2TB Extern på CDon för 599, någon testat?

Permalänk
Medlem

http://www.lasystems.be/pdf/Seagate/299160/STBV2000200.pdf

Säger USB powered. Trevligt om så är fallet men frågan för vissa blir då om USB2-portar också klarar av att ge disken tillräckligt med ström..

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Vad är STBV2000200 för modell? Den finns inte om man söker på Seagates sida. Och den modellen som finns hos prisjakt "Seagate Expansion Desktop Drive V2 USB 3.0 2TB" finns inte heller hos Seagate

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1189468 Hoppas:)

Ne men antaligen sitter det väll 5900 rpm gröna diskar i dem

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Mina får nog gå som externlagring i allfall har väldigt ont om sata kontakter ändå! Men här blir det bara usb 2 tills jag kanske skaffar adapter vill inte knäcka skalet på usb3:) Får stoppa in en till re4 i burken istället som jag har ligger sedan jag slackta elements diskar:)

Förklara gärna hur du tänker när du säger att du inte vill köpa moderkort för usb3 men sen pratar om någon sorts adapter som gör om usb2 till usb3 på ett moderkort som bara har usb2? går icke!

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Förklara gärna hur du tänker när du säger att du inte vill köpa moderkort för usb3 men sen pratar om någon sorts adapter som gör om usb2 till usb3 på ett moderkort som bara har usb2? går icke!

Jag tror han menar att han skulle vilja koppla in ett PCI-kort eller liknande som erbjuder USB3, typ dessa:
LÄNK

Rätta mig gärna om jag har fel

Permalänk
Skrivet av ClubT:

Jag tror han menar att han skulle vilja koppla in ett PCI-kort eller liknande som erbjuder USB3, typ dessa:
LÄNK

Rätta mig gärna om jag har fel

aha! Jo det går ju, tänkte jag inte ens på..

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk

fick nyss i min email.

Bästa kund,

Du har beställt (2TB) OEM External hard disk Drive 2.5 inch ur vår Smarta Deals-kampanj. Tyvärr har det vid vår kvalitetskontroll uppdagats att denna hårddisk inte uppfyller våra krav, och vi kan därför inte leverera produkten till dig.

Istället kommer vi att skicka en ersättningsprodukt från Seagate till dig. Denna hårddisk har samma prestanda som den hårddisk du beställde från början. Notera dock att denna hårddisk är 3,5 tum, och inte 2,5 tum som du ursprungligen beställde.

Eftersom vi istället levererar en ersättningsprodukt innebär detta dessvärre en något längre leveranstid. Vi beräknar leverera hårddisken till dig vecka 28.

Vi ber om ursäkt för det inträffade och hoppas att du blir nöjd med lösningen vi erbjuder. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice.

Med vänlig hälsning,
CDON.COM

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det här är fint! Särskilt om den utlovade disken inte kräver strömadapter. Den enda tråkiga är 3,5" formatet men ärligt talat gör det mig inget eftersom jag just tänkt ha den som en extern. Ju smidigare desto trevligare förstås.

Hellre en garanterad märkesdisk i sin egna kabinett och allt med bra specs men 3,5, än en noname disk med knapphändig fakta i ett värdelöst kabinett med 2,5.

Bra save av Cdon!

Permalänk
Medlem

Aja en Seagate 2TB 3.5" får väl duga, halva priset så

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Har frågat Seagate om vilken disk som sitter i STBV2000200. Kan vara kul att veta fastän jag tänkt låta den sitta kvar i skalet. Ska använda den till backup på min 2TB-NAS som ändå bara har USB-anslutning. Får väl svar under dagen.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem

Beskrivning

Seagate Expansion STBV2000200 3.5" 2TB
Endast svart färg
Extern strömförsörjning
USB 3.0, kompatibel med 2.0

Visa signatur

Dell 31,5" 4K på photoshop maskinen, 950 Pro systemdisk, 950 Pro scratchdisk, 2x8tb, 2x2tb, 2x500gb
1st Dell 30" + 2st Dell 20" på surfmaskinen, ocz systemdisk, 2x2tb
Origen chassie till HTPC:n med ocz systemdisk, 3x2tb
Synology NAS 1817+, Synology NAS 1813+, Synology NAS 1813+, IBM SAN, 24x300gb SAS 15K
Infinity fantast och nästan lika glad i Audio Research

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Avbeställde diskarna, några minuter senare får jag reda på att det är USB3 :/

Men trevligt att alla som beställt får en bra disk. Ställer mig till skaran av de med erfarenheter av den billigare skitdisken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

fick nyss i min email.

Bästa kund,

Du har beställt (2TB) OEM External hard disk Drive 2.5 inch ur vår Smarta Deals-kampanj. Tyvärr har det vid vår kvalitetskontroll uppdagats att denna hårddisk inte uppfyller våra krav, och vi kan därför inte leverera produkten till dig.

Istället kommer vi att skicka en ersättningsprodukt från Seagate till dig. Denna hårddisk har samma prestanda som den hårddisk du beställde från början. Notera dock att denna hårddisk är 3,5 tum, och inte 2,5 tum som du ursprungligen beställde.

Eftersom vi istället levererar en ersättningsprodukt innebär detta dessvärre en något längre leveranstid. Vi beräknar leverera hårddisken till dig vecka 28.

Vi ber om ursäkt för det inträffade och hoppas att du blir nöjd med lösningen vi erbjuder. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice.

Med vänlig hälsning,
CDON.COM

Den texten ser ut att vara skriven av en gymnasieelev vars högsta utbildning är hur sopbilen fungerar och inte någon som försöker ursäkta ett stort antal kunder att det är problem med produkterna.

Det blandas olika typer av vokabulär, nah, den funkar inte på mig

Någon fler som fått samma ?

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Den texten ser ut att vara skriven av en gymnasieelev vars högsta utbildning är hur sopbilen fungerar och inte någon som försöker ursäkta ett stort antal kunder att det är problem med produkterna.

Det blandas olika typer av vokabulär, nah, den funkar inte på mig

Någon fler som fått samma ?

Jaså? Jag tyckte det var tämligen exemplariskt skrivet för att vara en svensk databutik nuförtiden? Inga särskrivningar, ingen överanvändning av svengelska, hyffsat korrekt användning av bindestreck, rättstavat och tämligen tydligt innehåll?

....att sedan de verkligen löser likvärdiga produkter till ett superpris är ju bara att tacka, buga och bocka.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDON.COM:

Hej

För att dementera alla rykten som florerar så går vi nu ut med informationen om vilka modellbeteckningar som hårddiskarna har.

Alla hårddiskar är ifrån Seagate och modellbeteckningarna för respektive storlek hittar ni nedan:

500Gb är modell STBX500200
1TB är modell STBX1000200
2TB är modell STBV2000200

Det stämmer att vi inte har dessa i ordinarie sortiment, detta är ett begränsat parti som vi har köpt in.

MVH Josefina på CDON´s kundservice

Tack för informationen Josefina!
(Citerar så att alla kan se nu när det är ny sida)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Jaså? Jag tyckte det var tämligen exemplariskt skrivet för att vara en svensk databutik nuförtiden? Inga särskrivningar, ingen överanvändning av svengelska, hyffsat korrekt användning av bindestreck, rättstavat och tämligen tydligt innehåll?

....att sedan de verkligen löser likvärdiga produkter till ett superpris är ju bara att tacka, buga och bocka.

Ja förvisso, det finns ju en hel del butiker där det stavas hejvilt, men då CDON är ett stort företag brukar massmeddelanden likt dessa författas av någon som verkligen är duktig på att skriva texter.

Att de skulle ersätta produkten strider mot normalt vett på alla plan, en sådan händelse är värre än de redan gjort och det beslutet skulle jag vilja se avhandlas på årsmötet bland aktieägarna

Men schysst för de som behöver utrymme och har beställt om världshistoriens mest kundvänliga och företagsekonomiska idiotiska lösning slår in.

Edit: Såg tidigare post, jag står fortfarande kvar vid min åsikt om att detta är företagsekonomiskt idiotiskt
Det var väl nån som hade beställt 20 diskar eller nåt? sjuk blocketinvasion det lär bli

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit usb3 diskar i utbyte hade jag avbeställt.
Usb3 ska kunna driva disken utan extra strömförsörjning, om man kör den på en äkta usb3 port dvs.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Att de skulle ersätta produkten strider mot normalt vett på alla plan, en sådan händelse är värre än de redan gjort och det beslutet skulle jag vilja se avhandlas på årsmötet bland aktieägarna

Men schysst för de som behöver utrymme och har beställt om världshistoriens mest kundvänliga och företagsekonomiska idiotiska lösning slår in.

Edit: Såg tidigare post, jag står fortfarande kvar vid min åsikt om att detta är företagsekonomiskt idiotiskt

Kallas goodwill - och du kan kallt räkna med att CDON har vägt både kort och långsiktiga ekonomiska aspekter inför detta beslutet.

Idiotisk företagsekonomi? Knappast.

Permalänk
Medlem

Inte direkt oväntat att det skulle bli ersättningsdiskar. Funkar ju bra det också, men frågan är ju vad som gäller med strömförsörjningen på nya 2TB-disken? Jag bryr mig inte nämnvärt att det blir 3.5" istället för 2.5", men jag skulle gärna slippa den externa strömförsörjningen. Hur kan det komma sig att den inte finns med på seagates hemsida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Har frågat Seagate om vilken disk som sitter i STBV2000200. Kan vara kul att veta fastän jag tänkt låta den sitta kvar i skalet. Ska använda den till backup på min 2TB-NAS som ändå bara har USB-anslutning. Får väl svar under dagen.

Har fått svar nu, tyvärr inget som säger mycket mer än vad man kunnat lista ut själv. Nåja.

"Thanks for contacting us. We don't have specific info about the drives inside the enclosure, generally a Barracuda model"

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk

Är det eller är det inte extern ström?

Så här står det just nu på CDONs hemsida:

http://cdon.se/customer/customercase/add#search

Vanliga frågor just nu Information angående hårddiskar ur Smarta Deals Information gällande hårddiskar beställda ur vår Smarta Deals-kampanj. Tyvärr har det vid vår kvalitetskontroll uppdagats att denna hårddisk inte uppfyller våra krav, och vi kan därför inte leverera produkten till dig. Istället kommer vi att skicka en ersättningsprodukt från Seagate till dig. Denna hårddisk har samma prestanda som den hårddisk du beställde från början. Om du har beställt en hårddisk i färg kommer vi tyvärr inte att kunna leverera denna, då ersättningsprodukterna endast finns i svart. Vi kommer, i det tilfälle, skicka en svart hårddisk istället. Din beställda modell kommer att bytas ut enligt nedan: Artikelnummer 5020639311 “(500GB) OEM External hard disk Drive 2.5 inch” ersätts av Seagate modell STBX500200 Artikelnummer 5020639313 “(1TB) OEM External hard disk Drive 2.5 inch” ersätts av Seagate modell STBX1000200 Artikelnummer 5020639314 “(2TB) OEM External hard disk Drive 2.5 inch” ersätts av Seagate modell STBV2000200 Samtliga av dessa hårddiskar har extern strömförsörjning och är alla USB 3.0. De är även kompatibla med 2.0 Vi beräknar kunna leverera hårddisken till dig vecka 28.

Det vi fått olika besked om nu senast gäller då fortfarande "Samtliga av dessa hårddiskar har extern strömförsörjning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

fick nyss i min email.

Bästa kund,

Du har beställt (2TB) OEM External hard disk Drive 2.5 inch ur vår Smarta Deals-kampanj. Tyvärr har det vid vår kvalitetskontroll uppdagats att denna hårddisk inte uppfyller våra krav, och vi kan därför inte leverera produkten till dig.

Istället kommer vi att skicka en ersättningsprodukt från Seagate till dig. Denna hårddisk har samma prestanda som den hårddisk du beställde från början. Notera dock att denna hårddisk är 3,5 tum, och inte 2,5 tum som du ursprungligen beställde.

Eftersom vi istället levererar en ersättningsprodukt innebär detta dessvärre en något längre leveranstid. Vi beräknar leverera hårddisken till dig vecka 28.

Vi ber om ursäkt för det inträffade och hoppas att du blir nöjd med lösningen vi erbjuder. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice.

Med vänlig hälsning,
CDON.COM

Skrivet av HCP:

Den texten ser ut att vara skriven av en gymnasieelev vars högsta utbildning är hur sopbilen fungerar och inte någon som försöker ursäkta ett stort antal kunder att det är problem med produkterna.

Det blandas olika typer av vokabulär, nah, den funkar inte på mig

Någon fler som fått samma ?

Fått samma mail, hoppas det är något vettigt om inte så får väl mamma en utav diskarna så kan jag bygga ihop hennes dator

Edit: såg att det va denna: http://cdon.se/hemelektronik/seagate_expansion_stbv2000200_3....

den ska nog funka

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Skrivet av Zakuak:

Jag blir glad över att jag får en 3,5" istället beställde en boxee box från dustin förra veckan då ingick en D-Link DSN 320 NAS http://www.dustinhome.se/product/5010621706/d-link-dsm-380-bo...
...

Det där var en riktigt bra deal, Zakuzak!
1890 kr är i runda slängar 600 kr under lägsta pris för de två var för sig!

Permalänk
Medlem

Kul att det var detta jag hoppades skulle hända, nu får jag en billig 3,5" 2 Tb disk att använda som lagringsdisk i datorn.

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem

inte alls nöjd med hur cdon har hanterat detta, då syftar jag främst på deras /ignore under dessa två veckor som redan passerat. Sen tycker jag att det är kul att man väljer orden "en ersättningsdisk med samma prestanda", jag beställde en 2.5", den här är 3.5", den förra utan extern ström, denna med extern ström. Det är iaf för mig rätt rejäla skillnader. man undrar ju vad som är liknande, att båda är på 2TB & de snurrar under skalet när man använder dem?

Synd att jag redan betalt för disken, annars skulle jag aldrig ta emot den, nu orkar jag inte krångla mer & man kan ju alltid ge bort den i julklapp till brorsan eller liknande.

Nae fy, sista gången jag handlar på CDON, aldrig mer. förra gången var det med krångel. deras support är stort jävla skämt dessutom. De borde hålla sig till att kränga skit cdskivor istället & lämna datorprodukterna till butiker mer riktade mot detta.

lita på att jag kommer göra allt i min makt för att tala om för kollegor, vänner, folk jag träffar på stan osv vilken jävla skitbutik CDON är, kommer göra det till mitt livsverk. bläää

fått skriva av mig lite med, skönt det.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Citat:

Samtliga av dessa hårddiskar har extern strömförsörjning

Via USB då får jag hoppas vilket ju är en extern strömförsörjning...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Via USB då får jag hoppas vilket ju är en extern strömförsörjning...

hoppas kan man alltid göra, men är nästan säker på att dem menar med strömadapter...

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Inaktiv

"Artikelnummer 5020639313 “(1TB) OEM External hard disk Drive 2.5 inch” ersätts av Seagate modell STBX1000200
Artikelnummer 5020639314 “(2TB) OEM External hard disk Drive 2.5 inch” ersätts av Seagate modell STBV2000200

Samtliga av dessa hårddiskar har extern strömförsörjning och är alla USB 3.0. De är även kompatibla med 2.0"

Någon som vet om även 1tb STBX1000200 har extern strömförsörjning? När jag googlar på den så får jag fram en 2.5" disk som enbart drivs på usb? beställde nämligen en 2tb samt en 1tb. Vill enbart ha en disk som drivs på usb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

hoppas kan man alltid göra, men är nästan säker på att dem menar med strömadapter...

Det köper jag gällande 3.5" disken men vem tillverkar en 2.5" där du måste hitta ett strömuttag.

Men det lär väl visa sig med tiden...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker CDON fixar det ganska snyggt endå, du får en dyrare disk som garanterat har högre kvalité än den du skulle fått annars eller så får du pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon88790:

"Artikelnummer 5020639313 “(1TB) OEM External hard disk Drive 2.5 inch” ersätts av Seagate modell STBX1000200
Artikelnummer 5020639314 “(2TB) OEM External hard disk Drive 2.5 inch” ersätts av Seagate modell STBV2000200

Samtliga av dessa hårddiskar har extern strömförsörjning och är alla USB 3.0. De är även kompatibla med 2.0"

Någon som vet om även 1tb STBX1000200 har extern strömförsörjning? När jag googlar på den så får jag fram en 2.5" disk som enbart drivs på usb? beställde nämligen en 2tb samt en 1tb. Vill enbart ha en disk som drivs på usb

Kan det vara så att de menar att extern strömadapter ingår?
Inte specifikt huruvida disken kan drivas enbart på USB eller inte...

En tanke.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”