Komplett.se a152 för 11990 kr. Är det bästa dealen?

Permalänk
Medlem

Komplett.se a152 för 11990 kr. Är det bästa dealen?

Hej.

Letar gaimingdator till min 11-åring.
Har satt budget på 12 000 kr

Hittade nyss en på kompletss sida https://www.komplett.se/product/1307024/gaming/gamingdator/ga...

Frågade en kompis som sa att han var skeptisk till grafikkortet.

Men, Kommer denna klara av att köra Call of duty och andra liknande spel?
Finns det möjlighter att uppgradera framåt?
Är det rätt att vara skeptisk mot grafikkortet?

Han fyller år om 10 dagar...

Permalänk
Medlem

Hej.
Är ett bra grafikkort och priset är riktigt bra på den datorn för att vara en färdig byggd dator med Windows och allt.
Den kommer fungera riktigt bra i spel, och kommer gå att uppgradera i framtiden.
Man kan fundera på bättre och mer ram men är en bra dator med standard delar.

Här kommer en lista om du vill beställa från många ställen och bygga en egen. Finns inte mycket man kan köpa billigare för liknande dator för att få ner priset.
Mvh Thomas

Edit. Jag rekommenderar att köpa den datorn om man inte vill bygga själv. Går att bygga liknande och lite bättre för samma pengar men kommer bli att beställa från flera ställen och vinsten blir lite bättre delar för samma pengar, men skillnaden i spel kommer vara liten.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gata123:

Hej.

Letar gaimingdator till min 11-åring.
Har satt budget på 12 000 kr

Hittade nyss en på kompletss sida https://www.komplett.se/product/1307024/gaming/gamingdator/ga...

Frågade en kompis som sa att han var skeptisk till grafikkortet.

Men, Kommer denna klara av att köra Call of duty och andra liknande spel?
Finns det möjlighter att uppgradera framåt?
Är det rätt att vara skeptisk mot grafikkortet?

Han fyller år om 10 dagar...

Varför var han skeptisk till grafikkortet? Presterar riktigt bra för sitt pris och har en ljudnivå på endast 26,3 dBA.

https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-7700-xt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gata123:

Frågade en kompis som sa att han var skeptisk till grafikkortet.

Låt mig gissa. Han använder bara nVidia?
Grafikkortet som är länkat ligger mellan ett 3070 TI och ett 3080 i prestanda.
Skulle säga att det är omöjligt att få bättre prestanda i den här prisklassen vid köp av färdigbyggt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Ser ju toppen ut för priset. En detalj som är lätt att glömma är chassi för en elvaåring, som jag tycker passar riktigt bra här. Det ser ut att ha en bra avvägning mellan luftflöde och dammfiltrering utan att kräva att det öppnas för göra rent söt för ofta eller inkluderar ömtåliga plastdetaljer.

Du kanske har en försiktig och renlig elvaåring, men barnrum kan ofta bli varma och dammiga tillsammans med att huvudanvändaren inte riktigt förstår sig på underhåll.

Edit:

Det garanterat positiva lufttrycket som orginalkonfigurationen som fläktarna har hjälper också med att hålla burken ren.

Permalänk

Tittade också på det paketet.
Går ju att välja bort Windows o lösa det på egen hand för att komma ner ytterligare i pris.

Gällande minne, skulle ni rekommendera att gå upp till ddr5-6000?
Räcker 16GB eller ska man byta upp till 32GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mantichore:

Tittade också på det paketet.
Går ju att välja bort Windows o lösa det på egen hand för att komma ner ytterligare i pris.

Gällande minne, skulle ni rekommendera att gå upp till ddr5-6000?
Räcker 16GB eller ska man byta upp till 32GB?

Hej,
Jag skulle rekommendera att köra med 32gb 6000 minnen för 1000kr extra och om man tar bort Windows så blir de den uppgraderingen på strax över hundra kronor 👍

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hej,
Jag skulle rekommendera att köra med 32gb 6000 minnen för 1000kr extra och om man tar bort Windows så blir de den uppgraderingen på strax över hundra kronor 👍

Dom är som bäst bara CL36 ändå på komplett, så inte värt besväret.
Bättre skaffa 64GB med bra MT/s och latens i framtiden.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Dom är som bäst bara CL36 ändå på komplett, så inte värt besväret.
Bättre skaffa 64GB med bra MT/s och latens i framtiden.

Skillnaden mellan CL30 och CL36 är dock försumbar om man är uppe i 6000 MHz.

https://www.youtube.com/watch?v=6ra8D3ZDHR8

Dock lär 64 GB RAM inte behövas på många år för gaming så jag ser inte riktigt poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Dom är som bäst bara CL36 ändå på komplett, så inte värt besväret.
Bättre skaffa 64GB med bra MT/s och latens i framtiden.

Hej. Ja med den logiken är de bättre att bygga själv och köpa bättre grafikkort, moderkort,cpu och nvme disk osv då inget är top off the line men en riktigt bra dator för pengarna.
Jag tyckte att byta Windows mot snabbare och mer ram om man ändå ska köpa den här va en bra deal, om man inte tycker om att bygga själv så känns det som ett bra alternativ.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gata123:

Hej.

Letar gaimingdator till min 11-åring.
Har satt budget på 12 000 kr

Hittade nyss en på kompletss sida https://www.komplett.se/product/1307024/gaming/gamingdator/ga...

Frågade en kompis som sa att han var skeptisk till grafikkortet.

Men, Kommer denna klara av att köra Call of duty och andra liknande spel?
Finns det möjlighter att uppgradera framåt?
Är det rätt att vara skeptisk mot grafikkortet?

Han fyller år om 10 dagar...

Ser väldigt prisvärt ut!

Jag hade valt "anpassa inför köp" och ändrat följande:
- Bytt CPU kylare till "Cooler Master Hyper 212 Halo" för 47 kr, du får RGB och den är snäppet vassare i kvalité.
- Bytt minne till "Kingston FURY Beast DDR5 6000MHz 32GB" för 847 kr, du får 32GB istället för 16GB, värt pengarna.
- Bytt nätagg till "MSI MAG A650GL 650W PSU" och sparat 45 kr.
- Bytt moderkort till "ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI Moderkort" för 258 kr, värt varje krona att få B650 istället för A520 kretsen.
- Valt "Uten operativsystem" och sparat 899 kr på Windows, du kan köpa en nyckel online för 100-200 kr och installera det själv.

Totalt blir det 12207 kr, men du får en betydligt bättre dator!

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ser väldigt prisvärt ut!

Jag hade valt "anpassa inför köp" och ändrat följande:
- Bytt CPU kylare till "Cooler Master Hyper 212 Halo" för 47 kr, du får RGB och den är snäppet vassare i kvalité.
- Bytt minne till "Kingston FURY Beast DDR5 6000MHz 32GB" för 847 kr, du får 32GB istället för 16GB, värt pengarna.
- Bytt nätagg till "MSI MAG A650GL 650W PSU" och sparat 45 kr.
- Bytt moderkort till "ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI Moderkort" för 258 kr, värt varje krona att få B650 istället för A520 kretsen.
- Valt "Uten operativsystem" och sparat 899 kr på Windows, du kan köpa en nyckel online för 100-200 kr och installera det själv.

Totalt blir det 12207 kr, men du får en betydligt bättre dator!

Mvh

Håller med. Windows 11 går att köpa för runt 13 kr här.

https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Skillnaden mellan CL30 och CL36 är dock försumbar om man är uppe i 6000 MHz.

https://www.youtube.com/watch?v=6ra8D3ZDHR8

Dock lär 64 GB RAM inte behövas på många år för gaming så jag ser inte riktigt poängen.

Skillnaden mellan 5600 och 6000 är ännu mer försumbar, 7% jämfört med 20%, 32GB är för det mesta overkill också.

Skrivet av Tobbe_Man:

Hej. Ja med den logiken är de bättre att bygga själv och köpa bättre grafikkort, moderkort,cpu och nvme disk osv då inget är top off the line men en riktigt bra dator för pengarna.
Jag tyckte att byta Windows mot snabbare och mer ram om man ändå ska köpa den här va en bra deal, om man inte tycker om att bygga själv så känns det som ett bra alternativ.
Mvh Thomas

Det är bättre att bygga själv:

Men inte jättemycket, 899Kr är faktiskt bra pris när man får Windows installerat också, men det går såklart att få det billigare om man gör det själv.
USB-minne 50Kr + 200Kr nyckel + 1h arbete.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Skillnaden mellan 5600 och 6000 är ännu mer försumbar, 7% jämfört med 20%, 32GB är för det mesta overkill också.

Det är bättre att bygga själv:
https://komponentkoll.se/bild/BktLr.png

Men inte jättemycket, 899Kr är faktiskt bra pris när man får Windows installerat också, men det går såklart att få det billigare om man gör det själv.
USB-minne 50Kr + 200Kr nyckel + 1h arbete.

Men det blir ju i i stort sett samma pris med grånyckel som Komplettdatorn fast med billigare komponenter.
Ser inte poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Men det blir ju i i stort sett samma pris med grånyckel som Komplettdatorn fast med billigare komponenter.
Ser inte poängen.

Det är 32GB 6000CL30 RAM som inte går att få i komplettbygget, istället för 16GB 5600CL36, men komplettdatorn är bra som den är.
Min poäng var att det är inte värt att skaffa dyrare RAM som visserligen är bättre hos komplett, RAM'en som kommer med komplettdatorn är de mest prisvärda, hos komplett.

Att gå från 16GB 5600CL36 (929Kr)eller ja ännu billigare 6000CL36 (899Kr) minnen kostar cirka 600Kr extra på den fria marknaden men vill man ha 6000CL36 hos komplett så kostar det 1033Kr extra.
Kontrollräkna gärna, men med min överslagsberäkning är det inte värt det.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är 32GB 6000CL30 RAM som inte går att få i komplettbygget, istället för 16GB 5600CL36, men komplettdatorn är bra som den är.
Min poäng var att det är inte värt att skaffa dyrare RAM som visserligen är bättre hos komplett, RAM'en som kommer med komplettdatorn är de mest prisvärda, hos komplett.

Att gå från 16GB 5600CL36 (929Kr)eller ja ännu billigare 6000CL36 (899Kr) minnen kostar cirka 600Kr extra på den fria marknaden men vill man ha 6000CL36 hos komplett så kostar det 1033Kr extra.
Kontrollräkna gärna, men med min överslagsberäkning är det inte värt det.

Det stämmer, men komplett har dyrare moderkort, chassi och PSU.

Permalänk
Medlem

Bryr man sig inte om bra uppgraderingsmöjligheter får man väldigt bra grafikprestanda med AM4.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Skillnaden mellan 5600 och 6000 är ännu mer försumbar, 7% jämfört med 20%, 32GB är för det mesta overkill också.

Det är bättre att bygga själv:
https://komponentkoll.se/bild/BktLr.png

Men inte jättemycket, 899Kr är faktiskt bra pris när man får Windows installerat också, men det går såklart att få det billigare om man gör det själv.
USB-minne 50Kr + 200Kr nyckel + 1h arbete.

Fast din dator är ju klart sämre. Bara en sån sak som att chassit i kompletts bygge kommer med ARGB pwm fläktar jämfört med det du valde. Även andra saker tycker jag Komplett valt bättre delar.

Ren prestanda kanske är samma dock. Men ändå.

Edit: Det enda jag hade gjort i Kompletts bygge är följande:

Moderkort - TUF gaming B650 wifi +258:-.

PSU - MSI A650GL -45:-.

Ram - 32GB 6000 MHz Kingston +847:-.

Utan windows -899:-.

Helt klar värt att byta moderkort, allting är bättre på B650. PSU har MSI längre garanti och mindre fysiskt. Annars samma prestanda. Samt 32GB ram så slipper man oroa sig att det ska ta slut.

Windows tankar man från Microsoft direkt och kör utan att aktivera det. De samlar in så mycket via telemetri idag att man redan betalar för Windows med sin data.

Totalt 12160:-. Svårslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Fast din dator är ju klart sämre. Bara en sån sak som att chassit i kompletts bygge kommer med ARGB pwm fläktar jämfört med det du valde. Även andra saker tycker jag Komplett valt bättre delar.

Ren prestanda kanske är samma dock. Men ändå.

Edit: Det enda jag hade gjort i Kompletts bygge är följande:

Moderkort - TUF gaming B650 wifi +258:-.

PSU - MSI A650GL -45:-.

Ram - 32GB 6000 MHz Kingston +847:-.

Utan windows -899:-.

Helt klar värt att byta moderkort, allting är bättre på B650. PSU har MSI längre garanti och mindre fysiskt. Annars samma prestanda. Samt 32GB ram så slipper man oroa sig att det ska ta slut.

Windows tankar man från Microsoft direkt och kör utan att aktivera det. De samlar in så mycket via telemetri idag att man redan betalar för Windows med sin data.

Totalt 12160:-. Svårslaget.

Du jämför äpplen och päron.
B650 ger ingen extra prestanda eller funktion som behövs, men kan såklart vara trevligt att ha, dock får man faktiskt kapa alla trevligt och ha grejer när man pratar prisvärdhet.
45Kr billigare PSU, ja men vad PSU kostar från början får vi inte veta.
847Kr extra på RAM istället för 554Kr och då är det ändå bara CL36. Sluta kasta bra pengar efter dåliga.
Chassi javisst 380Kr kanske det är värt för 3x 120mm pwm D-RGB mot 4x 120mm dc ARGB med hubb, men hur var det nu med prisvärdhet.
Byter du ut chassi & Moderkort i mitt bygge till det i komplett så landar det på 12198kr och då är det 20% bättre latens på RAM.

Svårslaget? Ja
Omöjligt? Nej

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Du jämför äpplen och päron.
B650 ger ingen extra prestanda eller funktion som behövs, men kan såklart vara trevligt att ha, dock får man faktiskt kapa alla trevligt och ha grejer när man pratar prisvärdhet.
45Kr billigare PSU, ja men vad PSU kostar från början får vi inte veta.
847Kr extra på RAM istället för 554Kr och då är det ändå bara CL36. Sluta kasta bra pengar efter dåliga.
Chassi javisst 380Kr kanske det är värt för 3x 120mm pwm D-RGB mot 4x 120mm dc ARGB med hubb, men hur var det nu med prisvärdhet.
Byter du ut chassi & Moderkort i mitt bygge till det i komplett så landar det på 12198kr och då är det 20% bättre latens på RAM.

Svårslaget? Ja
Omöjligt? Nej

Bygger man själv är det bättre att ta G300A. Kostar runt 800:- och det följer med samma fläktar. På Komplett sparade men bara en tia eller så dock 😂.

Men visst går det prispressa. Allting beror ju på vad man prioriterar.

B650 ger PCIe 5.0 till en m.2 och säkert något bättre VRM. Inte nödvändigt kanske. Även PBO som jag inte tror stöds på A620. Trevliga grejor helt enkelt.

Absolut att det är synd på ramen. Men vad gör det för skillnad i FPS. Vi pratar enstaka rutor i slutändan mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Bygger man själv är det bättre att ta G300A. Kostar runt 800:- och det följer med samma fläktar. På Komplett sparade men bara en tia eller så dock 😂.

Men visst går det prispressa. Allting beror ju på vad man prioriterar.

B650 ger PCIe 5.0 till en m.2 och säkert något bättre VRM. Inte nödvändigt kanske. Även PBO som jag inte tror stöds på A620. Trevliga grejor helt enkelt.

Absolut att det är synd på ramen. Men vad gör det för skillnad i FPS. Vi pratar enstaka rutor i slutändan mer eller mindre.

Upptill 35 fps( baldurs gate 3)kan ram skilja pga hastighet samt vilket spel. Generellt är det inom 4 fps dock 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Upptill 35 fps( baldurs gate 3)kan ram skilja pga hastighet samt vilket spel. Generellt är det inom 4 fps dock 😊

Jo men går man ifrån typ 200 till 235 FPS i Baldurs gate så är det ju trevligt men inget som direkt märks.

Själv hade jag nog valt 16GB ram nu och köpt snabbare 32GB i framtiden och slängt i en 7800x3d samtidigt. Begagnat då.

Men är man inte sugen/kunnig på att pilla själv så hade jag rekommenderat 32GB direkt, även om de är något långsammare. Går säkert trimma upp dem också för den delen, men det kräver ju lite mera än att bara aktivera Expo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jo men går man ifrån typ 200 till 235 FPS i Baldurs gate så är det ju trevligt men inget som direkt märks.

Själv hade jag nog valt 16GB ram nu och köpt snabbare 32GB i framtiden och slängt i en 7800x3d samtidigt. Begagnat då.

Men är man inte sugen/kunnig på att pilla själv så hade jag rekommenderat 32GB direkt, även om de är något långsammare. Går säkert trimma upp dem också för den delen, men det kräver ju lite mera än att bara aktivera Expo.

Som jag skrivit tidigare i tråden 16GB räcker fortfarande gott till 95% av alla spel.
En 7800X3D i ett bygge för 12k får inte plats med rimliga delar, 35% av datorns kostnad på CPU är ingen bra balans.

32GB ger inga fler fps, så ska man ändå ha suboptimala RAM-stickor så kan behöver men inte ha full mängd för 100% av alla spel heller.

Skrivet av Alastor Moody:

Bryr man sig inte om bra uppgraderingsmöjligheter får man väldigt bra grafikprestanda med AM4.

https://komponentkoll.se/bild/tdoHW.png

Det stämmer i sak, men flera av delarna du valt finns inte i lager på länge eller ens till det priset.

Edit: Vill man ha ARGB kan man köpa M-A varianten av moderkortet för 730-120 = 610Kr på Amazon.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

32GB ger inga fler fps, så ska man ändå ha suboptimala RAM-stickor så kan behöver men inte ha full mängd för 100% av alla spel heller.

Kan och kommer absolut göra på vissa spel, även om främst på 1%/0.1% lowsen.

Har rätt att 16gb räcker till det mesta, men börjar bli på den lägre sidan, och jag kan tänka mig att den som köper en färdibyggd kanske inte vill syssla med att byta/lägga till komponenter sedan även om det är enkelt.

Just CoD har jag för mig använder ganska mycket ram faktiskt, sist jag testade användes 16-18gb ram och jag minns mig uppleva skillnad på 16gb or 32gb.

Och för TS angående grafikkortet- AMD är lite extra bra på just Cod så inget att oroa sig för, vill du få bättre måste man betala flera tusen extra.

Man kan alltid uppgradera och fler processorer är att förvänta på am5, men hur bra de kommer fungera (om ens alls) på det a620 moderkortet vet jag inte. Men jag tror nog du kommer vilja uppgradera grafikkortet före (och ram ifall du inte väljer 32gb) och där är det mindre problem.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Som jag skrivit tidigare i tråden 16GB räcker fortfarande gott till 95% av alla spel.
En 7800X3D i ett bygge för 12k får inte plats med rimliga delar, 35% av datorns kostnad på CPU är ingen bra balans.

32GB ger inga fler fps, så ska man ändå ha suboptimala RAM-stickor så kan behöver men inte ha full mängd för 100% av alla spel heller.

Tror du ska läsa om mitt inlägg för vet inte vad du svamlar om...

Jag sa att sparar han in och väljer 16GB idag så kan han i framtiden köpa snabbare 32GB och en 7800x3d begagnad och få en fin boost.

Skolka inte ifrån läsförståelsen barn...

Permalänk
Medlem

Jag beställde datorn igår och valde moderkortet:
MSI B650 Gaming Plus WIFI Moderkort
Läste någonstans att Asus hade usel support.
Ser att ni rekommenderar att man skulle ha valt:
ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI Moderkort

Har jag klantat mig eller är MSI kortet lila bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodak:

Jag beställde datorn igår och valde moderkortet:
MSI B650 Gaming Plus WIFI Moderkort
Läste någonstans att Asus hade usel support.
Ser att ni rekommenderar att man skulle ha valt:
ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI Moderkort

Har jag klantat mig eller är MSI kortet lila bra?

Det går precis lika bra!

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det går precis lika bra!

Mvh

Nån speciell skillnad? Nåt som är bättre eller sämre med MSI kortet?

Ändrade även processorn till AMD Ryzen 5 7600 MPK CPU från AMD Ryzen 5 7500F CPU för +395:-.
Lönt eller dumt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodak:

Nån speciell skillnad? Nåt som är bättre eller sämre med MSI kortet?

Ändrade även processorn till AMD Ryzen 5 7600 MPK CPU från AMD Ryzen 5 7500F CPU för +395:-.
Lönt eller dumt?

MSI-kortet är bra. Nackdelen är två M.2-platser istället för tre och inget PCIe 5.0-stöd på någon M.2-plats men de flesta lär inte påverkas av detta.

Permalänk
Avstängd

I just spelet Call Of Duty ligger väl AMD i framkant?

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.