Permalänk
Medlem

Har nyligen skaffat ny cykel. Har godkänt lås och har antecknat ramnummer och låsnummer, samt har hemförsäkring som täcker cykelstöld, men funderar ändå på hur man ska förvara den för att minimera risken att den blir stulen direkt.

Cykelställ ute utanför bostadshuset vs cykelförråd? Cykelförrådet kräver passerbricka så i teorin ska bara boende kunna komma in där. Samtidigt är det väl lätt för en cykeltjuv att se till att dörren inte går i lås och sedan smyga in där och arbeta ostört eftersom det inte är någon insyn? Cykelstället utanför huset ser jag och andra grannar från sovrumsfönstret, men inte när man sover med fördragna persienner... Så vad är egentligen säkrast?

Skulle ni våga lämna cykeln i ett industriområde över en natt när jag tar mig hem från jobbet på annat sätt? Det är i princip ingen som rör sig där utanför kontorstid, men det kanske är en nackdel snarare än en fördel? Är man på jakt efter en cykel att stjäla ostört är det kanske det mest uppenbara stället?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Snusfri

Min cykel står i köket hos mig, aldrig i livet att jag skulle ha den utomhus.
Jag bor centralt mitt inne i stan så den skulle försvinna snabbare än lönen på en krogkväll.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Har nyligen skaffat ny cykel. Har godkänt lås

Har inte ens lås. Förvarar numer aldrig cykeln där den behöver vara låst eftersom då snor någon den. Bor iofs i Stockholm, men är nog ganska illa överallt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Har nyligen skaffat ny cykel. Har godkänt lås och har antecknat ramnummer och låsnummer, samt har hemförsäkring som täcker cykelstöld, men funderar ändå på hur man ska förvara den för att minimera risken att den blir stulen direkt.

Cykelställ ute utanför bostadshuset vs cykelförråd? Cykelförrådet kräver passerbricka så i teorin ska bara boende kunna komma in där. Samtidigt är det väl lätt för en cykeltjuv att se till att dörren inte går i lås och sedan smyga in där och arbeta ostört eftersom det inte är någon insyn? Cykelstället utanför huset ser jag och andra grannar från sovrumsfönstret, men inte när man sover med fördragna persienner... Så vad är egentligen säkrast?

Skulle ni våga lämna cykeln i ett industriområde över en natt när jag tar mig hem från jobbet på annat sätt? Det är i princip ingen som rör sig där utanför kontorstid, men det kanske är en nackdel snarare än en fördel? Är man på jakt efter en cykel att stjäla ostört är det kanske det mest uppenbara stället?

Säkrast är väl inomhus i sin egen lägenhet, eller inne på jobbet, men går såklart inte alltid att uppnå

Väl synlig belyst plats är också bra

En annan sak som också hjälper är att den ser skitig/gammal/sliten ut, då lämnas den ofta ifred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Har nyligen skaffat ny cykel. Har godkänt lås och har antecknat ramnummer och låsnummer, samt har hemförsäkring som täcker cykelstöld, men funderar ändå på hur man ska förvara den för att minimera risken att den blir stulen direkt.

Cykelställ ute utanför bostadshuset vs cykelförråd? Cykelförrådet kräver passerbricka så i teorin ska bara boende kunna komma in där. Samtidigt är det väl lätt för en cykeltjuv att se till att dörren inte går i lås och sedan smyga in där och arbeta ostört eftersom det inte är någon insyn? Cykelstället utanför huset ser jag och andra grannar från sovrumsfönstret, men inte när man sover med fördragna persienner... Så vad är egentligen säkrast?

Skulle ni våga lämna cykeln i ett industriområde över en natt när jag tar mig hem från jobbet på annat sätt? Det är i princip ingen som rör sig där utanför kontorstid, men det kanske är en nackdel snarare än en fördel? Är man på jakt efter en cykel att stjäla ostört är det kanske det mest uppenbara stället?

Att någon eventuellt ser en tjuv spelar ingen roll, ingen kommer stoppa någon som står och kapar ett lås.

Jag förvarar min cykel i lägenheten, står i vardagsrummet vid mitt skrivbord.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Hej!

Jag är ute efter lite köpråd. Jag är ute efter en ny cykel, någon typ av hybridcykel. Jag vill använda den till att ibland cykla till jobbet (ca 15km och +250 höjdmeter enkel väg) samt att göra cykelutflykter med barnen. Jag bor i en mindre by på landet så jag tänkte spontant en crosshybrid pga en del grusvägar runt om, men är öppen för andra förslag.

Jag tänker mig en smärtgräns på 9-10k och då skulle jag gärna se att cykeln har pakehållare, stänkskärmar, stöd, enklare lampor osv. Jag är 186cm lång och 100-105kg.

Har ni några tankar så hojta gärna till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Att någon eventuellt ser en tjuv spelar ingen roll, ingen kommer stoppa någon som står och kapar ett lås.

Jag förvarar min cykel i lägenheten, står i vardagsrummet vid mitt skrivbord.

Jo civilkurage är väl tyvärr inget som existerar längre. Det är bara så otroligt opraktiskt att förvara en cykel inne i en lägenhet. Tar upp hela hallen så man får brottas med den när man ska in i garderoben eller på toa. Tar man in den längre i lägenheten drar man också in en massa smuts.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jo civilkurage är väl tyvärr inget som existerar längre.

En grej är ju att man inte vet när man får sätta livet till för någon annans cykel.

Det är helt enkelt inte värt att lägga sig i.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det börjar våras här i norr med. 10° C och solsken, fyllde en thermos med kaffe, köpte en påse bullar och cyklade 50km. Motvind sista 30km pga kass ruttplanering men kul att komma sej ut på vägen igen.

Pinades av gnisslande växelförarrullor, fick plocka isär, rengöra och smörja lätt.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

Hej!

Jag är ute efter lite köpråd. Jag är ute efter en ny cykel, någon typ av hybridcykel. Jag vill använda den till att ibland cykla till jobbet (ca 15km och +250 höjdmeter enkel väg) samt att göra cykelutflykter med barnen. Jag bor i en mindre by på landet så jag tänkte spontant en crosshybrid pga en del grusvägar runt om, men är öppen för andra förslag.

Jag tänker mig en smärtgräns på 9-10k och då skulle jag gärna se att cykeln har pakehållare, stänkskärmar, stöd, enklare lampor osv. Jag är 186cm lång och 100-105kg.

Har ni några tankar så hojta gärna till!

Utöver billigt krafs och tunga klumpiga pjäser kommer cyklar sällan med pakethållare, skärmar etc utan man köper till enligt eget behov och smak. Måhända dyrare men så får man utrustning som gör det man skulle ha den till, oftast iallafall.

Och vad gäller cykelrekommendation, kanske Kona Dew Plus kunde vara nåt? Tar ordentliga däck, har plats och fästen för vettiga skärmar och pakethållare. Stödfot vet jag inte med men nämns som tillval på hemsidan. Har mekat med några Kona-cyklar och dom verkar hyfsat vägjorda, har en nästan antik Kona MTB själv.

stavning
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

Hej!

Jag är ute efter lite köpråd. Jag är ute efter en ny cykel, någon typ av hybridcykel. Jag vill använda den till att ibland cykla till jobbet (ca 15km och +250 höjdmeter enkel väg) samt att göra cykelutflykter med barnen. Jag bor i en mindre by på landet så jag tänkte spontant en crosshybrid pga en del grusvägar runt om, men är öppen för andra förslag.

Jag tänker mig en smärtgräns på 9-10k och då skulle jag gärna se att cykeln har pakehållare, stänkskärmar, stöd, enklare lampor osv. Jag är 186cm lång och 100-105kg.

Har ni några tankar så hojta gärna till!

Skippa allt med "dämpare" fram. Finns bara skräp under 3000:- (separat för gaffeln) och väldigt tunt utbud överlag för 28"(622/700c) Skulle kika på något med 32-40mm däckbredd.
Som föregående tipsade, satsa på en cykel som passar dig bra och lägg sedan till bra skärmar och en pakethållare.
Kan vara bra att få hjälp med att hitta en cykel som passar dig alt. Bikefit ifall det finns möjlighet. rätt storlek och ergonomi i inställningarna gör enorm skillnad för hur du trivs på cykeln. Och det är inte självklart att du känner vad som är fel eller ens att det är rätt när du sitter på en cykel som är korrekt inställd.

Permalänk

När det nu verkar finnas ett stort gäng cyklister här på forumet måste jag fråga, hur många har belysning på sin cykel? både bak&fram, jag bor straxt söder om Stockholm, bara en liten bro emellan, här är det många som cyklar till jobbet, och gissningsvis 8/10 cyklister har inte belysning, nu när det börjar vara ljust på morgnar & kvällar är det ju ingen fara, men under dom mörka månaderna... helt livsfarliga.

Så ärligt har du belysning? eller tänker du äsch skit i det, jag kör ju cykelbanan oftast.

ett close call i typ mars, en "motionscyklist" i 40-årsåldern kör över en cykelöverfart (cykelväg korsande körbana) i typ 30km/h, helt svart, mörkt ute... såg honom typ precis i rätt tid och hann stanna, hade kunnat blivit en organdonation.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

När det nu verkar finnas ett stort gäng cyklister här på forumet måste jag fråga, hur många har belysning på sin cykel? både bak&fram, jag bor straxt söder om Stockholm, bara en liten bro emellan, här är det många som cyklar till jobbet, och gissningsvis 8/10 cyklister har inte belysning, nu när det börjar vara ljust på morgnar & kvällar är det ju ingen fara, men under dom mörka månaderna... helt livsfarliga.

Så ärligt har du belysning? eller tänker du äsch skit i det, jag kör ju cykelbanan oftast.

ett close call i typ mars, en "motionscyklist" i 40-årsåldern kör över en cykelöverfart (cykelväg korsande körbana) i typ 30km/h, helt svart, mörkt ute... såg honom typ precis i rätt tid och hann stanna, hade kunnat blivit en organdonation.

Både landsvägcykeln och hybriden har både och (sämre på MTBn men är ju inte ute än i dagsljus ändå med den och väldigt sällan i trafiken) vore livsfarligt att ge sig ut i trafiken utan. Billigaste livförsäkringen som finns helt enkelt. Sedan är ju även cykeljackan både neongul och har reflexer den också.

Ligger alltid en reflex i jackfickan ifall man blir sen och det blir mörkt, även om jag föredrar reflexväst när man går.

Tyvärr är det väl för många som styrs av "modet" och då skär sig ju reflexer tyvärr, eller så lever de i tron att "om jag ser bilen så ser dom mig"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

När det nu verkar finnas ett stort gäng cyklister här på forumet måste jag fråga, hur många har belysning på sin cykel? både bak&fram, jag bor straxt söder om Stockholm, bara en liten bro emellan, här är det många som cyklar till jobbet, och gissningsvis 8/10 cyklister har inte belysning, nu när det börjar vara ljust på morgnar & kvällar är det ju ingen fara, men under dom mörka månaderna... helt livsfarliga.

Så ärligt har du belysning? eller tänker du äsch skit i det, jag kör ju cykelbanan oftast.

ett close call i typ mars, en "motionscyklist" i 40-årsåldern kör över en cykelöverfart (cykelväg korsande körbana) i typ 30km/h, helt svart, mörkt ute... såg honom typ precis i rätt tid och hann stanna, hade kunnat blivit en organdonation.

3/4 cyklar har belysning som duger att cykla i beckmörker, landsvägscykeln har några reflexer och positionsljus.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

När det nu verkar finnas ett stort gäng cyklister här på forumet måste jag fråga, hur många har belysning på sin cykel? både bak&fram, jag bor straxt söder om Stockholm, bara en liten bro emellan, här är det många som cyklar till jobbet, och gissningsvis 8/10 cyklister har inte belysning, nu när det börjar vara ljust på morgnar & kvällar är det ju ingen fara, men under dom mörka månaderna... helt livsfarliga.

Så ärligt har du belysning? eller tänker du äsch skit i det, jag kör ju cykelbanan oftast.

ett close call i typ mars, en "motionscyklist" i 40-årsåldern kör över en cykelöverfart (cykelväg korsande körbana) i typ 30km/h, helt svart, mörkt ute... såg honom typ precis i rätt tid och hann stanna, hade kunnat blivit en organdonation.

Jag cyklar i och utanför Stockholm. Har belysning fram och bak när det är mörkt. Tar loss belysning när det inte är mörkt eller när jag parkerar utomhus. Inte svårare än så. Köp belysning som är enkel att montera av och på.
Har snabbfäste på styret för frambelysningen och sadelstången för bakljus.

Vad andra cyklister gör och beter sig som. Det är ett ämne man inte ens orkar börja diskutera. Nöjer mig med att säga att idioter finns det gott om och bland cyklister är det tyvärr en olyckligt hög procent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

När det nu verkar finnas ett stort gäng cyklister här på forumet måste jag fråga, hur många har belysning på sin cykel? både bak&fram, jag bor straxt söder om Stockholm, bara en liten bro emellan, här är det många som cyklar till jobbet, och gissningsvis 8/10 cyklister har inte belysning, nu när det börjar vara ljust på morgnar & kvällar är det ju ingen fara, men under dom mörka månaderna... helt livsfarliga.

Så ärligt har du belysning? eller tänker du äsch skit i det, jag kör ju cykelbanan oftast.

ett close call i typ mars, en "motionscyklist" i 40-årsåldern kör över en cykelöverfart (cykelväg korsande körbana) i typ 30km/h, helt svart, mörkt ute... såg honom typ precis i rätt tid och hann stanna, hade kunnat blivit en organdonation.

Har jävla starkt ljus på cykeln, måste ju kunna se alla gående som inte ens har reflexer på sig. Majoriteten av vägar jag cyklar på har också enormt bristande belysning så egen är fan kritiskt. Utan att ens tänka på aspekten att man också syns tydligare själv.

Lyset på min cykel är ungefär i nivå med hur halvljuset på min bil var.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Angående cykellyse så ser jag två alternativ - svag belysning för belysta vägar med syfte att synas av andra och stark belysning om man cyklar i helt mörker. Jag vågar säga att majoriteten av alla cyklister förstår inte att lyset ska lysa neråt så att man inte bländar mötande cyklister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

När det nu verkar finnas ett stort gäng cyklister här på forumet måste jag fråga, hur många har belysning på sin cykel? både bak&fram, jag bor straxt söder om Stockholm, bara en liten bro emellan, här är det många som cyklar till jobbet, och gissningsvis 8/10 cyklister har inte belysning, nu när det börjar vara ljust på morgnar & kvällar är det ju ingen fara, men under dom mörka månaderna... helt livsfarliga.

Så ärligt har du belysning? eller tänker du äsch skit i det, jag kör ju cykelbanan oftast.

ett close call i typ mars, en "motionscyklist" i 40-årsåldern kör över en cykelöverfart (cykelväg korsande körbana) i typ 30km/h, helt svart, mörkt ute... såg honom typ precis i rätt tid och hann stanna, hade kunnat blivit en organdonation.

Självklart har jag belysning. Man vill ju göra vad man kan för att inte bli påkörd eller köra på någon.

Sedan har jag laddningsbart baklyse, och det blir att jag cyklar med det en eller två gånger släckt innan jag förstår att det behöver laddas då det lyser en minut när man tänt det. Men det känns inte riktigt bra eftersom jag kör i tron att det lyser. Hade varit lite extra uppmärksam om jag visste att det var ur funktion.

Har inte superskarpt framlyse när jag cyklar där det finns gatlyktor. Men reflex i hjulen, fram och bak. Samt ganska skarp gul jacka om det inte är för kallt.

Permalänk
Rekordmedlem

Har seriös belysning (stvzo godkänd dynamodriven) som grundbelysning på brukscykeln och ett antal batterilampor som dels är stvzo klassade, "bara" beskuren ljusbild och så några med okontrollerad spridning som är hemska för mötande trafik.
Att rikta ner en "mtb lampa" ger fruktansvärt dåligt ljus jämfört med stvzo klassade ljus som både lyser upp vägen bra och inte bländat mötande trafik.

Välj stvzo godkänt grundljus !
En billig batterilampa som inte är stvzo godkänd men ändå har skaplig ljusbild är Julas https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel/cykeltillbehor/belys...
Och framförallt undvik ljus som inte är avskuret i höjdled om cykeln ska användas i trafiken, mtbljusen hör inte hemma på väg !

Spanniga Axendo är ett stvzo klassat bra batteriljus för de som inte skaffar dynamo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

När det nu verkar finnas ett stort gäng cyklister här på forumet måste jag fråga, hur många har belysning på sin cykel? både bak&fram, jag bor straxt söder om Stockholm, bara en liten bro emellan, här är det många som cyklar till jobbet, och gissningsvis 8/10 cyklister har inte belysning, nu när det börjar vara ljust på morgnar & kvällar är det ju ingen fara, men under dom mörka månaderna... helt livsfarliga.

Så ärligt har du belysning? eller tänker du äsch skit i det, jag kör ju cykelbanan oftast.

ett close call i typ mars, en "motionscyklist" i 40-årsåldern kör över en cykelöverfart (cykelväg korsande körbana) i typ 30km/h, helt svart, mörkt ute... såg honom typ precis i rätt tid och hann stanna, hade kunnat blivit en organdonation.

När jag pendlar: Lampa på styret och varia bak.
När jag cyklar i skogen: Ingetdera.
När jag cyklar på väg: Varia.

Enda gången jag cyklar i mörker är när jag pendlingscyklar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Alltid Varia på cyklarna (är ju snabbfäste). Har fäste för framlampa på ena racern och pendlaren, men har inte lampa om det inte är skymning eller mörkt ute. Kör en Magicshine RN3000 då den har bra batteritid på lägsta effekt och möjlighet att köra hel/halvljus med en knapp på styret. På pendlaren sitter i den snabbfäste uppe på styret och på racern sitter den i snabbfäste under gopro-fästet på datorhållaren.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Jag cyklar 99% på belysta banor inom stan och har små lampor som syns, men lyser inte upp vägen framför

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag kör faktiskt lampa dagtid på landsvägscykeln även under vår och höst för att synas om det blir sämre väder.
Alltid lampa bak, antingen varia, eller blinkande baklampa, ibland båda.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Pendlings/shopping/grusvägsutforskarcykeln har Herrmans H-Black Pro fram, B+M Line E Brex bak, med accelerometerstyrt bromsljus och strömsparläge om cykeln inte rör sej på några minuter. Går ca 6 timmar på 2st 18650-celler i serie. Brukar komplettera med pannlampa och reflexsele om jag ska röra mej mer än några hundra meter på trafikerade vägar nattetid.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vad har ni för lyse?

Jag köpte nyligen denna: https://www.cannondale.com/en-us/bikes/active/fitness/treadwe...

Jättebra med dynamo för drift, startar bara i mörker och bakljuset fungerar som ett bromsljus.

Men vad de inte nämnde på hemsidan är att framlyktan enbart blinkar/strobar. Vid låg hastighet så blinkar den långsamt och ju fortare man cyklar desto snabbare blink vilket då ger jämnare sken. Problemet är att jag sällan cyklar så fort så i lägre hastigheter får jag välja mellan:.
1. Rikta ner lyset i marken men då får jag ellepelepsi.
2. Rikta det frammåt och ge andra ellepelepsi
3. Stänga av och fumla i mörkret

Enligt manualen ska man inte cykla i mörker alls och att lyset är enbart för att andra ska se dig inte för att man ska se själv. Väldigt trist att inte kunna använda denna festuren och behöva köpa en lampa och sätta på styret.

Märkligt nog har den rättat till sig nu, ger konstant sken vid väldigt lågt tempo. Skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har seriös belysning (stvzo godkänd dynamodriven) som grundbelysning på brukscykeln och ett antal batterilampor som dels är stvzo klassade, "bara" beskuren ljusbild och så några med okontrollerad spridning som är hemska för mötande trafik.
Att rikta ner en "mtb lampa" ger fruktansvärt dåligt ljus jämfört med stvzo klassade ljus som både lyser upp vägen bra och inte bländat mötande trafik.

Välj stvzo godkänt grundljus !
En billig batterilampa som inte är stvzo godkänd men ändå har skaplig ljusbild är Julas https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel/cykeltillbehor/belys...
Och framförallt undvik ljus som inte är avskuret i höjdled om cykeln ska användas i trafiken, mtbljusen hör inte hemma på väg !

Spanniga Axendo är ett stvzo klassat bra batteriljus för de som inte skaffar dynamo...

Jag såg att du skrev om baklampa för dynamodrift när tråden skapades. Tyvärr så verkar den vara svårare att hitta nu. Länken till bikester är död och Spanningas egen hemsida hänvisar till att "The dynamo and E-bike version are only availible in OEM" https://spanninga.com/product/elips/

Är det fortfarande den som gäller? Enda alternativet verkar vara att importera från Nederländerna. Inte ett jätteproblem, men ändå: https://hollandbikeshop.com/sv-se/bicycle-lights/spanninga-bi...

Funderar även lite runt framlampa. Jag har en cykel för jobbcykling/vardagsanvändning, men det finns lite vägar utan ljus jag ev vill cykla på. Ingen skogscykling dock. Hurpass kraftig lampa är det man borde leta efter? "Lux" säger mig ganska lite. Jag tittade på något i denna stilen baserat på din rekommendation från första inlägget, men är lite osäker om 80 lux är kraftigt nog: https://www.bumm.de/en/products/dynamo-scheinwerfer/parent/16...

Största delen av cyklingen kommer ske på belysta vägar så att ha stark nog för skogsbruk känns mest taskigt mot mina medtrafikanter, men man vill såklart ha en ärlig chans att se med.

Tacksam för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cheben:

Jag såg att du skrev om baklampa för dynamodrift när tråden skapades. Tyvärr så verkar den vara svårare att hitta nu. Länken till bikester är död och Spanningas egen hemsida hänvisar till att "The dynamo and E-bike version are only availible in OEM" https://spanninga.com/product/elips/

Är det fortfarande den som gäller? Enda alternativet verkar vara att importera från Nederländerna. Inte ett jätteproblem, men ändå: https://hollandbikeshop.com/sv-se/bicycle-lights/spanninga-bi...

Funderar även lite runt framlampa. Jag har en cykel för jobbcykling/vardagsanvändning, men det finns lite vägar utan ljus jag ev vill cykla på. Ingen skogscykling dock. Hurpass kraftig lampa är det man borde leta efter? "Lux" säger mig ganska lite. Jag tittade på något i denna stilen baserat på din rekommendation från första inlägget, men är lite osäker om 80 lux är kraftigt nog: https://www.bumm.de/en/products/dynamo-scheinwerfer/parent/16...

Största delen av cyklingen kommer ske på belysta vägar så att ha stark nog för skogsbruk känns mest taskigt mot mina medtrafikanter, men man vill såklart ha en ärlig chans att se med.

Tacksam för svar

Spannigabaklampan är väldigt bra men jag har inte koll på om det nu kommit nått bättre då jag inte har behövt utrusta nån cykel med nytt ljus.
IQ framlampan du länkar är det ljusstarkaste som finns just nu för dynamo och du kan inte direkt jämföra stvzo lampors ljusstyrka mot mtb lampor eftersom stvzo lamporna inte lyser upp annat än vägen, de har en mycket bättre ljusbild och slösar inte på ljuset.
Spanningas Axendo 80 framlampa är också väldigt bra, jag har både den och iq och axendon har ett bättre fäste, lite kortare men bättre ljusbild närmast cykeln jämfört med iq.

B&M har dock en värre modell på gång IQ-XL som ska ha en hel och halvljusfunktion och kunna ge 300 lux, det lär bli den överlägset bästa väglampan när den släpps och det ska inte vara så långt borta, lär finnas att köpa före hösten.
https://www.bumm.de/en/products/dynamo-scheinwerfer/parent/16...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sommaren har kommit till södra Sverige så blev en längre tur idag.

Vackert kring Delsjön, dock tyvärr jobbigt att komma dit från Hisingen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det där är en del av Kattegattleden, en bit söder ut från Göteborg med andra ord. Kortet är taget på en gå-cykelbana i Askim och cyklar man söder ut så kommer man till Bildal och sen Särö.

GPS koordinat för foto:
57.606926,11.921620

Fortsätter man vidare så kan man ta en tur runt Onsala-Kungsbacka och vidare till Mölndal via Kållered-Lindome. Cykelvägar nästan hela vägen i olika kvalité, jag kör helst på bilvägarna om det inte är mycket trafik/dålig sikt.

Tog mig dit idag, vackert ställe

Lite tråkiga vägar för min smak men jäkla fin utsikt där omkring. Dock bra skick på vägarna jämfört med t.ex Hisingen

Blev en ~40km i det varma vädret (+26 sa telefonen där jag stanna efter vägen).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.