Proshop hävdar förpackningen har ingen värde

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Bra att Proshop tar lite ansvar för detta, heder åt dem.

Finns absolut ingenting hederligt med det här. Tack vare att OP vart nitisk och ödslat timmar på det här, tillsammans med den negativa publiciteten denna tråden orsakat, så har de till slut krupit till korset och först nu erbjuder en kompensation. Något de bör ha gjort redan vid första kommunikationen. Vore det inte för denna tråden så hade OP kunnat fetglömma allt som heter kompensation, vilket får en att fundera på hur många andra kunder de bemött på det här viset i en tvist och som bara har fått fingret och en hänvisning till ARN för att de inte haft en armé från ett internetforum bakom sig. Tänk på att hela denna sörjan handlar alltså om en kartong.

Att de till slut viker sig och beslutar att göra rätt för sig är inte hederligt och ska inte hyllas som sådant heller, det är bara damage control från deras sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Japp, men det är inte lätt när man tror sig ha en poäng för att man skapar halmgubbar genom att citera ur kontext.

Skrivet av Eismannen:

Om du gick tillbaka

Skrivet av TobiasStockholm:

Jag tycker det var en utmärkt liknelse.

Du tyckte även att det var hedersvärt av Proshop att komma krypandes till korset och försöka göra minsta möjliga EFTER att de hade nekat honom flera gånger och blivit varse om disskusionen i forumet...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munya:

<Uppladdad bildlänk>

Senaste update från Proshop.

"Här begränsas vi dock av vad det finns för prismarginal".
Om dom kan tänka sig att betala ut 10% av vad den kostade i kompensation, varför kan dom inte göra samma förlust om du väljer ett dyrare kort? Är väldigt låga marginaler på elektronik.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av frong:

Vet inte vad som är rätt eller fel men det är ju för jäkla tråkig attityd på svaret från PS.

De på Power gjorde exakt samma sak mot mig vid retur av monitor.. Inte nog med jag fick en ful brun kartong, de slarvade bort medföljande HDMI och Displayport kabel OCH foten/basen var skadad med en böjning i metallen. Fick välja EN av kablarna jag önskade, inte båda?? Jaha sa jag HDMI då pga Arc och soundbar.. Fick 100kr som kompensation i form av presentkort.

Bortslarvade kablar och skada, 100 kr kompensation 😂 Var sista gången jag köpte på Power.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

10% avdrag känns som en bra kompensation 👍 bra att Ts uppdaterar i vad som händer så Proshop inte bara får skit för de som hänt.

De förtjänar dock inget annat än skit, att det behöver gå så här långt gör inte saken bättre?

Jag har inte haft problem med de få beställningar jag gjort från Proshop men fungerar det så här dåligt så förtjänar de allt skit de kan få.

Att de löste det för en kund efter hur många vändor som helst gör dem inte till några hjältar direkt.

Permalänk
Medlem

Om de nu medger bristfälligt emballage. Då ska du ha ett HELT nytt kort. Detta var ju exakt som min situation hos Elgiganten förra året. De hade skickat mitt grafikkort till sin verkstad med bristfälligt emballage och verkstaden hade till och med skickat tillbaka det till Elgiganten och själva påpekat just detta..

Så när jag bad Elgiganten om ett helt nytt kort eftersom de inte kunde med 100% säkerhet säga att kortet inte fått en skada även om skadan inte ens märks. Elgiganten sa nästan direkt att de skulle ersätta mitt kort med ett likvärdigt eller bättre (Tummen upp för dem!).

Grejen är ju att statiskt elektricitet kan påverka kortets långvarighet. Det kan också sakta gå sönder. Det kan ta en dag eller flera år. Poängen är att ingen vet och då ska dem ersätta eftersom de skickat produkten på fel sätt.

https://www.makeuseof.com/what-is-esd-meaning-and-how-it-can-...

Be dem läsa om ESD och fråga om de kan garantera att produkten inte utsatts för ESD skada pga av bristande emballage.

"ESD damage isn’t always immediately apparent. While it will often damage electronic components beyond repair, this damage may not be fatal right away. This means that electronics that have been hit with ESD can end up breaking weeks or even months down the line."

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Det där är helt fel, vilken aggresiv stämning mot kunden också. Dom har inte rätt att hitta på egna "kartonger är inte viktig" kanske inte för dom men kunden ? vilka skojare alltså

Permalänk
Skrivet av Bunz:

Japp, men det är inte lätt när man tror sig ha en poäng för att man skapar halmgubbar genom att citera ur kontext.

Du tyckte även att det var hedersvärt av Proshop att komma krypandes till korset och försöka göra minsta möjliga EFTER att de hade nekat honom flera gånger och blivit varse om disskusionen i forumet...

Det var snarare din liknelse som var dålig.
Ja, jag tycker butiker ska ha cred när de gör något rätt, precis som att de ska ha kritik när de gör bort sig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

De förtjänar dock inget annat än skit, att det behöver gå så här långt gör inte saken bättre?

Jag har inte haft problem med de få beställningar jag gjort från Proshop men fungerar det så här dåligt så förtjänar de allt skit de kan få.

Att de löste det för en kund efter hur många vändor som helst gör dem inte till några hjältar direkt.

Hej.
Det kommer alltid finnas dåliga och mindre smidig personal på alla stora företag.
Jag har själv haft problem med två stora företag i Sverige som haft dålig attityd och många mejl och samtal innan vi kom till en lösning.
Har läst om många andra företag som skött kunder riktigt illa men tror tyvärr att de är lite person beroende, så tycker inte alla företag förtjänar skit för att dom gjort fel några gånger. Hur många nöjda kunder tror du kom har?
Där jag jobbade innan sa vi jämt att 100 nöjda kunder hör man inget av men 1 missnöjd kund låter mer än 100 nöjda.
Nu är inte Proshop min favorit butik och men jag tycker de är bra att dom försöker förbättra sitt rykte och hjälper kunden.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ja, jag tycker butiker ska ha cred när de gör något rätt, precis som att de ska ha kritik när de gör bort sig.

Jag tycker inte att man ska ha "cred" för att göra det absolut minsta man kan göra. Jag hyllar inte direkt Ica bara för att jag lyckas handla mat utan krångel i självskanningen.

Proshop har ju dessutom försökt gå rätt långt för att komma undan och inte behöva kompensera TS överhuvudtaget. Hade inte TS fortsatt och hade inte Proshop fått verkliga problem från kunder som "testar deras villkor" från den här tråden så hade dom förstås inte gett TS en krona.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det var snarare din liknelse som var dålig.
Ja, jag tycker butiker ska ha cred när de gör något rätt, precis som att de ska ha kritik när de gör bort sig.

De har dock inte gjort rätt för sig. Han skall få ny likvärdig vara från dem oavsett pris. Vad de har för kostnader är inte kundens problem.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag hade beställ ett nytt grafikkort sen återlämnar du GPUn på öppet köp utan kartong, sen hänvisar du till samma mail :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Skrivet av RoleX:

Jag hade beställ ett nytt grafikkort sen återlämnar du GPUn på öppet köp utan kartong, sen hänvisar du till samma mail :).

Du har inte läst tråden va? 🙄

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Du har inte läst tråden va? 🙄

Jorå, berättar bara vad jag skulle gjort

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Skrivet av RoleX:

Jorå, berättar bara vad jag skulle gjort

Okej, lite märkligt när den idén skjutits ner både i tråden och i svar från Proshop.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av RoleX:

Jag hade beställ ett nytt grafikkort sen återlämnar du GPUn på öppet köp utan kartong, sen hänvisar du till samma mail :).

Öppet köp brukar bara vara 14 dagar ibland 30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Öppet köp brukar bara vara 14 dagar ibland 30.

Det blir avdrag 5-10% om du gör retur och det fattas förpackningen .

Permalänk
Medlem

Rekommenderar bekanta att undvika Proshop som pesten. Sämsta företaget att handla hårdvara av i Sverige. Om något behöver reklameras så är det bara räkna med att dom lyckas strula till något och sen inte ta ansvar för det. Att det "löste" sig i detta fall är ett undantag snarare än det normala.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Nu har man skickat tillbaka varan. NU har Proshop löst detta.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Munya:

<Uppladdad bildlänk>

Nu har man skickat tillbaka varan. NU har Proshop löst detta.

Har de verkligen löst det?
Får du tag på samma kort för pengarna?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har de verkligen löst det?
Får du tag på samma kort för pengarna?

Bättre få pengarna tillbaka så man kan kolla på annat kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munya:

Bättre få pengarna tillbaka så man kan kolla på annat kort

fast kan du få likvärdigt eller bättre för samma peng?
Det är vad deras lagstadgade skyldighet är när de bekräftat fel/åtagit sig att "lösa" något (i.e godkänd reklamation pga bristande emballering från verkstaden), allt annat är att de slingrar sig.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

fast kan du få likvärdigt eller bättre för samma peng?
Det är vad deras lagstadgade skyldighet är när de bekräftat fel/åtagit sig att "lösa" något (i.e godkänd reklamation pga bristande emballering från verkstaden), allt annat är att de slingrar sig.

Jo men hur långt ska man orka dra denna… Men men. @Inet har hört av sig via PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munya:

Jo men hur långt ska man orka dra denna… Men men. @Inet har hört av sig via PM

Nu har jag bara spontant följt den här tråden, men vad har Inet med detta att göra?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nu har jag bara spontant följt den här tråden, men vad har Inet med detta att göra?

De hr kanske insett värdet i god publicitet på nätet?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munya:

Jo men hur långt ska man orka dra denna… Men men. @Inet har hört av sig via PM

Absolut, förstår det!

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nu har jag bara spontant följt den här tråden, men vad har Inet med detta att göra?

INET hörde av sig pga förpackningen. De skulle leta efter förpackning till mig. Men nu behöver jag inte längre då Proshop löste med göra hela Retur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munya:

INET hörde av sig pga förpackningen. De skulle leta efter förpackning till mig. Men nu behöver jag inte längre då Proshop löste med göra hela Retur.

Got ya 👌

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X