Test: Hitman: Absolution

Egenskap

Värde

Titel

Hitman: Absolution

Utvecklare

IO Interactive

Genre

Tredjepersonsskjutare

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2012-11-20

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo/AMD Athlon64 X2 på 2,0 GHz

  • Radeon HD 2600 XT/Geforce GT 210

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Förinställda "Ultra", 4x/8xAA (upplösning varierar)

Agent 47 är tillbaka, den här gången med en tonårsflicka i släptåg och fler fiender än någonsin. Fokus ligger som vanligt på överlagda attacker i det tysta, där miljö och smygande attacker används för att överraska inte ont anande.

Förutom nya uppdrag och en färsk berättelse bjuder Hitman: Absolution på en uppdaterad grafikmotor med DirectX 11-stöd. Spelet har dessutom ett inbyggt testläge, vilket underlättar för att få samma sekvens om och om igen.

När upplösningen sänks förändras inte inbördes ordningen mellan korten i singelkonfiguration, Geforce GTX Titan är fortfarande med marginal det snabbaste alternativet. Två sammankopplade exemplar ger dock snabbt försämrade förutsättningar, och resultatet landar märkbart bakom AMD Radeon HD 7970 GHz i Crossfire.

Med inställningarna uppskruvade till 8 x AA försvinner en del av CPU-flaskhalsen från testet av Asus Ares II, och resultaten blir mer utspridda. Geforce GTX Titan presterar hela 63 procent bättre än GTX 680, och landar ungefär 20 procent över Radeon HD 7970 GHz. Resultatet är nästan på GTX 690-nivå, cirka 14 procent bakom.

SLI-skalningen landar på förhållandevis godkända 90 procent, vilket räcker för tabellens topplats. Steget ned till Asus Ares II är cirka 7 procent.

I den lägre upplösningen förändras inte inbördes ordningen mellan de ensamma korten, Geforce GTX Titan tar fortfarande med marginal hem förstaplatsen. Två sammankopplade exemplar trivs dock inte alls, och tappar rejält med mark mot AMD:s alternativ.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

hitman_gtxtitan.png
hitman_gtx680.png
hitman_hd7970.png

Renderingstiderna är generellt utmärkta, med endast ett fåtal mindre spikar. Subjektivt rullar testsekvensen på utan problem, vilket inte kan sägas om lillebror GTX 680 som lider av mer ojämnt resultat.

hitman_gtxtitansli.png
hitman_gtx680sli.png
hitman_hd7970cf.png

Även i SLI ser grafen mycket bra ut. Det handlar endast om minimal antydan till microstuttering och ett fåtal spikar, vilket borgar för en bra upplevelse.