Test: Prestanda vid överklockning

Med uppskruvade klockfrekvenser har det blivit dags att koppla prestandasiffror till överklockningsäventyret. Nedan bjuds det på resultat från syntetiska 3DMark Fire Strike och samtliga speltitlar. Det hela rundas av med effektmätningar av de överklockade korten tillsammans med flera referenser.

Frekvenser för överklockade referenskort

Modell

Basfrekv.

Turbofrekv.

Minnesfrekv.

Radeon R9 Nano

< 1 020 MHz

1 020 MHz

Radeon R9 Fury

< 1 080 MHz

1 120 MHz

Geforce GTX 980 Ti

1 200 MHz

1 276 MHz

7 912 MHz

Geforce GTX 980

1 352 MHz

1 441 MHz

8 000 MHz

I syntetiska 3DMark Fire Strike handlar det om cirka 11 procent högre prestanda när frekvenserna och strömbudgeten skruvas upp. Det räcker för att gå om Radeon R9 Fury vid standardfrekvens.

Speltesterna visar blandade resultat, men har ändå några tydliga trender. Radeon R9 Nano kan kliva förbi oklockade R9 Fury samt landar över Geforce GTX 980 i stort sett alla situationer, vilket innebär en tydlig prestandaökning.

När även Geforce GTX 980 samt Radeon R9 Fury får sträcka på benen hamnar dock R9 Nano på efterkälken. De två fullstora grafikkorten överklockar helt enkelt bättre och kan hålla frekvenserna på konstant högre nivåer.

Med en blick på effektmätningarna syns det varför kylaren på Radeon R9 Nano får jobba till max vid överklockning. Systemets snittförbrukning ökar till 380 watt, vilket mellan tummen och pekfingret är samma nivå som för överklockade R9 Fury där redaktionens kort har Asus massiva DC3-kylare. Det är även 50 watt över motsvarande värde för Geforce GTX 980 vid höjda frekvenser.