Test: Battlefield 4

Egenskap

Värde

Titel

Battlefield 4

Utvecklare

DICE

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2013-10-29

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,4 GHz, AMD Athlon X2 2,8 GHz eller bättre

  • Radeon HD 3870, Geforce 8800 GT

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Ultra, 4× MSAA, 16× AF (upplösning varierar)

Senaste upplagan i Battlefield-serien finslipar grafikmotorn Frostbite ytterligare. På menyn står, förutom grafik i DX11-klassen, ett välbekant flerspelarläge och en enspelarkampanj med gott om filmiska undertoner. Som grädde på moset finns dessutom stöd för Mantle, AMD:s nya grafikgränssnitt med lägre overhead.

För SweClockers test används första delen av uppdraget Tashgar. Spelaren åker i en bil tillsammans med två andra karaktärer, vilket gör sekvensen lätt att upprepa med mycket konsekventa resultat.

Vi rullar raskt vidare mot de renodlade speltesterna där populära Battlefield 4 ger oss de första siffrorna. Vi vet sedan tidigare att AMD:s Fiji-krets tappar en del mark i den förhållandevis låga upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar, vilket även blir uppenbart i diagrammet ovan. Radeon R9 Nano lägger sig med minsta möjliga marginal bakom Radeon R9 Fury men klarar i det här fallet inte av att hålla jämna steg med Geforce GTX 980.

Högre upplösning gynnar inte helt oväntat Radeon R9 Nano i tabellerna. Modellen tar återigen plats bakom Radeon R9 Fury och kan denna gång ta sig förbi Geforce GTX 980 med ungefär 3 procent bättre resultat. I jämförelse mot Radeon R9 290X kan AMD:s nya minsting erbjuda dryga 22 procent högre prestanda.

Upplösningen 4K UHD ger Radeon R9 Nano ytterligare lite större prestandafördel över Geforce GTX 980, där siffran landar på cirka 7 procent. I övrigt är tabellen sig lik med Radeon R9 Fury strax ovanför AMD:s nya minsting.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

Renderingstiderna från Battlefield 4 presenterar en snygg graf för Radeon R9 Nano. Ett fåtal spikar syns till men dessa är inte märkbara vid vår subjektiva bedömning av sekvensen. En välflytande upplevelse på både AMD och Nvidia helt enkelt.