2TB Extern på CDon för 599, någon testat?

Permalänk
Medlem

Hade dock varit spännande o veta om orginaldiskarna

Undra hur mycket bult/flashminnen som strömmande in på cdon egentligen.

Permalänk
Medlem

Är sjukt glad! Får två stycken 2TB för ~1100:- och av ett märke som man vet något om och som funkar, inners inne ville jag ha 3.5" men tänkte att det är ju ändå så billigt så det kan ju komma till användning till en HTPC eller liknande bygge... Ne tyckte CDON sköter sig riktigt bra och visar att dem värnar om sina kunder!

Bästa kund,

Du har beställt (2TB) OEM External hard disk Drive 2.5 inch ur vår Smarta Deals-kampanj. Tyvärr har det vid vår kvalitetskontroll uppdagats att denna hårddisk inte uppfyller våra krav, och vi kan därför inte leverera produkten till dig.

Istället kommer vi att skicka en ersättningsprodukt från Seagate till dig. Denna hårddisk har samma prestanda som den hårddisk du beställde från början. Notera dock att denna hårddisk är 3,5 tum, och inte 2,5 tum som du ursprungligen beställde.

Eftersom vi istället levererar en ersättningsprodukt innebär detta dessvärre en något längre leveranstid. Vi beräknar leverera hårddisken till dig vecka 28.

Vi ber om ursäkt för det inträffade och hoppas att du blir nöjd med lösningen vi erbjuder. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice.

Med vänlig hälsning,
CDON.COM

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Först
"Vi vill meddela att en eller flera varor ur din beställning har blivit försenade från vår leverantör. Vi kan dessvärre inte ge dig något exakt leveransdatum, men lovar att du kommer att få dina varor så fort det bara är möjligt. "

Nu
"Du har beställt (2TB) OEM External hard disk Drive 2.5 inch ur vår Smarta Deals-kampanj. Tyvärr har det vid vår kvalitetskontroll uppdagats att denna hårddisk inte uppfyller våra krav, och vi kan därför inte leverera produkten till dig.
Istället kommer vi att skicka en ersättningsprodukt från Seagate till dig. Denna hårddisk har samma prestanda som den hårddisk du beställde från början. Notera dock att denna hårddisk är 3,5 tum, och inte 2,5 tum som du ursprungligen beställde."

Kan ju skicka nån av dessa 3, så visst är det möjligt
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2007&o=produkt_pris_in...
Vill ju ha en portabel hdd, inte en fet tegelsten som behöver extra ström, spelar ingen roll om de ger mig en 3,5" med 100TB.
Skickade ett mail och hoppas de avbokade hdd.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDON.COM:

Hej

För att dementera alla rykten som florerar så går vi nu ut med informationen om vilka modellbeteckningar som hårddiskarna har.

Alla hårddiskar är ifrån Seagate och modellbeteckningarna för respektive storlek hittar ni nedan:

500Gb är modell STBX500200
1TB är modell STBX1000200
2TB är modell STBV2000200

Det stämmer att vi inte har dessa i ordinarie sortiment, detta är ett begränsat parti som vi har köpt in.

MVH Josefina på CDON´s kundservice

Först och främst måste jag säga att det var jättebra gjort av er att erbjuda hårddiskar som faktiskt är rätt schyssta. Tack!

Men jag undrar lite om de diskarna som vi skulle få ursprungligen, också. Vad var det för något egentligen? Kan vi få veta det eller är det hemlighetsstämplad information?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Hejhej

Såg att CDon hade en 2tb extern hårddisk för 599 (nice price imo)... Men funderade på vad som var innanför skalet. Tänkte köpa 2st för att raida som frapsdiskar... Någon som köpt dessa och kan berätta vad som sitter i?

Länk: http://cdon.se/hemelektronik/%282tb%29_oem_extern_h%C3%A5rddi...

Låter ju som om jag fick EXAKT det jag efterfrågade. Blir att bryta upp chassit och trycka in diskarna i datorn! Lite lustigt efter alla dessa turer dock xD

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Först och främst måste jag säga att det var jättebra gjort av er att erbjuda hårddiskar som faktiskt är rätt schyssta. Tack!

Men jag undrar lite om de diskarna som vi skulle få ursprungligen, också. Vad var det för något egentligen? Kan vi få veta det eller är det hemlighetsstämplad information?

Hittade på youtube vad som hände med leverans helikoptern.

Permalänk
Medlem

Dåligt med info om 3,5" hårddisken. Vill veta om man kan köra den med endast en USB-kabel eller inte men verkar stå lite olika beroende på vart man kollar. Behövs en extra strömadapter så blir det att fråga om man kan få 1TB 2,5" hårddisken istället.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecu971:

Hade dock varit spännande o veta om orginaldiskarna

Undra hur mycket bult/flashminnen som strömmande in på cdon egentligen.

Ja, det var lite av den anledningen som jag följde tråden, var det sekunda diskar från WD som kommit på avvägar på väg till destruktion eller bultar och muttrar i blandade dimensioner?

Trevligt att ersättningsprodukten inte något namnlöst hopplock som diskarna de annonserade ut, det måste väl ändå glädja er som köpt?

Permalänk
Medlem

Här kommer två länkar till Newegg, om ni skrollar ner lite på sidan finns det länk till produktblad i pdf

2 TB, 3,5 tum

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168221781...

1 TB, 2,5 tum

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168221781...

Permalänk

Tycker vi ska kräva cdon på bilder på innehållet i kina-diskarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av kluris:

Här kommer två länkar till Newegg, om ni skrollar ner lite på sidan finns det länk till produktblad i pdf

2 TB, 3,5 tum

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168221781...

Står "simply plug in the included power supply and USB cable, and you are ready to go." men det står ingenting om att det ingår en strömadapter. Svårt att säga vad som stämmer då texten verkar kopierad från övriga hårddiskar. Tittar man på andra hårddiskar så finns "Power adapter" med bland vad man får med.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Står "simply plug in the included power supply and USB cable, and you are ready to go." men det står ingenting om att det ingår en strömadapter. Svårt att säga vad som stämmer då texten verkar kopierad från övriga hårddiskar. Tittar man på andra hårddiskar så finns "Power adapter" med bland vad man får med.

"included power supply"

Även supporten på Seagate jag har varit i kontakt med säger att Expansion Desktop (2TB-ersättaren) förlitar sig på medföljande power adapter, medan Expansion Portable (500GB- och 1TB-ersättaren) endast behöver USB.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kluris:

Här kommer två länkar till Newegg, om ni skrollar ner lite på sidan finns det länk till produktblad i pdf

2 TB, 3,5 tum

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168221781...

1 TB, 2,5 tum

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168221781...

Modellnumret i dina länkar STBX1000100 och STBV2000100

är inte samma som i CDONs info som är STBX1000200 och STBV2000200

Här är 2TB modellen

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=5195489&SL_...

Garantitiden är dessutom bara 2 år.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Modellnumret i dina länkar STBX1000100 och STBV2000100

är inte samma som i CDONs info som är STBX1000200 och STBV2000200

Här är 2TB modellen

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=5195489&SL_...

Garantitiden är dessutom bara 2 år.

Kollar man i produktbladet så ser man att det är samma diskar, bara det att de som slutar på 100 är för Amerika med 1 års garanti medan 200 betyder Europa/Mellanöstern med 2 år.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har inte betalt för min än, avbeställde. Ioförsig hyfsat pris för en 3.5" också men jag ville ha den till laptopen, antar att det blir extern strömförsörjning på denna?

Edit :yep... Då får det vara.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk

Verkar vara fel bild på cdon på hårdisken verkar vara samma bild som den hårdisken vi trodde vi skulle få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubeluden:

Verkar vara fel bild på cdon på hårdisken verkar vara samma bild som den hårdisken vi trodde vi skulle få.

Reagerade också på det. Hoppas dom lagt dit fel bild

Dock står det att den är med USB 3 och den som har så mycke problem har bara USB 2

Permalänk

Lite lustigt att många fått mail ifrån CDON...men jag har inte fått något...borde väl få samma deal som er andra:)
Är jävligt nöjd med dealen...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Någon har givit omdöme? läs här

http://cdon.se/hemelektronik/(2tb)_oem_extern_hårddisk_drive_... , lite förvirrad men någon kan väll ge klarhet i det.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

inte alls nöjd med hur cdon har hanterat detta, då syftar jag främst på deras /ignore under dessa två veckor som redan passerat. Sen tycker jag att det är kul att man väljer orden "en ersättningsdisk med samma prestanda", jag beställde en 2.5", den här är 3.5", den förra utan extern ström, denna med extern ström. Det är iaf för mig rätt rejäla skillnader. man undrar ju vad som är liknande, att båda är på 2TB & de snurrar under skalet när man använder dem?

Synd att jag redan betalt för disken, annars skulle jag aldrig ta emot den, nu orkar jag inte krångla mer & man kan ju alltid ge bort den i julklapp till brorsan eller liknande.

Nae fy, sista gången jag handlar på CDON, aldrig mer. förra gången var det med krångel. deras support är stort jävla skämt dessutom. De borde hålla sig till att kränga skit cdskivor istället & lämna datorprodukterna till butiker mer riktade mot detta.

lita på att jag kommer göra allt i min makt för att tala om för kollegor, vänner, folk jag träffar på stan osv vilken jävla skitbutik CDON är, kommer göra det till mitt livsverk. bläää

fått skriva av mig lite med, skönt det.

Det är klart du inte ska ta emot något du inte vill ha! Annullera din order och du får pengarna tillbaka. Svårare än så är det inte.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem

Trevligt om ersättnning disken har USB 3.0. Då är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Tycker vi ska kräva cdon på bilder på innehållet i kina-diskarna

Jo! Vore roligt att se lite hur sketna kinadiskarna riktigt är!

Permalänk
Medlem

Jag ska väl inte påstå att jag är missnöjd heller. Dåligt med info om ersättningsdisken för 2tb bara... är det 5400, 5900 eller 7200 rpm?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Okej, vilken hårddisk är ersättningsdisken?

Skickade ett litet mail med lite funderingar.

Det framkom ju tidigare idag att det inte var skräpdisken, men fick detta svar:

Citat:
Citat:

Hej,

Jag beställde en extern 2tb 2,5" disk, som jag nu inte får enligt ett mail jag fick från er.

Ni har erbjudit mig en 3,5" extern istället, är det denna? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=455213

Erbjuder ni några andra ersättningsdiskar? Om ersättningsdisken är disken jag länkade till, så skulle jag vilja ha en annan. Denna disk har nämligen fått en massa dåliga omdömen, såsom att den blir väldigt varm och tickar eller att den knappt fungerar.

Scenario:
"Du beställer en Audi A2 för att du vill ha en liten stadsbil, men audi har problem i fabriken och kan inte skicka dessa modeller. Äsh vi har massor med A4or ståendes, och skickar dig en sådan istället. Fortfarande en bil med 5 säten och motor. Ingen skillnad ju. (bara att den drar mer bensin och är fysiskt större)".

Säger inte att jag absolut inte vill ha en 3,5", men jag vill hellre ha en 2,5" än en 3,5". Formatet är alltså viktigare än kapaciteten, för mig. Framförallt så vill jag inte ha disken jag länkade till, om det nu är den som är ersättningsdisken. Tycker ni skall erbjuda lite alternativ, istället för att erbjuda en eventuell "lottodisk", för att inte förlora kunder. Givetvis inom samma prisklass som kampanjvarans ordinarie pris, vilket var runt 1200sek.

Mvh x

Svar 2012-06-26 14:19

Citat:

Hej x,

Tack för att du kontaktade oss.

Vi har mottagit ditt ärende och skickat det vidare till vår elektronik-avdelning som återkommer till dig så fort som möjligt.

Citat:

Svar 2012-06-26 14:34
Hej x,

Det stämmer att det är den produkten du länkar till, jag förstår ditt resonemang, men nu har vi tyvärr inte fler alternativ, det vi kan hjälpa dig med är att vi kan byta till en 1TB som är 100 kr billigare och den har inte extern strömförsörjning.

Länkade 1TB till dig här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1298198

Vilken hårddisk är ersättningsdisken? Skräpdisken eller den nyare varianten av skräpdisken (som inte är en skräpdisk)?

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Någon har givit omdöme? läs här

http://cdon.se/hemelektronik/(2tb)_oem_extern_hårddisk_drive_... , lite förvirrad men någon kan väll ge klarhet i det.

Spontan reaktion - Killen har nog rökt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag ska väl inte påstå att jag är missnöjd heller. Dåligt med info om ersättningsdisken för 2tb bara... är det 5400, 5900 eller 7200 rpm?

Enligt en tysk sida är rotationshastigheten "variabel", vad det nu ska betyda. En större fråga är ju huruvida den kan drivas med en ensam USB om man kör 3.0.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Hedersmedlem

I denna stund av svårmod måste vi alla visa tålamod och förståelse, dessutom bemöta varandra varsamt.

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag ska väl inte påstå att jag är missnöjd heller. Dåligt med info om ersättningsdisken för 2tb bara... är det 5400, 5900 eller 7200 rpm?

antagligen 5900. det verkar vara vad Seagate har i den storleken vanligast. och..

Skrivet av kabex:

Enligt en tysk sida är rotationshastigheten "variabel", vad det nu ska betyda. En större fråga är ju huruvida den kan drivas med en ensam USB om man kör 3.0.

betyder säkert bara att det är en såndär som spinner ner efter en stund utan överföring. bra för vissa, mindre bra för andra.

om det nu är en 5900 så drar dessa tydligen ofta nu mellan 4.5-5w, vilket är ganska exakt vad USB3 ska kunna ge efter standarden. och det kan man ju tolka som man vill angående strömförsörjningsfrågan, men antagligen är marginalen för liten.

Skrivet av MultiMan:

Ungefär som att ICA skulle börja köpa kött under presenning från släpvagnar i Rumäniens mer suspekta områden. Hur hade det sett ut? Bara försöket hade sänkt företaget.

hehe, CDON kunde ju göra en förlåtsång som Siba ...och Ica.

men det skulle i vilket fall inte förvåna mig ett dugg om det är exakt så det går till på sina håll, med tanke på alla dom lustiga små påhitt som diverse ICA-handlare redan dokumenterats med. jag menar, nånstans måste ju alla dom där bruna hundarna som springer omkring i bakgrunden på nyheter från Rumänien ta vägen?

Dold text

Skrivet av Ctrl:

Scenario: Du beställer en Audi A2 för att du vill ha en liten stadsbil, men audi har problem i fabriken och kan inte skicka dessa modeller. Äsh vi har massor med A4or ståendes, och skickar dig en sådan istället. Fortfarande en bil med 5 säten och motor.
Ingen skillnad ju. (bara att den drar mer bensin och är fysiskt större)

ärligt talat hade jag förlåtit Audi rätt fort.. särskilt om det vore USB.. eh, V6 i den också istället.

Skrivet av JockeII:

Först är det ett supererbjudande och alla hakar på, sen säger något att det är muttrar och då börjar alla gråta och tror att CDon skall stjäla deras pengar. Sedan börjar nagelbitandet vid väntan på leverans och när det till slut visar sig att CDon skickar ersättningsdiskar ja då ska det vara absolut sämsta gamla disken trots att det talar emot det då CDon självklart försöker matcha de specifikationer de skrivit (USB 3.0 etc). Och när det till sist visar sig att vi som beställt gjort en dunderdeal då börjar gråten på nytt för de som inte beställde och nu ångrar sig.

ah, en heltäckande profetia slår alltid in!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Haha, joke's on alla "popcornätare"

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″