för att det ska passera utan anmärkningar hos någon som faktiskt tagit sig tid att ställa in bilden.

Det betyder dock inte att originalet är bra eller att skaparen ens själv skulle vara nöjd med det om vissa brister påtalades. Här syftar jag på att återge alla toner utan att de klipper, genom korrekt transferfunktion och gamut-mappning, och undvika oönskade färgskiftningar. Tyvärr är den biten långt ifrån trivial.

ACES har ett fundamentalt problem i att det inte är ett korrekt färghanteringssystem. Det är trasigt och duger inte för ändamålet. Ljusa toner klipps när de går mot vitt och det blir färgskiftningar. Dessvärre inte bara ACES som har det problemet. Vid konvertering till Rec. 709/sRGB blir mellangrått underexponerat med 0.8EV och en del mörka toner krossas.

Här finns en del att läsa om problemen jag talar om. Finns många bra referenser och länkar också, ifall man vill gräva djupt i kaninhålet.
https://chrisbrejon.com/articles/ocio-display-transforms-and-...

Jag har inga problem (efter en del inledande aha-tester) med att filma och fota med kamera och få ut det i SDR på rätt nivåer på Youtube eller för den delen helt korrekta nivåer samtidigt på flera displayer vilka jag själv har kalibrerat. Har producerat på detta sätt i snart 20 år, varav 15 med insikt om var det går fel. Inga klippningar, inga färgskiftningar eller krossade mörka toner. Detta kan jag också påvisa matematiskt även om det förstås är den synliga effekten som gör att mina fakturor betalas.

Har åstadkommit samma sak på ett par dussin ställen runt om i Stockholm. Tar kanske 15 minuter att kalibrera en bra skärm. Sedan kan det vara sex timmar att lösa vad i arbetsflödet som går fel. Detta är vad många missar.

Jag vet att kunskapen om detta är kraftigt begränsad. Det finns stora företag med flådiga kontor som fakturerar sjusiffriga belopp internationellt för deras arbete. De beskriver precis samma problem som du beskriver. Fast de som ansvarar för tekniken tror att det löser sig om man köper en Spyder.

Permalänk
Bildexpert

Ready Player One (Warner Bros, HDR10 samt Dolby Vision MEL)

Eftersom filmen mestadels är mörk så krävs det inte överdrivet höga toppar för att de ska framstå som ljusa. Det är också tydligt att färgomfånget mer än väl sträcker sig till DCI-P3 vid väl valda scener. Sammantaget används HDR på ett mycket effektivt vis och ger ett fenomenalt bra intryck.

Än mer intressant är att live action-scenerna är inspelade på 35mm (Kodak Vision3 250D och 500T) med anamorfiska objektiv. Där är ljusspektaklen än mer sällsynta men påvisar fortfarande ett bra dynamiskt omfång i många scener. Vissa har dock klippande högdagrar (b.la sista exemplet), vilket märks extra tydligt när bilden granskas på vågform. Dock är medelnivån fortfarande behaglig och då det är många i ledet från att materialet skjuts till att det går ut till distribution så känner jag ändå inte för att klaga alltför mycket.

Detta är ett utmärkt exempel där HDR används i en relativt begränsad utsträckning sett till både metadatan och det mesta av bildinformationen samtidigt som motsvarande film i SDR kräver omfattande kompromisser. Med andra ord så måste inte HDR vara maxat ljus och maxade färger hela tiden för att se bra ut. Inte ens för en modern sci-fi med omfattande CGI.

De tonmappade exemplen som förekommer är, liksom heatmaps och färganalyser, nedskalade till 1920x1080 pixlar och komprimerade i .jpg. Således skall de inte ses som representativa för komprimering, upplösning, skärpa etc såsom de ser ut på skivan utan endast ge en ungefärlig uppskattning om hur bilden ser ut i mån av färg och ljus.

Heatmaps

Dold text

Färganalys

Dold text

Tonemappad (BT.2100 till BT.709 med ACES)

Dold text
Permalänk
Medlem

Hade varit intressant ifall du kunde experimentera med spel och använda special-K. Special-K gör om spel till scRGB HDR med tex visualisering av heatmaps etc.
Du kan även använda special-k på native hdr spel fast där du kan ta över pipen och remastra den.
Här är ett dåligt exempel där bilden är konverterad HDR till SDR men you get my point.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Detta 4k clips på youtube måste vara bland det bästa jag sett i både bild och ljud.

https://www.youtube.com/watch?v=vX2vsvdq8nw&t=96s

Permalänk
Bildexpert

Chappie (Sony Pictures, HDR10 @ 4000 nits white/0.005 nits black)

Sonys första film på UHD-BD sticker onekligen ut med rejält ljusa utomhusscener. Samtidigt finns det gott som sekvenser där medelnivån är lägre och då är dynamiken särskilt effektiv. Skillnaden mot SDR är mycket påtaglig och det går heller inte att förneka att de bildvisare som fanns på konsumentmarknaden år 2016 (då utgåvan släpptes) var markant annorlunda mot dagens apparater. På det sättet är den intressant att kika tillbaka på, och för det mesta tycker jag ändå att det ser bra ut.

De tonmappade exemplen som förekommer är, liksom heatmaps och färganalyser, nedskalade till 1920x1080 pixlar och komprimerade i .jpg. Således skall de inte ses som representativa för komprimering, upplösning, skärpa etc såsom de ser ut på skivan utan endast ge en ungefärlig uppskattning om hur bilden ser ut i mån av färg och ljus.

Heatmaps

Dold text

Färganalys

Dold text

Tonmappad (BT.2100 till BT.709 via ACES)

Dold text

@Hackers: Den där filmen har jag i hyllan och kan ta en närmre titt om du vill.

Permalänk
Medlem

Haha, läste den där tråden härom dagen men tänkte inte på att du var svensk. Så glad att Pyokos tråd har tagits upp igen, det är ju en fantastisk resurs!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Musikälskare

Spännande!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av klotim:

Hade varit intressant ifall du kunde experimentera med spel och använda special-K.

Eventuellt kan jag kika på det någon gång. Prio ett är dock film då jag är en regelrätt cineast och det är även ganska svårt att göra bedömningar när innehållet som levereras till konsument inte ens är avsett för HDR.

Men jag ska ju erkänna att jag har lekt en hel del med HDR och CRT shaders. Vissa spel såsom Tempest ser rentav otroliga ut om man pillar lite.

Skrivet av zetruz:

Haha, läste den där tråden härom dagen men tänkte inte på att du var svensk. Så glad att Pyokos tråd har tagits upp igen, det är ju en fantastisk resurs!

Ja jag har länge velat göra något sånt här. Träffade Pyoko förra sommaren och han hade inga planer på att sätta igång med dessa analyser igen.

Har ett par filmer i pipeline just nu och förhoppningsvis blir jag klar med Toy Story 4 ikväll. Vissa kommer jag att göra omgående medan andra lär jag vänta med. Men utifall att någon av dem nedan lockar särskilt mycket så säg gärna till så ändrar jag prio.

Reservoir Dogs
Pulp Fiction
Once Upon a Time... In Hollywood
The Evil Dead (1981)
The Thing (1982)
They Live
Thriller: En grym film
Det sjunde inseglet
Terminator: Dark Fate
Själen
Sonic The Hedgehog 2
Police Story
Giant (1956)
Rad
Summer of 84
Billy Lynn's Long Halftime Walk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Eventuellt kan jag kika på det någon gång. Prio ett är dock film då jag är en regelrätt cineast och det är även ganska svårt att göra bedömningar när innehållet som levereras till konsument inte ens är avsett för HDR.

Men jag ska ju erkänna att jag har lekt en hel del med HDR och CRT shaders. Vissa spel såsom Tempest ser rentav otroliga ut om man pillar lite.
Ja jag har länge velat göra något sånt här. Träffade Pyoko förra sommaren och han hade inga planer på att sätta igång med dessa analyser igen.

Har ett par filmer i pipeline just nu och förhoppningsvis blir jag klar med Toy Story 4 ikväll. Vissa kommer jag att göra omgående medan andra lär jag vänta med. Men utifall att någon av dem nedan lockar särskilt mycket så säg gärna till så ändrar jag prio.

Reservoir Dogs
Pulp Fiction
Once Upon a Time... In Hollywood
The Evil Dead (1981)
The Thing (1982)
They Live
Thriller: En grym film
Det sjunde inseglet
Terminator: Dark Fate
Själen
Sonic The Hedgehog 2
Police Story
Giant (1956)
Rad
Summer of 84
Billy Lynn's Long Halftime Walk

Härlig tråd. Tack för det!

Finns det någon möjlighet att titta på Blade Runner Final Cut?

Permalänk
Bildexpert

@Novdid: Kikar på den imorgon.

Toy Story 4 (Disney, HDR10 @ 1000 nits peak white)

Ljusa partier är väl valda och sticker alltid ut då medelnivån är tillräckligt låg genom hela filmen. En riktigt bra ljussättning.

De tonmappade exemplen som förekommer är, liksom heatmaps och färganalyser, nedskalade till 1920x1080 pixlar och komprimerade i .jpg. Således skall de inte ses som representativa för komprimering, upplösning, skärpa etc såsom de ser ut på skivan utan endast ge en ungefärlig uppskattning om hur bilden ser ut i mån av färg och ljus.

Heatmaps

Dold text

Färganalys

Dold text

Tonmappad (BT.2100 till BT.709 genom ACES)

Dold text
Permalänk
Medlem

En sån här tråd får mig att fundera på hur mycket jag missar med min 77B1, har inte direkt testat HDR, men förstår också att ljusstyrkan den kan producera är ganska begränsad i sammanhanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag skulle inte beskriva det som extremt lätt ens i det enklaste scenariot, av att ta bild från en kamera och få över det till Rec. 709 eller sRGB. Visst, att få bilden att visas ungefär så som du såg den, fast hos någon annan, är inte jättekomplicerat förutsatt att miljön hos tittaren är hyfsat lik. Beror förstås på hur exakt återgivning vi vill ha, men jag skulle säga tillräckligt bra för att det ska passera utan anmärkningar hos någon som faktiskt tagit sig tid att ställa in bilden.

Det betyder dock inte att originalet är bra eller att skaparen ens själv skulle vara nöjd med det om vissa brister påtalades. Här syftar jag på att återge alla toner utan att de klipper, genom korrekt transferfunktion och gamut-mappning, och undvika oönskade färgskiftningar. Tyvärr är den biten långt ifrån trivial.

ACES har ett fundamentalt problem i att det inte är ett korrekt färghanteringssystem. Det är trasigt och duger inte för ändamålet. Ljusa toner klipps när de går mot vitt och det blir färgskiftningar. Dessvärre inte bara ACES som har det problemet. Vid konvertering till Rec. 709/sRGB blir mellangrått underexponerat med 0.8EV och en del mörka toner krossas.

Här finns en del att läsa om problemen jag talar om. Finns många bra referenser och länkar också, ifall man vill gräva djupt i kaninhålet.
https://chrisbrejon.com/articles/ocio-display-transforms-and-...

Nu är jag inte superduktig på det här med färgprofiler etc o har inte jobbat jättemycket med det på arbetstid, men hemma har jag renderat lite med Blenders Filmic, ACES o AGX. Ser på din länk lite vad ACES gör fel med lite färgskiftningar, men samtidigt så verkar herrn där tycka att Blenders Filmic är bättre vilket jag inte förstår alls. ACES drar ju ner färgmättnaden i högdagrarna mycket tidigare än filmic vilket ser _mycket_ bättre ut. O ACES har väl ändå tagits fram som en ny standard överallt, o dom filmer jag sett med ACES har sett ruskigt bra ut, med div LEGO-filmer som bästa exemplerna.
Dock mina egna erfarenheter ifrån Blender är att AGX ser bäst ut, ACES näst bäst o Filmic klipper ganska fult.
Men jag har säkert missat nåt, brukar få lite huvudvärk när det gäller allt det här med färgprofiler hit o dit, är en riktigt djungel alltså.

Skrivet av Hackers:

Detta 4k clips på youtube måste vara bland det bästa jag sett i både bild och ljud.

https://www.youtube.com/watch?v=vX2vsvdq8nw&t=96s

Nu kollar jag på en SDR-skärm, men det är verkligen oerhört platt o tråkig ljussätning o grading på det där imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag håller med om att HDR kommer med nya utmaningar, men jag måste invända mot inledningen. SDR är redan det en riktigt stinkande soppa. Det märks kanske inte lika mycket på konsumentsidan, om man inte är medveten och kan se vissa problem, men på producentsidan är det väldigt invecklat och ofta helt trasigt.

Ta exempelvis ACES. Helt trasigt. Pushas hårt för att få en vidare spridning. Som konsument ser du det genom att färgerna är skit i filmerna du tittar på. Vill du producera något med ACES får du problem som inte går att lösa på ett snyggt vis.

Är det bäst som i störst omfång, etc. nej. men poängen med Aces är mest för produktioner som kör VFX från 12st olika studios, så alla "jobbar på samma plan". Då är det viktigare att få en helhetsbild som är homogen mellan alla VFX-shots än att få helt korrekt mapping över hela transförkurvan. Det är helt enkelt en trade-off stora bolag som använder många VFX-houses anser acceptabelt. Aces släpper ju också nya kurvor ibland (när folk klagar nog). Men är alltid avvägningar som måste göras när saker ska konverteras från diverse format, går inte att få allt: snabb process, exakt konversion, etc.

Kör man solo så kan man lika väl köra "det bästa" i varje programserie (t.ex. DaVinci har "bättre" färgrymder än Aces) för man kommer troligtvis som soloist ha samma skärm, profiler, etc. kan sen ställa in/konvertera från Raw, Aces, Rec 2020 eller vad man nu pumpar ut från sina VFX-program som Maya eller Blender.

Jag vet då inget annat som är lika bra som stöds på de flesta plattformar. Är ju piss att få Rec 709 från studio X med någon inbakad LUT, Rec2020 från studio Y, och sen några backplates i LOG från studio Z. För sen ska man sitta och se om sakerna passar med varandra...

Jobbar jag på projekt med andra så är Aces bra.

Gör jag saker själv, då kör jag ofta varje programs högsta kvalite, raw, 32 float, etc... så länge jag vet "slutprogrammet" som t.ex. DaVinci eller After Effects kan ta emot filerna.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Gurrrra:

Nu kollar jag på en SDR-skärm, men det är verkligen oerhört platt o tråkig ljussätning o grading på det där imo.

Det beror säkerligen på YouTubes konvertering från PQ till power law, som är ganska märklig och ger en bild rätt långt ifrån traditionell SDR. Märks särskilt tydligt på skuggnyanser som ljusas upp rejält och gör hela bilden trist.

Mao är det inget fel på ljussättningen eller efterbearbetningen. Med det sagt kikar jag gärna lite närmre på Gemini Man så fort jag får tid. Kanske i helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Är det bäst som i störst omfång, etc. nej. men poängen med Aces är mest för produktioner som kör VFX från 12st olika studios, så alla "jobbar på samma plan". Då är det viktigare att få en helhetsbild som är homogen mellan alla VFX-shots än att få helt korrekt mapping över hela transförkurvan. Det är helt enkelt en trade-off stora bolag som använder många VFX-houses anser acceptabelt. Aces släpper ju också nya kurvor ibland (när folk klagar nog). Men är alltid avvägningar som måste göras när saker ska konverteras från diverse format, går inte att få allt: snabb process, exakt konversion, etc.

Kör man solo så kan man lika väl köra "det bästa" i varje programserie (t.ex. DaVinci har "bättre" färgrymder än Aces) för man kommer troligtvis som soloist ha samma skärm, profiler, etc. kan sen ställa in/konvertera från Raw, Aces, Rec 2020 eller vad man nu pumpar ut från sina VFX-program som Maya eller Blender.

Jag vet då inget annat som är lika bra som stöds på de flesta plattformar. Är ju piss att få Rec 709 från studio X med någon inbakad LUT, Rec2020 från studio Y, och sen några backplates i LOG från studio Z. För sen ska man sitta och se om sakerna passar med varandra...

Jobbar jag på projekt med andra så är Aces bra.

Gör jag saker själv, då kör jag ofta varje programs högsta kvalite, raw, 32 float, etc... så länge jag vet "slutprogrammet" som t.ex. DaVinci eller After Effects kan ta emot filerna.

Vad du beskriver är ett färghanteringssystem. Problemet med ACES är att det inte hanterar färg och det är inte mycket till system. I grunden är det designat genom kommittéer för olika intressenter. Sen marknadsförs det hårt då man vill få det till industriatandard. Räcker med att någon viskat ”ACES” i fikarummet för att det ska anses vara använt i kommande film.

Liksom, vad är problemet med att använda exempelvis OCIO och TCAMv2, eller något annat lämpligt? Vad löser ACES för problem?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

En sån här tråd får mig att fundera på hur mycket jag missar med min 77B1, har inte direkt testat HDR, men förstår också att ljusstyrkan den kan producera är ganska begränsad i sammanhanget?

I sammanhanget av hur filmerna är mastrade är WOLED inte begränsat. Ganska sällan det är behov att lysa i höga nits. Är lite klurigt att se, men om du kollar överst på Nisslings Heatmap-dumpar ser du hur filmen är mastrad. Det är sällan filmen har peak som går över B1:ns fysiska peak om ca 700+ nits. När den väl måste, likt på den här:

Där ljusskenet i bilden har en peak på 4116,7 nits, något som en WOLED inte kan nå. Däremot kommer B1:n tonemappa detta ganska bra, fortfarande en distinkt ljusare del som fortfarande har nyanser. Snittljusnivån i hela bilden är ca 281,8 nits och det orkar en WOLED fortfarande med.

Visst, hade du en 2000+ nits kapabel mini-LED-baserad TV hade det 4000+ mastrade ljusskenet verkligen kommit högre bilden fått en tydligt push. Men bilden i snitt är fortfarande ca 280 nits och ska – när det går rätt till – fortfarande återges som 280 nits oavsett vad TV:ns fysiska peak-nivå är.

Det är just där som Samsung haft en del problem genom åren, eller rättare skrivet varit väldigt inkonsekventa genom åren jag testat dem. En ljusstark Samsung hade antagligen lyft snittnivån i bilden ännu högre än de ca 280 nits scenen är mastrad för och det blir godtyckligare återgivning. Detta godtycke är något som Dolby Vision är väldigt bra på att minska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Nu är jag inte superduktig på det här med färgprofiler etc o har inte jobbat jättemycket med det på arbetstid, men hemma har jag renderat lite med Blenders Filmic, ACES o AGX. Ser på din länk lite vad ACES gör fel med lite färgskiftningar, men samtidigt så verkar herrn där tycka att Blenders Filmic är bättre vilket jag inte förstår alls. ACES drar ju ner färgmättnaden i högdagrarna mycket tidigare än filmic vilket ser _mycket_ bättre ut. O ACES har väl ändå tagits fram som en ny standard överallt, o dom filmer jag sett med ACES har sett ruskigt bra ut, med div LEGO-filmer som bästa exemplerna.
Dock mina egna erfarenheter ifrån Blender är att AGX ser bäst ut, ACES näst bäst o Filmic klipper ganska fult.
Men jag har säkert missat nåt, brukar få lite huvudvärk när det gäller allt det här med färgprofiler hit o dit, är en riktigt djungel alltså.

Poängen med den länken var just att belysa hur komplext det är, så om det ger lite huvudvärk har jag lyckats

Scrolla ner till sektionen "Mea Culpa". Där finns en jämförelse mellan tidigare och senare version av ACES. Det tycker jag är den tydligaste illustrationen av problemen. Tidigare versionen såg okej ut medan den senare övergick till explosiv diarré. Där nämner han också intressanta saker om Lego, som inte riktigt är så mycket ACES som ACES vill få det till.

Jag håller själv på att testa olika saker i Blender och AgX ser rätt lovande ut. Jag är dock inte säker på hur man bör hantera att Blender inte är färghanterat. Min skärm ligger exempelvis rätt nära Display P3, men väljer jag Display P3 som skärm i Blender blir det snarare att jag får sRGB. Det är i varje fall så det ser ut. Samtidigt blir sRGB övermättat. Tyvärr är det lite svårt att reda ut när det inte finns mer djuplodande dokumentation.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Laxpudding:

Det är sällan filmen har peak som går över B1:ns fysiska peak om ca 700+ nits. När den väl måste, likt på den här:

Och för att få en uppfattning om hur pass korta intervaller vi pratar om så når sekvensen bara den ljusnivån på en enstaka bilruta. Ljusskenet kommer från att en fotograf plåtar med blixt. Scenen i fråga utspelas på natten, så även om ens TV är begränsad till ca 6-700 nits kommer den snabba flashen att upplevas som häftig om än inte lika maffig som coloristen avsåg.

Blade Runner och Pulp Fiction tuggar på nu, så de kommer upp under dagen. Känner mig inte så sugen på att ge mig in i diskussionen gällande färghanteringssystem, men jag har tagit fram tonmappade bilder som är gjorda mha ACES i DaVinci (från Rec.2100 till Rec.709). Det tänker jag kan vara intressant att kika på då båda filmerna nyttjar både HDR och DCI-P3 väldigt väl men på mycket olika sätt. Helt klart blandat resultat, men ändå bättre än vad jag förväntade mig.

Permalänk
Bildexpert

Pulp Fiction (Paramount Pictures, HDR10 samt Dolby Vision)

The valley of brightness; Huruvida Tarantino är inblandad i denna utgåva eller inte känner jag inget till om, men tveklöst är att den nyttjar HDR på ett förvånansvärt bra vis. Medelnivån är praktiskt taget konstant begränsad men högdagrar och ljusa partier får fortfarande en lämplig skjuts. Särskilt tydligt när vågformen och histogrammet analyseras är att det ljusa innehållet, vanligtvis himlen, är att den aldrig klipper utan rullar av mjukt och försiktigt.

Filmen är skjuten på Eastmancolor EXR 5245 (50D), vilken är en relativt långsam filmsort gjord för dagsljus. Samtidigt är bilden stabil i både högdagrar och skuggnyanser vilket inger misstanken att en stor andel av filmen är väsentligt överexponerad för att sedan göras mörkare i postproduktion. Detta är ett effektivt sätt att få en mindre påtaglig kornbild, vilket blir ännu mer imponerande då filmsorten redan är så pass finkornig.

Färgerna sträcker sig ut till DCI-P3 med råge i flertalet scener och det gäller i synnerhet de med mer intensiva toner av rött och gult men i viss mån även blått. Jag vill minnas, från gången jag såg filmen på 35mm, att himlen hade en starkare blåaktig ton än den som syns här men det är för många variabler för att dra några direkta slutsatser. I övrigt stämmer färgerna väl överens med hur jag upplevde filmen då och visar respekt för Tarantinos vision.

Jag ser det här som ett exempel på en film där hela produktionsledet bevisligen har gått rätt till. Regissören, filmfotografen, scenografen och ljussättaren har samarbetat och gjort det allra bästa ur förutsättningarna. I postproduktion har allt gått rätt till och slutligen har restaureringsteamet tagit hänsyn till filmen som sådan och skapat något fantastiskt. Det känns som att alla planeter står i linje för en gångs skull. Man kanske inte tänkte att det skulle ske för en så pass dialogdriven film bara...

De tonmappade exemplen som förekommer är, liksom heatmaps och färganalyser, nedskalade till 1920x1080 pixlar och komprimerade i .jpg. Således skall de inte ses som representativa för komprimering, upplösning, skärpa etc såsom de ser ut på skivan utan endast ge en ungefärlig uppskattning om hur bilden ser ut i mån av färg och ljus.

Heatmaps

Dold text

Färganalys

Dold text

Tonemappad (BT.2100 till BT.709 genom ACES)

Dold text
Permalänk
Bildexpert

Blade Runner (Warner, HDR10 @ 4000 nits white / 0.005 nits black) på @Novdid:s förfrågan.

Detta är väl vad man kan betrakta som en uppgradering utan dess like. Den gamla Blu-Rayutgåvan från 2007 präglades av lågpassfiltrering, brusreducering, komprimeringsartefakter (inte minst på grund av Microsofts codec VC-1 vilken Warner envisades med länge) och en i överlag mjuk bild med hårt klippta högdagrar liksom bristfälliga skuggnyanser. Trots det såg den bättre ut än de allra flesta katalogtitlarna på vare sig HD-DVD eller Blu-Ray på den tiden.

Det är svårt att inte bli golvad av den enorma skillnaden som uppstår ställt mot den tio år nyare utgåvan på UHD-BD (jämförelser kan ni göra på Caps-A-Holic). Filmkorn ser faktiskt ut som korn med en fantastisk detaljrikedom, utmärkt täckning av hög- liksom lågdagrar och en i överlag mycket mer stabil bild. HDR nyttjas exemplariskt, om än indiskret, där både kontrastomfånget mer eller mindre befriar bilden från det kraftigt begränsade power law. Även färger utanför BT.709 nyttjas vid väl valda scener. Ytterst fascinerande, minst sagt.

Vad som verkligen behöver belysas är att båda utgåvorna utgår ifrån samma master. Originalnegativen på 35mm skannades i 4K redan år 2006 på en Spirit 4K, varpå VFX-scenerna skannades från 65mm i 8K men ska utifrån vad jag har förstått det ha genererat DPX-filer i 4K från första början. År 2006/07 då Final Cut färdigställdes var detta arbetsflöde en stor bedrift och krävde enorma resurser för sin tid, men idag visar det vilken framförhållning som fanns. Råfilmen är den klassiska Eastmancolor 5247 (100T) och användes flitigt under sena 70-talet och in på 80-talet. Jag kommer kika närmre på andra filmer som också nyttjar den, däribland The Shining och The Thing.

De tonmappade exemplen som förekommer är, liksom heatmaps och färganalyser, nedskalade till 1920x1080 pixlar och komprimerade i .jpg. Således skall de inte ses som representativa för komprimering, upplösning, skärpa etc såsom de ser ut på skivan utan endast ge en ungefärlig uppskattning om hur bilden ser ut i mån av färg och ljus.

Heatmaps

Dold text

Färganalys

Dold text

Tonemappad (BT.2100 till BT.709 genom ACES)

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Blade Runner (Warner, HDR10 @ 4000 nits white / 0.005 nits black) på @Novdid:s förfrågan.

Detta är väl vad man kan betrakta som en uppgradering utan dess like. Den gamla Blu-Rayutgåvan från 2007 präglades av lågpassfiltrering, brusreducering, komprimeringsartefakter (inte minst på grund av Microsofts codec VC-1 vilken Warner envisades med länge) och en i överlag mjuk bild med hårt klippta högdagrar liksom bristfälliga skuggnyanser. Trots det såg den bättre ut än de allra flesta katalogtitlarna på vare sig HD-DVD eller Blu-Ray på den tiden.

Det är svårt att inte bli golvad av den enorma skillnaden som uppstår ställt mot den tio år nyare utgåvan på UHD-BD (jämförelser kan ni göra på Caps-A-Holic). Filmkorn ser faktiskt ut som korn med en fantastisk detaljrikedom, utmärkt täckning av hög- liksom lågdagrar och en i överlag mycket mer stabil bild. HDR nyttjas exemplariskt, om än indiskret, där både kontrastomfånget mer eller mindre befriar bilden från det kraftigt begränsade power law. Även färger utanför BT.709 nyttjas vid väl valda scener. Ytterst fascinerande, minst sagt.

Vad som verkligen behöver belysas är att båda utgåvorna utgår ifrån samma master. Originalnegativen på 35mm skannades i 4K redan år 2006 på en Spirit 4K, varpå VFX-scenerna skannades från 65mm i 8K men ska utifrån vad jag har förstått det ha genererat DPX-filer i 4K från första början. År 2006/07 då Final Cut färdigställdes var detta arbetsflöde en stor bedrift och krävde enorma resurser för sin tid, men idag visar det vilken framförhållning som fanns. Råfilmen är den klassiska Eastmancolor 5247 (100T) och användes flitigt under sena 70-talet och in på 80-talet. Jag kommer kika närmre på andra filmer som också nyttjar den, däribland The Shining och The Thing.

De tonmappade exemplen som förekommer är, liksom heatmaps och färganalyser, nedskalade till 1920x1080 pixlar och komprimerade i .jpg. Således skall de inte ses som representativa för komprimering, upplösning, skärpa etc såsom de ser ut på skivan utan endast ge en ungefärlig uppskattning uppskattning om hur bilden ser ut i mån av färg och ljus.

Heatmaps

https://i.ibb.co/yXsfXFp/BR-1-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/BPwH7j6/BR-2-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/XZJC6Nm/BR-3-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/8drffP3/BR-4-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/g7vgfSx/BR-5-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/7tcnhRR/BR-6-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/zRjgCjz/BR-7-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/D1LDbb0/BR-8-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/MNHRn6J/BR-9-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/gmB1bwc/BR-10-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/tbWL1y2/BR-11-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/dbcv3w9/BR-12-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/sJp50hb/BR-13-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/6bwmHp9/BR-14-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/QMPTZK6/BR-15-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/wY55Bcf/BR-16-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/zf5K8QY/BR-17-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/nMb8cXM/BR-18-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/7z7C5FP/BR-19-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/yBG6Hzq/BR-20-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/tDc5sx1/BR-21-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/Bgdwrny/BR-22-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/vwMJtgc/BR-23-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/KLQ4qtp/BR-24-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/jT57GmZ/BR-25-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/CbJv8Gk/BR-26-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/4t3jffH/BR-27-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/GdkjXzL/BR-28-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/r4sSJW2/BR-29-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/QcKVg1W/BR-30-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/0rLcR2w/BR-31-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/SmfcC5N/BR-32-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/m6vgbLN/BR-33-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/vXBDp5g/BR-34-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/TkVFKCY/BR-35-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/Hz50v62/BR-36-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/ZgBCSQK/BR-37-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/88H8tWw/BR-38-heatmap.jpg
https://i.ibb.co/SBHWkNm/BR-39-heatmap.jpg

Dold text

Färganalys

https://i.ibb.co/n07yDYz/gamut-BR-1.jpg
https://i.ibb.co/7RVb1Z8/gamut-BR-2.jpg
https://i.ibb.co/Rc5QHFs/gamut-BR-3.jpg
https://i.ibb.co/yWK0Pxc/gamut-BR-4.jpg
https://i.ibb.co/xHpyh96/gamut-BR-5.jpg
https://i.ibb.co/QQmNh9s/gamut-BR-6.jpg
https://i.ibb.co/1Grrp7y/gamut-BR-7.jpg
https://i.ibb.co/0QZ0YZM/gamut-BR-8.jpg
https://i.ibb.co/7Yp6ZcD/gamut-BR-9.jpg
https://i.ibb.co/DYqt1nw/gamut-BR-10.jpg
https://i.ibb.co/5Fr2Ycw/gamut-BR-11.jpg
https://i.ibb.co/MZrCfKq/gamut-BR-12.jpg
https://i.ibb.co/qyF71S3/gamut-BR-13.jpg
https://i.ibb.co/ccLrYcK/gamut-BR-14.jpg
https://i.ibb.co/MSHjKHR/gamut-BR-15.jpg
https://i.ibb.co/FnbPr4b/gamut-BR-16.jpg
https://i.ibb.co/0fhfJhX/gamut-BR-17.jpg
https://i.ibb.co/FH0Jn9y/gamut-BR-18.jpg
https://i.ibb.co/9WHg0mb/gamut-BR-19.jpg
https://i.ibb.co/NxjV23B/gamut-BR-20.jpg
https://i.ibb.co/s6rkQWR/gamut-BR-21.jpg
https://i.ibb.co/yVYtFGF/gamut-BR-22.jpg
https://i.ibb.co/VLV3wP7/gamut-BR-23.jpg
https://i.ibb.co/bbxJXXM/gamut-BR-24.jpg
https://i.ibb.co/Yt8Nf7X/gamut-BR-25.jpg
https://i.ibb.co/bzKd2hw/gamut-BR-26.jpg
https://i.ibb.co/MZZgxxc/gamut-BR-27.jpg
https://i.ibb.co/KbvW6Kb/gamut-BR-28.jpg
https://i.ibb.co/JtvmZCY/gamut-BR-29.jpg
https://i.ibb.co/nDVBgnr/gamut-BR-30.jpg
https://i.ibb.co/CMDf1hc/gamut-BR-31.jpg
https://i.ibb.co/zfC6nMx/gamut-BR-32.jpg
https://i.ibb.co/0Ch89Vz/gamut-BR-33.jpg
https://i.ibb.co/TtzqPBY/gamut-BR-34.jpg
https://i.ibb.co/vcwx8cJ/gamut-BR-35.jpg
https://i.ibb.co/Hhk3fBd/gamut-BR-36.jpg
https://i.ibb.co/pwb0twm/gamut-BR-37.jpg
https://i.ibb.co/mbpmb9g/gamut-BR-38.jpg
https://i.ibb.co/W326g6G/gamut-BR-39.jpg

Dold text

Tonemappad (BT.2100 till BT.709 genom ACES)

https://i.ibb.co/ZXDcbX6/BR-1-1-1.jpg
https://i.ibb.co/dfVgQFm/BR-1-2-1.jpg
https://i.ibb.co/xFgkp9m/BR-1-3-1.jpg
https://i.ibb.co/9rqWjqJ/BR-1-4-1.jpg
https://i.ibb.co/tH6zx1F/BR-1-5-1.jpg
https://i.ibb.co/ryVQ1ss/BR-1-6-1.jpg
https://i.ibb.co/XVkGNrJ/BR-1-7-1.jpg
https://i.ibb.co/SRs6X29/BR-1-8-1.jpg
https://i.ibb.co/GRwzKyC/BR-1-9-1.jpg
https://i.ibb.co/2MHtjvY/BR-1-10-1.jpg
https://i.ibb.co/Dg3tf0x/BR-1-11-1.jpg
https://i.ibb.co/rbwStnm/BR-1-12-1.jpg
https://i.ibb.co/PMYShWH/BR-1-13-1.jpg
https://i.ibb.co/HqnZY7Z/BR-1-14-1.jpg
https://i.ibb.co/HxF2cHj/BR-1-15-1.jpg
https://i.ibb.co/d5w5rhG/BR-1-16-1.jpg
https://i.ibb.co/L6Mmk4T/BR-1-17-1.jpg
https://i.ibb.co/ZhPrR3R/BR-1-18-1.jpg
https://i.ibb.co/kc7Yg51/BR-1-19-1.jpg
https://i.ibb.co/3cJKMGZ/BR-1-20-1.jpg
https://i.ibb.co/6JQz4SM/BR-1-21-1.jpg
https://i.ibb.co/Dk0d3Sz/BR-1-22-1.jpg
https://i.ibb.co/MRDFk26/BR-1-23-1.jpg
https://i.ibb.co/m4MHSPK/BR-1-24-1.jpg
https://i.ibb.co/qyHH54Q/BR-1-25-1.jpg
https://i.ibb.co/YWhpLpx/BR-1-26-1.jpg
https://i.ibb.co/x62w2TR/BR-1-27-1.jpg
https://i.ibb.co/zm0SbhG/BR-1-28-1.jpg
https://i.ibb.co/rs3sFHp/BR-1-29-1.jpg
https://i.ibb.co/L6FJcqH/BR-1-30-1.jpg
https://i.ibb.co/gy23446/BR-1-31-1.jpg
https://i.ibb.co/J374K31/BR-1-32-1.jpg
https://i.ibb.co/WGcT6b2/BR-1-33-1.jpg
https://i.ibb.co/Z8Pbf8V/BR-1-34-1.jpg
https://i.ibb.co/tJmBFhY/BR-1-35-1.jpg
https://i.ibb.co/W0zL3KQ/BR-1-36-1.jpg
https://i.ibb.co/hK8nS9X/BR-1-37-1.jpg
https://i.ibb.co/YcgHMp7/BR-1-38-1.jpg
https://i.ibb.co/8mXcm5s/BR-1-39-1.jpg

Dold text

Fantastisk version av filmen. Minns att jag blev golvad när jag såg den på min LG C8. Härligt att min upplevelse inte bara var placebo.

Tack för analysen!