Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ok, slå sönder något som inte är värt något monetärt (i praktiken för ett F1-team).

Fast för mig är det lätt värt det för underhållningen!

Är som när man ser folk slå sönder tangentbordet när de spelar. Inte önskvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Är som när man ser folk slå sönder tangentbordet när de spelar. Inte önskvärt.

Skulle inte gå sönder mitt Model M. Jag går nog sönder innan!

Säkert någon här som någon gång gjort sönder något bland oss själva här. Tror inte någon av oss är så perfekta att vi aldrig haft sönder något i affektion, om vi skall vara helt ärliga.

Tycker det visar på mänsklighet och äkta känslor bland teamcheferna, som normalt är så hårt orkestrerade för media. Önskar att fler kunde visa på riktiga känslor inom F1. Trist när allt bara lite regisserat i förväg enligt mediamanus.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Ja, Perez såg man ju aldrig komma in som P1 i alla fall. Det var oväntat!

Riktigt kul för Perez!!!

Hans första, och det var han verkligen värd!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tittat på Hamiltons snabbaste åk nu och jämfört mot Perez. Hamilton gör inga misstag direkt som jag kan se mer än att man måste kompensera 2-3 gånger för att han antagligen överstyr lite i några kurvor. Perez var som på räls.

Så min gissning är att Hamilton antagligen inte hade däcken i rätt temp kombinerat med en lite livlig ända på Mercan.

Riktigt skumt faktiskt. Kan det vara så att Mercedes håller tyst om ett problem i energiåtervinningen eller något?

Nåja, den som lever får se. Är han snabbare i loppet så gör det för en hel del bra fighting på en smal, snabb bana. Lägg till Tsunoda som kanske t.o.m. har en bättre bil än Hamilton och vi kan ha några riktiga fighter där i mitten!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Wow vilken spännande och händelserik kval. Gillar banan, den är brutal och oförlåtlig med murarna och den extremt höga farten.

Sjukt att HAM kom på p16, och ännu sjukare är att det förmodligen hade blivit ännu längre ner om Tsunoda och Ocon hade hade kommit i mål 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Merca måste ha gjort en hail mary på bilen till Russel (Mika var inne på det i en intervju under rödflagg). Det funkade rätt bra i kvalet. Frågan är hur det funkar i race med tung bil.

Men vilken häftig bana alltså. Kalenderns näst längsta tror jag, och ändå under en och en halv minut, men otroligt tajt mellan murarna och max 100 meter sikt i stort sett oavsett var du är. Riktig racingcage. Undrar om det ens skulle gå att ha ett race i regn där med 20 bilar. Nu regnar det väl en gång vart tioende år, men oavsett. Hade vart komiskt att få sett.
Man får inte missa F2 racet i morgon. Framför allt med han Israelen. Han är ju komplett galen.

Sporten och Liberty Media är ju de största vinnarna. 7 olika bilmärken bland de 10 första.

Var intervjuade de Mika?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Var intervjuade de Mika?

David Coulthard & Mika Häkkinen är onsite reportrar denna säsong på Viaplay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

David Coulthard & Mika Häkkinen är onsite reportrar denna säsong på Viaplay.

Helvete att man inte har viaplay 😡 viaplay Sverige antar jag

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

viaplay Sverige antar jag

Jag antar att dom tagit in dom som internationella reportrar så dom används nog för samtliga länder. Och Mika används säkert mer i dom finska sändningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Var intervjuade de Mika?

De intervjuade Mika i F1 TV Pro under rödflaggen som MSC orsakade.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag antar att dom tagit in dom som internationella reportrar så dom används nog för samtliga länder. Och Mika används säkert mer i dom finska sändningarna.

Hjälper inte när jag ser på F1 tv/skysports.
Mika är ju så skön i intervjuer alltid. Suverän i ROC T.ex.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Hjälper inte när jag ser på F1 tv/skysports.
Mika är ju så skön i intervjuer alltid. Suverän i ROC T.ex.

Missade det. Tog en 15-20min paus, under rödflagg och fixade lite annat, kom hem efter jobb veckan på lördags eftermiddagen.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Riktigt skumt faktiskt. Kan det vara så att Mercedes håller tyst om ett problem i energiåtervinningen eller något?

Helt klart så underpresterar något i Mercedesmotorn. Var bara Russel med i topp 10 i kvalet med Mercamototor. Resten var Honda, Renault och Ferrari.

Det är nog främst motorn som även drabbat McL detta året. Jämför man med Mercedes så ligger de inte så långt efter de, så inte alls säkert att McL har några större problem med sitt chassi egentligen. Så här i efterhand så kan man konstatera att de nog inte skulle bytt motorleverantör.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Helt klart så underpresterar något i Mercedesmotorn. Var bara Russel med i topp 10 i kvalet med Mercamototor. Resten var Honda, Renault och Ferrari.

Det är nog främst motorn som även drabbat McL detta året. Jämför man med Mercedes så ligger de inte så långt efter de, så inte alls säkert att McL har några större problem med sitt chassi egentligen. Så här i efterhand så kan man konstatera att de nog inte skulle bytt motorleverantör.

Jag tror inte man kan dra den slutsatsen baserat på Jeddah. I Bahrein var det stor skillnad mellan dem. Av vad jag läst så ska Mercedes ha det absolut snabbaste konceptet när det gäller långsamma kurvor (och också därför som andra team har varit oroliga) medan McLaren ska vara snabba i snabbare kurvor (kan vara något jag hittar på). Många förväntade sig att McLaren skulle vara bättre med i Jeddah. Så det är möjligt att den här banan passar McLaren bättre än Mercedes med de långa svepande kurvorna i hög fart och att avståndet kommer vara större igen på en annan bana. Vi får helt enkelt vänta och se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Helt klart så underpresterar något i Mercedesmotorn. Var bara Russel med i topp 10 i kvalet med Mercamototor. Resten var Honda, Renault och Ferrari.

Det är nog främst motorn som även drabbat McL detta året. Jämför man med Mercedes så ligger de inte så långt efter de, så inte alls säkert att McL har några större problem med sitt chassi egentligen. Så här i efterhand så kan man konstatera att de nog inte skulle bytt motorleverantör.

Den gör ju det som det verkar, vilket förbluffar mig. Att dom blandat i lite etanol i bränslet känns inte som en biggie. Så det måste vara den elektriska delen som isf helt plötsligt är sämre på Mercedes-paketet. Vilket gör mig sjukt förvirrad.

Iofs är etanol nytt i F1. Kan det var att Mercedes helt enkelt inte har fått rätt balans gällande kompression, laddtryck, avgastemp, flamfront och så vidare? Etanol har en kylande effekt för förbränningen, det kan komprimeras mer innan man får spikningar och är generellt ett väldigt annorlunda bränsle jämfört mot oljebaserade bränslen.

Alternativet är att paketet Mercedes levererar på något sätt är negativt för luftmotståndet. Vilket knappast är troligt eftersom bilarna ser väldigt annorlunda ut. Aston Martin har inte mycket gemensamt med Mercedes precis.

Såg att "scarbs" även poängterat att tyngdpunkten på Mercedes verkar högre än hos Ferrari- & Honda-bilar. Vet inte om det kan ha något med saken att göra.

Men faktum är ju, som du säger, att alla Mercedesbilar är helt omsprungna på rakan här i Jeddah. Infogar även en bild på bakre vingen på de båda RB-bilarna i FP1. Verstappen bytte till Perez vinge senare. Sjuk skillnad, och RB var nästan 10 km/h snabbare på rakan än Ferrari.

EDIT: Sen måste tilläggas att Hamilton förlorade nästan all sin tid jämfört mot Russen i sektor 1. Och kollar man på hans bilkamera så ser det ut som att han kanske svängde in lite för tidigt i första kurvan efter startrakan samt antagligen inte hade däcken i optimal temp då det verkar fattas lite grepp bak i början av varvet. Hamilton var fortfarande nästan 20 km/h långsammare än Perez (Edit 2: I "intermediate 2-kolumnen ovan, inte i speed trappen).. Jämför det mot ifjol. Helt förbluffande! Detsamma gäller ju som sagt andra med Merc-paketet.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Banan får dock mycket kritik för att vara livsfarlig. Kan komma en bil i 250 km/h genom snabba kurvor utan någon sikt alls och vips har någon kraschat några meter framför och man har noll chans att hinna reagera ens.

Men det är en annorlunda bana helt klart. Hoppas det inte sker någon riktigt allvarlig olycka bara.

Detta är racing på högsta nivå. Det skall vara lite farligt för att vara spännande. Inte värre än en oval i 340 km/h i 90 minuter.
Däremot sätter det en enorm press på kommunikation från först och främst banpersonal att hissa flaggor asap, och också team att kommunisera till sina förare. Att hålla nede chat kan nog också vara en fördel.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Detta är racing på högsta nivå. Det skall vara lite farligt för att vara spännande. Inte värre än en oval i 340 km/h i 90 minuter.
Däremot sätter det en enorm press på kommunikation från först och främst banpersonal att hissa flaggor asap, och också team att kommunisera till sina förare. Att hålla nede chat kan nog också vara en fördel.

Jo, det är ju en balansgång mellan utmaning för förare, spänning för publiken och säkerhet för förarna.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Alltså förbannade Tsunoda... så fort jag drar in honom i ett fantasy-lag så jävlas F1-gudarna med honom. Faaaaaaaan!

Ska det vara så jäkla svårt att koppla in lite slangar och kontakter rätt?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Bra racing! Spännande toppstrid precis som det ska vara!

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Formel 1 är så jäkla mycket roligare och mer spännande med de nya bilarna. Vilket lyft! Bara en enda bil varvades vilket visar hur jämnt det är.
Max -briljiant!
Ocon -vilken fajter.
Albon -vilken dunder-blunder

Permalänk
Medlem

Nu är ju Max bara pinsam. Vilken gnällspik han är. Värdig vinnare är han, men fasen så trist attityd.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Max v Charles > Max v Lewis. F1 har börjat riktigt bra, kul! Dock synd om Perez, det var en ganska självklar seger.

Permalänk
Medlem

Wooooh, kände också att Max blev lite gnällig när han gjorde samma sak som Leclerc. Kul race, go Max!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Formel 1 är så jäkla mycket roligare och mer spännande med de nya bilarna. Vilket lyft! Bara en enda bil varvades vilket visar hur jämnt det är.
Max -brilliant!
Ocon -vilken fajter.
Albin -vilken dunder-blunder

Det här loppet är nog ett utav dom bästa jag någonsin sett. Hade pulspåslag sista 20 varven! Sjukt spännande och vilken racing!

Skrivet av marcusOCZ:

Nu är ju Max bara pinsam. Vilken gnällspik han är. Värdig vinnare är han, men fasen så trist attityd.

En kommentar om att Leclerc kom närmare under gul flagg och han är pinsam och har trist attityd? Kanske kan höja ribban en aning iaf? Edit: Han kanske sa mer saker som jag missade?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Det här loppet är nog ett utav dom bästa jag någonsin sett. Hade pulspåslag sista 20 varven! Sjukt spännande och vilken racing!

En kommentar om att Leclerc kom närmare under gul flagg och han är pinsam och har trist attityd? Kanske kan höja ribban en aning iaf? Edit: Han kanske sa mer saker som jag missade?

Han har ju hållt på hela racet..

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Han har ju hållt på hela racet..

Ok, tror vi har olika nivåer på vad pinsamt gnäll är bara.

Edit: Menar du när han påpekade att Leclerc var på vita linjen? Det klassar inte jag som gnäll, det klassar jag som att han snabbt förmedlar det till sin race engineer så dom snabbt kan kolla på saken. Enda anledningen till varför man får höra det från just Max är ju för att dom väljer att spela upp det. Är nog rätt vanligt att förare meddelar sin team om när dom misstänker att ett regelbrott kanske gjort av en bil framför dom...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Vilket lyft det blev till denna säsong när bilarna kan ligga och flåsa närmare varandra! Har kollat F1 sedan min fru lurade in mig i detta kring 2006 och det som sker i år har jag inte sett tidigare.

Vi kollar på Viaplay och min fru som höll på Mika Häkkinen förr i tiden tycker förstås att det är jätteroligt att han är kommentator då och då.

Att Kevin Magnussen ligger på 8:e plats i förarmästerskapet efter två race är så sjukt coolt!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Nu är ju Max bara pinsam. Vilken gnällspik han är. Värdig vinnare är han, men fasen så trist attityd.

Håller med.

Perez förlorade på outur idag, och Verstappen vann på tur i dag.

Så flaggorna avgjorde verkligen utgången idag.

Men ändå så spännande race!

Detta kommer bli en grym F1-säsong som vi har framför oss!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Trist för Bottas, Ricciardo och Alonso i detta race.

Sedan är det litet sådär med snabba stadslopp - det är supersvårt att köra och minsta misstag kan bli katastrofala även om bilarna numera är rätt säkra, något som Mick Schumacher visade här. Men allt skräp som blir och att det kan stå någon kraschad bakom kurvan innan gulflaggen kommit upp kan göra det litet onödigt spännande.

Permalänk
Medlem

Än engång visar hamilton vilken grym förare han är alla omkörningar ä så välgjorda.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090