TV ibland extremt seg (Sony Android).

Permalänk
Medlem

TV ibland extremt seg (Sony Android).

Har en 55" 4k Sony från 2015 som ibland är extremt seg. Det kan ibland ta flera minuter att ens komma in i menysystemet, Netflixappen kan också ta lång tid och när man väl kommer igång så är videon väldigt ryckig.

Detta händer som sagt bara ibland och har inte sett något särskilt mönster om när det händer. När den gjort så har jag provat starta om systemet utan att det gjort någon skillnad. Att stänga av och sedan slå på har inte heller hjälpt, såvida den inte stått av stängt en längre stund.

Har svårt tro det är någon slags överhettning då det verkar fungera hur bra som helst att se långa filmer eller flera avsnitt i någon serie på Netflix.

Det finns gott om lagringsutrymme så där tror jag inte heller problemet är.

Någon som har en idé om vad det kan vara?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Testa dra ur kontakten. Min TV har en tendens att bli seg
i hela systemet efter att ha scrollat för länge på t:ex youtube och det verkar sparas i någon cashe funktion även om man stänger av och sätter på.
Drar jag i och ur kontakten fixar det sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Testa dra ur kontakten. Min TV har en tendens att bli seg
i hela systemet efter att ha scrollat för länge på t:ex youtube och det verkar sparas i någon cashe funktion även om man stänger av och sätter på.
Drar jag i och ur kontakten fixar det sig

Men att göra en reboot borde göra samma sak kan jag tycka.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Men att göra en reboot borde göra samma sak kan jag tycka.

Vad är en reboot i det här sammanhanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Men att göra en reboot borde göra samma sak kan jag tycka.

Iaf min TV verkar ha någon form av quick-start funktion. Typ så att den fortsätter på samma youtube video nästa gång man kollar.
Det här handlar ju helt klart en bug som tillverkaren inte räknat med och därför hade de inget incitament att strömknappen skulle fungera som som på en vanlig dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad är en reboot i det här sammanhanget?

Starta om android alltså.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad är en reboot i det här sammanhanget?

Troligen menar han starta om i system-menyn eller hålla inne powerknappen på fjärrkontroll och välja starta om.

Skrivet av Alphahanne:

Starta om android alltså.

Tyvärr räcker inte alltid detta.

Av samma anledning använder jag en AppleTV istället och inte någon smart-funktion i min Sony-TV från 2017.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Troligen menar han starta om i system-menyn eller hålla inne powerknappen på fjärrkontroll och välja starta om.

Tyvärr räcker inte alltid detta.

Av samma anledning använder jag en AppleTV istället och inte någon smart-funktion i min Sony-TV från 2017.

Inte för att låta otrevlig men jag frågar efter om någon vet vad det kan bero på, inte vad man kan använda istället.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Förstår att detta kan vara frustrerande för TS, jag själv köpte Sonys vid det laget dyraste OLED under 2019 i hopp om en ruskigt snabb Android-upplevelse. Den varade i max ett år, men sedan hade TV'n fått tillräckligt med versionsuppdatering för att upplevas lika såsig som en billig TV.

Lösningen stavas Apple TV - bästa teknikköpet på länge, och den ÄR verkligen allt som man kan önska sig av ett smart-TV-alternativ!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Förstår att detta kan vara frustrerande för TS, jag själv köpte Sonys vid det laget dyraste OLED under 2019 i hopp om en ruskigt snabb Android-upplevelse. Den varade i max ett år, men sedan hade TV'n fått tillräckligt med versionsuppdatering för att upplevas lika såsig som en billig TV.

Lösningen stavas Apple TV - bästa teknikköpet på länge, och den ÄR verkligen allt som man kan önska sig av ett smart-TV-alternativ!

Som jag skrev i inlägget ovan ditt. Jag undrar om någon har en idé om vad det kan bero på, inte något annat.

Poängen här är att den är såhär seg bara ibland. Oftast går det hur bra som helst, inga problem alls, men helt plötsligt börjar den bete sig såhär. Någon orsak måste finnas, det är det jag försöker ta reda på och inget annat.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Troligen menar han starta om i system-menyn eller hålla inne powerknappen på fjärrkontroll och välja starta om.

Tyvärr räcker inte alltid detta.

Av samma anledning använder jag en AppleTV istället och inte någon smart-funktion i min Sony-TV från 2017.

Glöm att det räcker.

Dra ut strömmen och ha TVn helt strömlös minst 20 sekunder.

Sen kommer en tio år gammal plattform som knappt har haft någon support inte fungera bra idag vilket som, som du är inne på.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alphahanne:

Har en 55" 4k Sony från 2015 som ibland är extremt seg.

[...]

Någon som har en idé om vad det kan vara?

Du har gett dig själv svaret. Hur väl fungerar en mobiltelefon från 2015 idag med dagens appar? Tänk då att den hårdvara som sitter i TV:n, särskilt den generation TV-modellerna från 10-talet, sannolikt redan var långsam/åldersstigen jämfört med sina samtida mobiltelefoner.

Du verkar ändå rätt mild drabbat med sporadiska fel. Finns exempel på 2015-ish-modeller där man inte ens kan starta appar längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Som jag skrev i inlägget ovan ditt. Jag undrar om någon har en idé om vad det kan bero på, inte något annat.

Poängen här är att den är såhär seg bara ibland. Oftast går det hur bra som helst, inga problem alls, men helt plötsligt börjar den bete sig såhär. Någon orsak måste finnas, det är det jag försöker ta reda på och inget annat.

En smart-TV med Android blir seg efter några års användning, oavsett hur mycket tid du vill lägga på att ta reda på vad som gör den seg. Kolla YT, finns lite guider för hur man kan optimera Android för TV. Det kan hjälp ett tag, men den kommer bara att bli slöare med tiden.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Sony är inget företag jag skulle köpa tv av. Köpte en för några år sedan och för varje uppdatering som kom försvann mer och mer funktioner. Det var före android tv. Mina föräldrar köpte en Sony tv med android och den har nog aldrig fungerat tillräckligt bra utan de föredrog att köra appar genom tivo boxen, då är det illa.

Kan hända de är användbara nu för tiden men är väldigt nöjd med min lg från 2019 så lär fortsätta med lg.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Sony är inget företag jag skulle köpa tv av. Köpte en för några år sedan och för varje uppdatering som kom försvann mer och mer funktioner. Det var före android tv. Mina föräldrar köpte en Sony tv med android och den har nog aldrig fungerat tillräckligt bra utan de föredrog att köra appar genom tivo boxen, då är det illa.

Kan hända de är användbara nu för tiden men är väldigt nöjd med min lg från 2019 så lär fortsätta med lg.

Återigen en kommentar som inte har med min frågeställning att göra.

Märkligt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Återigen en kommentar som inte har med min frågeställning att göra.

Märkligt.

Vet inte om du är ny här, men något du kanske behöver komma till insikt med är att man inte alltid får de svar som man tror att man ska få, eller förväntar sig att få. Din frågeställning är mycket enkel - absolut! Men svaret på den frågan kommer inte att vara "Gör enligt denna guide". Varför - därför att lösningen på ditt problem inte ligger i hur du ska göra din Android-TV snabb igen. Lösningen ligger i vad du ska använda istället för Android.

Dessutom har du fått ett svar av mig, som du enligt din frågeställning bör vara tillfreds med. Jag har själv grejat en del med optimering av Android-TV eftersom jag själv äger sådan, som vid köp kostade 30 000:- Varför flashar jag med prislappen - för att bevisa för dig att hur dyr Android-TV du än hade köpt så hade den blivit långsam och tråkig med tiden. Lösningen på ditt problem är ÄNNU en gång inte hur du ska få den snabb igen, utan vad du bör byta ut den emot.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Generellt dålig soc på äldre tv med android. Appar uppdateras så kan helt enkelt vara så att TV får slut på ram eller för hög belastning och då blir den seg. Min Sony är också extremt seg så fort man ska in i menyerna och det tar lång tid att starta appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Vet inte om du är ny här, men något du kanske behöver komma till insikt med är att man inte alltid får de svar som man tror att man ska få, eller förväntar sig att få. Din frågeställning är mycket enkel - absolut! Men svaret på den frågan kommer inte att vara "Gör enligt denna guide". Varför - därför att lösningen på ditt problem inte ligger i hur du ska göra din Android-TV snabb igen. Lösningen ligger i vad du ska använda istället för Android.

Dessutom har du fått ett svar av mig, som du enligt din frågeställning bör vara tillfreds med. Jag har själv grejat en del med optimering av Android-TV eftersom jag själv äger sådan, som vid köp kostade 30 000:- Varför flashar jag med prislappen - för att bevisa för dig att hur dyr Android-TV du än hade köpt så hade den blivit långsam och tråkig med tiden. Lösningen på ditt problem är ÄNNU en gång inte hur du ska få den snabb igen, utan vad du bör byta ut den emot.

Jo, jag är jätteny. Bara varit här sedan 2009. Jag var inte heller ute efter ett svar som skulle ge en lösning eller någon slags guide, bara en idé om orsaken. Tyvärr tror jag inte det hade gjort skillnad om jag varit ännu tydligare.

Men det första svaret du gav var inte svaret på min fråga, bara en alternativ lösning som jag inte frågat efter.

Men skit samma. Det är som det är. Önskar jag kunde låsa tråden.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Testat göra en fabriksåterställning om det går?
Annars har jag ingen hjälp till dig TS, bara delad smärta då jag själv har en Android TV från 2017.

Märkte hur den blev segare och segare "utan anledning" (samma app som inte strulade för några år sedan är nu snudd på obrukbar), och har nu helt slutat använda appar på den (förutom sporadisk youtube).
T.om. att streama via t.ex. Crunchyroll gick till slut inte (gick bra i början, sen konsekvent massa smålagg/buffer-stuttering som gör det otittbart) och Plex blev ett mindre projekt att få igång om det ens gick alls.

Tröttnade till slut på skiten, borrade ett hål i väggen och drog en HDMI från datorn och kör nu mer eller mindre allt speglat via datorn istället.

Känner hur blodtrycket sjunkit med säker 10-15 mmHg.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Testat göra en fabriksåterställning om det går?
Annars har jag ingen hjälp till dig TS, bara delad smärta då jag själv har en Android TV från 2017.

Märkte hur den blev segare och segare "utan anledning" (samma app som inte strulade för några år sedan är nu snudd på obrukbar), och har nu helt slutat använda appar på den (förutom sporadisk youtube).
T.om. att streama via t.ex. Crunchyroll gick till slut inte (gick bra i början, sen konsekvent massa smålagg/buffer-stuttering som gör det otittbart) och Plex blev ett mindre projekt att få igång om det ens gick alls.

Tröttnade till slut på skiten, borrade ett hål i väggen och drog en HDMI från datorn och kör nu mer eller mindre allt speglat via datorn istället.

Känner hur blodtrycket sjunkit med säker 10-15 mmHg.

Kör med HTPC och har gjort så väldigt många år. Den enda app jag använder i TVn är just Netflix för att kunna titta på saker i 4k, hade jag kunnat det med windowsappen så hade inte behovet funnits.

Skulle också gärna köpa ny TV om det funnits någon med 3D-stöd men då detta var den nyaste jag fick tag på som hade det så är jag där jag är. Projektor är inget alternativ tyvärr.

Det fungerar bra till 90% så det är inget enormt problem, det är bara irriterande när det händer. Särskilt när jag är upplagd för att se något särskilt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har själv en Sony TV som är några år nyare men som hade liknande problematik. Finns en del guider för hur man snabbar upp dessa, en del tjänster som går i bakgrunden kan man stänga av, samt se till att stänga ner appar som inte används. Det hjälper i alla fall mig att hålla TV funktionell.

Händer dock ibland att TVn blir jätteseg eller inte svarar alls på fjärrkontrollen och är det omstart som gäller, dvs hålla inne power-knappen på fjärren tills den startar om helt och man får se en färgglad animation medan den startar upp.

Permalänk
Medlem

Har också en TV från 2015 men har dock Samsung. Det visade sig vara cache minnet för mig, så jag formaterade TVn. Men efter ca 4 månader så hamnade jag på ruta 1 igen och det var extremt frustrerande. Så jag formaterade om på nytt och nu orkar jag inte bry mig längre. Vet att du inte frågar efter hur man löser det men jag köpte en Chromecast med Google TV för att ersätta Samsungs OS. Det fungerar lika bra enligt mina behov känner jag

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Problemet är att du förr hade appar som inte var lika stora samt tog inte lika mycket ram-minne som dom gör idag.
Android/google-TV har blivit tyngre också.
Min Sony från -18/19 skulle få en nyare android/google-tv version men efter den lanserats så fick den så mycket klagomål att den var så seg, så dom drog tillbaka den versionen helt och hållet.

En liten lösning är att du aktiverar utvecklaralternativ, och stänger av animeringarna helt eller drar ner det till 50%, så får man en känsla av att tvn är snabbare.
Begränsa även appar som kan köras i bakgrunden till Max 1 eller 2, då påfrestar du inte ram-minnet lika mycket.

Bästa lösningen, köp en Google-TV så får du samma appar och men snabbare. Nej, tvns inställningsmeny kommer inte över, men kör du tvns appar varje dag så är det värt det.
Om du kör på detta så vänta 2-3 veckor, Google förväntas släppa en ny Google-tv för samma pris som innan men med förbättrad hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jo, jag är jätteny. Bara varit här sedan 2009. Jag var inte heller ute efter ett svar som skulle ge en lösning eller någon slags guide, bara en idé om orsaken. Tyvärr tror jag inte det hade gjort skillnad om jag varit ännu tydligare.

En möjlig förklaring är som nämnts att både Android och appar kan ha fått uppdateringar genom åren och att hårdvaran inte hänger med. Detta i kombination med att hårdvaran i TV-apparater generellt är undermålig.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Androidenheter måste ju rebootas då och då, speciellt äldre versioner, dra ur strömmen i 10 min, och börja om från början. Alt Skrota idén om att Android appar i TVn någnsin blir bra, köp en Appletv

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Återigen en kommentar som inte har med min frågeställning att göra.

Märkligt.

Inte särskilt märkligt att folk inte skriver exakt det du vill läsa. Men jag ber om ursäkt.

Ville bara inflika mina erfarenheter av Sony smarttv. Visst det hjälper dig inte att få reda på att andra också har dåligt fungerande Sony smartv, men då vet du i alla fall att din troligtvis normal i funktionen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

"Problemet" är att utvecklingen av programvara (appar) har pågått i 10 år, de har blivit markant mer komplexa, 32-bit som din TV förmodligen kör inte är fokus numera, SoC-modellen du har är rätt trött numera och mängden interminne hjälper nog inte allmänprestandan direkt. Sen är din 10 år gamla platform inte något man aktivt testar numera utan mer eller mindre "hoppas" att det fungerar om kod kompilerar och packeteras som för andra nyare platformar utan problem.

Om vi leker med tanken att du en relativt fräsch SoC, så kan vi säga att den presterar liknande Snapdragon 810. Ser vi vidare och kollar på t.ex Snapdragon 888+ som är något år på nacken så är det ändå en markant skillnad.

https://browser.geekbench.com/v6/cpu/2965556
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/3313552
Nu är knappast Geekbench bästa test men det ger ändå en fingervisning iaf om skillnaden i prestanda och varför den känns som sirap.