Grannsämja trots kapade träd på den andres tomt

Permalänk
Medlem

Lite skillnad var det på farsgubbens gård. Vi hade en granne där bredvid som frågade om han fick ta ned några björkar, vilket vi tillät. Sedan kom han och gav oss veden uppkapad och betalade dessutom 5000 kr.

Det är precis sådana grannar man vill ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon36896:

Du glömde några saker i artikeln:
Träden var 100 år gamla och skogen hade vårdats av markägarens far i 50 år.
Grannen som beställde nedsågningen blev dessutom polisanmäld för grov skadegörelse.

@Igelkott
Det är dags att sluta krypa för grannen nu: polisanmäl honom för (grov) skadegörelse och dra i gång drevet!
En fastighetsjurist vill verkligen inte ha något sådant i sin meritförteckning.

Jag glömde inget, men domstolarna tenderar att vara ganska snälla mot denna typ av skadegörelse. Det är ju inte en tonåring som har klottrat eller så utan bara en medelålders villaägare som ville ha mer sol.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jag glömde inget, men domstolarna tenderar att vara ganska snälla mot denna typ av skadegörelse. Det är ju inte en tonåring som har klottrat eller så utan bara en medelålders villaägare som ville ha mer sol.

Det är jag medveten om, och de flesta kör tyvärr går-det-så-går-det-stilen i dessa fall.
Men, något som många glömmer är att om man kör den stilen kan de drabbade hämnas även på andra sätt än genom att dra den skyldiga inför rätta. Det är förstås inte heller lagligt, men det händer ...

Jag känner själv till ett fall där en person fick något som var fullt lagligt förstört eftersom en granne störde sig på det.
Grannen blev först polisanmäld, men det gick inte att bevisa rättsligt att han orsakat skadan. Men, eftersom grannen skröt vitt och brett om vad han gjort utsatte den annars så genomsnälle drabbade personen, med hjälp av ett antal vänner, grannen för en veritabel skitstorm av olagligheter (som givetvis inte heller kunde ledas i bevis) som gjorde att han till slut inte kunde bo kvar.
Grannen drabbades av kostnader som var mångdubbelt större än de han själv orsakat och fick till slut lämna med svansen mellan benen. Det är ingen överdrift att säga att ingen alls tyckte synd om honom …

Sedan kan man fundera på vad som händer i det fall den här tråden gäller eftersom det är en fastighetsjurist som har varit i farten.
Det är inte omöjligt att domstolen väljer att markera betydligt hårdare då eftersom en utbildad jurist verkligen inte har något att skylla på och det inte finns en tillstymmelse till förmildrande omständigheter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo läste den också. "Den åtalade mannen påstår dock att ekarna var värda 3500 kronor styck."

Känns som att rätten lär hamna mer åt det hållet.

Man ska inte tro på den åtalade då personen vill betala så lite som möjligt.

En gammal ek är värda en del.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Man ska inte tro på den åtalade då personen vill betala så lite som möjligt.

En gammal ek är värda en del.

I det här fallet är två ekar värda nästan en miljon.
https://www.byggahus.se/fallde-grannens-hundraariga-ekar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Man ska inte tro på den åtalade då personen vill betala så lite som möjligt.

En gammal ek är värda en del.

Skrivet av mattoys:

I det här fallet är två ekar värda nästan en miljon.
https://www.byggahus.se/fallde-grannens-hundraariga-ekar

Gustav Vasa ändrade lagen så att man dömdes till döden vid 3de olagliga fällningen av en ek så straffen idag är betydligt snällare....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bygg en 18 meter hög mur som blockerar både sjöutsikt och dagsljus mot grannens tomt.

Visa signatur

Levla upp i spelet vi kallar livet - https://ltfu.org/

Permalänk
Medlem

Kräv nya träd i minst samma storlek, blir dyrt och härligt för grannen.
Ta gärna reda på om han har någon allergi innan och köp då dessa träd

Visa signatur

Blank

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lasseTM:

Kräv nya träd i minst samma storlek, blir dyrt och härligt för grannen.
Ta gärna reda på om han har någon allergi innan och köp då dessa träd

Björk och hassel brukar vara säkra kort på allergifronten ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mattoys:

I det här fallet är två ekar värda nästan en miljon.
https://www.byggahus.se/fallde-grannens-hundraariga-ekar

Japp, allt beror på hur gammal eken är.

Skrivet av mrqaffe:

Gustav Vasa ändrade lagen så att man dömdes till döden vid 3de olagliga fällningen av en ek så straffen idag är betydligt snällare....

Du glömmer en sak, att det var bara kungen som fick bruka ekar på den tiden runt 1600 talet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Japp, allt beror på hur gammal eken är.

Du glömmer en sak, att det var bara kungen som fick bruka ekar på den tiden runt 1600 talet.

Ja och därför högg kungens representanter av dig huvudet om du högg ner eken

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sorry för att jag drar igång dennan lite igen.
Men vill bara dela denna nyheten ny när fallet är avklarat.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/besked-fran-hogsta-...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.