Jag sitter på en 16:10 och den extra höjden är underbar när man bara sitter och svamlar i Windows. Men nästa gång blir det fan en tråkig, standard, vanilla 16:9. Anledningen? Jo, för att 16:10 fungerar så otroligt kasst med vissa spel.
Jag har sedan många många år tillbaka lärt mig acceptera att de flesta speltillverkarna inte orkar fixa ordentligt 16:10 stöd och att spelet istället körs i 16:9 med svarta kanter. Har inga problem med det. Men i vissa spel fungerar inte ens det.
Atelier Firis är ett exempel. Istället för att köra med svarta kanter i full screen mode, oavsett skalningsläge i Nvidias kontrollpanel, så stretchas istället spelet över hela skärmen vilket gör att aspect ration blir knas. Just i Atelier Firis finns dock ett "virtual full screen mode" som verkar rätta till aspect ration för själva 3D-grafiken. Dock är sånt som UI opåverkat och är fortfarande avlångt och fult. Suck. Håller just nu på att lira Warriors All-Stars och samma problem där, men där finns inte ens något "virtual full screen" att hjälpa.
Så nu måste man köra nödlösningen. Steg 1 - Se till att GPU-skalningen i Nvidias kontrollpanel är inställd på "no scaling". Steg 2 - Sänk upplösningen i Windows till 1080p. Steg 3 - Starta spelet. Grattis, du har nu svarta kanter med korrekt aspect ratio. I detta spel iaf. Steg 4 - När du lirat klart, ändra tillbaka Windows till 1200p. Repetera från steg 2 nästa gång det är speldags.
Har börjat bli lite trött på att pilla och dona med sånt här, och ser fram emot att kunna utnyttja hela ytan vid nästa skärmköp.