Permalänk
Medlem

@Karate Taco: Japp använder medföljande DP och USB kabel.

Märkte nu att ljudet slutar om jag drar ut USB kabeln ur monitorn.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Frågan är om alla skärmar med USB uttag blir så här eller om det bara är denna?

Som det är nu så får man antingen använda USB uttagen och inget strömsparläge eller strömsparläge och inga USB.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk

@Beijing: Jag läste om det här i en tråd på reddit. Med tanke på att användaren som tog upp det i tråden heter "valerivalcho" och den engelsktalande killen i denna tråden heter "ValeriValev" så skulle jag gissa på att det är samma kille.

Hans lösning: "I finally solved the problem. Disabled all the audio devices, then enable them all one by one, make them all default device one by one. And finally disable all devices and put on the only device that i use. And the problem was solved, yeeeeees yeeea. F**king windows...."

En annan användare svarade: "Aa... I've done the same to avoid issues. DisplayPort's plug and play nature doesn't help so I've disabled all display related audio devices. Otherwise the default audio device might change randomly among other weird things."

Hoppas det hjälper.

(Länk till reddit-tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JLockhart:

@Beijing: Jag läste om det här i en tråd på reddit. Med tanke på att användaren som tog upp det i tråden heter "valerivalcho" och den engelsktalande killen i denna tråden heter "ValeriValev" så skulle jag gissa på att det är samma kille.

Hans lösning: "I finally solved the problem. Disabled all the audio devices, then enable them all one by one, make them all default device one by one. And finally disable all devices and put on the only device that i use. And the problem was solved, yeeeeees yeeea. F**king windows...."

En annan användare svarade: "Aa... I've done the same to avoid issues. DisplayPort's plug and play nature doesn't help so I've disabled all display related audio devices. Otherwise the default audio device might change randomly among other weird things."

Hoppas det hjälper.

(Länk till reddit-tråden)

Tack jag har nu gjort stora framsteg

Nere till höger i aktivitetsfältet fanns en symbol som såg ut som en USB sticka så jag tröck på den och valde "Eject USB Billboard Device", efter det kunde jag använda mina USB uttag i sleep mode utan problem. Tyvärr så kommer den där USB Billboard Device tillbaka varje gång jag startar datorn eller om jag drar ut och sätter i USB kabeln i monitorn.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av JLockhart:

@Odman82: Jo jag hoppas det kommer drivrutiner som löser det hela. Enda oroande är väl att det verkar vara Nvidias problem men det påverkar bara en produkt som dom inte själva säljer. Vet inte hur motiverade dom är att bry sig. Kanske är jag bara lite cynisk.

Jag valde att inte lämna tillbaka skärmen än(har till nästa fredag på mig med ångerrätten). Tror jag kommer packa upp och testa i helgen/början av nästa vecka. Den verkar ju vara både lite bättre och en duglig summa billigare än LG-versionen så om mitt exemplar inte har problem med glow eller döda pixlar så kommer jag nog köra på black screen fixen tills drivrutiner kommer om fixen funkar som den ska.

För övrigt när du testade med 144 som tak satte du det genom mjukvara/i spelet eller satte du det på skärmen? Det lät på reddit som om det inte var några problem med black screen om man körde 144hz med g-sync på även utan fix men du hade ju uppenbarligen problem med det. Kanske är det bara beroende på vilket spel det gäller.

Jag har ju än så länge bara testat LOL då det är det enda jag spelar nu för tiden. När jag testade med Gsync så.testade jag både 144hz och 165hz i Windows samt att jag cappade fps i spelet till 144.

Gällande ditt resonemang med drivrutinerna så köper jag det inte helt Nvidia säljer ju inga spel heller men uppdaterar ju ändå drivrutinerna ocj buggfixar till massa titlar. Samma resonemang borde gälla här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk

Får fortfarande black screens efter fixen som är länkad tidigare. Nu går dock skärmen ner i power saving mode, snarare än blir svart och startar igen. Jag behöver starta om skärmen för att den ska fungera igen. Varje gång jag startar och stänger av skärmen så låter det som att det är någon ny enhet som kopplas in i datorn - det vill säga det klassiska windows ljudet - är detta vanligt? Provade även fixen med ljudinställningar och det är ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Får denna levererad ikväll, ska bli spännande att se hur den funkar med mitt nya 5700 XT.

Permalänk

[quote postid="18197505" userid="181010" name="Beijing"]
Har stött på ett problem som jag skulle behöva hjälp med.

När skärmen går in i sleep mode så börjar det plinga Windows connect/disconnect ljud konstant. Har försökt lista ut vad det beror på men inte hittat något sätt att få bort det.

Testade först Disable LEN Y27q-20 under Sound - Playback utan resultat.
Testade sen att gå in i Device Manager - Human Interface Devices - USB Input Device och under fliken Power Management bockade jag av "Allow the computer to turn off this device to save power". Har 7st USB Input Device så gjorde det på alla men utan resultat där också.
Testade också att gå in i Display Settings - Power & sleep - Additional power settings - Change plan settings - Change advanced power settings - USB settings - USB selective suspend setting och där ändra till Disabled.

Har en usb lampa inkopplad bak i skärmen och om jag stänger av skärmen så fungerar inte usb. Så tänkte att jag skulle kunna ha skärmen i vilo läge och ändå kunna använda lampan.

Får ni också det här ljudet när ni sätter skärmen i sleep mode?

Edit - Har även testat koppla ur min lampa
[/quote
Had the same problem. Just put the usb cable from monitor to usb 2.0, not in 3.0 and the speaker usb cable must be put in the PC, not in monitor usb hub. It is a windows problem. Yes i am the same valerivalcho.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk

@ConstapelAbel: Satte du även ner hz till 144? Jag är inte säker på om man behöver göra det men det verkar som om man både behöver använda fixen och dra ner uppdateringsfrekvensen. Har sett någon skriva dom använder 150hz med gsync på 10XX kort utan problem men jag hade nog kört på 144 precis som LG gör med sin version.

Permalänk
Skrivet av JLockhart:

@ConstapelAbel: Satte du även ner hz till 144? Jag är inte säker på om man behöver göra det men det verkar som om man både behöver använda fixen och dra ner uppdateringsfrekvensen. Har sett någon skriva dom använder 150hz med gsync på 10XX kort utan problem men jag hade nog kört på 144 precis som LG gör med sin version.

Just make this settings and you will not have problems with 165hz...
https://motherbear.home.blog/2019/12/10/lenovo-legion-y27q-20...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@ValeriValev: It sounds like he still has a problem with the monitor even after applying the fix according to the instructions in that post from Motherbear so that's why I suggested trying to lower the hz to 144. His problem after applying the fix is that instead of the screen temporarily turning black it is going into into power saving mode and forcing him to restart it every time in order to get it working again.

I havn't unpacked my own y27q-20 and havn't dealt with any of these problems yet so unfortunately all I can do is relay information I've gathered from other parts of the web and I havn't seen anyone else talking about having this problem so I can't be of much help. If you know why this happens/how to fix it I'm sure he'd greatly appreciate your input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JLockhart:

@ValeriValev: It sounds like he still has a problem with the monitor even after applying the fix according to the instructions in that post from Motherbear so that's why I suggested trying to lower the hz to 144. His problem after applying the fix is that instead of the screen temporarily turning black it is going into into power saving mode and forcing him to restart it every time in order to get it working again.

I havn't unpacked my own y27q-20 and havn't dealt with any of these problems yet so unfortunately all I can do is relay information I've gathered from other parts of the web and I havn't seen anyone else talking about having this problem so I can't be of much help. If you know why this happens/how to fix it I'm sure he'd greatly appreciate your input.

I tested the following:
His settings in CRU with reset64
Running the monitor in normal mode with rgb on and Over Drive set to normal (extreme tested with same result as explained below)
i used the following nvidia settings :
Vsync of by default
G-sync on by fullscreen or fullscreen and windowed

Ingame (Destiny 2) (tested with and without HDR on to stress it a bit more) (same result as explained below)

Before t blinked alot back and foth when i played with gsync on at 165hz. if i lowered to 144Hz it disappeared completely.
tested with both gtx 1060 6BG and RTX 2070 super with more or less same result, felt like it was tiny bit less woth the 2070 card, but cant really confirm this..

with all adjusted and with CRU
It still blinks but only when i tab out to windows and its not every time. and the accuall blink is faster then it was before, the old blink feels more like a fade compared to this blink. if i just stay ingame it doesnt blink. So hopefully Nvidia/Lenovo will fix this pretty soon.

anyone else tried !? other game, whats your result?

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Skrivet av sdaniel1:

I tested the following:
His settings in CRU with reset64
Running the monitor in normal mode with rgb on and Over Drive set to normal (extreme tested with same result as explained below)
i used the following nvidia settings :
Vsync of by default
G-sync on by fullscreen or fullscreen and windowed

Ingame (Destiny 2) (tested with and without HDR on to stress it a bit more) (same result as explained below)

Before t blinked alot back and foth when i played with gsync on at 165hz. if i lowered to 144Hz it disappeared completely.
tested with both gtx 1060 6BG and RTX 2070 super with more or less same result, felt like it was tiny bit less woth the 2070 card, but cant really confirm this..

with all adjusted and with CRU
It still blinks but only when i tab out to windows and its not every time. and the accuall blink is faster then it was before, the old blink feels more like a fade compared to this blink. if i just stay ingame it doesnt blink. So hopefully Nvidia/Lenovo will fix this pretty soon.

anyone else tried !? other game, whats your result?

After I made the settings before few days with CRU I had zero problem in any game I have tested - Red Dead Redemption 2, Battlefield 5, Overwatch, Apex, Star Wars Battlefront 2, Witcher 3, Dota 2. With 1080ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JLockhart:

@ConstapelAbel: Satte du även ner hz till 144? Jag är inte säker på om man behöver göra det men det verkar som om man både behöver använda fixen och dra ner uppdateringsfrekvensen. Har sett någon skriva dom använder 150hz med gsync på 10XX kort utan problem men jag hade nog kört på 144 precis som LG gör med sin version.

Provade nyss med 144hz. Först gick skärmen ner i power saving mode när jag verkställde ändringen från 165hz till 144hz och det gick inte att komma ur det, så jag fick starta om datorn genom knappen på den. När den var omstartad så var 144hz igång, men jag får fortfarande samma problem med black screen, dock inte power savings mode den här gången.

Skrivet av ValeriValev:

Just make this settings and you will not have problems with 165hz...
https://motherbear.home.blog/2019/12/10/lenovo-legion-y27q-20...

Skickades från m.sweclockers.com

I have tried applying that fix and while I've gotten rid of the regular black screens(the ones where it comes back on again after a short period), I've now got a problem with it going into power saving mode every so often when my framerate drops. I then have to restart the monitor for it to come out of power saving mode. Every time I turn the monitor on and off I hear a sound as if I'm connecting a new device to my computer. I have disabled power saving mode for my monitor in windows settings but there's no difference.

Permalänk
Skrivet av ConstapelAbel:

Provade nyss med 144hz. Först gick skärmen ner i power saving mode när jag verkställde ändringen från 165hz till 144hz och det gick inte att komma ur det, så jag fick starta om datorn genom knappen på den. När den var omstartad så var 144hz igång, men jag får fortfarande samma problem med black screen, dock inte power savings mode den här gången.

I have tried applying that fix and while I've gotten rid of the regular black screens(the ones where it comes back on again after a short period), I've now got a problem with it going into power saving mode every so often when my framerate drops. I then have to restart the monitor for it to come out of power saving mode. Every time I turn the monitor on and off I hear a sound as if I'm connecting a new device to my computer. I have disabled power saving mode for my monitor in windows settings but there's no difference.

You do something wrong, did you deleted the old display block in CRU program for 165hz?

Permalänk
Skrivet av ValeriValev:

You do something wrong, did you deleted the old display block in CRU program for 165hz?

Yep, I have. I tried resetting everything as well and doing it over again in case something went wrong, and I've still got the same issue. I also tried doing what tup3x said on reddit where I only deleted the default extension block and kept the CEA-861 block to no avail. This: https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/e8qtlt/a_temporary...

Do you get the same device connected sound every time you turn the monitor on? I haven't seen anything similar from anybody else, so it might be something other than the monitor itself.

Permalänk
Skrivet av ConstapelAbel:

Yep, I have. I tried resetting everything as well and doing it over again in case something went wrong, and I've still got the same issue. I also tried doing what tup3x said on reddit where I only deleted the default extension block and kept the CEA-861 block to no avail. This: https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/e8qtlt/a_temporary...

Do you get the same device connected sound every time you turn the monitor on? I haven't seen anything similar from anybody else, so it might be something other than the monitor itself.

It is windows problem, it mess somth with the speaker driver and the high def driver of the monitor. So I put the speaker usb cable to the PC and the monitor usb cable to 2.0. After that I deactivate all devices from audio settings and make all 1 by 1 default. At the end you must leave the device that you use to default and others must be disabled. If all that do not help just dont plug in the usb cable from the monitor to computer.

Permalänk
Skrivet av ValeriValev:

It is windows problem, it mess somth with the speaker driver and the high def driver of the monitor. So I put the speaker usb cable to the PC and the monitor usb cable to 2.0. After that I deactivate all devices from audio settings and make all 1 by 1 default. At the end you must leave the device that you use to default and others must be disabled. If all that do not help just dont plug in the usb cable from the monitor to computer.

I had tried that previously without it fixing the issue, but now I did it again and it worked. Strange. I never used the USB-cable, so that was never the issue.

Just tried the motherbear fix again and I still get black screens. The only thing I can think of right now is that the settings somehow aren't saving and applying, even though it says they have.

Permalänk
Medlem

Jag är extremt kluven hur jag ska göra, om jag ska behålla skärmen eller inte. Jag är nöjd med allt förutom det här "blackscreen" problemet, hade jag inte haft det hade jag aldrig ens övervägt att skicka tillbaks den. Helst vill jag inte behöva "göra en fix" hoppas liksom att Nvidia skall lösa detta asap. Hur tänker ni andra som har problemet? Behålla eller skicka tillbaks?

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

@Odman82: ligger felet hos Nvidia eller i skärmen? Om det är skärmen felet ligger i så skulle jag definitivt returnera. Men om det är något hos nvidia så blir de klurigare. Nvidia skulle ju kunna släppa en fix nästa vecka eller om 2 år, de vet man aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

@Odman82: ligger felet hos Nvidia eller i skärmen? Om det är skärmen felet ligger i så skulle jag definitivt returnera. Men om det är något hos nvidia så blir de klurigare. Nvidia skulle ju kunna släppa en fix nästa vecka eller om 2 år, de vet man aldrig.

Precis, det finns ju workaround som publicerats här på forumet, men är det skärmen eller inställningarna för grafikkortet man ändrar då?

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Skrivet av Odman82:

Jag är extremt kluven hur jag ska göra, om jag ska behålla skärmen eller inte. Jag är nöjd med allt förutom det här "blackscreen" problemet, hade jag inte haft det hade jag aldrig ens övervägt att skicka tillbaks den. Helst vill jag inte behöva "göra en fix" hoppas liksom att Nvidia skall lösa detta asap. Hur tänker ni andra som har problemet? Behålla eller skicka tillbaks?

Jag fick min att fungera med hjälp från reddit. Problemet var att jag hade en skärm som låg på 60hz och det förstörde p.g.a. problem med skärmar på olika hz. Fixen i sig är inget konstigt och allting går att återställa enkelt. När, eller om, Nvidia fixar problemet så är det bara att återställa till standardinställningar. Jag kommer att behålla den nu när den fungerar igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConstapelAbel:

Jag fick min att fungera med hjälp från reddit. Problemet var att jag hade en skärm som låg på 60hz och det förstörde p.g.a. problem med skärmar på olika hz. Fixen i sig är inget konstigt och allting går att återställa enkelt. När, eller om, Nvidia fixar problemet så är det bara att återställa till standardinställningar. Jag kommer att behålla den nu när den fungerar igen.

jag har 3 skärmar inkopplade, en 4k på 60 hz, en TN 1080p på 120 hz och så denna då på 165hz, om jag bara kör denna så försvinner problemen menar du? det är ju inget jag vill göra

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

Felet borde väll vara lenovos? Är det nån som kontaktat dom och fått nått svar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

Felet borde väll vara lenovos? Är det nån som kontaktat dom och fått nått svar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är aktiv i en sån här tråd på lenovos forum men de har inte svarat något.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

Felet borde väll vara lenovos? Är det nån som kontaktat dom och fått nått svar?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, inte så enkelt att man bara kan skylla på Lenovo, det är lite mer komplicerat. Till att börja med är detta en Freesync-skärm, och det är inte alltid garanterat att det fungerar felfritt att köra Gsync på såna. Vissa modeller kan åka på svartskärmar, flimmer och liknande, vilket man ibland kan lösa själv genom att använda CRU och meka med olika timings, LFC-spann etc.

Hela grejen är ju dock att denna skärm är Gsync-certifierad av Nvidia, just för att den inte ska ha dessa problem, och då kan man ju tycka att folk som köpt den pga detta inte ska behöva sitta och mecka och dona för att få det att fungera normalt. Förstår inte hur den blev certad när det är så stora problem för 10XX-användare. Gjorde de liksom INGA test med Pascal?

Om det är något som Nvidia kan fixa med sina drivrutiner eller om det är Lenovo som måste få ut en firmwareuppdatering kan vi bara gissa, för ingen av dem har sagt nånting om detta hittills.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är G-sync compatible drivers från nvidia som är boven, alltså nvidia. Det lenovo gjort sig skylldiga till här att inte säkerställa att det fungerade med 100% eller delge något svar på forum eller gå ut med information som trycker till Nvidia, men där tror jag snarare att man inte vågar trycka till nvidia på det sättet utan att man gör lite som hela TV4 och Martin Timell. Man ignorerar det tills det blir ett problem.

Att nvidia öppnat upp med mjukvara för G-SYNC compatible är för visso fantastiskt, men exekverandet är lite so so.. Det skulle förvåna mig om detta passerar ostört samt att denna är den ända skärmen som skulle lida av detta mjukvarefjasko.

Det är nog inte löst innan nyår men jag skulle nog gissa på att detta är löst innan 1 mars. om inte så skulle jag nog inte ha svårt att hävda att Lenovo inte uppfyllt sina krav och bör kunna kräva ett garanti ärende med 100% pengarna tillbaka.. om man skulle lyfta in ARN i värsta fall..

För min del så funkar det nu med CRU., ända black screen jag får nu är ett extra blink om jag skulle tabba ut till windows.
och det kan jag leva med. Då jag är så nöjd med skärmen i övrigt. samt att jag tror det kommer fixas sinom tid att man inte ska behöva någon speciell fix.

PS. Kan säga att jag hade samma problem vare sig jag körde med MSI GTX 1060 6GB gaming X eller Asus RTX 2070 Super Advanced..
Sen om någon hävdar att detta problem endast föreligger gtx 1000 serien så skull iallfall inte jag tro att så är fallet så jag själv testat och får exakt samma fel på bägge korten, DS.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Skrivet av Odman82:

jag har 3 skärmar inkopplade, en 4k på 60 hz, en TN 1080p på 120 hz och så denna då på 165hz, om jag bara kör denna så försvinner problemen menar du? det är ju inget jag vill göra

Det fungerar om du kopplar ur skärmen, men jag förstår också att det inte är så väldigt attraktivt att göra. Jag fick sänka min lenovo till 144hz och överklocka min 60hz till 72 så att de blir delbara med varandra och då fungerar det. Tappar förvisso 165hz, men g-sync fungerar utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Jag skulle säga att det är G-sync compatible drivers från nvidia som är boven, alltså nvidia. Det lenovo gjort sig skylldiga till här att inte säkerställa att det fungerade med 100% eller delge något svar på forum eller gå ut med information som trycker till Nvidia, men där tror jag snarare att man inte vågar trycka till nvidia på det sättet utan att man gör lite som hela TV4 och Martin Timell. Man ignorerar det tills det blir ett problem.

Att nvidia öppnat upp med mjukvara för G-SYNC compatible är för visso fantastiskt, men exekverandet är lite so so.. Det skulle förvåna mig om detta passerar ostört samt att denna är den ända skärmen som skulle lida av detta mjukvarefjasko.

Det är nog inte löst innan nyår men jag skulle nog gissa på att detta är löst innan 1 mars. om inte så skulle jag nog inte ha svårt att hävda att Lenovo inte uppfyllt sina krav och bör kunna kräva ett garanti ärende med 100% pengarna tillbaka.. om man skulle lyfta in ARN i värsta fall..

För min del så funkar det nu med CRU., ända black screen jag får nu är ett extra blink om jag skulle tabba ut till windows.
och det kan jag leva med. Då jag är så nöjd med skärmen i övrigt. samt att jag tror det kommer fixas sinom tid att man inte ska behöva någon speciell fix.

PS. Kan säga att jag hade samma problem vare sig jag körde med MSI GTX 1060 6GB gaming X eller Asus RTX 1070 Super Advanced..
Sen om någon hävdar att dett problem endast föreligger gtx 1000 serien så skull iallfall inte jag tro att så är fallet så jag testa själv och får exakt samma fel på bägge korten, DS.

Antar att du menar Asus RTX 2070 Super Advanced?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12