Permalänk
Medlem

Fedora 40

Om vi har en tråd om Ubuntu 24.04 kan vi lika gärna ha en tråd om Fedora 40, som också släpptes härom dagen.

Varför ska man använda Fedora?
Fedora och Ubuntu släpper alltid nya versioner nästan exakt samtidigt: slutet av april, respektive slutet av oktober.
Så de två distrona borde vara ungefär likvärdiga.
Men Fedora är upstrem, vilket inte Ubuntu är, det betyder att nyheter brukar komma en version (ett halvår) tidigare till Fedora.
Ett exempel på detta är KDE Plasma 6: Fedora skeppas med 6.an, medan Ubuntu/Kubuntu fortfarande skeppas med 5:an.

Varför ska man inte använda Fedora?
Fedora är inte riktigt lika användarvänlig som Ubuntu, d.v.s. det är lite mer saker man behöver göra efter installation innan man får det att fungera som man vill.
Å andra sida finns distrona Ultramarine och Nobara som förhåller sig till Fedora ungefär som Mint och Zorin förhåller sig till Ubuntu - med den skillnaden att Utramarine och Nobara följer Fedoracykeln och kommer i nya versioner en gång i halvåret, medan Mint och Zorin följer LTS-cykeln och kommer en gång vart annat år.

Permalänk
Medlem

Har dom fixat något som motsvarar dist-upgrade än? Sist jag tittade (mååånga år sedan) så fanns det inte och då går det bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Har dom fixat något som motsvarar dist-upgrade än? Sist jag tittade (mååånga år sedan) så fanns det inte och då går det bort.

Ja, jag uppgraderade själv igår, smidigare än dist-upgrade på debian i min mening.

https://docs.fedoraproject.org/en-US/quick-docs/upgrading-fed...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Har dom fixat något som motsvarar dist-upgrade än? Sist jag tittade (mååånga år sedan) så fanns det inte och då går det bort.

Jag är inte riktigt säker på vilken funktion du är ute efter.

@kode verkade svara på om det finns en motsvarighet till sudo do-release-upgrade och det finns.

Om du är ute efter att kunna uppdatera kernel fungerar det utmärk med vanliga sudo dnf upgrade

Det finns motsvarigheter till upgrade, dist-upgrade och full-upgrade, men det är ett annat system så det är inte exakt samma sak.
https://docs.fedoraproject.org/en-US/quick-docs/dnf-vs-apt/

Något annat intressant är att det är på väg en ny version av dnf som man kan installera med sudo dnf install dnf5
Nya dnf är tänkt att ersätta gamla i Fedora 41 om ett halvår, men man kan testa nya versionen redan idag.
En av fördelarna är att nya dnf är mycket snabbare än gamla.

Permalänk
Skrivet av anthra:

Jag är inte riktigt säker på vilken funktion du är ute efter.

@kode verkade svara på om det finns en motsvarighet till sudo do-release-upgrade och det finns.

Om du är ute efter att kunna uppdatera kernel fungerar det utmärk med vanliga sudo dnf upgrade

Det finns motsvarigheter till upgrade, dist-upgrade och full-upgrade, men det är ett annat system så det är inte exakt samma sak.
https://docs.fedoraproject.org/en-US/quick-docs/dnf-vs-apt/

Något annat intressant är att det är på väg en ny version av dnf som man kan installera med sudo dnf install dnf5
Nya dnf är tänkt att ersätta gamla i Fedora 41 om ett halvår, men man kan testa nya versionen redan idag.
En av fördelarna är att nya dnf är mycket snabbare än gamla.

Tillägg: Även om det är först i Fedora 41 som DNF 5 planeras bli standardversionen av pakethanteraren, har jag kört det sen jag uppgraderade till Fedora 39 helt utan några som helst problem: Man ska alltså inte vara överdrivet orolig för att installera och köra dnf5 som pakethanterare redan idag.

Permalänk
Skrivet av anthra:

Fedora är inte riktigt lika användarvänlig som Ubuntu, d.v.s. det är lite mer saker man behöver göra efter installation innan man får det att fungera som man vill.

Det är iofs en sanning med modifikation. För mina behov (speldator med AMD-grafikkort) var det mindre som behövde anpassas när jag gick från Ubuntu till Fedora, eftersom jag föredrar Gnomes standardalternativ över Ubuntus modifierade version: Det Ubuntu varit bättre på är specifikt att hantera Nvidia-grafik.

Vad jag saknar mest på Fedorasidan är a) den ofantliga mängden färdigpaketerad mjukvara - allt finns i .deb-paket eller Ubuntu/Debian-repon, medan det är betydligt mer som saknas om man vill ha .rpm - och b) leverantörens stöd för ZFS: Jag föredrar fortfarande principiellt det filsystemet över btrfs, även om sättet det implementeras på i Linux verkar vara mindre effektivt än i FreeBSD.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Har dom fixat något som motsvarar dist-upgrade än? Sist jag tittade (mååånga år sedan) så fanns det inte och då går det bort.

Min speldator har kört samma Fedorainstallation sedan version 34: Den är på 39 nu och ska upp på -40 någon gång nästa vecka, när jag har några minuter över. Inga problem och inga konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är iofs en sanning med modifikation. För mina behov (speldator med AMD-grafikkort) var det mindre som behövde anpassas när jag gick från Ubuntu till Fedora, eftersom jag föredrar Gnomes standardalternativ över Ubuntus modifierade version: Det Ubuntu varit bättre på är specifikt att hantera Nvidia-grafik.

Vad jag saknar mest på Fedorasidan är a) den ofantliga mängden färdigpaketerad mjukvara - allt finns i .deb-paket eller Ubuntu/Debian-repon, medan det är betydligt mer som saknas om man vill ha .rpm - och b) leverantörens stöd för ZFS: Jag föredrar fortfarande principiellt det filsystemet över btrfs, även om sättet det implementeras på i Linux verkar vara mindre effektivt än i FreeBSD.

Jo, jag tycker bättre om Debian/Ubuntu-familjen för alla paket, men bättre om Fedora för det är utan snap, ren GNOME och upstream.

Jag funderar på att köra Lubuntu 24.04, med minimal install slipper man snap.
Sedan installera distrobox och via distrobox installera Fedoras GNOME.
Det bästa av två världar.

https://github.com/89luca89/distrobox/blob/main/docs/posts/ru...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Min speldator har kört samma Fedorainstallation sedan version 34: Den är på 39 nu och ska upp på -40 någon gång nästa vecka, när jag har några minuter över. Inga problem och inga konstigheter.

Jag skulle nog föreslå att avvakta några dagar till.
Det är många småfel som stör. Flertal uppdateringar per dag så hoppas på stabilitet snart.