Permalänk

Köpa sommarbil 50k?

Hej!

Jag behöver en bil med dragkrok så jag kan hyra släp och få med mig allt för juni-aug till landet (30 mil). Sen kort dagspendling så inga behov av något större.

Kollade långstidshyra men de bilarna har i princip aldrig drag och det är så pass dyrt (10k/m) att då jag lika gärna köpa.

Vad är ett vettigt sätt att göra urvalet och bör man försöka kika på specifika märken/modeller eller hålla det väldigt brett?

Börjat kolla Blocket på Toyota, Skoda, VW...

Permalänk
Medlem

Hyundai i30 / Kia Ceed med 1.6 CRDI diesel motorn och 6 växlad manuell låda, bilarna har AUX port och usb port och kommer med A/C som standard och drar runt 0.4 och kan säljas för samma summa om 6 månader och enbart 1500 i skatt.

https://www.blocket.se/annons/skaraborg/hyundai_i30_cw_1_6_cr...
https://www.blocket.se/annons/halland/kia_ceed_cee_d_sw_1_6_c...

typ sådana fast med mindre fel, du kan få en i fint skick typ 2010-2011 modell för runt 40-50k

kolla efter rost i bakvagn och bakdörrar, vanligaste felen, motorerna klarar 45-50k mil med regelbunden service.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/kia_ceed_cee_d_1_6_crdi...

nya modellen från 2013 dock halvkombi, finns gott om äldre modeller mellan 2010-2012 mellan 40-50k i riktigt bra skick.

https://www.blocket.se/annons/kalmar/hyundai_i30_kombi_1_6_cr...

en kombi med dragkrok för 55k

Världens tråkigaste bilar men tappar ej i värde och är gratis i bränsle nästan.

Fördelen med den nyare modellen från 2013 och framåt är bluetooth och betydligt bättre krocksäkerhet.

Andra bilar är Megane 1.5 dCi, Volvo v50 D2 / Ford Focus 1,6 TDCI (samma bilar typ) också grymma bränslesnåla kombibilar med bra standardutrustning.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Hyundai i30 / Kia Ceed med 1.6 CRDI diesel motorn och 6 växlad manuell låda, bilarna har AUX port och usb port och kommer med A/C som standard och drar runt 0.4 och kan säljas för samma summa om 6 månader och enbart 1500 i skatt.

https://www.blocket.se/annons/skaraborg/hyundai_i30_cw_1_6_cr...
https://www.blocket.se/annons/halland/kia_ceed_cee_d_sw_1_6_c...

typ sådana fast med mindre fel, du kan få en i fint skick typ 2010-2011 modell för runt 40-50k

kolla efter rost i bakvagn och bakdörrar, vanligaste felen, motorerna klarar 45-50k mil med regelbunden service.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/kia_ceed_cee_d_1_6_crdi...

nya modellen från 2013 dock halvkombi, finns gott om äldre modeller mellan 2010-2012 mellan 40-50k i riktigt bra skick.

https://www.blocket.se/annons/kalmar/hyundai_i30_kombi_1_6_cr...

en kombi med dragkrok för 55k

Världens tråkigaste bilar men tappar ej i värde och är gratis i bränsle nästan.

Fördelen med den nyare modellen från 2013 och framåt är bluetooth och betydligt bättre krocksäkerhet.

Andra bilar är Megane 1.5 dCi och Volvo v50 D2 också grymma bränslesnåla kombi bilar med bra standardutrustning.

Tack för tipsen!
Synd ingen fanns i Sthlm men får lägga till Hyundai i30 / Kia Ceed på listan också.
Yes tråkbil är vad som letas. Tråkig och pålitlig

Permalänk
Skrivet av High Fidelity:

Tack för tipsen!
Synd ingen fanns i Sthlm men får lägga till Hyundai i30 / Kia Ceed på listan också.
Yes tråkbil är vad som letas. Tråkig och pålitlig

Tråkbil då har jag den rätta för dig köpte en själv och skulle ha som pendlarpulka.
Renault megane III 1.6dci ( samma skatt som 1.5ldci 1103kr men samma hästkrafter som 1.9dci 130hk)
fördelen med 1.6 är att den har kamkedja. Har kört 2500mil med min nu och bara gjort lite oljebyte och bromsar på den. Blev en lång sommar då den fortfarande är kvar 3 år senare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Skrivet av Lellebror:

Tråkbil då har jag den rätta för dig köpte en själv och skulle ha som pendlarpulka.
Renault megane III 1.6dci ( samma skatt som 1.5ldci 1103kr men samma hästkrafter som 1.9dci 130hk)
fördelen med 1.6 är att den har kamkedja. Har kört 2500mil med min nu och bara gjort lite oljebyte och bromsar på den. Blev en lång sommar då den fortfarande är kvar 3 år senare.

Härligt du är nöjd men jag är skeptisk till fransoser...

Permalänk
Skrivet av High Fidelity:

Härligt du är nöjd men jag är skeptisk till fransoser...

Jag förstår dig. Jag var lika skeptisk men jag hade lite krav när jag valde modell.
Låg förbrukning. Låg skatt och kamkedja.

Efter jag sållat rejält så stod det mellan Renault Megane och Ford Focus....

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av High Fidelity:

Härligt du är nöjd men jag är skeptisk till fransoser...

Ingen fara om du kör diesel och kamkedja i en enkel modell, undvik bensinare med "wet belt" som finns i alla möjliga franska bilar samt ford och honda.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Hade undvikit V50, mycket udda bekymmer kanske iofs bara är på bensinarna?

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Hade undvikit V50, mycket udda bekymmer kanske iofs bara är på bensinarna?

Vissa dieslar på just V50 har haft problem med vevhusventilationen och man har fått en rusande motor som får gå till den självdör med motorskador som följd. Samma motor i V70 och i Peugeot har jag inte hört om de bekymmer. Tror dock det finns updaterad ventilation till både V50 och V70.

Permalänk
Medlem
Skrivet av High Fidelity:

Härligt du är nöjd men jag är skeptisk till fransoser...

Skrivet av Lellebror:

Jag förstår dig. Jag var lika skeptisk men jag hade lite krav när jag valde modell.
Låg förbrukning. Låg skatt och kamkedja.

Efter jag sållat rejält så stod det mellan Renault Megane och Ford Focus....

Prima med franskt! Har själv en hand full, allt ifrån e208, slit och slängbil (407) till entustiastbilar (2st 306 GTI) och några Citroener också (Xsara VTS och Xantia V6).

Och några bilar till av andra märken också

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Vissa dieslar på just V50 har haft problem med vevhusventilationen och man har fått en rusande motor som får gå till den självdör med motorskador som följd. Samma motor i V70 och i Peugeot har jag inte hört om de bekymmer. Tror dock det finns updaterad ventilation till både V50 och V70.

Det hände kompisen som haft sin bil i 5månader och nu står inför ett motorbyte. Han är inte alls nöjd kan man gott säga.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Det hände kompisen som haft sin bil i 5månader och nu står inför ett motorbyte. Han är inte alls nöjd kan man gott säga.

Synd, för det är en riktigt trevlig och bra motor egentligen men att Volvo misslyckats just på V50.

Permalänk
Skrivet av PajN:

Vissa dieslar på just V50 har haft problem med vevhusventilationen och man har fått en rusande motor som får gå till den självdör med motorskador som följd. Samma motor i V70 och i Peugeot har jag inte hört om de bekymmer. Tror dock det finns updaterad ventilation till både V50 och V70.

Ja så var det, på bensinarna var det väl bara vissa motorstorlekar? Så bästa är det isåfall att leta en senare årgång av V50.
Har svagt minne då jag funderade på en V50 en gång i tiden.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Skrivet av PajN:

Prima med franskt! Har själv en hand full, allt ifrån e208, slit och slängbil (407) till entustiastbilar (2st 306 GTI) och några Citroener också (Xsara VTS och Xantia V6).

Och några bilar till av andra märken också

Far har en 205 Roland Garros med lädertak/cab, väldigt mysig.
I övrigt är dom dock inte kul och skruva i nödvändigtvis.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Ja så var det, på bensinarna var det väl bara vissa motorstorlekar? Så bästa är det isåfall att leta en senare årgång av V50.
Har svagt minne då jag funderade på en V50 en gång i tiden.

Du tänker på 1.8 FlexiFuel motorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av High Fidelity:

Hej!

Jag behöver en bil med dragkrok så jag kan hyra släp och få med mig allt för juni-aug till landet (30 mil). Sen kort dagspendling så inga behov av något större.

Kollade långstidshyra men de bilarna har i princip aldrig drag och det är så pass dyrt (10k/m) att då jag lika gärna köpa.

Vad är ett vettigt sätt att göra urvalet och bör man försöka kika på specifika märken/modeller eller hålla det väldigt brett?

Börjat kolla Blocket på Toyota, Skoda, VW...

Finns en Facebook grupp med bilar till max 5000kr om du kan mecka lite.
Oftast är det långmilare med tvåor från besiktningen, men där finns fynd också.

https://www.facebook.com/groups/717887179042406

Permalänk
Skrivet av andreasa64:

Du tänker på 1.8 FlexiFuel motorn.

A juste, brr.. ryser när jag hör saker som flexifuel.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Finns en Facebook grupp med bilar till max 5000kr om du kan mecka lite.
Oftast är det långmilare med tvåor från besiktningen, men där finns fynd också.

https://www.facebook.com/groups/717887179042406

Tack för tipset men åker direkt till sommarstugan med den och där finns det ont om meckmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av High Fidelity:

Tack för tipset men åker direkt till sommarstugan med den och där finns det ont om meckmöjligheter.

Köp dig rostfri Kia Ceed / i30 med dieselmotor och manuell, ångrar djupt att jag sålde min och köpte "ny" bil, allt bara plingar och skriker, finns inget skönare än en mekanisk enkel kärra

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Köp dig rostfri Kia Ceed / i30 med dieselmotor och manuell, ångrar djupt att jag sålde min och köpte "ny" bil, allt bara plingar och skriker, finns inget skönare än en mekanisk enkel kärra

Lite ont om Ceed ute nu men tänkte ta mig en titt på någon i30