Handlare ej uppgivit all fakta vid fordonsköp.

Permalänk
Medlem

Handlare ej uppgivit all fakta vid fordonsköp.

Hej,

Min fru köpte en MC för några år sedan av en större MC handlare i Gävle och har vart jättenöjd med den sen dess, men har nu köpt en nyare hoj som passar henne bättre så självklart vill hon sälja sin gamla hoj.
Hon blev kontaktad av en presumptiv köpare som ställde en del frågor, efter en liten stund fick hon kalldusch... hojen som hon vill sälja är importerad och såld som skrotad i USA.
Inget av dessa faktum nämndes av MC handlaren vid köpet av hojen utan allt var frid och fröjd med hojen, så frågan är finns det någonting man kan som ägare göra i detta fall eller är det bara bita i det sura äpplet?

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Smurfen:

Hej,

Min fru köpte en MC för några år sedan av en större MC handlare i Gävle och har vart jättenöjd med den sen dess, men har nu köpt en nyare hoj som passar henne bättre så självklart vill hon sälja sin gamla hoj.
Hon blev kontaktad av en presumptiv köpare som ställde en del frågor, efter en liten stund fick hon kalldusch... hojen som hon vill sälja är importerad och såld som skrotad i USA.
Inget av dessa faktum nämndes av MC handlaren vid köpet av hojen utan allt var frid och fröjd med hojen, så frågan är finns det någonting man kan som ägare göra i detta fall eller är det bara bita i det sura äpplet?

Det mest centrala är väl hur länge sen "för några år sedan" var.

Sedan ska man såklart poängtera att "skrotad i USA" inte betyder samma sak som i Sverige, än mindre är det nödvändigtvis något som behövs uppges. Däremot kan det i praktiken betyda att hojen har varit objekt för försäkringsbedrägeri/stöld/stöldgods etc. Svårt att veta.

Troligen är det väl svårt att driva ett civilmål mot återförsäljaren för en potentiell icke-realiserad ekonomisk förlust pga tappad köpare?

Är spekulanten en köpare i Sverige? Är hojen i gott skick? Troligen är det lättare att sälja hojen till någon i Sverige än att försöka jaga säljaren. Att sälja till köpare i USA är väl troligen uteslutet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Visste handlaren om det?

Jag råkar veta att det inte är alldeles ovanligt med bilar som fått vattenskador i USA säljs billigt till kunniga i Europa som kan återställa dem (mest att torka ur och byta elektronik, som jag förstår), och det är inget större problem med det. Kanske samma sak här?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Är den registrerad och besiktigad i Sverige så spelar nog inte statusen i USA så stor roll. Men en samlare eller internationellt kanske det påverkar

Huvudsaken är väl att den rullar och fungerar som den ska? Skulle inte lägga så mycket vikt vid det, om ni inte blir nekade service eller annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det mest centrala är väl hur länge sen "för några år sedan" var.

Sedan ska man såklart poängtera att "skrotad i USA" inte betyder samma sak som i Sverige, än mindre är det nödvändigtvis något som behövs uppges. Däremot kan det i praktiken betyda att hojen har varit objekt för försäkringsbedrägeri/stöld/stöldgods etc. Svårt att veta.

Troligen är det väl svårt att driva ett civilmål mot återförsäljaren för en potentiell icke-realiserad ekonomisk förlust pga tappad köpare?

Är spekulanten en köpare i Sverige? Är hojen i gott skick? Troligen är det lättare att sälja hojen till någon i Sverige än att försöka jaga säljaren. Att sälja till köpare i USA är väl troligen uteslutet.

Det är snart 7 år sedan så jag är väl rätt säker på att det är "för" länge sen.

Nej det är helt sant men för många blir det ju en stor röd varningsflagga att den är skrotad och importerad.

Det var en i Sverige som var intresserad av den men han drog som en avlöning efter dessa fakta framkom.

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Visste handlaren om det?

Jag råkar veta att det inte är alldeles ovanligt med bilar som fått vattenskador i USA säljs billigt till kunniga i Europa som kan återställa dem (mest att torka ur och byta elektronik, som jag förstår), och det är inget större problem med det. Kanske samma sak här?

Säljaren har tydligen ett rykte om sig inom handlarbranschen att ha inte alls ha något samvete som helst, han har sålt flera andra hojar med direkt felaktiga papper och o.s.v.

Hojen skall vara krockad men det finns inga bilder på skadorna, men det kan ju mycket väl vara så att i och med att det var första årsmodellen så vart det billigare att "skrota" än att laga den.

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är den registrerad och besiktigad i Sverige så spelar nog inte statusen i USA så stor roll. Men en samlare eller internationellt kanske det påverkar

Huvudsaken är väl att den rullar och fungerar som den ska? Skulle inte lägga så mycket vikt vid det, om ni inte blir nekade service eller annat

Helt laglig i Sverige och den har alltid gått igenom besiktning och inga påpekanden vid service eller liknande.

Dock är det ju så att många presumptiva säljare drar öronen åt sig p.g.a dess status i USA.

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfen:

Helt laglig i Sverige och den har alltid gått igenom besiktning och inga påpekanden vid service eller liknande.

Dock är det ju så att många presumptiva säljare drar öronen åt sig p.g.a dess status i USA.

Kan ju vara intressant att kolla om handlaren gör sådant regelbundet och fortsätter sälja skrotade bågar möjligen, men tror inte det är olagligt och kommer inte hjälpa er i eran situation heller

Finns fler köpare, speciellt så här års

Permalänk
Medlem

Jag antar att det som avses är "salvage title", vilket egentligen snarare betyder inlöst av försäkringsbolag. Det kan betyda rätt många olika saker när det kommer till den faktiska skadan/skadorna. Att det finns en skepsis beror rätt mycket på att det t ex förekommer att fordon tas till Europa, fuskrepareras, eventuellt med stulna delar, och sedan säljs som om det aldrig hade hänt något.

Permalänk
Medlem

Om den går igenom besiktning och är svenskreggad och går bra så ser jag verkligen inte problemet.

Permalänk
Medlem

Vad står det i avtalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om den går igenom besiktning och är svenskreggad och går bra så ser jag verkligen inte problemet.

Problemet är väl att potentiella köpare inte vill ha en hoj som har varningsflaggor.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om den går igenom besiktning och är svenskreggad och går bra så ser jag verkligen inte problemet.

Problemet är väl att värdet på den är lägre än om den inte var "skrotad".
Jag skulle personligen kikat på en annan annons om jag fick reda på det.

Visst kan de ju välja att inte berätta detta men då är de ju lika illa som handlaren de köpte den av för 7 år sedan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Tyvärr så tror jag köparen har undersökningsplikt att kolla upp ursprung själva innan köp.

T.ex är det du som får ta smällen om du köpt en stulen hoj även om du inte visste om att den var stulen när du köpte den. God tro existerar inte längre.

Vet dock inte huruvida det står simpelt hos trafikverket vad den har för titel i utlandet men det står helt öppet om den är importerad och tror från var också.

Vill minnas att det även är ett vanligt förteende iaf på veteranbilar från usa att "skrota dem" och skäppa dem som skrot i kontainern.

Betydligt lägre tull eller nått sånt har jag för mig.

Skulle tippa att samma säkert också gäller mc.

Men ja import brukar generellt vara mer svårsålt om det inte är något väldigt speciellt högt eftertraktat och svårt att hitta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfen:

Det är snart 7 år sedan så jag är väl rätt säker på att det är "för" länge sen.

Nej det är helt sant men för många blir det ju en stor röd varningsflagga att den är skrotad och importerad.

Det var en i Sverige som var intresserad av den men han drog som en avlöning efter dessa fakta framkom.

7år så finns det inte mycket ni kan göra samt att den har blivit *skrotad* i USA behöver det inte betyda något som andra skriver så kan *skrotningen* vara ett sätt att få ner tullavgiften. Så det är bara att ta det som en ny erfarenhet vad ni behöver titta på vid nästa köp och fortsätta försöka sälja MC och va beredd på att sänka priset om nästa intressant nämner krockningen och ni kan visa att alla delar är utbytta.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Problemet jag ser är väll hur skadad den var och vilka skador kan finnas kvar?
Kör man hårt med den kanske något ger vika eller blir ostabil i högre farter pga att den kanske är ramsne, försvagad?

Du/ni kanske ska gräva djupare för att ta reda på dessa fakta. Den kanske "skrotades" för att det var lättast och billigast men att skadorna var ändå rätt små?

Jag hade aldrig köpt en MC med okända skador som kan leda till min död så jag förstår att folk flyr.

En grundlig undersökning av kunnig med papper på att den verkligen är ok kan nog lugna många. Då kan ni även sälja den med gott samvete. Vore nog inte så kul om någon dör och man kanske är skyldig om än omedvetet.

Man blir alltid lurad av bilsäljare, det gäller bara att bli lurad så lite som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfen:

Säljaren har tydligen ett rykte om sig inom handlarbranschen att ha inte alls ha något samvete som helst, han har sålt flera andra hojar med direkt felaktiga papper och o.s.v.

Hojen skall vara krockad men det finns inga bilder på skadorna, men det kan ju mycket väl vara så att i och med att det var första årsmodellen så vart det billigare att "skrota" än att laga den.

Krockad är ju inte kul, det är mycket svårare att säga att en krockad hoj är OK idag. Är det vattenskada så kan man alltid göra eltest i efterhand för att se till att allt funkar som det skall.

Jag tror nog tyvärr att det är bita i det sura äpplet som gäller, men lägg gärna upp historien i nån recension så att den syns om man googlar företaget.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Skrotad är fel uttryck, både här och där borta så betyder det att den inte får tas i trafik igen. Försäkringen kan köpa ut någon för vilken anledning som helst egentligen, ett fordon kan bli inlöst för något som försäkringsbolaget i annat ärende reparerar.

Sen är det givetvis fult då det påverkar värdet.

Permalänk
Medlem

Skrotning i Sverige och i USA är inte samma sak. I Sverige får inte ett skrotat fordon tas i trafik igen, oavsett anledning till skrotningen. I USA så klassar man fordonen olika beroende på skrotningens art. Så vissa fordon får inte tas i trafik medans andra går bra att laga. Detta är ett mycket bättre system då folk skrotar helt funktionsdugliga fordon varje dag endast pga kostnaderna involverade för försäkringsbolagen. Det är ett enormt slöseri.

Hur som helst så är det inte så mycket du kan göra. Försök istället att ta reda på lite om VARFÖR MC:n skrotats och var öppen med denna infon när sen du säljer den. Iom att den är godkänd i Sverige så är det ju inga egentliga problem. Att den varit skrotad i USA sänker dock värdet något.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Var kollar man status på ett fordon i Amerika? Antar att man slår in VIN-nummret i någon databas därborta? Eller, hur har du annars fått reda på att den blivit skrotad i USA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om den går igenom besiktning och är svenskreggad och går bra så ser jag verkligen inte problemet.

Problemet är ju just det som uppstått? Vissa köpare vill ha något "helt och rent" annars går de till en annan säljare. Som jag gissar att intressenten till op kanske gör. Det kan driva ner priset då efterfrågan minskar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

När jag letar hoj, brukar jag undvika begagnade importerade, men mest för att spec kan skilja samt att hastighetsmätare kan ha primärt MP/h och KM/h i mindre text, men skiljer ju från vilket land det är också...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vet dock inte huruvida det står simpelt hos trafikverket vad den har för titel i utlandet men det står helt öppet om den är importerad och tror från var också.

Transportstyrelsen, inte Trafikverket. Ett begagnat fordon från USA måste genomgå en ursprungskontroll där man måste skicka in komplett registreringsbevis i original. Man kan kontakta Transportstyrelsen för att få information om ursprungskontrollen och de handlingar som skickades in, förutsatt de fortfarande finns kvar.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Var kollar man status på ett fordon i Amerika? Antar att man slår in VIN-nummret i någon databas därborta? Eller, hur har du annars fått reda på att den blivit skrotad i USA?

Car.info visar det du efterfrågar

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Problemet är väl att potentiella köpare inte vill ha en hoj som har varningsflaggor.

Det är nog många som inte vet hur man kollar upp detta, så att hitta en annan köpare borde inte bli svårt. Jag har dock själv väldigt svårt rent samvetsmässigt att bortse från sånt här när jag säljer prylar...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Vad pratar vi om för pengar? Vad skulle ni fått om den hade "rena papper"? Hur mycket lägre summa tror ni att ni får nu när detta uppdagats?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Ställer samma fråga, vad pratar vi för pengar? Om det va en begagnad hoj för några år sedan så låter de inte som att de kommer påverka värdet jätte mycket på affären.
Följd fråga, kommer ni nu att vara ärlig och berätta att den vart skrotad och importerad från usa vid eventuell köpare? Eller tänka lika att dom som vill får kolla upp de själv.
Har den fungerat bra i några år och inte är något fel på den så kommer den nog bli såld igen.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Ställer samma fråga, vad pratar vi för pengar? Om det va en begagnad hoj för några år sedan så låter de inte som att de kommer påverka värdet jätte mycket på affären.
Följd fråga, kommer ni nu att vara ärlig och berätta att den vart skrotad och importerad från usa vid eventuell köpare? Eller tänka lika att dom som vill får kolla upp de själv.
Har den fungerat bra i några år och inte är något fel på den så kommer den nog bli såld igen.
Mvh Thomas

Svårt att säga vad värdet skulle skilja men det rör ju sig om ca 20-30k mindre, den var utlagd för runt 100k.
Frugan har dragit tillbaka annonsen då hon ska fundera på hur hon skall göra med hojen.

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfen:

Svårt att säga vad värdet skulle skilja men det rör ju sig om ca 20-30k mindre, den var utlagd för runt 100k.
Frugan har dragit tillbaka annonsen då hon ska fundera på hur hon skall göra med hojen.

Hejsan, ja då är de lite skillnad, jag tänkte att vi pratade om en hoj i 40k klassen då ni haft den några år och den va begagnad när ni köpte den.
Då har ni köpt en hoj i 150k klassen för några år sedan? Va den sjukt mycket billigare än andra liknande hojar då?
Varför kollade inte ni upp den när ni köpte en sådan dyr hoj?
Jag tänkte att ni köpte för 60k och försökte sälja för 40k. Ja nu blir de lite svårare, kolla med dom ni köpt den av om dom vill köpa in den? Och hänvisa till att den är svårt såld med den info som finns nu 😀

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Det var svårare för några år sedan att kolla upp den här informationen än det är nu. Därmed inte sagt att det var svårt. Skillnaden är att nu gör man det via car.info gratis, då tog man en carfax. Dock vet jag att flertalet seriösa handlare har erbjudit dessa gratis och om man inte fick en gratis så har det alltid varit motiverat att köpa en själv för att delvis uppfylla sin undersökningsplikt.

Jag tycker det låter oseriöst av handlaren att inte uppge detta för dig, men om du kommer dragandes med detta efter 7 år så kommer handlaren mest troligt hänvisa till undersökningsplikten och inte ge dig någonting. Såklart kan ni alltid fråga handlaren men efter ett nej ser jag inte riktigt vad ni ska kunna hämta där.

Det är bara att lära till nästa gång. Sur läxa.