Test: Futuremark 3DMark, Unigine Valley

Även om prestandasiffror från riktiga spel alltid är mer relevant finns ett stort intresse för syntetiska tester. Dedikerad mjukvara med förutbestämda scenarion ger ofta extremt repeterbara och lätt jämförbara resultat, vilket gör det enkelt att ställa olika system mot varandra.

valley 2013-02-15 01-21-31-849.jpg

Redaktionen laddar med Futuremarks senaste version av 3DMark, där deltestet Fire Strike får rulla i "Standard", "Extreme" och "Ultra". Det syntetiska testandet avrundas av tungdrivna Valley med grafikmotorn Unigine.

I vanlig ordning inleds vår undersökning med det syntetiska grafiktestet 3DMark och AMD:s nya minsting tar direkt plats strax under Radeon R9 Fury. Modellen visar upp ungefär 6 procent bättre prestanda än Nvidias Geforce GTX 980 samt 17 procent högre resultat än Radeon R9 290X.

Med upplösningen ställd till skyhöga 3 840 x 2 160 pixlar tar Radeon R9 Nano återigen position bakom sitt större syskon Radeon R9 Fury. Nykomlingen drar även nytta av Fiji-kretsens styrka vid höga upplösningar, vilket ger modellen en prestandafördel på cirka 11 procent över Nvidias Geforce GTX 980.

När vi tar steget över till Unigine Valley placerar sig Radeon R9 Nano marginellt bakom Radeon R9 Fury med likartade resultat som både Geforce GTX 780 Ti och Geforce GTX 980. Prestandavinsten mot Radeon R9 290X landar på 11 procent.

Högre upplösning ger Radeon R9 Nano mer utrymme att sträcka på benen. Modellen landar ännu en gång bakom Radeon R9 Fury men kan denna gång avnjuta en prestandavinst på dryga 10 procent över Nvidias Geforce GTX 980.