Helgsnack: Kommer AMD kunna slå Nvidia igen?

Permalänk
Medlem

De kan säkert komma ikapp de var ganska nära under 6000 serien. Men de behöver öka sin rt prestanda så den är jämförbar blir ju viktigare för varje år. Nu när det faktiskt börjar synas i spel att det är igång.

Skrivet av truedesire:

MÅSTE AMD ha ett kort som är lika bra som 4090? De flesta jag känner lägger väldigt gärna mer än 4000 kr på grafikkort, och absolut max 5000 om jag lyckas tjata vid eventuella reor.

Att ha det absolut snabbaste kortet tror jag ökar antalet sålda 2-5000kr grafikkort en hel del. Är så vissa fungerar de vill ha grejerna från den ledande tillverkaren.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Deras ryktade skrotade flaggskeppskort för 8000-serien hade säkert kunnat konkurrera med 5090, men det verkar som AMD bestämde sig för att dom var för dyra att tillverka.

Som några andra redan vart inne på så borde AMD lägga krut på att göra FSR till en värdig konkurrent till DLSS, i min dator sitter för övrigt ett 6950 XT som jag är väldigt nöjd med, spelar de flesta spelen i 4k utan några större problem. När jag spelar de tyngsta spelen och skalar upp skulle jag dock önska att jag hade ett kort från Nvidia, och som jag förstår det så blir FSR bara sämre och sämre jämfört med DLSS ju lägre i upplösning man går så jag antar att det känns ännu mer för er med svagare kort.

Klart att dom kan slå NVIDIA när som helst i prestanda, frågan är väl bara hur mycket pengar man är redo att förlora på kuppen. Om dom gör det? Omöjligt att svara på, men det verkar ju inte bli fallet nästa generation iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Switch, och snart Switch 2, säger Hej.

Ja, den glömde jag och det är den enda moderna konsolen jag äger

Kretsen i switch och är baserad på uråldriga Maxwell som är från 2014 även om switchen lanserades 2017

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/jetson-tx1.c3230

är väl denna plattformen den bygger på från 2015, verkar prestera som Geforce 9800 GT, inte konstigt att Switchen kämpar med 3e parts titlar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ja, den glömde jag och det är den enda moderna konsolen jag äger

Kretsen i switch och är baserad på uråldriga Maxwell som är från 2014 även om switchen lanserades 2017

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/jetson-tx1.c3230

är väl denna plattformen den bygger på från 2015, verkar prestera som Geforce 9800 GT, inte konstigt att Switchen kämpar med 3e parts titlar.

Att kretsen är gammal föringar inte Nvidias del av konsolmarknaden. Tvärtom, trots uråldrig teknik, dvs minimal ansträngning från Nvidias sida, så är de ändå med och tävlar om volym på konsolmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrByte:

"Det röda laget"...störtlöjligt! "Konkurrens" är en shimär, de enskilt största aktieägaren är de samma för både AMD och Nvidia.

Ja i slutändan är det pengar som ska tjänas åt ägarna. Att det sen finns fanboys som inte förstår detta är löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

För det stora som stoppar mig från att köpa AMD är hur mycket jag tror på att deras drivrutiner fungerar. Fick ett infall för några år sedan och köpte ett 5700XT som pga drivrutinerna inte ens kunde driva runt CS:GO för att kortet klockade ner sig själv och hoppade mellan låg klock och hög klock av någon anledning. Verkade vara ett väldigt vanligt fel när jag läste runt på den tiden så kortet åkte tillbaka.

Jag ska inte säga att AMD är felfritt och troligtvis så fungerar deras drivrutiner sämre. Men jag blir ibland skeptisk.

Hur som helst verkar inte bara vara AMD relaterat, snabb googling och Nvidia verkar ha samma problem med CS:GO
https://forums.evga.com/CSGO-downclocking-my-gpu-core-m258103...
https://steamcommunity.com/app/730/discussions/0/620703493325...
Får mig att fundera på om det är lättare att skylla fel på AMD än Nvidia när spelen krånglar? Ungefär som när spelet krånglar på ett Nvidia kort är spelet skit, om spelet krånglar på ett AMD kort är AMD skit.

Men kan också förstå att det kan vara krångligt att gå från Nvidia till AMD och tvärtom, samt att supporten på AMD lär vara sämre då det inte är lika populärt.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om Nvidias drivrutiner går sönder varje uppdatering så gör du något fel, t.ex. att du installerar dem manuellt istället för via din distros pakethanterare. Senast jag hade problem med det var nog för över 15 år sedan i Slackware, nu för tiden använder jag Arch istället och har aldrig såna problem.

Wayland är förstås fortfarande ett problem även om Nvidia jobbar på det, men det är ju inte direkt som att Wayland är helt moget än heller. Men Nvidia har ju stöd för både VRR och HDR i Wayland nu, även om HDR-stödet över lag i Linux är i stort sett icke-existerande.

Sen saknar ju AMD en hel del saker också, t.ex. HDMI 2.1 som jag använder till min TV. Och deras stöd för GPGPU är rätt bedrövligt också, fast det är väl förvisso inte specifikt för Linux. Så själv ser jag ingen anledning till att byta till AMD för tillfället, och Nvidias "värdelösa drivrutiner" fungerar alldeles utmärkt för mig i alla fall.

Om du kör en stabil distro sitter du med för gamla drivrutiner via pakethanteraren. Folk tvingas till manuella installationer. Men i och med att du kör Arch klarar du dig nog bättre. Klart enklare att ha drivrutinen med i kerneln som AMD i vilket fall.

HDR fungerar utmärkt med Gamescope, som är ytterst tveksamt på Nvidia.

HDMI 2.1 är en tråkig följetong, som du säkert vet beror på att AMDs drivrutiner är open source, och piraträdda HDMI Forum ställer till det. Hoppas på lösning där.

Jag började mitt inlägg, ”som Linuxgamer”. Jag bryr mig noll om GPGPU. Dock har AMD även öppnat ROCm som open source, vilket kan bli riktigt bra.

I slutändan presterar 7900 XT i nivå med 4080 (kolla valfritt Phoronixbench) i Linux. Utan bra stöd för VRR, HDR, har stora problem med microstutters.

AMD är objektivt bättre i Linux; det finns ingen seriös källa som hävdar något annat.

En Linuxanvändare sedan Slackware, och du gillar proprietära blobs?

Edit: Med det sagt, det görs nu stora framsteg för Nvidias open source-drivrutiner. Det behövs ett likvärdigt stöd som AMD om vi verkligen ska få ett "Year of Linux Desktop".

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av herbamare:

Allt kan hända...varje gång man räknat ut AMD så kommer dom med nån ny game-changing teknik och snor åt sig tronen. (för en stund innan Nvidia eller Intel kommer ikapp och förbi igen)

Har du några exempel?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av superapan:

Om du kör en stabil distro sitter du med för gamla drivrutiner via pakethanteraren. Folk tvingas till manuella installationer. Men i och med att du kör Arch klarar du dig nog bättre. Klart enklare att ha drivrutinen med i kerneln som AMD i vilket fall.

HDR fungerar utmärkt med Gamescope, som är ytterst tveksamt på Nvidia.

HDMI 2.1 är en tråkig följetong, som du säkert vet beror på att AMDs drivrutiner är open source, och piraträdda HDMI Forum ställer till det. Hoppas på lösning där.

Jag började mitt inlägg, ”som Linuxgamer”. Jag bryr mig noll om GPGPU. Dock har AMD även öppnat ROCm som open source, vilket kan bli riktigt bra.

I slutändan presterar 7900 XT i nivå med 4080 (kolla valfritt Phoronixbench) i Linux. Utan bra stöd för VRR, HDR, har stora problem med microstutters.

AMD är objektivt bättre i Linux; det finns ingen seriös källa som hävdar något annat.

En Linuxanvändare sedan Slackware, och du gillar proprietära blobs?

Edit: Med det sagt, det görs nu stora framsteg för Nvidias open source-drivrutiner. Det behövs ett likvärdigt stöd som AMD om vi verkligen ska få ett "Year of Linux Desktop".

Det är sant att Nvidia har restriktioner kring VRR i Wayland, det fungerar i nuläget bara med Turing eller senare.

Angående stabila distron, skulle hävda att Ubuntu LTS är en sådan, för Nvidias drivers följer de med senaste version. Så "utan fippel" får man i nuläget 550.

Vid nyinstallation av Ubuntu 24.04 på en datorn med Nvidia GPU krävs bokstavligen bara att man klickar i en ruta, sedan fungerar

  • OpenGL/Vulkan, så den handfull spel med "natlive" stöd för Linux fungerar direkt + både Unity och Unreal Engine rekommenderar Nvidia GPU (det gör tyvärr inte att alla problem att köra dessa programvaror på Linux försvinner, finns tyvärr en del andra problem...)

  • Acceleration av video

  • GPGPU-acceleration (så kan installera t.ex. LM Studio eller Ollama och köra lokala LLM på GPU utan strul)

  • Det går även att köra vissa Windows-spel via proton, är väl "kul" men samtidigt rätt mycket en garanti för Linux stannar på sin ~1 % av gaming-marknaden för den som kallar det här "problemfritt" har i min mening lite liberal tolkning av det ordet (ja, det "fungerar" rätt ofta, men finns rätt mycket kända problem)

Kan mycket väl tänka mig att AMDs GPUer ser lite mindre problem i sista fallet ovan givet att Valve har egenintresse att testa med Steam deck. Men de spel som är markerade "Linux + SteamOS" verkar inte ha några problem att köras på ett RTX2070 med Steam versionen i Ubuntus repo + det som automatiskt installeras.

Givet att spel tyvärr (för Linux är egentligen på flera sätt ett tekniskt sett bättre OS för spel än Windows) är en minimal nischanvändning av det OSet + givet att Nvidias GPUer tenderar fungera bättre på typ alla andra use-case tycker jag ändå detta

"AMD är objektivt bättre i Linux"

är lite uppe för diskussion.

Bara för något år sedan hade Unity och UE4 bara stöd för Nvidia under Linux, numera nämner man ändå AMD, men Nvidia ihop med deras propretära drivers står forfarande som "recommended". (Också värt att notera att endast Ubuntu LTS och Centos... är rekommenderade distros).

Linux må vara litet på desktop, men det dominerar rätt många andra områden och där en GPU är relevant är det tyvärr rätt mycket förutsatt att man i så fall använder Nvidia idag.

Här kan man tycka att AMD och Intel kanske borde försöka sammarbeta mot Nvidia, men det gör man inte. Istället kör man på sin egen lösningar (och Apple kör naturligtvis också ett eget spår, alla har en standard för GPUer...).

Tekniskt sett håller sig Intel till en standard i form av Khronos SyCL, men då varken Nvidia, AMD eller Apple bryr sig om den är det lite svårt att få någon direkt genomslag och därmed relevans på PC (är typ Intel, Arm, Qualcomm, samt samt Xilinx innan de blev köpta av AMD, som stödjer SyCL i nuläget).

Vad både AMD och Intel istället lägger resurser på är att stödja Nvidias GPU även i deras ramverk. Å ena sidan finns en poäng, Nvidia är överlägset störst just nu, men ger det verkligen rätt signal? Framförallt när det är CUDA som presterar bäst och i nuläget har bäst verktyg samt stöd.

Föredrar personligen Linux över Windows till nästan allt. Efter att försökt köra både Unity (som fungerar OK-ish) och Unreal Engine (som i bästa fall inte kraschar varje timme under Linux...) var det bara att konstatera att spelutveckling tyvärr görs bättre på Windows i nuläget (vilket verkligen är "tyvärr" för utveckling är något som generellt är långt trevligare under Linux i min mening).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

AMD kan inte ens fixa drivrutiner till World of Warcraft, känner 2 personer där drivrutinen kraschar 5+ gånger om dagen och finns ingen fix på flera år. Båda har 7900XTX.

Har lite svårt för anekdotisk bevisföring som denna. Det leder liksom ingen vart. Finns folk med Nvidia som också stöter på patrull också så vart landar vi?

Om jag ska vara anekdotisk så har jag och polare både AMD och Nvidia och har alltid haft, vi har inga problem i några spel vi lirar. Så jag känner inte igen mig i problemen du lägger fram... Men jag förnekar dem ju inte. Klart de finns där. Bara för vi inte har problem betyder det ju inte att andra inte stöter på dem.

Sen om det i grunden ens är AMD/Nvidias fel eller SBS, udda konfigurationer när det gäller skärmar osv vem vet. Men det finns problem, ingen är förskonad från det.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Har lite svårt för anekdotisk bevisföring som denna. Det leder liksom ingen vart. Finns folk med Nvidia som också stöter på patrull också så vart landar vi?

Om jag ska vara anekdotisk så har jag och polare både AMD och Nvidia och har alltid haft, vi har inga problem i några spel vi lirar. Så jag känner inte igen mig i problemen du lägger fram... Men jag förnekar dem ju inte. Klart de finns där. Bara för vi inte har problem betyder det ju inte att andra inte stöter på dem.

Sen om det i grunden ens är AMD/Nvidias fel eller SBS, udda konfigurationer när det gäller skärmar osv vem vet. Men det finns problem, ingen är förskonad från det.

Det är klart att det är anekdotisk bevisföring då det inte finns någon vettig statistik på det. Men för att AMD ska få större andel att köpa deras grafikkort är det nog folks uppfattning som de behöver ändra, för mig är det garanterat så att om jag ska faktiskt köpa AMD (och inte returnera) så måste det fungera minst lika bra som det Nvidia som satt där innan.

Om jag tar en dator som fungerar bra med ett Nvidia-kort och slänger in ett nytt AMD-kort (med omformatering) som ger problem på direkten som inte går att lösa är det klart jag blir missnöjd och lämnar tillbaka det, vilket är precis vad som hänt alla gånger jag gjort det. Jag är ändå så pass öppen att jag fortsätter testar mycket olika hårdvara men flera jag känner har gett upp och tar inte i AMDs grafikkort med tång längre just på grund av problem de haft.

Permalänk
Medlem

AMD (och Intel för den delen) kan absolut ta över konsumentkortsmarknaden igen.
Orsaken är att nVidia är så laser fokuserade på AI att "vanliga" grafikkort blir lidande.
D.v.s. frestelsen för nVidia att försöka göra "vanliga" grafikkort av nånting designat för AI är för stor, vilket kommer att leda till undermåliga lösningar.
Dessutom så har vi inte sett en push från nVidia för någon ny häftig teknik alla bara "måste ha" (typ Raytracing).

Så nånting designat för spelmarknaden från start har alla möjligheter att käka upp deras lunch.

Permalänk
Medlem

Påstår inte att det kommer ske men tycker bara det är rätt komiskt läsa vissa inlägg. Att kategoriskt säga "Nej, det kommer aldrig hända" är rätt befängt. Ingen kan sia om framtiden, det är mycket som kan hända som ingen kan förutse. Antar de som tror det aldrig kommer ske också tycker "The more you buy, the more you save" låter som den största sanningen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

AMD kan inte ens fixa drivrutiner till World of Warcraft, känner 2 personer där drivrutinen kraschar 5+ gånger om dagen och finns ingen fix på flera år. Båda har 7900XTX.

Om ni har problem med att wow kraschar med 7xxx serien, prova att ändra från DX12 till DX11.
Det löste mina problem med 7900XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Om du inte ser skillnad på Raytracat vs icke så spelar det väl ingen roll för just dig.
Jag upplever solklar sklllnad, speciellt med Pathtracing på i tex Cyberpunk 2077 och Alan Wake 2.
Visst, tidigare under de första åren då vanlig Raytracig släpptes var det mycket begränsat.
Typexempel på det var väl tex det senaste Tomb Raider spelet där det mycket riktigt inte var någon skillnad alls.
Men nu så är det solklara skllnader tycker jag.
Man kunde redan se det extremt tydligt i Control där du bara inte kan ignorera speglingarna i golvet som helt enkelt är extremt tydligea då Raytracing är på.
Uppskalningsteknikerna har blivit märkbart bättre. Bildkvaliteten vid DLSS 3.5, om man har ett sånt 40xx-kort har ju också skärpts ännu mer.

Extremt selektivt märkligt att du inte ser någon skillnad på Raytracing (Där det är solkart tydlig på sistone) men sen säger att det är en "Halvblurrig sörja" med DLSS. Det är absolut raka motsatsen. Någon eventuell artefakt bara ibland (om ens någonsin numera) OM man pausar och detaljstuderar frames, ja, men absolut inte "halvblurrig sörja".

Precis samma med Raytracing som med DLSS. Raytracing syns när man detaljstuderar bilder men i själva spelandet så ger det absolut ingen förbättring för bilden. Spelen känns bättre med de extra FPSen med RT avslaget än vad den bättre grafiken märks med det på.

I Cyberpunk gör det till och med ofta bilden sämre då de inte har någon som helst kläm på hur ljusa/mörka scener skall vara. Allt känns antingen över eller underexponerat.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Precis samma med Raytracing som med DLSS. Raytracing syns när man detaljstuderar bilder men i själva spelandet så ger det absolut ingen förbättring för bilden. Spelen känns bättre med de extra FPSen med RT avslaget än vad den bättre grafiken märks med det på.

I Cyberpunk gör det till och med ofta bilden sämre då de inte har någon som helst kläm på hur ljusa/mörka scener skall vara. Allt känns antingen över eller underexponerat.

RT/Pt gör ju enbart exakt det ljuset skall göra. Blir inget över/underexponerat. Snarare du som vant dig vid fel ljussättning.

Och märker man inte skillnaden på glas/bil lack etc medan man spelar så vete tusan vad ni gör. Blir ju reflektioner deluxe

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

RT/Pt gör ju enbart exakt det ljuset skall göra. Blir inget över/underexponerat. Snarare du som vant dig vid fel ljussättning.

Och märker man inte skillnaden på glas/bil lack etc medan man spelar så vete tusan vad ni gör. Blir ju reflektioner deluxe

Jag kan tänka mig att det beror mycket på hur/varför man spelar. Är man mycket för story och inlevelse i spelet tycker man nog att raytracing-effekter är värt lite mer. Jag som personligen mest spelar för utmaning och "action" bryr mig väldigt lite om hur reflektioner i vattenpölar ser ut.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

RT/Pt gör ju enbart exakt det ljuset skall göra. Blir inget över/underexponerat. Snarare du som vant dig vid fel ljussättning.

Och märker man inte skillnaden på glas/bil lack etc medan man spelar så vete tusan vad ni gör. Blir ju reflektioner deluxe

Det är en sanning med modifikation. Med rt går det att tweaka hur mycket som helst. Så att tro att allt med rt blir automatiskt verklighetstroget eller snyggt är inte riktigt sant. Jag har själv hållit på att rendera på hobbynivå med rt och att lyckas få det perfekt är knappast lätt. Man kan över- och underexponera precis så mycket man vill med rt.

Jag har inte utvecklat spel så mycket i alla fall inte i 3d. Men jag är skeptisk till att rt hjälper utvecklarna så enormt mycket idag. Man har säkert jättebra verktyg redan nu för att få till det mesta realistiskt både i ljus och skuggväg.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Det är en sanning med modifikation. Med rt går det att tweaka hur mycket som helst. Så att tro att allt med rt blir automatiskt verklighetstroget eller snyggt är inte riktigt sant. Jag har själv hållit på att rendera på hobbynivå med rt och att lyckas få det perfekt är knappast lätt. Man kan över- och underexponera precis så mycket man vill med rt.

Jag har inte utvecklat spel så mycket i alla fall inte i 3d. Men jag är skeptisk till att rt hjälper utvecklarna så enormt mycket idag. Man har säkert jättebra verktyg redan nu för att få till det mesta realistiskt både i ljus och skuggväg.

Att lägga till rt/pt är ju ett knapptryck idag. Men prestandan på gpuer finns inte så man måste både göra handpåläggning samt implementera rt.
"The elegance of ray tracing lies in its simplicity and direct correlation with the physical world, allowing for the creation of a basic ray tracer in as few as 200 lines of code. This simplicity contrasts sharply with more complex algorithms, like scanline rendering, making ray tracing comparatively effortless to implement. "
https://www.scratchapixel.com/lessons/3d-basic-rendering/intr....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

RT/Pt gör ju enbart exakt det ljuset skall göra. Blir inget över/underexponerat. Snarare du som vant dig vid fel ljussättning.

Och märker man inte skillnaden på glas/bil lack etc medan man spelar så vete tusan vad ni gör. Blir ju reflektioner deluxe

Det finns flera videos på Youtube där de pratar om hur de har misslyckats med ljussättningen med RT i Cyberpunk.
RT blir kasst när man använder fel ljuskällor, ljuset uppstår inte ur tomma intet.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det finns flera videos på Youtube där de pratar om hur de har misslyckats med ljussättningen med RT i Cyberpunk.
RT blir kasst när man använder fel ljuskällor, ljuset uppstår inte ur tomma intet.

RT är ju en kompromiss pga kass hårdvara hos oss plebs.
Egentligen är det ju Pt som är korrekt och den har väl inte fått speciellt mycket skit?

Edit
Sen är ju problemet att spel skrivs med ljussättningen utan rt/pt sen kommer någon stackare som skall försöka implementera korrekt ljussättning och reflektioner från kod som inte stämmer ur ljussättningspunkt. Då måste den personen trolla med knäna och trolla fram saker som inte finns

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

RT är ju en kompromiss pga kass hårdvara hos oss plebs.
Egentligen är det ju Pt som är korrekt och den har väl inte fått speciellt mycket skit?

Edit
Sen är ju problemet att spel skrivs med ljussättningen utan rt/pt sen kommer någon stackare som skall försöka implementera korrekt ljussättning och reflektioner från kod som inte stämmer ur ljussättningspunkt. Då måste den personen trolla med knäna och trolla fram saker som inte finns

Ja precis. RT och framför allt PT är inte moget än. Jag ser fram mot tekniken när den blir bra, har prestanda och är rätt använd men nu är det inget jag ens funderar på att slå på. Det är inte värt det för fem öre.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Precis samma med Raytracing som med DLSS. Raytracing syns när man detaljstuderar bilder men i själva spelandet så ger det absolut ingen förbättring för bilden. Spelen känns bättre med de extra FPSen med RT avslaget än vad den bättre grafiken märks med det på.

I Cyberpunk gör det till och med ofta bilden sämre då de inte har någon som helst kläm på hur ljusa/mörka scener skall vara. Allt känns antingen över eller underexponerat.

Jag håller med om att det har varit för mycket hype kring raytracing, men med Path Tracing i Cyberpunk tycker jag tvärsom att det inte är i stillbilderna utan när man spelar som det märks. Det smyger sig på en känsla av realism som iaf jag saknar när jag stänger av det.

Kolla exempelvis på personer genom glas - inte fönster utan exempelvis glasen vid en food truck. Utan path tracing känns det inte alls som att titta genom glas. Kolla på effekten av färgade neonskyltar på omgivningen. Ställ dig med ryggen mot en lampa och se hur ljuset faller på personer som går förbi.

Det känns som effekten efter ett tag sammanlagt blir större än summan av alla såna småsaker, och jag märkte det tydligare när jag stängde av det än när jag först slog på det.

Sammanlagt tycker jag det är klart snyggast att spela CP2077 med path tracing, och tror att skillnaderna kommer bli ännu tydligare i flertalet kommande spel.

Intel och AMD måste knäcka detta för att kunna konkurrera med Nvidia. För de som vill ha path tracing är det en avgörande prestandapunkt, och för de som inte bryr sig finns det ingen anledning att köpa något nytt kort, gamla kort klarar ju allt ändå.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Tyvärr. Nvidia fanatiker, deras extrema ekonomiska övertag + A.I övertag tror jag gör det omöjligt

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Bra fråga, men en annan fråga först... vill dom? Det blir jäkligt svårt i alla fall att knö ner nvidia, de har ju dessutom ett något
större "paket" med ex. DLSS/DLAA, betyligt större budget, mer forskning och utveckling på just GPU-sidan, så de kan lättare hålla jämna steg med AMD eller trumfa dom.

Det ser bättre ut på konsument-CPU-sidan, där är det mer jämnt skägg mellan Intel och AMD, just nu i alla fall.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Frågan är väl mer, behöver de slå Nvidia?

Bara för att Nvidia släpper ett monsterkort per generation så klarar sig de flesta med näst bästa, där har de ju kunnat tävla hyfsat bra i flera generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

AMD kommer inte konkurera ut Nvidia på pris, Nvidia kan också svara om AMD visar minsta tecken på att ta marknadsandelar. Men för tillfället verkar AMD inte vilja göra det.

Spelar det någon roll vad deras huvud-syssla är? Dom har gott om folk som fullkomligt älskar gaming-segmentet. Kanske ifall dom visar minsta tecken på att sakta ner, men det gör dom ju inte, tvärtom drar dom ifrån AMD.

Sure, fortsätt leva i tron att gemene man tänker köpa grafikkort för 10-30 papp och att det är majoriteten av kundkretsen för grafikkort. Det är inte jag som lever i en fantasivärld på den fronten

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730