Test: Prestanda vid överklockning

Med överklockningen avklarad är det dags att knyta prestandasiffror till de höjda frekvenserna. Redovisningen sker i två delar, en med fokus på CPU-delen och en där integrerade grafiken får inte högsätet.

Allmänprestanda

Först riktas siktet mot allmän systmeprestanda där framför allt processordelen spelar in. Referenser är oklockade A10-7850K samt lillebror A8-7600.

I Cinebench syns prestandavinst på cirka 9 procent vid en ensam tråd samt närmare 13 procent när alla kärnor kan vara med. Resultatet är inte överraskande – frekvensökningen är förhållandevis större vid många trådars belastning.

Även med rendering i Blender är det en trevlig prestandavinst vid överklockning. När frekvenserna skjuter iväg går processen cirka 11 procent snabbare.

Luxmarks tredelade resultat ger en försmak runt prestandaökningarna för GPU, där vinsten är hela 26 procent. Även där både CPU och GPU kan hugga i väntar ett rejält bättre resultat, 14 procent över standardnivån.

Spelprestanda

Med koll på processordelen är det dags för kronjuvelen i A10-serien – den GCN-baserade grafikdelen. Här har frekvensen skruvats upp över 40 procent, vilket bäddar för fina prestandavinster.

Först ut är syntetiska 3DMark Fire Strike som simulrerar tung gaming i 1080p. Här innebär överklockningen 16 procent ökad grafikpoäng och cirka 15 procent ökad totalpoäng.

I speltesterna handlar det normalt om prestandavinster på strax under 10 procent. Undantaget är DX9-baserade Skyrim, vilket sticker ut med närmare 14 procent högre bildfrekvens vid överklockning.

Summa summarum är det tydligt att frekvensökningen på över 40 procent inte speglas i resultaten. Anledningen är sannolikt att DDR3-minnet helt enkelt inte är snabbt nog, vilkget gör att grafikkretsen inte kan sträcka på benen ordentligt.

Stabil överklockning kräver ökade spänningar, vilket i sin tur ger avtryck i effektmätningen. AMD A10-7850K med högre frekvenserer landar ungefär 50 procent över normalnivån, vilket innebär ökade krav på nätdel och kylning.