Test: Far Cry 3
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Far Cry 3 |
Utvecklare | Ubisoft Montreal |
Genre | Förstapersonsskjutare |
DirectX-version | 11.0 |
Lanseringsdatum | 2012-11-30 |
Systemkrav |
|
Testinställningar | Förinställda "Extreme", 4xAA + HBAO (upplösning varierar) |
Från kanadensiska Ubisoft Montreal kommer den tredje delen i Far Cry-sagan, en spelserie som pressat grafikkort till det yttersta i snart 10 år. Far Cry 3 återvänder till en tropisk och öppen djungelmiljö, där huvudkaraktären Jason ska rädda vänner med hjälp av av allehanda fordon och vapen.
Miljöerna renderas i bländande DirectX 11, med stöd för bland annat tekniker som tessellering, avancerad ljussättning och rejäl kantutjämning. SweClockers testslinga är en repeterbar spelsekvens där huvudkaraktären åker med i en bil, med bland annat djungel, vatten, djur och rök synligt i perioder.
Även i Far Cry 3 visar Geforce GTX Titan musklerna. Kortet landar cirka 45 procent framför Geforce GTX 680 och Radeon HD 7970, ungefär 20 procent bakom dubbelvarianten GTX 690. SLI-skalningen är strax över 70 procent, vilket räcker för att toppa tabellen med marginal.
I den lägre upplösningen lyckas Geforce GTX Titan leverera över 60 FPS som medelvärde, vilket är cirka 40 procent högre jämfört med GTX 680. Med flera kort sammankopplade blir åter processorn och andra flaskhalser fatorer som påverkar.
Renderingstider
Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".
Även renderingstiderna är alldeles utmärkta, med få eller inga riktigt konstiga utsvävningar. Subjektivt är flytet mycket bra, utan konstiga ryckningar.
Även med två kort är resultatet bra, där tendenserna till "microstuttering" är i princip obefintliga. Subjektivt rullar spelet på bättre än med någon tidigare testad konfiguration.