2TB Extern på CDon för 599, någon testat?

Permalänk
Medlem

Har även jag fått samma mail som er andra om en ersättningsdisk från Seagate, men det ska erkännas att jag är nöjd med denna lösning med. Hade jag vetat detta från början så hade jag dock inte gjort köpet. :x

Permalänk

Eftersom en ersättningsvara just skall ersätta produkten vi inte fick, så kan man ju inte bara stirra sig blint på kapaciteten. Vissa kanske var ute efter kapaciteten, men vissa kanske var ute efter det smidiga 2.5" formatet. Antingen stoppa i laptop, eller för att slippa strömsladd då detta är mer portabelt än något som kräver strömsladd och 2,5" är smidigare än 3,5" sett till formatet. Att erbjuda en3,5" 2tb skitdisk som kostar mindre än 1200sek (har varit nere på 450kr, vid reor) som blir varm och tickar, enligt hälften av kommentarerna på prisjakt, om det är disken jag tror det är, är ju skrattretande. En ersättningsdisk för mig vore en 1tb 2.5" disk, i 1200kronors klassen.

Ersättningsdisken?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=455213

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av husqvarnaff:

För det första så är det skillnad på "var" och "vart".

Hur många hårddiskar tror du att de sålde? Multiplicera det antalet med 500 och fundera på hur många företag som har råd att ge bort de pengarna.

Edit: Och för det tredje så kan man inte ha särskilt mycket koll om man förväntade sig det som utlovades. Förstå att människor kan göra fel. Och att CDON skulle förlora kunder på att de dumpar priset på 2TB 3.5" är svårt att tro. Tror snarare att de fick en massa nya kunder iom erbjudandet som sedan stannar kvar när de får mer än man kunde hoppas på.

Jag har faktiskt ingen som helst förståelse om en inköpare på ett så stort företag som CDON beställer träskdiskar från suspekta företag och inte ens anar en endaste uggla i mossen trots det orealistiskt låga priset.

Ungefär som att ICA skulle börja köpa kött under presenning från släpvagnar i Rumäniens mer suspekta områden. Hur hade det sett ut? Bara försöket hade sänkt företaget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag var ute efter 2,5" att koppla till mediaspelare och en till routern för att ha som nätverkshårddisk. Har iofs inget emot 3,5" att sätta i några stationära istället. Dock var det inte grundtanken. Ska jag dras med en extra strömsladd ser jag helst att det är USB 3.0 annars får jag något sjukt mycket sämre än det jag beställt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av husqvarnaff:

För det första så är det skillnad på "var" och "vart".

Hur många hårddiskar tror du att de sålde? Multiplicera det antalet med 500 och fundera på hur många företag som har råd att ge bort de pengarna.

Edit: Och för det tredje så kan man inte ha särskilt mycket koll om man förväntade sig det som utlovades. Förstå att människor kan göra fel. Och att CDON skulle förlora kunder på att de dumpar priset på 2TB 3.5" är svårt att tro. Tror snarare att de fick en massa nya kunder iom erbjudandet som sedan stannar kvar när de får mer än man kunde hoppas på.

Ok, herr språkpolis.

Det spelar ingen roll hur många diskar cdon sålde eller inte, det är deras problem.

Vad man förväntade sig spelar inte heller någon roll, då man kort och gott skall skall få det som utlovats. Får man inte det så bör företaget i fråga leverera något likvärdigt, för att minska på skadan som redan är skedd, för att inte förlora kunder. Vad som är likvärdigt och inte beror på vem man frågar, för dig kanske kapaciteten=likvärdig medan för mig formatet=likvärdigt. Därför är det dumt av cdon att endast erbjuda en 3,5" lottodisk, som kanske blir sjukt varm och tickar.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Permalänk

Tycker mindre om CDON efte detta, absolut Oproffisionellt hanterat av dem.
Förmodar man får reda på vilken modell det är innan dem skickar iväg?
Förmodar också att dem letar upp ett bra avtal med seageta och tar nog dem billigaste ev billiga men ok om dem är smarta.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

1 år sen - "Köpte den på MediaMarkt för 799:- igår." 2TB seagate 3.5". 599 är väl typ helgpris?

Ungefär som o rea ut nåt jättebilligt och sedan ersätta med en produkt med svårsåld urusel kvalite.

Permalänk
Skrivet av ecu971:

1 år sen - "Köpte den på MediaMarkt för 799:- igår." 2TB seagate 3.5". 599 är väl typ helgpris?

Denna disk har till och med varit nere på 450kr.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

tror jag hoppar skeppet
ska behålla en, de andra fem ska jag avbeställa.

För det priset skulle du säkert kunna sälja de andra 5 med någon kronas vinst. Billigaste externa 2TB 3,5" disk går på 939:- på Prisjakt, Seagate på 995:-.

Permalänk
Medlem

Börjar störa mig på cdon... först tar dom över 2 veckor att skicka ett paket som är färdigt. Sen får man mail om att de har skickat paketet efter man har hämtat ut det från posten.
Och nu detta, köpte ssd till laptopen för jag tänkte att jag kunde ha filmer osv på 2,5". Nu får man en 3,5" som måste ha extra ström...

Permalänk
Medlem

Utan att ha väntat en evighet?

http://www.tradera.com/seagate-2tb-expansion-desktop-drive-us...

Nä blir o avbeställa!!!!!

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte det dyker upp i 3,5"... :/, irriterande med en extra ström adapter.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Köpte 2st av den 2,5" 1TB som såg ut som Seagate på bilden....
Fick mejl nu att jag också för ersättningsdisk.... Dock får jag nu istället Seagate 2,5" 1TB
Lär ju bli denna:
http://cdon.se/hemelektronik/seagate_freeagent_goflex_1tb_hdd...

Det är jag nöjd med iaf...!, glad jag ej beställde 2TB:en som jag tänkte först:S

Hoppas de löser sig bra för er andra med!

Visa signatur

Intel i7-4790, Corsair H115i, Corsair 16GB RAM, Asus Z97-P, Gigabyte RTX 2060 OC, Seasonic 760watt platinum, Phanteks Eclipse P300, SSD Samsung 860 Evo 1TB

Permalänk
Medlem

Vill absolut inte ha en 3,5" extern. Har det idag och tanken var en smidig 2.5" lösning. Chatten verkar inte fungera nu heller, så kan inte säga till dem att inte skicka skiten.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Fan att man inte hann att beställa några mer

Permalänk
Medlem

Allvarligt, förstår inte hur en del av er kan klaga? Tycker CDON sköter det oerhört bra och skickar ut märkesdiskar. Själv får jag nu 2 st 1TB 2.5"-diskar för ett oerhört bra pris - att de inte skulle kunna leverera 2 TB 2.5"-diskar var ju tämligen självklart och priset man nu får för en 3.5" är ju fortfarande oerhört bra.

....vill man inte ha 3.5" kan man ju alltid försöka be CDON skicka en 1 TB 2.5" istället om det var just formatet man var ute efter.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Tar hellre en 1tb 2.5" personligen. Lagring har jag gott om, och tycker de om de skickar en ersättning åtminstone kan erbjuda alternativet att avbeställa om ersättningen inte är till kundens tycke.

Scenario: Du beställer en Audi A2 för att du vill ha en liten stadsbil, men audi har problem i fabriken och kan inte skicka dessa modeller. Äsh vi har massor med A4or ståendes, och skickar dig en sådan istället. Fortfarande en bil med 5 säten och motor.
Ingen skillnad ju. (bara att den drar mer bensin och är fysiskt större)

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Jag beställde blå, röd och svart 1TB variant men det är bara den blåa jag har fått mail om. Spänningen fortsätter tydligen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag beställde en 2tb o 1tb. Tänkte köra i laptopen. Kör ssd+ultrabay. Hade suttit fint med 2tb i ultrabayen. Men nej blir o avbeställa 2tb och hoppas det är sata på 1tb disken.

Permalänk
Skrivet av stoffeboffe:

Vem tar sig an uppdraget och chattar med CDON för att få reda på om det är SATA-kontakt eller inte på 2Tb ersättningsdisken? Antar väl att det borde vara det, men man kan inte vara för säker...

Jag är mer intresserad av vem som tar sig an uppdraget och chattar med CDON för att ta reda på varför diskarna inte gick genom deras kvalitetskontroll

Permalänk
Inaktiv

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1295265

Detta är disken som erbjuds istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

Hur vet du det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tappi:

Hur vet du det?

Filip på deras kundtjänst sa det till mig.

Mer specifikt så sa han att modellbeteckningen är STBV2000200

schysst att den har USB 3.0 i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av gigasaour:

Jag är mer intresserad av vem som tar sig an uppdraget och chattar med CDON för att ta reda på varför diskarna inte gick genom deras kvalitetskontroll

Skulle gjort det ifall deras chat fungerade...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

Filip på deras kundtjänst sa det till mig.

Mer specifikt så sa han att modellbeteckningen är STBV2000200

schysst att den har USB 3.0 i alla fall

Någon aning när det gäller 1TB? Deras chat verkar nere... inte förvånad dock.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

Om det är den disken så är jag väldigt nöjd med min ersättningsprodukt.

Permalänk
Skrivet av anon40704:

Filip på deras kundtjänst sa det till mig.

Mer specifikt så sa han att modellbeteckningen är STBV2000200

schysst att den har USB 3.0 i alla fall

Är det den som kanske det är en keeper iaf.
Usb 3.0 är ju fint.
Eller så får vi olika ersättningsdiskar allihopa. Vad som finns och skicka/finns på lager helt enkelt.
Kanske därför det inte är utskrivet i mailet vi fick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

Filip på deras kundtjänst sa det till mig.

Mer specifikt så sa han att modellbeteckningen är STBV2000200

schysst att den har USB 3.0 i alla fall

Nice! Då blir det iaf inte de skit diskar som någon annan länkade till innan.

Konstigt att de inte säger att det är bättre prestanda i mailet om det nu är USB 3.0 istället för 2.0...

En väldigt bra deal av CDON om det blir dessa.

Permalänk
Skrivet av anon40704:

Filip på deras kundtjänst sa det till mig.

Mer specifikt så sa han att modellbeteckningen är STBV2000200

schysst att den har USB 3.0 i alla fall

Nu blev genast genast lite gladare trots att jag hellre vill ha en 2,5" som ersättningsdisk, bara det inte blir den där "lottodisken" som hälften av omdömena på prisjakt skriver blir sjukt varm och tickar eller knappt fungerar.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zelxi:

Någon aning när det gäller 1TB? Deras chat verkar nere... inte förvånad dock.

Ingen aning

Chatten fungerade för mig ~10minuter sen