Test: Middle-earth: Shadow of Mordor

Egenskap

Värde

Titel

Middle-earth: Shadow of Mordor

Genre

Actionäventyr

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2014-09-30

Systemkrav

  • Intel Core i5-750 eller motsvarande

  • NVIDIA GeForce GTX 460, AMD Radeon HD 5850

  • 3 GB RAM

Testinställningar

Ultra, HD Texture Pack (Upplösning varierar)

I ett av 2014-års mest prisade spel tar Monolith Studios oss på en resa i J.R.R. Tolkiens Midgård, där spelaren får axla rollen som den hämndlystna utbygdsjägaren Talion. Titeln är full underhållande orchslakt och snabb parkouraction, där de vackra miljöerna ser extra bra ut i PC-versionen tack vare fler grafiska inställningar och högupplösta texturer.

När vi rör oss mot den sista speltitlen Shadow of Mordor tar Radeon R9 Nano en välbekant position i tabellen alldeles strax bakom Radeon R9 Fury. Nykomlingen presterar här 7 procent bättre än Geforce GTX 980 och uppvisar 14 procent högre siffror än Radeon R9 290X.

Upplösningen ställs upp till 2 560 x 1 440 pixlar och ger därmed Radeon R9 Nano mer utrymme att sträcka på benen. Modellen presterar här 11 procent bättre än Geforce GTX 980 och lägger sig återigen strax bakom storebror Radeon R9 Fury.

Med upplösningsreglaget i taket är mycket sig likt från tidigare. Radeon R9 Nano utpresterar Geforce GTX 980 med 10 procent högre resultat men får hålla tillbaka för både Radeon R9 Fury och Radeon R9 390X.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

Shadow of Mordor visar upp en del spikar i grafen för renderingstider, vilket gäller både för AMD och Nvidia. Rent subjektivt flyter inte heller sekvensen helt hundra, vilket tyder på att det kan finnas utrymme för bättring från antingen drivrutin- eller spelmakarna.