Test: Grand Theft Auto V

Egenskap

Värde

Titel

Grand Theft Auto V

Utvecklare

Rockstar North

Genre

Actionäventyr

Lanseringsdatum

2015-04-14

Systemkrav

  • Intel Core 2 Quad Q6600, AMD Phenom 9850

  • Geforce 9800 GT, Radeon HD 4870

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Nivå "Ultra" (upplösning varierar)

Det vankas brottslig karriär för trio Franklin, Michael och Trevor och ingen i Los Santos går säker – speciellt inte eftersom alla tre är mer eller mindre vansinniga. Precis som för tidigare GTA-titlar handlar mycket om öppna miljöer, mängder av fordon och frihet att på egen hand utforska det vidsträckta landskapet.

GTA V har ett inbyggt prestandatest som bitvis fungerar bra. SweClockers använder sista halvan av den fjärde sekvensen, vilken lägger förhållandevis hög belastning på både processor och grafikdel.

I GTA V lyckas Radeon R9 Nano lägga sig på samma nivå som storebror Radeon R9 Fury i upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar. Geforce GTX 980 drar dock det längre strået och utpresterar AMD:s nykomling med ett par extra bildrutor per sekund i snitt.

När upplösningen vrids upp till 2 560 x 1 440 pixlar gynnas Radeon R9 Nano prestandamässigt. Minstingen lägger sig strax bakom Radeon R9 Fury och utpresterar Geforce GTX 980 med drygt 4 procent bättre resultat. I jämförelse med Radeon R9 290X kan nykomlingen avnjuta en prestandavinst på cirka 19 procent.

Upplösningen 3 840 x 2 160 pixlar blir för mycket för de HBM-baserade Fiji-korten då minnesmängden helt enkelt inte räcker till. Radeon R9 Nano lägger sig på ungefär samma nivå som både R9 Fury och R9 Fury X. Strax under syns även Geforce GTX 980, vars minnesmängd inte heller räcker till i detta scenario.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

Grand Theft Auto V ger ganska skakiga renderingstider för både R9 Nano och R9 Fury X, med tydliga och återkommande spikar i grafen. Detta märks även vid vår subjektiva bedömning av sekvensen, även om det kanske inte är fullt lika illa som grafen vill få det till.