Test: Rendering, komprimering och GPGPU

Förutom extra spelprestanda är en del av säljpunkten för Geforce GTX Titan förbättrade GPGPU-egenskaper jämfört med GK104 i GTX 680. I korthet handlar det bland annat om arkitektoniska förändringar, flera CUDA-kärnor och markant bättre stöd för så kallad dubbelprecision än GTX 680.

Att få grepp beräkningsprestandan är dock inte helt lätt, då användare som verkligen jobbar med GPGPU oftast har specialskrivna och svårtestade mjukvaror. Tillämpningarna för vanliga användare är förhållandevis få, där dessutom kompatibilitetsproblem mellan tillverkarna ytterligare försvårar direkta jämförelser.

SweClockers har samlat ett antal syntetiska och mer verklighetsbaserade mjukvaror för att sätta GTX Titan på prov. Observera att resultaten får tas för vad de är – en samling siffror för specifika program, ingen global sanning. Med mer optimerade mjukvaror och bättre drivrutiner kan mycket hända.

Först ut är videokonverteraren Mediaespresso, med stöd för både CPU-rendering, AMD UVD samt Nvidia CUDA. Här ger GTX Titan ett likvärdigt resultat med GTX 680, och inställningen för dubbelprecision gör i stort sett varken till eller från. Generellt är CUDA den starkare kandidaten i den här mjukvaran, där Radeon HD 7970 GHz landar på betydligt sämre nivåer.

GPU Caps Viewer visar inte bara information om grafikkort, utan kan även användas för enklare OpenCL-tester. I sekvensen "PostFX" landar GTX Titan marginellt före GTX 680, dock med en bra bit upp till HD 7970 GHz. Uppenbart spökar antingen program eller drivrutiner vilket ger begränsat stöd.

CLBenchmark erbjuder en rejält testsvit för OpenCL, där SweClockers plockar ut Raytrace-testet för jämförelse. Här presterar GTX Titan markant bättre än GTX 680, dock inte i nivå med HD 7970 GHz. Med dubbelprecision påslaget sänks klockfrekvenserna, vilket påverkar resultatet negativt.

Civilization V erbjuder flera separata prestandatester, där det mest GPGPU-inriktade endast packar upp texturer så snabbt grafikprocessorn klarar av. Även här slår GTX Titan lillebror GTX 680 på fingrarna, dock utan att knipa förstaplatsen av Radeon HD 7970 GHz.

Även de vanliga ledarscenerna med modeller och effekter på plats är förhållandevis beräkningstunga. Den inbördes ordningen mellan korten förändras dock inte, GTX Titan slår GTX 680 rejält men hamnar bakom Radeon HD 7970 GHz.

För att testa ren CUDA-prestanda används Blender, med stöd för att rendera bilder direkt på grafikprocessorer från Nvidia. Här visar Geforce GTX Titan åter styrka, och toppar tabellen framför GTX 680.