Apple har stoppat miljarder i bluffbetalningar

Permalänk
Melding Plague

Apple har stoppat miljarder i bluffbetalningar

Under de senaste fyra åren har bolaget noterat över 14 miljoner stulna kreditkort som använts vid betalningsförsök.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är bra av Apple att ha stoppat dessa, men de kanske skulle fundera på säkrare betalningssätt än kreditkort om det är så lätt att använda stulna kort? Jag har ingen direkt åsikt om hur man gör det säkrare men uppenbarligen har kreditkort säkerhetsbrister.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Det är bra av Apple att ha stoppat dessa, men de kanske skulle fundera på säkrare betalningssätt än kreditkort om det är så lätt att använda stulna kort? Jag har ingen direkt åsikt om hur man gör det säkrare men uppenbarligen har kreditkort säkerhetsbrister.

Det är väl mer av en bankfråga än en Applefråga. Visst: ApplePay i all ära, men det måste ju ha ett gränssnitt mot banksystemet någonstans för att vara användbart i verkligheten, och det är den aspekten som varit begränsad av den minsta gemensamma nämnare bankerna kunnat komma överens om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är bra av Apple att ha stoppat dessa, men de kanske skulle fundera på säkrare betalningssätt än kreditkort om det är så lätt att använda stulna kort? Jag har ingen direkt åsikt om hur man gör det säkrare men uppenbarligen har kreditkort säkerhetsbrister.

Stulna kreditkort är väl i stort sett ett löst problem med säkra kortbetalningar, d.v.s. att man måste bekräfta med t.ex. BankID när man handlar på nätet. Problemet är att större delen av världen inte använder den lösningen än, men det är mer ett politiskt än tekniskt problem.

Permalänk
Medlem

Usa är scamm vänligt, använd ett stulet kredit kort och så köper du förfyllda kort med pengar på..... Helt sjukt att det går utan någon verifiering.

Bara det att när du äter ute så går servitören iväg med ditt kort för att dra det, många ggr utom synhåll! Skimming är ett större problem där en här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Stulna kreditkort är väl i stort sett ett löst problem med säkra kortbetalningar, d.v.s. att man måste bekräfta med t.ex. BankID när man handlar på nätet. Problemet är att större delen av världen inte använder den lösningen än, men det är mer ett politiskt än tekniskt problem.

På vissa bensinmackar i USA ska man ange postnummer som "PIN"-kod?! Var alltid tvungen att förbetala eftersom "vanlig" pin-kod inte fungerar. USA är ett u-land på många stället. Man kan höra ett moden som hoppar igång när man betalar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

De borde också ta tag i sin support samt göra det lättare att rapportera trasiga appar.
Det är väldigt lätt att köpa trasiga appar som man sedan måste sitta i timmar med support som ändå inte helt säkert kan lösa ärendet, fixa återbetalning eller stänga ner app som inte längre fungerar.

I alla ärenden som jag kontaktat Apple support så har supporten inte haft befogenhet att lösa ärendet.
Inte ofta jag haft behov, men det har handlat Prenumeration av Apples streamingtjänst, återställning av iPad och trasiga appar.

Den här verkar fortfarande gå att köpa även fast att den inte fungerar sedan många IOS versioner tillbaka: https://apps.apple.com/se/app/quick-maths-arithmetic-times-ta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

De borde också ta tag i sin support samt göra det lättare att rapportera trasiga appar.
Det är väldigt lätt att köpa trasiga appar som man sedan måste sitta i timmar med support som ändå inte helt säkert kan lösa ärendet, fixa återbetalning eller stänga ner app som inte längre fungerar.

I alla ärenden som jag kontaktat Apple support så har supporten inte haft befogenhet att lösa ärendet.
Inte ofta jag haft behov, men det har handlat Prenumeration av Apples streamingtjänst, återställning av iPad och trasiga appar.

Den här verkar fortfarande gå att köpa även fast att den inte fungerar sedan många IOS versioner tillbaka: https://apps.apple.com/se/app/quick-maths-arithmetic-times-ta...

Har ett antal gånger ångrat ett köp och då bara gått in här: https://reportaproblem.apple.com/

På ett par dagar har köpet varit återbetalt. Det har dock varit ganska tätt inpå köpet, så kanske därför det inte varit ett problem.

Lade till ordet ”därför” i den sista meningen.
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Har ett antal gånger ångrat ett köp och då bara gått in här: https://reportaproblem.apple.com/

På ett par dagar har köpet varit återbetalt. Det har dock varit ganska tätt inpå köpet, så kanske det inte varit ett problem.

Yes, kanske provar det i eftermiddag. Jag har dock använt telefonsupporten innan, vilket inte varit någon hjälp.
Verkar som dem bara kan lösa simpla problem som har med handhavande saker att göra, men inte kan lösa problem i deras egna system/tjänster eller med företag som dem samarbetar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

På vissa bensinmackar i USA ska man ange postnummer som "PIN"-kod?! Var alltid tvungen att förbetala eftersom "vanlig" pin-kod inte fungerar. USA är ett u-land på många stället. Man kan höra ett moden som hoppar igång när man betalar.

Det har jag aldrig stött på under alla gånger jag vart i USA, och jag har vart i flera olika delstater. Har du någon länk där man kan läsa om det?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det har jag aldrig stött på under alla gånger jag vart i USA, och jag har vart i flera olika delstater. Har du någon länk där man kan läsa om det?

https://www.mastercard.ca/en-ca/personal/security-benefits/pa....

Permalänk
Medlem

Wtf. Varför? Något skattemässigt skäl eller?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Wtf. Varför? Något skattemässigt skäl eller?

Det verkar otroligt nog som att kreditkort i USA sällan har PIN-kod, så vissa bensinmackar använder postnummer för att göra det lite svårare att använda ett stulet kreditkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det verkar otroligt nog som att kreditkort i USA sällan har PIN-kod, så vissa bensinmackar använder postnummer för att göra det lite svårare att använda ett stulet kreditkort.

Helt sjukt ju.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det har jag aldrig stött på under alla gånger jag vart i USA, och jag har vart i flera olika delstater. Har du någon länk där man kan läsa om det?

Nej, jag har ingen "länk". Jag är källa och det är min personlig upplevelse från bl.a. North Dakota, Wyoming och norra delar av Colorado. "Enter zip code" stod det på displayen. I NY och andra mer civiliserade storstäder har inte jag heller upplevt detta problem. I glesbygden och reservaten hände det att man stötte på modem emellanåt, fast det var i ärlighetens namn inte på så många platser. Så fort det fanns ett samhälle fanns det också LTE.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net