Jag tycker det här argumentet är så roligt. Både Apple och nVidia är stora företag, och om de gjorde nåt sånt måste det finnas ett antal utvecklare som känner till det och kan vittna om saken. Det hade varit ett fantastiskt fall för grupptalan (eng. class action), och sådana fall brukar leda till en stor vinst för advokaterna även om de inte vinner, eftersom man ofta gör upp i godo. Det finns alltså mängder med pengar att tjäna för den som har sådan information och går till en advokat, och trots det har ingen gjort det. Vad mer är, samma snack gick om bland annat MS ända sen sent 80-tal, och där har det inte heller läckt något. I de fall där källkoden har läckt ut (har inte skett för nVidia, men Windows har läckt ett par gånger, och iOS är t.o.m öppet nu) har det inte heller funnits spår av det. Vad är slutsatsen, att de gör detta men att 100% av alla utvecklare som jobbat på alla företagen är så lojala och ointresserade av pengar att de inte säger något? Trots att många av dem grundar startups med riskkapital och blir rika som troll?
Nej, nVidia saboterar inte drivrutinerna, men en del av deras prestanda kommer sig av samarbete med utvecklare - att de hjälper utvecklare att optimera spelen för deras senaste kort. NVidia struntar i optimering för de äldre korten, så på nyare spel har de sämre prestanda. Kepler till Maxwell var en stor ändring, och när spelen inte längre optimeras mot Kepler faller de korten hårt.