Dator väldigt seg efter väckning från sleep (Windows 8.1)

Permalänk

Dator väldigt seg efter väckning från sleep (Windows 8.1)

Hej och god fortsättning!

När jag väcker min dator från sleep så är den alltid väldigt seg och instabil (program kan krascha osv). Speciellt webbläsare blir påverkade och det verkar som om all imfromation som är lagrad på internminnet behöver laddas om, så alla flikar behöver uppdatera och ladda sidan på nytt när man trycker på en flik. Kan det vara något fel med RAM-minnet då och att det är det som gör datorn seg överlag att Windows måste ladda om massa data? En annan grej är att datorn vaknar mycket långsammare från sleep än den startar från avstängt läge. Har SSD så den startar på ungefär 15 en när den vaknar från sleep tar det närmare 30 sekunder.

Tror ni det är något med moderkortet eller RAM-minnet, eller är det Windows som har gått sönder och att en ominstallation av allting kan hjälpa?

Tack på förhand!

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv på Windows 7 och upplever liknande saker där, men verkar inte vara lika illa som för dig om det händer för dig varje dag och varje gång.

Jag har inte märkt att min burk startar långsamt från sleep, men om jag använder sleep istället för en riktig avstängning när jag är klar med burken för dagen så blir Windows liiite mer knasigt för varje dag som går. Efter nästan en vecka med sleep så åkte jag igår på webbläsarproblemet du beskriver. La även märke till att Steam hade konstiga artefakter när jag smoothscrollade. Fick också udda krasher i EDF 4.1, ett spel som annars varit hur stabilt som helst för mig.

Startade om burken nyss och den är som ny igen. Man kan ju inte helt utesluta hårdvarufel, men jag skulle gissa att det bara är Windows som är lite dassigt med hur det hanterar sleepläget.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ