@tamerlanex: Jag gissar på att det främst beror på två saker:
Servrarna krånglade väldigt mycket första dagen av Early Access, till den grad att det knappt var spelbart. Det var många buggar, folk blev kickade, hittade inte matcher, fick inga meddelanden efter att ha inte kommit in i servrar etc. Nu har det blivit betydligt bättre, även om det är långt ifrån perfekt. Själv tycker jag att det är fullt acceptabelt för EA, matchmaking är stundtals lite knakigt och serverlistan visar inte alltid korrekt information gällande antal spelare och så, men det är rätt sällan problem uppstår som förhindrar en från att spela. Devs patchar rätt frekvent för att fixa buggar, så det verkar bli bättre och bättre.
Den andra anledningen tror jag ligger i att ganska många som ogillar gunplay-aspekten inte är helt vana vid den explosiva spelstil som Battalion siktar på. Det är i princip cod4 promod i cod2-kläder, och alla gillar inte att t.ex. hoppa och skjuta är så kraftfullt som det är. En del som bara sett den första kickstarter-trailern trodde också att spelet skulle vara mer likt spel som Red Orchestra, med mer fokus på realism, vilket ju inte alls var fallet.
En sak som ser ljust ut än så länge är hur aktiva utvecklarna har varit sedan EA-släpp, de har släppt mindre patcher nästan var och varannan dag för att förbättra matcher och fixa buggar.
Gillar du CoD, men ogillar killstreaks och perks etc. kan jag tänka mig att spelet passar är väldigt roligt. Lite svårt att fullt rekommendera med tanke på att det fortfarande ju är i Early Access, men full release är om ca ett år och personligen har jag förtroende för att utvecklarna kan styra skeppet i rätt riktning, även om de verkligen skapade onödigt med problem för sig precis vid släppet (iom. alla serverproblemen).
Bra sammanfattat! Det är fortfarande en del serverbekymmer även fast är betydligt mer stabilt än det tidigare var. Man kan sätta hur många olika "early"-titlar man vill på ett spel men när folk betalar pengar så förväntar dom sig i alla fall kunna spela spelet. Och det kan jag inte påstå att man har kunnat göra de första dagarna. Jag har förståelse för att saker och ting strular i början men då har jag också lite sysadmin/utvecklingsbakgrund. Jag förstår absolut varför folk är irriterade, och med all rätt. Det kändes som hela matchmakingbiten var väldigt otestad och man kanske skulle börjat enklare, exempelvis bara att kört dedikerade servrar. Men det är alltid lätt att vara efterklok. Och det viktigaste är ju trots allt att man jobbar kvickt på att lösa problemet och informerar sitt community vad man håller på med, och där lyckas man otroligt bra. Men skadan är tyvärr redan skedd.
Sedan verkar det också vara väldigt många CSGO-spelare som har förväntat sig något liknande CS och blivit väldigt besvikna på hur movement fungerar i spelet. Mycket feedback-trådar om hur det ska förändras när det i själva verket är det som gör spelet till vad det är. Det är ingen hemlighet att det är rätt hög skillnivå i spelet och det är tråkigt att bli utpangad av duktigare spelare. Då är det enklare att skylla på spelet än sig själv. En annan sak som jag också blivit riktigt irriterad på att är man behöver konfigurera om spelet vid klientpatch (ja, det går att ställa om version i konfigurationen men med lite bakslag). Detta är absolut något som kan driva bort spelare, speciellt när det är så enkelt att åtgärda ur ett utvecklingsperspektiv. Och ett annat exempel är nu när man släpper VOIP utan möjligheten att se vem man pratar. Sedan har vi det kära XP-problemet där man ibland inte får XP på flera rundor. Här är problemet att man behöver vara level 10 för att kunna spela comp (som skulle släppts i torsdags men framskjutet) vilket kräver ganska många speltimmar. Så när var och varannan runda är "meningslös" ur det perspektivet blir folk också irriterade och ger upp. Tror också att level 10 är för högt och att folk eventuellt inte orkar spela sig upp dit.
Men som jag tror jag nämnt tidigare så är själva spelet väldigt bra när man väl är i en match. Jag är inget större fan av CoD men jag har otroligt kul när jag spelar Wartide. Jag tror släppet av competitive matchmaking kommer öka intresset för folk.