Permalänk

By the way, finns det några vettiga ord på svenska för diverse begrepp inom racing? Jag tittar bara på engelska och har lärt mig alla uttryck därifrån. Vad är de svenska motsvarigheterna till:

Downforce, slipstream, dirty air mm

#F1fordummiespåsvenska

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

By the way, finns det några vettiga ord på svenska för diverse begrepp inom racing? Jag tittar bara på engelska och har lärt mig alla uttryck därifrån. Vad är de svenska motsvarigheterna till:

Downforce, slipstream, dirty air mm

#F1fordummiespåsvenska

I många fall är det enklare att använda engelska begreppen. För de erbjuder en mycket bredare tolkning när man pratar om något specifikt.

Dirty air tycker jag vi kan sluta gnälla om. Gör om, gör rätt och kör om.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

I många fall är det enklare att använda engelska begreppen. För de erbjuder en mycket bredare tolkning när man pratar om något specifikt.

Dirty air tycker jag vi kan sluta gnälla om. Gör om, gör rätt och kör om.

Jag lär nog alltid använda engelska uttryck oavsett, jag var mest nyfiken på vad de svenska motsvarigheterna heter

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

By the way, finns det några vettiga ord på svenska för diverse begrepp inom racing? Jag tittar bara på engelska och har lärt mig alla uttryck därifrån. Vad är de svenska motsvarigheterna till:

Downforce, slipstream, dirty air mm

#F1fordummiespåsvenska

Har funderat jag med och hittade den här listan på Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_motorsportterme...

Vissa ord verkar finnas på svenska, en del ord, såsom "slicks", har vi dock tagit rakt av. Men det verkar inte finnas något svenskt ord för "downforce" och "slipstream".

Jag föreslår "marktryck" och "fartsug" edit: "luftström" kanske? Kom med förslag vet ja!

edit: "Man tappar marktryck när man ligger i luftströmmen". Tycker vi kör in det i wiki-artikeln!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Downforce på svenska är nedåtkraft, vilket det även är på t.ex norska och tyska. Marktryck är något helt annat. Ett ord för slipstream på svenska är vindskugga, som är ett etablerat begrepp för fenomenet.

Den där wikipediasidan var ju helt värdelös om man är intresserad av motsvarande svenska ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

By the way, finns det några vettiga ord på svenska för diverse begrepp inom racing? Jag tittar bara på engelska och har lärt mig alla uttryck därifrån. Vad är de svenska motsvarigheterna till:

Downforce, slipstream, dirty air mm

#F1fordummiespåsvenska

Downforce är helt enkelt nedåtkraft. Dirty air är hittepåord som syftar på turbulens. Slipstream vet jag inte om det finns något bra ord för men det syftar ju till undertryckszonen som skapas bakom bilarna. Det är inte så svårt att använda med korrekt svenska: "Verstappen placerade sig i undertryckszonen bakom Hamilton".

Permalänk
Skrivet av heatm:

Har funderat jag med och hittade den här listan på Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_motorsportterme...

Vissa ord verkar finnas på svenska, en del ord, såsom "slicks", har vi dock tagit rakt av. Men det verkar inte finnas något svenskt ord för "downforce" och "slipstream".

Jag föreslår "marktryck" och "fartsug" edit: "luftström" kanske? Kom med förslag vet ja!

edit: "Man tappar marktryck när man ligger i luftströmmen". Tycker vi kör in det i wiki-artikeln!

Skrivet av Emma242:

Downforce på svenska är nedåtkraft, vilket det även är på t.ex norska och tyska. Marktryck är något helt annat. Ett ord för slipstream på svenska är vindskugga, som är ett etablerat begrepp för fenomenet.

Den där wikipediasidan var ju helt värdelös om man är intresserad av motsvarande svenska ord.

Skrivet av DasIch:

Downforce är helt enkelt nedåtkraft. Dirty air är hittepåord som syftar på turbulens. Slipstream vet jag inte om det finns något bra ord för men det syftar ju till undertryckszonen som skapas bakom bilarna. Det är inte så svårt att använda med korrekt svenska: "Verstappen placerade sig i undertryckszonen bakom Hamilton".

Det låter som att det är enklare att hålla sig till engelska 😄

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Det låter som att det är enklare att hålla sig till engelska 😄

Det finns inga ursäkter att använda ett dåligt språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Downforce är helt enkelt nedåtkraft. Dirty air är hittepåord som syftar på turbulens. Slipstream vet jag inte om det finns något bra ord för men det syftar ju till undertryckszonen som skapas bakom bilarna. Det är inte så svårt att använda med korrekt svenska: "Verstappen placerade sig i undertryckszonen bakom Hamilton".

Jag har hört ordet baksug användas för detta.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det finns inga ursäkter att använda ett dåligt språk.

Jag har lite svårt att läsa av om du är ironisk eller seriös. Menar du då att om man använder sig av de engelska uttrycken i det här sammanhanget så är det ”ett dåligt språk”?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

The banned Max Verstappen F1 tactic

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot Aha, det var den regeln som David Croft kallade "den nya Verstappen regeln" i loppet senast. Bra video!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

The banned Max Verstappen F1 tactic

https://youtu.be/tIMcFAO-Lmg

Det är väl ändå till racingförares uppgift, att bruka alla tillgängliga medel som är tillåtna, för att skaffa sig ett övertag?

Mycket händer nu endast för att Mercedes fick en smocka förra året. Dessförinnan var det låglivat och en enda glans tilläts regera nästan obekymrat i bra många år. F1 och FIA har till stor del sig själv att skylla, för att divorna finns/funnits.

I slutändan... om nu räta linjen följs, så lär det båda gott för sporten när regelverket följs mera hårt. Men det här är inte nödvändigtvis en fullt riktad handling mot Verstappen. Hans efternamn används snarare här för att underhålla ett negativt inställt folk, som inte begriper att han utnyttjar alla de lagliga medel som finns, för att vinna ett mästerskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det är väl ändå till racingförares uppgift, att bruka alla tillgängliga medel som är tillåtna, för att skaffa sig ett övertag?

Mycket händer nu endast för att Mercedes fick en smocka förra året. Dessförinnan var det låglivat och en enda glans tilläts regera nästan obekymrat i bra många år. F1 och FIA har till stor del sig själv att skylla, för att divorna finns/funnits.

I slutändan... om nu räta linjen följs, så lär det båda gott för sporten när regelverket följs mera hårt. Men det här är inte nödvändigtvis en fullt riktad handling mot Verstappen. Hans efternamn används snarare här för att underhålla ett negativt inställt folk, som inte begriper att han utnyttjar alla de lagliga medel som finns, för att vinna ett mästerskap.

Vet att du är ett stort Verstappen-fan, och då är det självklart svårt att diskutera och se saker objektivt.

Ser man bortom din horisont så tycker jag inte att det var ett dåligt reportage, eller förtydligande av FIA vad som gäller.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Äntligen F1-helg igen!

Vad tror ni om Italien?

Vad tycker ni om förändringarna i sprint race till i år?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Äntligen F1-helg igen!

Vad tror ni om Italien?

Vad tycker ni om förändringarna i sprint race till i år?

En skam att Imola togs bort från kalendern.

Och sprintraces har inte i F1 att göra.
Racen borde bli längre inte kortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Äntligen F1-helg igen!

Vad tror ni om Italien?

Vad tycker ni om förändringarna i sprint race till i år?

Sjukt pepp!

Ändringarna till sprinten i år är till det bättre helt klart. Mer poäng att köra för gör att teamen bakom de topp 3 faktiskt försöker placera sig bra och inte bara tänker på söndagens race.

Imola är alltid trevlig att titta på och med de nya bilarna kanske vi kan få se lite omkörningar också.

Svårt att dra för stora slutsatser from FP1 då kvalet troligtvis kommer vara på torr asfalt men Ferrari och dess systemteam Haas verkar snabba tillsammans med Red Bull medans McLaren och Mercedes verkar vara hopplöst efter.

Spekulationer:
- Haas med bägge förare på poängplats
- Alonso topp 5 med häng på Ferrari och Red Bull
- Ferrari 1-2 och Verstappen gnäller på alla delar av bilen när han inte hänger med.
- McLaren i botten fajtandes med Williams och Aston Martin
- Mercedes missar Q3 med bägge sina förare och får kämpa till sig poäng i racet.
- Latifi kör av banan på varv 1 så alla kan slappna av så han inte skapar en oläglig SC längre fram i racet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Tog inte lång tid innan kvalet blev rödflaggat, Albons broms brann och lämnade kolfiberskrot efter sig på banan…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Och rödflagg i Q2. Går inte bra för Sainz 😔

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Det hade varit väldigt intressant att höra Hamilton och Wolfs konversation de hade där i slutet av Q2

Permalänk
Medlem

Vilken dyster stämning det var vid Imola. Hujj. Sainz behöver ånga sig i en bastu och ta några pilsner.

Permalänk
Medlem

Kval med fem rödflaggor :-\

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Fan missade kvalet va idag 😭

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Fan missade kvalet va idag 😭

Du missade inte så mycket egentligen då det var rödflagg stup i kvarten. Men du kan alltid se highlights på F1s YT-kanal:
https://www.youtube.com/watch?v=pkMWBojbsrQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Kval med fem rödflaggor :-\

Ja, det var verkligen en trist historia, och även allt för mycket regn för att skapa spänning på slutet.

Hoppas och tror att sprinten blir bättre imorgon!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Mest kontroversiella var enligt mig att HAM blev utkvalad av sin nye kollega…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzyman:

Mest kontroversiella var enligt mig att HAM blev utkvalad av sin nye kollega…

Ja, det kan verka kontroversiellt. När man inte bemödar sig att analysera mellan raderna vad det grundar sig i.

FP2 börjar om drygt 1h, kan teamen överhuvudtaget ändra på någonting (med bilen) eller blir det endast ett FP2 där man kan lära sig mer kanske om däckdegradering? Bilen är ju inkvalad som den är nu, så antar i princip allt förfinande är över.

Tycker det är en enorm shitshow att köra Sprint så här tidigt in på säsongen, när bilarna är ännu riktigt kluriga. Det kan verka jäkla häftigt, enligt någon, men det är ju stor risk att detta event kan kosta ganska mycket för teamen (som jobbar under ett kostnadstak dessutom). Därtill så känns det udda att så mycket tid och energi används för att få dessa bilar och all kunnig personal till Imola, för att låta dem göra ett halvhastigt försök till att lägga en syl mitt på tavlan.

Hade det varit oktober, jao, då bör man kunna sitt material. Men nu... nja. Visserligen är det roligt om nu t ex HAAS kan kliva fram i detta kaos och nå ett topp 4 under racet. Trösten är iaf att ordningen i toppen består av ett gäng Twitch-strömmande clowner, som kör F1 under sin fritid.

Permalänk
Medlem

Svårt förstå kritiken mot mer racing och mer träning. Jag orkar inte följa free practise 1-2 jag seg då hellre kval och sprint race. Det är ju utmärkt träning det med och skickliga förare som lär sig snabbt utan att köra sönder bilen premieras. Med mer träni g blir det mer bästa bil som avgör.

Tråkigt se sainz göra bort sig. Tror inte vi kommer se någon hård titelfight i år men förhoppningsvis mer fighter bakom leclerk.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

De stora poängen ges fortfarande under söndagarna. Sprinten är ju bara ett debacle då team och förare håller sina skinkskivor hårt ihop för att minimera eventuellt skada detta udda event "tillför". Det finns poäng här att ta åt sig. Men 8 > 25 (är inte större än).

Fast formatet erbjuder extra racing så känns det jäkligt krystat i sitt utförande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Men 8 > 25 (är inte större än).

≯ som avsågs då?

Eller om man gör det lätt för sig och bara konstaterar 8 < 25.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304