Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Trist för Bottas, Ricciardo och Alonso i detta race.

Sedan är det litet sådär med snabba stadslopp - det är supersvårt att köra och minsta misstag kan bli katastrofala även om bilarna numera är rätt säkra, något som Mick Schumacher visade här. Men allt skräp som blir och att det kan stå någon kraschad bakom kurvan innan gulflaggen kommit upp kan göra det litet onödigt spännande.

Mmm jag är inget jättefan av stadsbanor heller. Jeddah förra året va ju en parodi. Men måste erkänna att dagens race va det bästa på länge. Tror Baku kan bli riktigt bra i år

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Trist för Bottas, Ricciardo och Alonso i detta race.

Håller med. Speciellt Alonso och Bottas hade gjort det riktigt bra annars och troligen tagit bra poäng!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Riktigt bra race i söndags, ännu engång ser man att dom nya bilarna har gjort det mer spännande med många omkörningar. enda nackdelen som jag kan se är att DRS är för stark? dom borde dra ner på DRS effekten lite grann. För omkörningar blir ju väldigt enkla överlag just nu med DRS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Riktigt bra race i söndags, ännu engång ser man att dom nya bilarna har gjort det mer spännande med många omkörningar. enda nackdelen som jag kan se är att DRS är för stark? dom borde dra ner på DRS effekten lite grann. För omkörningar blir ju väldigt enkla överlag just nu med DRS.

Tror inte det är DRS som är problemet. Lyssnar man på kommentatorerna under race så säger de nästan tvärtom, DRS-effekten verkar ha tynat bort med nya regleringarna. Jag tror problemet som vi ser är att motornera är så olika från stall till stall detta året, kolla Ferrari t. ex. som skulle ha en väldigt stark motor, och det är den hos Haas och Alfa men inte hos Ferrari (fart på raksträcka), medan Red Bull t. ex. inte skulle ha en så stark motor men har en av de snabbaste bilarna ner på raksträckorna. Mycket handlar nog, i omkörning på raksträckor, om ren hästkraft och vridmoment medan DRS endast hjälper till med de sista få kilometerna per timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Tror inte det är DRS som är problemet. Lyssnar man på kommentatorerna under race så säger de nästan tvärtom, DRS-effekten verkar ha tynat bort med nya regleringarna. Jag tror problemet som vi ser är att motornera är så olika från stall till stall detta året, kolla Ferrari t. ex. som skulle ha en väldigt stark motor, och det är den hos Haas och Alfa men inte hos Ferrari (fart på raksträcka), medan Red Bull t. ex. inte skulle ha en så stark motor men har en av de snabbaste bilarna ner på raksträckorna. Mycket handlar nog, i omkörning på raksträckor, om ren hästkraft och vridmoment medan DRS endast hjälper till med de sista få kilometerna per timme.

I söndags var det ju dock extremt tydligt att Ferrari körde med mycket mer downforce än Red Bull så det är väl en sanning med modifikation. DRS är fortfarande galet starkt, det såg man ju på målrakan om inte annat.

Jag håller med om att DRS borde ses över nu när det faktiskt verkar gå att följa framförvarande bil. Det har ju varit en fullösning från början. När det var som senast att förare slår av och ligger bakom för att man garanterat blir omkörd m.h.a. av DRS på målrakan så behöver det balanseras IMO.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

I söndags var det ju dock extremt tydligt att Ferrari körde med mycket mer downforce än Red Bull så det är väl en sanning med modifikation. DRS är fortfarande galet starkt, det såg man ju på målrakan om inte annat.

Jag håller med om att DRS borde ses över nu när det faktiskt verkar gå att följa framförvarande bil. Det har ju varit en fullösning från början. När det var som senast att förare slår av och ligger bakom för att man garanterat blir omkörd m.h.a. av DRS på målrakan så behöver det balanseras IMO.

Det som är sagt är väl att man ska utvärda DRS under nya reglementet, ifall det behövs ändras eller inte.. Är ju risk för att det blir lite väl mycket jojo effekt som man t ex såg med Alonso/Ocon. Ska bli intressant att se under säsongen om det kommer vara ett problem eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Tror inte det är DRS som är problemet. Lyssnar man på kommentatorerna under race så säger de nästan tvärtom, DRS-effekten verkar ha tynat bort med nya regleringarna. Jag tror problemet som vi ser är att motornera är så olika från stall till stall detta året, kolla Ferrari t. ex. som skulle ha en väldigt stark motor, och det är den hos Haas och Alfa men inte hos Ferrari (fart på raksträcka), medan Red Bull t. ex. inte skulle ha en så stark motor men har en av de snabbaste bilarna ner på raksträckorna. Mycket handlar nog, i omkörning på raksträckor, om ren hästkraft och vridmoment medan DRS endast hjälper till med de sista få kilometerna per timme.

Hur snabb en bil är på rakorna är ju en summa av flera olika faktorer där motor och downforce (som blir drag/motstånd) är stora faktorer. Ferrari har givetvis inte en svagare motor än de team de levererar till, utan de har ju byggt aeron på sin bil annorlunda bara. Ferrari har sannolikt den starkaste motorn för stunden (och därmed också alla deras kundteam).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det som är sagt är väl att man ska utvärda DRS under nya reglementet, ifall det behövs ändras eller inte.. Är ju risk för att det blir lite väl mycket jojo effekt som man t ex såg med Alonso/Ocon. Ska bli intressant att se under säsongen om det kommer vara ett problem eller inte.

Ja det kommer bli intressant. Tror knappast det går att ta bort DRS helt och hållet (tyvärr är väl olika former av push-to-pass ofrånkomligt med modern aerodynamik), men det borde ju vara ganska trivialt att dämpa effektiviteten något genom att bara minska hur mycket man får öppna vingen tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ja det kommer bli intressant. Tror knappast det går att ta bort DRS helt och hållet (tyvärr är väl olika former av push-to-pass ofrånkomligt med modern aerodynamik), men det borde ju vara ganska trivialt att dämpa effektiviteten något genom att bara minska hur mycket man får öppna vingen tycker jag.

I Jeddah var det nog DRS en aning för kraftfullt. Men det kommer fortfarande vara banspecifikt.

Den här säsongen är nog lite utav en testsäsong. Antar att vi kan räkna med ändringar nästa säsong beroende på hur DRS slår på de olika banorna nu när bilarna lättare kan ligga nära i sista kurvan innan DRS-zonen.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ja det kommer bli intressant. Tror knappast det går att ta bort DRS helt och hållet (tyvärr är väl olika former av push-to-pass ofrånkomligt med modern aerodynamik), men det borde ju vara ganska trivialt att dämpa effektiviteten något genom att bara minska hur mycket man får öppna vingen tycker jag.

Är det bara jag som är för DRS? Fler omkörningar, roligare race.
Jag förstår att tanken inte är att man ska sakta ner / bromsa och tappa position för att få DRS men känner att problemet borde lösas genom att flytta "detection zones".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Är det bara jag som är för DRS? Fler omkörningar, roligare race.
Jag förstår att tanken inte är att man ska sakta ner / bromsa och tappa position för att få DRS men känner att problemet borde lösas genom att flytta "detection zones".

Nä, det är inte bara du. Dom flesta är nog för DRS, inklusive Leclerc i en kommentar han gjorde efter racet. Är väl mer en diskussion hur man kan göra det bättre och inte helt OP.

Så du är helt normal!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

I Jeddah var det nog DRS en aning för kraftfullt. Men det kommer fortfarande vara banspecifikt.

Den här säsongen är nog lite utav en testsäsong. Antar att vi kan räkna med ändringar nästa säsong beroende på hur DRS slår på de olika banorna nu när bilarna lättare kan ligga nära i sista kurvan innan DRS-zonen.

Ja det är ju stora förändringar så det kommer nog ta ett tag att utvärdera. Det kan nog bli en hel del bra racing ändå.

Skrivet av Nihilas:

Är det bara jag som är för DRS? Fler omkörningar, roligare race.
Jag förstår att tanken inte är att man ska sakta ner / bromsa och tappa position för att få DRS men känner att problemet borde lösas genom att flytta "detection zones".

Är lite delad i frågan. Accepterar att det behövs någon form av push-to-pass men omkörningar får inte bara handla om DRS och att hålla sig inom 1s IMO. Det blir lite löjeväckande när man kan ta ett varv runt föraren framför på målrakan mer eller mindre, som i sin tur inte har en chans att försvara. Det som är kul att se är ju hårda fighter och tajta omkörningar, inte att man susar förbi helt obehindrat på målrakan med flera billängder till godo i T1. En sån jojoeffekt är inte speciellt underhållande i mina ögon.

Gav det t.ex. +5 km/h istället för +10-15 km/h tror jag att det skulle resultera i mer underhållande racing.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag är lite förvånad att det inte verkar dras några paralleller till föregående race på denna banan. Leclerc hyllas för att han ställde sig på bromsen och "lurade" Verstappen precis innan DRS-linjen. I förra racet så gick Internet i taket över att Verstappen ställde sig på bromsen och försökte släppa Hamilton innan DRS-linjen. En gång är ingen gång men när det nu verkar ha blivit en vedertagen strategi att tvärnita på banan så behöver nog någon förändring ske.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av ducedo:

Jag är lite förvånad att det inte verkar dras några paralleller till föregående race på denna banan. Leclerc hyllas för att han ställde sig på bromsen och "lurade" Verstappen precis innan DRS-linjen. I förra racet så gick Internet i taket över att Verstappen ställde sig på bromsen och försökte släppa Hamilton innan DRS-linjen. En gång är ingen gång men när det nu verkar ha blivit en vedertagen strategi att tvärnita på banan så behöver nog någon förändring ske.

https://pbs.twimg.com/media/FO4DbozXEAMIZiv.jpg

Fast det är ganska stor skillnad på att medvetet tvärnita när någon är precis bakom och att tvärnita när andra föraren är synligt bredvid en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Är det bara jag som är för DRS? Fler omkörningar, roligare race.
Jag förstår att tanken inte är att man ska sakta ner / bromsa och tappa position för att få DRS men känner att problemet borde lösas genom att flytta "detection zones".

Skrivet av heatm:

Nä, det är inte bara du. Dom flesta är nog för DRS, inklusive Leclerc i en kommentar han gjorde efter racet. Är väl mer en diskussion hur man kan göra det bättre och inte helt OP.

Så du är helt normal!

Problemet blir väl just om man hamnar i läget att "DRS = den som ligger bakom har ett stort övertag", för då saboterar ju DRS racingen snarare än att hjälpa den.
Hela poängen var väl att DRS skulle hjälpa till så bakomvarande bil får en ordentlig chans att attackera, inte att bakomvarande bil i princip garanteras att segla förbi, vilket helt tar bort omkörningsmomentet när så blir fallet.

Denna typ av inbromsningar är väl ett tecken på att DRS allra minst bör begränsas.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Jag är lite förvånad att det inte verkar dras några paralleller till föregående race på denna banan. Leclerc hyllas för att han ställde sig på bromsen och "lurade" Verstappen precis innan DRS-linjen. I förra racet så gick Internet i taket över att Verstappen ställde sig på bromsen och försökte släppa Hamilton innan DRS-linjen. En gång är ingen gång men när det nu verkar ha blivit en vedertagen strategi att tvärnita på banan så behöver nog någon förändring ske.

https://pbs.twimg.com/media/FO4DbozXEAMIZiv.jpg

Som föregående talare så tycker jag det är en ganska skev jämförelse. I detta fall så är det ju Verstappen (i form av omkörare) som initierar situationen genom att bromsa under sin omkörning (för att inte passera innan linjen), Leclerc väljer ju bara att göra samma sak. Hade inte Verstappen bromsat hade han kört om Leclerc innan linjen och Leclerc hade därmed inte heller bromsat.

Om däremot Verstappen legat i slipstream bakom och Leclerc hade bromsat så hade det givetvis varit en helt annan situation och ansvaret hade då legat på Leclerc (på samma sätt som det låg på Verstappen förra året).

Permalänk
Medlem

Det enklaste sättet att lösa detta på och ändå behålla DRS är väl att registreringspunkten är på samma ställe som aktiveringspunkten?
Förstår verkligen inte varför registreringspunkten är en hel kurva innan.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Jag är lite förvånad att det inte verkar dras några paralleller till föregående race på denna banan. Leclerc hyllas för att han ställde sig på bromsen och "lurade" Verstappen precis innan DRS-linjen. I förra racet så gick Internet i taket över att Verstappen ställde sig på bromsen och försökte släppa Hamilton innan DRS-linjen. En gång är ingen gång men när det nu verkar ha blivit en vedertagen strategi att tvärnita på banan så behöver nog någon förändring ske.

https://pbs.twimg.com/media/FO4DbozXEAMIZiv.jpg

REEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEGLEEEEEEEEEEEEEEEEEEEERAAAAAAAAAAAAAAAAA. För vi ska inte ha actionspäckad racing.

Ibland får man fundera en gång till, innan man räcker upp knytnäven och avlägger sitt missnöje. Fundera en gång till varför denna nya Formula togs fram inför 2022. Jag blev nervös under några få att Leclerc och Verstappen skulle göra riktigt bus för sig och krocka, men de här killarna visar grymt stor respekt för varandra. Det är grymt kul och åtnjuta två unga talanger visa vad de går för. Dessa två herrar visar trots allt varför de har en plats i F1, och där längst fram i fältet. Medan Latifi like "wtf"..? och lekte med sin räserbil så Perez gick miste om en ganska säker seger.

Jag fullständigt hatar(ogillar) annars DRS-systemet själv. Det är inte en rättvis omkörning. Men men, någon herre uppfann Trulli-tåget så, jag förstår dess krafttag. DRS-systemet känns inte lika övermäktigt i nuläget som under tidigare säsonger. Det faktumet har Leclerc, Verstappen, Alonso, Ocon m fl pyntat åt oss.

Detta var i alla fall ett roligt och underhållande race, som avslöjar att detta året kan bli rätt så händelserikt och det är 50/50/50 om vem som har den snabbaste bilen, vilket faktiskt tar sig till mål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Problemet blir väl just om man hamnar i läget att "DRS = den som ligger bakom har ett stort övertag", för då saboterar ju DRS racingen snarare än att hjälpa den.
Hela poängen var väl att DRS skulle hjälpa till så bakomvarande bil får en ordentlig chans att attackera, inte att bakomvarande bil i princip garanteras att segla förbi, vilket helt tar bort omkörningsmomentet när så blir fallet.

Denna typ av inbromsningar är väl ett tecken på att DRS allra minst bör begränsas.

Håller med.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Det enklaste sättet att lösa detta på och ändå behålla DRS är väl att registreringspunkten är på samma ställe som aktiveringspunkten?
Förstår verkligen inte varför registreringspunkten är en hel kurva innan.

Dom la den där för tidigare så kunde inte bakomvarande bil ligga nära bilen framför i kurvan. Så låg man 0,8 sek bakom innan sista kurvan så var man mer än 1 sek bakom när DRS-zonen kom, och således skulle varvtidsdeltat måsta varit mycket högre för att du skulle lyckas få DRS.

Hur dessa bilar skulle reagera i verkligheten börjar vi få en känsla av först nu. Kanske kan man flytta aktiveringspunkten nu när dom lättare kan ligga inom 1 sekund av framförvarande bil när de kommer ut ur kurvan.

Det är iaf förklaringen jag fått.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Är det bara jag som är för DRS? Fler omkörningar, roligare race.
Jag förstår att tanken inte är att man ska sakta ner / bromsa och tappa position för att få DRS men känner att problemet borde lösas genom att flytta "detection zones".

Skrivet av heatm:

Nä, det är inte bara du. Dom flesta är nog för DRS, inklusive Leclerc i en kommentar han gjorde efter racet. Är väl mer en diskussion hur man kan göra det bättre och inte helt OP.

Så du är helt normal!

Fast DRS skapades ju för att kompensera den vansinniga aerodynamiken som gjorde det nära nog omöjligt att ligga bakom någon så fort det svängde lite.
Om dom nu har fixat det problemet, eller åtminstone minskat det lite, så tycker jag nog att man borde se sig om efter en annan lösning.
Du har ju även en "naturlig" DRS i form av slipstream när du ligger nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om dom nu har fixat det problemet, eller åtminstone minskat det lite, så tycker jag nog att man borde se sig om efter en annan lösning.
Du har ju även en "naturlig" DRS i form av slipstream när du ligger nära.

Man har ju hört dom tonerna ifrån F1 men jag går på vad Leclerc sa i intervjun nedan och håller med honom. Han borde veta bäst.

Leclerc om DRS

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Det kreativa förslaget skulle vara att DRS bara aktiveras när man t.ex är i spannet 0.5-1.5s, dvs inte när man är absolut närmast (även om 0.5s givetvis är nära också). DRS skulle då assistera i att komma ikapp och hänga med bilen framför men inte inte ge den omedelbara knuffen för att komma om, det skulle dessutom minska inbromsningarna som ju varit när två bilar fightas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Det kreativa förslaget skulle vara att DRS bara aktiveras när man t.ex är i spannet 0.5-1.5s, dvs inte när man är absolut närmast (även om 0.5s givetvis är nära också). DRS skulle då assistera i att komma ikapp och hänga med bilen framför men inte inte ge den omedelbara knuffen för att komma om, det skulle dessutom minska inbromsningarna som ju varit när två bilar fightas.

Tror det där skulle bli sämre. Det skulle inte nödvändigtvis minska inbromsningarna då en bil 0.4s bakom hellre skulle släppa gasen för att ha bättre chans med DRS och likaså skulle bilen framför släppa för att ge bilen bakom en dålig utgång utan DRS (om mätlinjen ligger som i Jeddah precis innan en inbromsning). Det skulle också förstöra för bilar i mitten av fältet som kanske ligger i något DRS-tåg. Nån bil har kämpat sig upp precis bakom en annan bil och ska köra om men förlorar då DRS samtidigt som den framförvarande bilen får DRS eftersom den kom in 1.5s bakom bilen framför sig, och därmed försvinner den duellen helt. Tror tittare skulle ha svårt att förstå vad som hände rent allmänt.
Det verkar vara en ren omöjlighet att göra ett perfekt system eftersom bilarna skiljer sig så mycket åt i toppfart vanligtvis. I Jeddah sa t.ex. Verstappen att omkörning inte hade funkat utan DRS. Som det är nu blir det ju lite häftigt i alla fall när en bil tar sig in i DRS-avstånd. Det blir lite drama och "nu händer det" och då kan TV-produktionen fokusera på de fighter som har DRS och inte sitta och chansa var de tror omkörningarna kan ske.

Edit: Om de fick till tekniken skulle de kunna ha så att DRS slås av när omkörningen sker.

Permalänk
Medlem

Gud vad ni krånglar till det. Ett artificiellt omkörningshjälpmedel ska bli än mer artificiellt. Kan vi inte bara anställda en raceregissör som fixar omkörningar, pacecar mm allt för dramatisk effekt!

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Gud vad ni krånglar till det. Ett artificiellt omkörningshjälpmedel ska bli än mer artificiellt. Kan vi inte bara anställda en raceregissör som fixar omkörningar, pacecar mm allt för dramatisk effekt!

Han fick väl sparken inför denna säsong

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Problemet blir väl just om man hamnar i läget att "DRS = den som ligger bakom har ett stort övertag", för då saboterar ju DRS racingen snarare än att hjälpa den.
Hela poängen var väl att DRS skulle hjälpa till så bakomvarande bil får en ordentlig chans att attackera, inte att bakomvarande bil i princip garanteras att segla förbi, vilket helt tar bort omkörningsmomentet när så blir fallet.

Denna typ av inbromsningar är väl ett tecken på att DRS allra minst bör begränsas.

Riktigt så har ju inte DRS funkat. Det är betydligt svårare att följa en bil inom sekunden än att åka i ren luft. Så att säga att bakomvarande bil bara kan segla förbi är inte riktigt korrekt. Däremot verkar de nya bilarna minskat den negativa effekten av minskad downforce bakom en annan bil (även om den fortfarande till viss del finns).
DRS punkterna i Jeddah är exceptionellt dåliga.
Alla som ex lirat F1 2021 vet att man aldrig ser till att leda racet på sista varvet, då är man rökt.

Lyckligtvis är det inte så på andra banor så tycker nog man ska avvakta lite innan man drar för stora analyser av DRS med nya bilarna

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Riktigt så har ju inte DRS funkat. Det är betydligt svårare att följa en bil inom sekunden än att åka i ren luft. Så att säga att bakomvarande bil bara kan segla förbi är inte riktigt korrekt. Däremot verkar de nya bilarna minskat den negativa effekten av minskad downforce bakom en annan bil (även om den fortfarande till viss del finns).
DRS punkterna i Jeddah är exceptionellt dåliga.
Alla som ex lirat F1 2021 vet att man aldrig ser till att leda racet på sista varvet, då är man rökt.

Lyckligtvis är det inte så på andra banor så tycker nog man ska avvakta lite innan man drar för stora analyser av DRS med nya bilarna

Nej, jag undvek avsiktligt att hävda att vi är i det läget mer generellt.
Men om det visar sig vara ett återkommande problem så...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Why drivers are demanding action over F1's 'most dangerous' track

https://youtu.be/5y6-ymKWc0Q

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Om inte annat borde Jeddah läggas ner för att det är en så infernaliskt tråkig bana. Kan ju lika gärna köra någon oval som är lämplig för Indycar så får man i varje fall bättre säkerhet.