Välja extern DVD-brännare

Permalänk

Välja extern DVD-brännare

Har kört med en USB-IDE koppling till en äldre DVD-brännare för stationär dator, men är en chansning varje gång om den öht kopplar ihop sig eller hänger sig när man ska föra över filer eller försöka bränna. Sitter på en laptop utan optisk enhet men har mycket DVD-skivor som lagringsmedia så har ett behov av en extern DVD-brännare/läsare.

Finns ju en hel del att välja på när jag kollar t.ex. prisjakt. Vet inte vad man ska titta på, bara chansa?

Är väl en fördel om det bara är en USB koppling, såg en (Asus ZenDrive U9M) som krävde två, vilket jag helst undviker då datorn bara har två USB uttag... och försöker hålla mig under 500 kr. Har noll koll på vilka tillverkare som är bra och som bör undvikas. Tips och råd mottages tacksamt hur jag ska ta mig vidare...

Permalänk

Tror det är ASUS jag har erfarenhet av, har funkat bra.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Ebayade hem ett billigt USB 3.0-kabinett, och tryckte i slimlinebrännaren från en skrotad laptop. USB 3.0 tillåter högre strömmar, så någon splitkabel för att ta matning från fler USB-portar behövs inte.

Var lite strul i början, men har funkat klockrent sen jag konstaterade att kabelns kvalitet är avgörande - åtminstone när den är lite längre - och bytte ut den. Min kabel är 1.5m.

Tillägg: har denna variant, https://www.ebay.com/itm/325727308846

Köpte sannolikt från någon annan säljare, sökte bara på "usb 3.0 optical drive enclosure" och länkade första träffen på den jag har.

Notera att "USB 2.0 power cable" bara används om man kopplar in USB3.0-kabeln i en USB2.0-port, behövs inte annars.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Tänkte föreslå samma som inlägget ovan köp ett timt usb chassi för en slim brännare och en brännare från nån gammal skrotlaptop.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det är väldigt få USB till SATA-kontrollers som faktiskt fungerar bra / korrekt ihop med optiska enheter.
Vill du ha en färdig lösning med en hyfsat bra optisk enhet kolla på Pioneer/Buffalo.
LG har några slim-enheter också men de är långt ifrån lämpliga om du ska bränna.

Alternativet är att du skaffar en intern ihop med en adapter,
Asus BW-16D1HT får bra kritik generellt och denna adapter (https://www.amazon.de/gp/product/B07S8MQVRZ/) har jag fått att fungera bra ihop med optiska enheter inkl stora med strömadapter men jag har inte provat med just den där Asus-läsaren.

Permalänk
Rekordmedlem

Slimenheter är (nästan ?) aldrig snabbare än 8x
Att ta ström via usb riskerar att skapa problem.
Alltså är det en låda med egen nätdel och för fullstora enheter man vill ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Förhoppningen var ju att slippa ett nätuttag, att hitta en laptop med optisk läsare var just inte så lätt när jag letade. Om inte jag har hivat bort min gamla laptop så borde ju DVD-brännaren i den vara duglig. Det enda som inte fungerade var ju skärmen på den, sen var väl operativsystemet för gammalt, allt slutade ju stödjas, as usual. Long story short.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pellesandare:

Förhoppningen var ju att slippa ett nätuttag, att hitta en laptop med optisk läsare var just inte så lätt när jag letade. Om inte jag har hivat bort min gamla laptop så borde ju DVD-brännaren i den vara duglig. Det enda som inte fungerade var ju skärmen på den, sen var väl operativsystemet för gammalt, allt slutade ju stödjas, as usual. Long story short.

Ska du leta nytt och färdigt så välj en BD brännare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Såhär såg anslutningen på min DVD på laptopen ut. Oklart om det där är SATA dock, såg obekant ut.

Permalänk
Permalänk

Behöver jag en sån där för att kunna koppla till ett sånt där kabinett och sen USB till laptopen?

Permalänk
Skrivet av pellesandare:

Behöver jag en sån där för att kunna koppla till ett sånt där kabinett och sen USB till laptopen?

beror på vilken du köper.

köper du en kabinett gjord för att montera en laptopdrännare i bör den komma med denna kontakt då den är standard på slimbrännare.

deremot om du köper en simpel usb till sata mojäng så behöver du även en adapter då de generellt kommer med vanliga fullstora satakontakten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

<Uppladdad bildlänk>
Såhär såg anslutningen på min DVD på laptopen ut. Oklart om det där är SATA dock, såg obekant ut.

Skrivet av Rouge of Darkness:

beror på vilken du köper.

köper du en kabinett gjord för att montera en laptopdrännare i bör den komma med denna kontakt då den är standard på slimbrännare.

deremot om du köper en simpel usb till sata mojäng så behöver du även en adapter då de generellt kommer med vanliga fullstora satakontakten.

Jepp, den brännaren är det bara att trycka in i t ex ett sådant kabinett jag länkade. Inget annat behövs. Standardkontakt på SATA slimline-ODD:s.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Jepp, den brännaren är det bara att trycka in i t ex ett sådant kabinett jag länkade. Inget annat behövs. Standardkontakt på SATA slimline-ODD:s.

Hur måttar jag så jag vet att den passar i den där behållaren? 12,7 mm står det. Vill ju vara säker på att den inte är för stor så man står där med skägget i brevlådan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Hur måttar jag så jag vet att den passar i den där behållaren? 12,7 mm står det. Vill ju vara säker på att den inte är för stor så man står där med skägget i brevlådan...

12.7 mm är tjockleken på DVDn. Den delen av plåt. Plastfronten är ngn. mm större.
Har en liknande låda och där passade allt perfekt.

Permalänk
Skrivet av dustoff:

12.7 mm är tjockleken på DVDn. Den delen av plåt. Plastfronten är ngn. mm större.
Har en liknande låda och där passade allt perfekt.

är det inte en typ antik dvd läsare från typ nedre medeltiden så håller de generellt standardmått förutom att de ev har en custom front som kan vara större än normalt om de tagits från en skrotad craptop

men själva dvdläsar chassit på dvdläsaren ska va typ standardiserade mått som varit standard sen iaf slutet på 90talet osäker om IDE anslutna läsare hade samma mått men tror det men då är de troligen så pass gamla att de troligen är cd läsare och inte dvd desutom så ändå inte aktuellt eller relaterat iom att den har sata kontakter.

men skulle säga från bilden att dömma så är den nog relativt standardmått svårt å säga iom att bilden inte har något jag vet måttet på att referera mot men är den 12.7 tjock så är väl satakontakten ~4-5mm hög vilket verkar relativt rimligt och där nånstans sata kontakterna ligger med grovkalibrerat ögonmått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Hur måttar jag så jag vet att den passar i den där behållaren? 12,7 mm står det. Vill ju vara säker på att den inte är för stor så man står där med skägget i brevlådan...

Som ovan. Kan inte påminna mig om att någonsin ha sett SATA-anslutna läsare i annat än den formfaktorn. Angående eventuell customfront så går det att byta ut, finns generiska fronter att köpa lösa

Här har du måtten om de fortfarande är intressanta:

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Min front är ju större än själva enheten är hög, så antar att jag lär skruva bort den om den ska passa. Men måtten verkar ju stämma så jag får slå till på en sån där box

Angående BD-brännare så har jag tänkt tanken men vad jag hört så är min dator för klen för att klara av att bränna BD utan risk för störningar i bränningsprocsessen. Kanske är en myt dock, vet inte säkert.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pellesandare:

Min front är ju större än själva enheten är hög, så antar att jag lär skruva bort den om den ska passa. Men måtten verkar ju stämma så jag får slå till på en sån där box

Angående BD-brännare så har jag tänkt tanken men vad jag hört så är min dator för klen för att klara av att bränna BD utan risk för störningar i bränningsprocsessen. Kanske är en myt dock, vet inte säkert.

Det är osannolikt att datorn inte är snabb nog för att bränna alla typer av skivor, det finns buffertar i moderna brännare som hanterar stopp i datatrafiken men det har väl inte heller varit några verkliga problem efter P2 tiden då de första konsument brännarna hittade ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tror jag haltade lite i inköpet här. Den där enclousure-saken på EBAY skulle med tull från Kina bli lika dyr som en ny extern brännare köpt här, plus lång frakttid.

Vad heter det egentligen på svenska? Kabinett? Söker man på det får jag mest upp "behållare" (enclosure) för hårddiskar. Och massa olika tum mått, 2.5, 5.25, etc, har ingen aning om vad det innebär..

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har kört både Asus, Samsung och Kingstons externa DVD-brännare och alla har varit på ungefär samma kvalitet så gå på den som har lägst pris skulle jag säga.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade mig en extern Verbatim-brännare, som funkar med enbart ström matad över usb-c från kopplad dator.

Verbatim (43889):
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3786139
https://www.amazon.se/dp/B07MCXKDNM/

Finns en annan variant som även (verkar) fixar 4k-BD (43888) enligt spec.
https://www.amazon.se/dp/B07MTP9VKX

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Permalänk

Köpte DVD brännare idag på compu mail

https://compu-mail.se/sv/category/lagringognas/optiskdrev

Brukar hitta saker där som inte finns någon annan stans, frakten ligger på 60:-