Test: Battlefield 3

Egenskap

Värde

Titel

Battlefield 3

Utvecklare

DICE

Genre

Förstapersonsskjutare

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2011-10-28

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,4 GHz eller motsv.

  • Radeon HD 3870/Geforce 8800 GT

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Förinställda "Ultra" (upplösning varierar)

Ett av de mest omtalade spelsläppen de senaste åren är utan tvekan Battlefield 3. Svenska DICE har arbetat hårt och länge med att leverera en mångsidig spelupplevelse, där upp till 64 spelare kan möta varandra på storslagna slagfält. Under huven finns grafikmotorn Frostbite 2, som tar hjälp av de senaste DirectX 11-funktionerna för att ge en upplevelse med uppskruvad grafik och förstörbara miljöer.

Battlefield 3 saknar testverktyg och innehåller endast ett fåtal helt repeterbara sekvenser. För SweClockers test får mjukvaran Fraps hålla koll på bildfrekvensen under inledningen till enspelaruppdraget "Thunder Run".

Battlefield 3 låter GTX Titan sträcka på benen ordentligt, och prestandan landar cirka 45 procent bättre än Geforce GTX 680. Det innebär ett medelvärde strax över 70 FPS – klart spelbar nivå som borde klara kraven även för flerspelarläget.

SLI-skalningen landar strax över 70 procent, vilket knappast är något att skriva hem om. Det räcker dock för att slå Asus Ares II på fingrarna med cirka 19 procent bättre resultat.

I den lägre upplösningen 1920x1080 pixlar spottar Geforce GTX Titan ur sig enorma mängder bildrutor, och landar med ett snittvärde rejält över 100-sträcket. Flera grafikkort i SLI eller Crossfire jämnar dock ut resultaten – här är det uppenbart andra flaskhalsar som spelar in.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

bf3_gtxtitan.png
bf3_gtx680.png
bf3_hd7970.png

Precis som lillebror Geforce GTX 680 visar GTX Titan upp väldigt jämna värden i Battlefield 3, utan några direkt oklarheter. Ett fåtal spikar finns, dessa är dock subjektivt inte märkbara under sekvensen.

bf3_gtxtitansli.png
bf3_gtx680sli.png
bf3_hd7970cf.png

Två kort i SLI ger en viss antydan till "microstuttering", vilken i teorin kan vara ett problem. I praktiken handlar det dock fortfarande om förhållandevis små variationer och enormt höga FPS-värden, vilket ger ett subjektivt utmärkt flyt.